![[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]](http://www.uvm.dk/images/uvmlogo.gif)
Kapitel 13
Litteratur
Anderledes skolegårde og legepladser. En idébog om haver,
dyrehold og historiske værksteder. Ulla Didriksen, Bente Garbers og
Harry Kahl. København: Skoletjenesten, Lejre Forsøgscenter,
Zoologisk Have, 1993.
Arkitektur som makt - skolebygget som disiplinerende materiell.
Hans Petter Ulleberg i Norsk Pedagogisk Tidsskrift 1/96, p 33.
At lære og være. I hvilke rammer?
Ellen Nørgaard og Ning de Coninck-Smith. Vejle: Krogh, 1990.
Barnas uterom. Lek og samvær.
Anne-Britt Nilsen, Tor Jørgen Askim og Øyvin Vestre. Norge,
Universitetsforlaget, 1996.
Fritid og undervisning i fælles lokaler. Udvikling af fælles
fysiske rammer for fritid og undervisning på N. J. Fjordsgades skole,
Århus Kommune. Leif Danielsen. Århus: Århus Kommunale
Skolevæsen, 1997.
Fysisk tilgængelighed på folkeskoler. En undersøgelse
af danske folkeskolers tilgængelighed for kørestolsbrugere.
Center for Ligebehandling af Handicappede, 1996. 2 bd. + diskette.
Fælleslokaler. Idékatalog om etablering og indretning af
lokaler, der kan bruges til undervisning og skolefritidordning for børn
i børnehaveklasse - 3. klasse. Leif Danielsen. Århus: Århus
Kommunale Skolevæsen, 1996.
Glemte sammenhenger. Om kultur og oppdragelse. Klaus Mollenhauer. Oslo:
Gyldendal, 1996.
Informationsteknologi i folkeskolen.
København: Finansministeriet. Schultz Information, 1996.
Kid size. The material world of childhood.
Geneva: Skira editore/Vitra Design Museum, 1997.
Lessons for Students in Architecture.
Herman Hertzberger. Rotterdam: 010 Publishers, Rotterdam, 1991.
Lidt om Herfra min verden går. Kunst- og kulturprojekt på
Hou skole udført af Syntese, skolens elever og mange flere, efteråret
1993.
Chris, Anders og Hanne Hansen. Odder: Hou skole, 1993.
Luk naturen ind - i boligområderne, i idrætsanlæggene,
i institutionerne i skolens område. Bjarne Zetterstrøm (red).
København: Vor fælles fremtid, 1992.
Magtens bolig. Lisbet Balslev Jørgensen, Hakon Lund og Hans Edvard
Nørregaard-Nielsen. København: Gyldendal, 1980 (Danmarks arkitektur,
bd. 5).
"Miljøhjælperen". Om skolens miljø og arbejdsmiljø.
Fremstillet af Vor Fælles Fremtid og Arbejderbevægelsens Skolekontakt.
København: Arbejderbevægelsens Skolekontakt, 1991.
Mulighedernes barn i mulighedernes skole. En pædagogisk profil
- fra idé til virkelighed.
Bodil Abildtrup Johansen, Anna Louise Rathe og Jørgen Rathe. København:
Gyldendal Undervisning, 1996.
Munkegaardsskolen. Bygningen som struktur.
Kjeld Vindum. København: Kunstakademiets Arkitektskole, 1993.
Og kom så, og kom så, og dans lidt med mig ... Om samarbejde
mellem skolefritidsordning og undervisning.
Rie Lundsgaard m. fl. Århus: Århus Kommunale Skolevæsen,
1995.
Renhed og rammer. Lægers og arkitekters arbejde med nye folkeskoler
i København 1880-1900.
Britta Siegumfeldt. Institut for Pædagogik, Københavns Universitet,
1992. (Forskningnoter (Institut fo Pædagogik, Københavns Universitet);
nr 10).
Skoleanlegg - forbedring og fornyelse. Grunnskole, videregående
opplæring og voksenopplæring.
Oslo: Kommuneforlaget AS, 1995.
Skolebetjente i Århus. Skolebetjentenes Klub 1944-1994.
Louis Aabye (red.) m.fl. Århus: Skolebetjentenes Klub, FOA/DKA, 1994.
Skolebyggeri - med eksempler.
København: Undervisningsministeriet, Folkeskoleafdelingen, 1997.
Skolen - et fysisk landskab - et mentalt rum.
Redigeret af Inge Mette Kirkeby m.fl. Amtscentralen for Undervisning, Århus
Amt, Arkitektskolen i Aarhus, Danmarks Lærerhøjskole, Århusafdelingen,
Århus Kommunale skolevæsen, 1998.
Skolen som et lærested og et værested.
Aase Eriksen. Frederikshavn: Dafolo, 1996.
Skolens landskab. Et friareal som være- og lærested.
Redaktion: Annemarie Møller Andersen, Lene Dahlberg og Ingelise Flensborg.
København: Danmarks Lærerhøjskole, 1990.
Sæt ord på dit liv. Breve fra børn til socialministeren.
Redaktion Karin Heering. København: Børnerådet. Statens
Information, 1996.
Udviklings- og udbygningsplan for Kolding Kommunale Skolevæsen
1997-2008.
Kolding: Kolding Kommune, 1997. 3 bd.
Uteboken. Eva Norén-Björn, Fredrika Mårtensson og Inger
Andersson. Örebro: Barnmiljörådet, 1993.
Vad betyder skolhuset? Skolans fysiska miljö ur elevernas perspektiv
studerad i relation till barns och ungdomars utvecklingsuppgifter.
Ann Skantze. Stockholm: Pedagogiska Institutionen, Stockholms Universitet,
1989.
Vor lærdoms bygning. Folkeskolens bygninger 1814-1940.
Ning de Coninck-Smith. København: Planstyrelsen, Miljøministeriet,
1989.
![[Billede: Træt pige]](img188.gif)
Det fysiske rum er medaktør på skolens arena. Et af vor
tids mest aktuelle spørgsmål er derfor: I hvilke bygninger
kan de pædagogiske intentioner i folkeskoleloven af 1993 bedst komme
til udfoldelse?
I denne bog anlægges en række perspektiver på skolens
rum, skrevet af forfattere med forskellig baggrund og forskellig tilgang
til emnet.
Her er ikke tale om en tilkendegivelse af, hvad der er "rigtigt"
eller "forkert". Derimod skal samlingen af artikler ses som et
udtryk for en erkendelse af nødvendigheden af, at der - efter en
årrække med næsten ingen aktiviteter inden for skolebyggeret
- igen bliver ført en levende debat om forholdet mellem folkeskolens
indhold og fysiske ramme. En åben debat, der kan påvirke udviklingen
af skolebyggeri som en vedvarende proces, hvor vi fortsat lærer af
erfaringerne og udvikler nye og mere hensigtsmæssige løsninger.
![[Billede: Tegning af heste]](img193.gif)
Forsiden | Kapitel 12 |