Kapitel 13Litteratur
Arkitektur som makt - skolebygget som disiplinerende materiell. At lære og være. I hvilke rammer? Barnas uterom. Lek og samvær. Fritid og undervisning i fælles lokaler. Udvikling af fælles fysiske rammer for fritid og undervisning på N. J. Fjordsgades skole, Århus Kommune. Leif Danielsen. Århus: Århus Kommunale Skolevæsen, 1997. Fysisk tilgængelighed på folkeskoler. En undersøgelse
af danske folkeskolers tilgængelighed for kørestolsbrugere.
Fælleslokaler. Idékatalog om etablering og indretning af lokaler, der kan bruges til undervisning og skolefritidordning for børn i børnehaveklasse - 3. klasse. Leif Danielsen. Århus: Århus Kommunale Skolevæsen, 1996. Glemte sammenhenger. Om kultur og oppdragelse. Klaus Mollenhauer. Oslo: Gyldendal, 1996. Informationsteknologi i folkeskolen. Kid size. The material world of childhood. Lessons for Students in Architecture. Lidt om Herfra min verden går. Kunst- og kulturprojekt på
Hou skole udført af Syntese, skolens elever og mange flere, efteråret
1993. Luk naturen ind - i boligområderne, i idrætsanlæggene, i institutionerne i skolens område. Bjarne Zetterstrøm (red). København: Vor fælles fremtid, 1992. Magtens bolig. Lisbet Balslev Jørgensen, Hakon Lund og Hans Edvard
Nørregaard-Nielsen. København: Gyldendal, 1980 (Danmarks arkitektur,
bd. 5). Mulighedernes barn i mulighedernes skole. En pædagogisk profil
- fra idé til virkelighed. Munkegaardsskolen. Bygningen som struktur. Og kom så, og kom så, og dans lidt med mig ... Om samarbejde
mellem skolefritidsordning og undervisning. Renhed og rammer. Lægers og arkitekters arbejde med nye folkeskoler
i København 1880-1900. Skoleanlegg - forbedring og fornyelse. Grunnskole, videregående
opplæring og voksenopplæring. Skolebetjente i Århus. Skolebetjentenes Klub 1944-1994. Skolebyggeri - med eksempler. Skolen - et fysisk landskab - et mentalt rum. Skolen som et lærested og et værested. Skolens landskab. Et friareal som være- og lærested. Sæt ord på dit liv. Breve fra børn til socialministeren.
Udviklings- og udbygningsplan for Kolding Kommunale Skolevæsen
1997-2008. Uteboken. Eva Norén-Björn, Fredrika Mårtensson og Inger Andersson. Örebro: Barnmiljörådet, 1993. Vad betyder skolhuset? Skolans fysiska miljö ur elevernas perspektiv
studerad i relation till barns och ungdomars utvecklingsuppgifter. Vor lærdoms bygning. Folkeskolens bygninger 1814-1940.
I denne bog anlægges en række perspektiver på skolens rum, skrevet af forfattere med forskellig baggrund og forskellig tilgang til emnet. Her er ikke tale om en tilkendegivelse af, hvad der er "rigtigt" eller "forkert". Derimod skal samlingen af artikler ses som et udtryk for en erkendelse af nødvendigheden af, at der - efter en årrække med næsten ingen aktiviteter inden for skolebyggeret - igen bliver ført en levende debat om forholdet mellem folkeskolens indhold og fysiske ramme. En åben debat, der kan påvirke udviklingen af skolebyggeri som en vedvarende proces, hvor vi fortsat lærer af erfaringerne og udvikler nye og mere hensigtsmæssige løsninger.
|