Kapitel 9De små tings historie - design i skolens hverdagThomas Dickson
Netop det skinneagtige gav fantasien frit løb. Når vi skulle ned til frikvarter, og hånden greb om gelænderet, så kunne jeg forestille mig alt muligt. At min hånd var en skinnebus, der suste ned ad sin monorail i en vanvittig fart - først det lange lige stykke, så den skarpe kurve, hårnålesvinget, hvor skinnebussen faldt næsten lodret, så igen et langt lige stykke. Somme tider var jeg så fascineret af gelænderets form og min egen fantasi, at jeg med vilje fortsatte helt ned i kælderen blot for at kunne afslutte turen ordentligt, selv om jeg i virkeligheden skulle være gået ud ad døren til skolegården i stueplanet. I den periode, hvor vinterolympiaden stod på, var min hånd naturligvis en bobslæde, og mens Apollo månerejserne stod på, var jeg selvfølgelig med om bord i et kredsløb om månen.
|
Forudsætningen for fantasifulde og berigende oplevelser er, at der er nogle omgivelser, der kan stimulere og udløse inspirerende tanker og forestillinger |
Nogle af de mest kreative mennesker, jeg senere i livet har mødt
- opfindere, iværksættere, designere og billedkunstnere - har
ofte kunnet berette om lignende oplevelser. Hvor billeder, idéer
og kreative indfald opstår i foldede gardinmønstre, terrazzogulve,
stiftmosaik, skabslåger i træ med markerede åretegninger
og solreflekser fra vandpytter, der leger på lokalets loft. Skal der
dagdrømmes, kan man lige så godt gøre det på et
kvalificeret niveau.
Arkitektur og design er bærere af historier. De rum og genstande, vi omgiver os med, er fyldt med historier. Former, farver, genstande, materialer, lyde, akustik, lugte, lys, hver tid på dagen og hver tid på året bærer sine egne historier i sig. Historierne handler selvfølgelig i første række om funktion, brugbarhed og tilstræbt rationalitet - hvad skal jeg bruge en stol til? Det skal den selv fortælle mig, en stol ligner noget, man kan sidde på, ellers er det en dårlig stol. Disse dagligdagens brugsgenstande er målbevidst anvendelighed.
Det skal de også være, det er klart, men de har nogle andre
funktioner derudover. Det handler om hverdagens poesi, om stimuli til fantasien,
om behovet for at etablere sammenhænge, der kan fortælle os
om, hvem vi er, hvor vi kommer fra, og hvor vi skal hen.
Derfor er en stol ikke kun en stol, den er også et kulturelt udtryk. Stole har eksisteret siden den første hulemand fandt ud af, at det var mere behageligt at sidde på en væltet træstamme end at sidde på jorden. De ægyptiske faraoner havde raffinerede foldestole, smukt dekoreret og med en repræsentativ og ceremoniel funktion ud over blot at hæve en persons krop 40 cm over gulvet. Det er over 3.000 år siden, og stolen har som funktionel arketype ikke ændret sig synderligt siden, men kulturelt har den udviklet sig kolossalt og er i dag en budbringer om håndværk, industri, kulturhistorie, stil, smag, videnskabeligt udviklede siddestillinger og ergonomisk bevidsthed, med andre ord ændrede samfundsnormer ...
Det handler om hverdagens poesi, om stimuli til fantasien, om behovet for at etablere sammenhænge, der kan fortælle os om, hvem vi er, hvor vi kommer fra, og hvor vi skal hen |
I min barndoms skole sad vi i de første år ved nogle gammeldags
træpulte. Den skråtstillede bordplade var bygget sammen med
bænken, hvor vi kunne sidde to børn. Dette møbel havde
nogle meget tiltalende træk og detaljer, blandt andet var skrivepladen
hængslet, så der nedenunder var et gemmerum til bøger,
hæfter og meget mere. Pulten var fremstillet af en relativ blød
træsort. Det betød, at dels kunne man snitte og ridse i den,
og den var således fyldt med kendetegn og hilsner, dels virkede det
akustisk meget afdæmpet, når et helt klasselokale var møbleret
med disse pulte. Men i løbet af få år begyndte skolen
gradvis at udskifte pultene med mere moderne møbler, lokale efter
lokale. I starten syntes vi godt om de nye møbler, nyt er altid spændende,
men efter kort tid længtes vi tilbage til de gamle møbler.
De nye møbler havde understel af stål, bordet havde en ret
hård og helt vandret plade, og stolene hade en lamineret skal som
ryg og sæde ud-i-ét. Man kunne ikke mere gemme noget af vejen,
og der skulle bruges spritpenne, hvis man skulle markere sit eget bord,
og lydniveauet steg adskillige decibel. Når vi kom gående ude
på gangen og inde i et lokale så, at dér havde de stadig
pulte, sagde vi til hinanden: Øv, hvor er de heldige, de har
stadig de gamle borde."
