[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

Kapitel 12

Forfatterne


Helle Beknes - 1945. Læreruddannet, lærer 1972-80 i Køge og 1980-91 i København. 1991-96 fagkonsulent for indskoling i København. 1996 pædagogisk konsulent, generelle pædagogiske spørgsmål i Folkeskoleafdelingen, Undervisningsministeriet.

Birthe Bjerrum - 1953. Læreruddannet, 1974-97 lærer og skolebibliotekar i Brøndby. Fra 1997 pædagogisk konsulent, skolebiblioteker og skolebyggeri i Folkeskoleafdelingen, Undervisningsministeriet.

Thomas Dickson - 1958. Arkitekt med speciale i industriel design og kommunikation. Uddannet fra Kunstakademiet i København, Art Center College of Design i Los Angeles og på Danmarks Journalisthøjskole. Har i dag egen tegnestue og er medredaktør af designmagasinet Rum & Form. Har desuden produceret tv- og multimedieprogrammer om design.

Peter Birk Hansen - 1946. Arkitekt maa. Afgang fra Kunstakademiet, ansat i Byggedirektoratet 1979. Generelle byggeadministrative styringsværktøjer. Konkrete byggeopgaver for Kulturministeriets institutioner. Herudover Nationalmuseets udstillinger, Rigsarkivet, Charlottenborg Slot, programmering for de Kunstneriske Uddannelser på Holmen. Projektleder for det Kongelige Bibliotek.

Jens Christian Jacobsen - 1949. Seminarielektor, ansat på Københavns Dag- og Aftenseminarium. Har forsket i lœringsteorier samt erkendelses- og systemteori. Har publiceret i ind- og udland og forfattet og redigeret flere bøger.

Inge Mette Kirkeby - 1947. Lærereksamen 1970, arkitekt 1979. Byfornyelse i Amsterdam. Lektor ved arkitektskolen i Newcastle. Deltagelse og placering i flere konkurrencer. Siden 1988 tilknyttet Arkitektskolen i Aarhus. Phd-grad på Mødet mellem nyt og gammelt. Medvirker nu i opbygning af forskningstemaet Børn og rum på AAA.

Harald William Meyer - 1964. Cand. med. fra Københavns Universitet 1991, har arbejdet med indeklimaforskning på fuld tid siden maj 1995. Er ansat på Arbejds- og Miljømedicinsk Klinik, Bispebjerg Hospital. Siden april 1996 tilmeldt Københavns Universitet som phd-studerende med projektet "Skoleundersøgelsen i København".

Bjørn Nørgaard - 1947. Billedhugger, professor. Formand for Det særlige Bygningssyn. Repræsenteret på ind- og udenlandske museer. Dronning Margrethe II’s gobeliner. Eckersberg Medaljen, Tysk Akademisk Udvekslingstjenestes stipendie, Oluf Hartmanns Mindelegat og Anne Marie og Carl Nielsens legat. Prins Eugen Medaljen, Thorvaldsensmedaljen. Ridderkorset 1994.

Mikael Olrik - 1942. Arkitekt maa. Udlært tømrer, bygningskonstruktør og afgang fra Kunstakademiet i 1970. Har arbejdet med scenografi, deltaget i konkurrencer og som ansat på tegnestue projekteret bl.a. folkeskoler. Ansat i Byggedirektoratet i 1980, hvor området hovedsageligt har været planlægning, bygningsprogrammering og udarbejdelse af grundlaget for arkitektkonkurrencer.

Per Olsen - 1936. Arkitekt maa PAR, afgang fra Kunstakademiet 1965. Ledende medarbejder af Den Centrale Rådgivningstjeneste for Skolebyggeri 1976-1985. Indehaver af Rådgivningstjenesten for Skolebyggeri. Siden 1994 udarbejdet helhedsplaner for ca. 100 skoler. Byggerier: bl.a. Usserød og Sindal Skole. Forskning: Naturlig ventilation. Brugermedvirken. Skoler integreret i boligbebyggelser.

Jørgen Reeckmann - 1951. Læreruddannet. Lærer ved Statens Pædagogiske Forsøgscenter siden 1985. Arbejder desuden som lærebogsforfatter og redaktør af Forsøgscentrets tidsskrift CRIT.

Benny Schytte - 1949. Cand. phil. i kultursociologi, egen foredrags- og rådgivningsvirksomhed om leg og legepladser, medlem af Kulturministeriets arbejdsgruppe Kulturens Børn 1992 - 1996. Formand for Dansk Legeplads Selskab siden 1994. Forfatter til en rœkke bøger og artikler om børn, leg og idrœt. Forskningsprojekt om idrœtslegepladser 1996.

Ann Skantze - 1936. Docent og universitetslektor på Pedagogiske Institutionen, Stockholms Universitet. Forskning om arkitektur og fysisk miljø ud fra forskellige beboergruppers perspektiv. Har studeret skolemiljø og forstadsmiljø ved hjælp af børns skriftlige arbejder, interviews og gåture i området. Er nu engageret i et projekt om lokal kultur, miljøspørgsmål og bæredygtig udvikling.

 

 



Forsiden | Kapitel 11 | Kapitel 13