![[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]](http://www.uvm.dk/images/uvmlogo.gif)
Kapitel 12
Forfatterne
Helle Beknes - 1945. Læreruddannet, lærer 1972-80 i Køge
og 1980-91 i København. 1991-96 fagkonsulent for indskoling i København.
1996 pædagogisk konsulent, generelle pædagogiske spørgsmål
i Folkeskoleafdelingen, Undervisningsministeriet.
Birthe Bjerrum - 1953. Læreruddannet, 1974-97 lærer og skolebibliotekar
i Brøndby. Fra 1997 pædagogisk konsulent, skolebiblioteker
og skolebyggeri i Folkeskoleafdelingen, Undervisningsministeriet.
Thomas Dickson - 1958. Arkitekt med speciale i industriel design og kommunikation.
Uddannet fra Kunstakademiet i København, Art Center College of Design
i Los Angeles og på Danmarks Journalisthøjskole. Har i dag
egen tegnestue og er medredaktør af designmagasinet Rum &
Form. Har desuden produceret tv- og multimedieprogrammer om design.
Peter Birk Hansen - 1946. Arkitekt maa. Afgang fra Kunstakademiet, ansat
i Byggedirektoratet 1979. Generelle byggeadministrative styringsværktøjer.
Konkrete byggeopgaver for Kulturministeriets institutioner. Herudover Nationalmuseets
udstillinger, Rigsarkivet, Charlottenborg Slot, programmering for de Kunstneriske
Uddannelser på Holmen. Projektleder for det Kongelige Bibliotek.
Jens Christian Jacobsen - 1949. Seminarielektor, ansat på Københavns
Dag- og Aftenseminarium. Har forsket i lringsteorier samt erkendelses-
og systemteori. Har publiceret i ind- og udland og forfattet og redigeret
flere bøger.
Inge Mette Kirkeby - 1947. Lærereksamen 1970, arkitekt 1979. Byfornyelse
i Amsterdam. Lektor ved arkitektskolen i Newcastle. Deltagelse og placering
i flere konkurrencer. Siden 1988 tilknyttet Arkitektskolen i Aarhus. Phd-grad
på Mødet mellem nyt og gammelt. Medvirker nu i opbygning
af forskningstemaet Børn og rum på AAA.
Harald William Meyer - 1964. Cand. med. fra Københavns Universitet
1991, har arbejdet med indeklimaforskning på fuld tid siden maj 1995.
Er ansat på Arbejds- og Miljømedicinsk Klinik, Bispebjerg Hospital.
Siden april 1996 tilmeldt Københavns Universitet som phd-studerende
med projektet "Skoleundersøgelsen i København".
Bjørn Nørgaard - 1947. Billedhugger, professor. Formand
for Det særlige Bygningssyn. Repræsenteret på ind- og
udenlandske museer. Dronning Margrethe IIs gobeliner. Eckersberg Medaljen,
Tysk Akademisk Udvekslingstjenestes stipendie, Oluf Hartmanns Mindelegat
og Anne Marie og Carl Nielsens legat. Prins Eugen Medaljen, Thorvaldsensmedaljen.
Ridderkorset 1994.
Mikael Olrik - 1942. Arkitekt maa. Udlært tømrer, bygningskonstruktør
og afgang fra Kunstakademiet i 1970. Har arbejdet med scenografi, deltaget
i konkurrencer og som ansat på tegnestue projekteret bl.a. folkeskoler.
Ansat i Byggedirektoratet i 1980, hvor området hovedsageligt har været
planlægning, bygningsprogrammering og udarbejdelse af grundlaget for
arkitektkonkurrencer.
Per Olsen - 1936. Arkitekt maa PAR, afgang fra Kunstakademiet 1965. Ledende
medarbejder af Den Centrale Rådgivningstjeneste for Skolebyggeri 1976-1985.
Indehaver af Rådgivningstjenesten for Skolebyggeri. Siden 1994 udarbejdet
helhedsplaner for ca. 100 skoler. Byggerier: bl.a. Usserød og Sindal
Skole. Forskning: Naturlig ventilation. Brugermedvirken. Skoler integreret
i boligbebyggelser.
Jørgen Reeckmann - 1951. Læreruddannet. Lærer ved
Statens Pædagogiske Forsøgscenter siden 1985. Arbejder desuden
som lærebogsforfatter og redaktør af Forsøgscentrets
tidsskrift CRIT.
Benny Schytte - 1949. Cand. phil. i kultursociologi, egen foredrags-
og rådgivningsvirksomhed om leg og legepladser, medlem af Kulturministeriets
arbejdsgruppe Kulturens Børn 1992 - 1996. Formand for Dansk Legeplads
Selskab siden 1994. Forfatter til en rkke bøger og artikler
om børn, leg og idrt. Forskningsprojekt om idrtslegepladser
1996.
Ann Skantze - 1936. Docent og universitetslektor på Pedagogiske
Institutionen, Stockholms Universitet. Forskning om arkitektur og fysisk
miljø ud fra forskellige beboergruppers perspektiv. Har studeret
skolemiljø og forstadsmiljø ved hjælp af børns
skriftlige arbejder, interviews og gåture i området. Er nu engageret
i et projekt om lokal kultur, miljøspørgsmål og bæredygtig
udvikling.
Forsiden | Kapitel 11 |
Kapitel 13 |