[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

 

Forord

Forberedelsen og gennemførelsen af erhvervsuddannelsesreform 2000 betyder store udfordringer - organisatoriske som pædagogiske - for hele erhvervsskolesystemet nu - og i de kommende år. Reformen betyder store didaktiske og pædagogiske udfordringer og krav på grund af den nytænkning, den repræsenterer.

Lov 234 træder i kraft 1. januar 2001. På mange erhvervsskoler gennemføres forsøg i fuld skala eller begrænsede fra august 1999. Dvs. at skoler, ledere, lærere og administrativt personale - og elever - afprøver reformens muligheder og udfordringer i dette øjeblik. Det giver nyttige erfaringer om behov for kvalificering og uddannelse af ledelse og personale.

Undervisningsministeriet har i samarbejde med projektlederen, lektor Albert A. Christensen, Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse tilrettelagt en særlig serie af pædagogiske inspirationshæfter til erhvervsuddannelsesreformen. Hæfterne hænger sammen både med hensyn til design, omfang og opbygning, i valg af temaer og ved en nytænkning af begrebet helheds- og praksisorienteret undervisning. I hæfterne indgår eksempler og metodiske overvejelser med inddragelse af den nødvendige pædagogiske og didaktiske teori.

Det er kendt, at erhvervsskolerne befinder sig på forskellige stadier mht. beredskab til at møde de nye udfordringer. Det er også kendt, at skoler og lærere arbejder forskelligt - og at denne forskelligartethed er stigende. Hæfterne er tilrettelagt, således at der tages højde for disse forskelle, og således at skoler og lærere efter lyst, forudsætninger og interesser kan tage udgangspunkt fx i værkstedsarbejde eller i projektarbejde.

Nærværende temahæfte, som er det andet inspirationshæfte i serien, handler om samarbejde og kommunikation - undervisningskultur.

Kultur er en grundlæggende ramme for læring og defineres som de omgangsformer, rutiner, vaner, værdier, traditioner og regler, der er for samarbejdet - i undervisningen og på hele skolen. Læreren må arbejde med at udvikle og skabe en demokratisk og elevcentreret kultur, således at elevernes kompetencer og kvalifikationer som selvstændighed, ansvarlighed, kritisk sans, helhedsforståelse mv. kan udvikles. Kompetencer og kvalifikationer som står centralt i erhvervsuddannelsesreform 2000.

Det er vores opfattelse, at hæftet indeholder en mængde god inspiration og konkrete forslag, som skoler - også skoler i andre uddannelsessystemer - kan anvende i arbejdet med at udvikle undervisningskulturen.

Undervisningsministeriet har finansieret udarbejdelsen og udgivelsen af dette temahæfte - og de kommende hæfter i inspirationsserien.

Afslutningsvis skal bemærkes, at meninger og synspunkter i hæftet naturligvis står for forfatterens egen regning.

Henrik Friediger
Undervisningsministeriet
Uddannelsesstyrelsen
Området for erhvervsfaglige uddannelser
Oktober 1999


Forsiden | Forrige kapitel | Næste kapitel