Oplevelser hænger sammen med indhold, med opdagelser og med aktiviteter. Det er ikke særlig store oplevelser, børn får, når alle klasselokaler er identiske i størrelse, lys, farve og møblering. Derimod er variation med til at give forskelligartede oplevelser og stimulere kreativ tænkning. Hvis der kun findes helt ens og kedelige klasselokaler, så vil kritikken være: Hvorfor skal her være så dødtrist, og kritikken ender måske som hærværk på ensformigheden. Men hvis der findes forskelligt udformede klasserum, så opstår en mulighed for samtale, nemlig om, hvorfor vi oplever det ene rum som bedre end det andet. På den måde anspores til en konstruktiv kritik og en dialog med udgangspunkt i: Hvordan kan vi forbedre det rum, så det opleves lige så rart og spændende som det andet rum?
Da jeg gik i 7.-8. klasse i begyndelsen af halvfjerdserne, var samfundet og skolen i høj grad præget af det antiautoritære oprør. I min klasse fik vi blandt andet gennemtrumfet, at bordene skulle stå i hesteskoformation, så alle kunne se og tale med hinanden i stedet for de traditionelle tre lige rækker, hvor man kiggede hinanden ind i nakken. Denne demokratisering af undervisningssituationen er i dag gennemført i stort set al undervisning i vores samfund.
Et andet punkt, hvor vi satte ind over for skolens design", var de efterhånden noget triste hvide og mosgrønne vægge, som trængte til en meget kærlig hånd. Vores krav var at få lov til selv at male lokalet. Skolen satte sig kraftigt imod, formentlig også ud fra en fornemmelse af, hvilke farver vi kunne tænke os at male med (tidens farver var orange, giftiggrøn, violet, lilla). Kompromiset blev, at der kom nogle meget store opslagstavler op på to af lokalets vægge, så vi selv kunne sætte de plakater op, vi ville.
![]() |
Men der var andre lokaler, der havde flere indbyggede oplevelser. Det var
især faglokalerne, og det er herfra, jeg har de fleste erindringer
om spændende oplevelser.
Biologilokalet med glasskabe fyldt med udstoppede dyr og mærkelige
væsener i forseglede væskefyldte glas. Undervisning i sådanne
omgivelser er jo en langt mere fascinerende og inspirerende oplevelse, end
hvis der ikke havde været glasdøre i skabene.
Geografilokalet med alle kortene, stensamlingerne og mineralprøverne.
En mental rejse ind i en eksotisk verden. Især husker jeg reliefkortet,
et specielt landkort, hvor alle højdeforskelle i terrænet var
præget i en plastikplade, således at man kunne se landskabet
som et avanceret relief. Forunderligt var det at lade fingrene følge
floddale, bjergkæder og fornemme, hvor fladt der i virkeligheden er
i marsklandskabet.
Jeg kunne blive ved med at beskrive de mangfoldige rum og detaljer, der skærper nysgerrigheden. Fysiklokalets mærkelige præparater, kolber, gasblus og opstillinger. Formningslokalets mange forskellige materialer, redskaber og muligheder. Sløjdsalens kreative rod, maskinerne, høvlebænkene og ikke mindst den dejlige lugt af friskskåret træ.
Lugte er i øvrigt et helt kapitel for sig, desværre ofte overset i det moderne industrialiserede miljø. Men når skoleåret startede i august, og der var gjort hovedrent, vinduer kittede og malede, halvtaget nytjæret og boldbanernes græs var nyklippet, så skabte alle disse lugte, der blandede sig med frisk luft i sommervarmen, nogle helt særlige stemninger og rare oplevelser, som man bærer i sig, formodentlig for resten af livet.
Rummene er en vigtig del af skolens miljø. Og helst med variationer i størrelse og udformning. Er der store rum med højt til loftet? Er der nicher og mindre rum, der kan danne rammen om små grupper? Steder, der nærmest er huleagtige, appellerer til fantasi, kreativitet og leg. Et sådant rum var det kaotiske rum med gymnastikredskaber. Hvor selve gymnastiksalen var den åbne steppe, der kunne bruges til boldspil, tagfat og den slags, så var redskabsrummet junglen, der kunne bruges til gemmeleg, bjergbestigning, tipi, iglo eller bare til at være i fred. Igen: Oplevelserne fremmer forståelsen.
En stor del af det, der giver et byggeri kvalitet, ligger i håndværket, detaljerne og anvendelsen af materialer. Og det skal jo ikke være en kvalitet, der kun forefindes ved skolens indvielse. En skole skal kunne holde til mange små og store menneskers daglige brug. Blandt industrielle designere bruger man vendingen et materiale, der ældes med ynde". Det dækker over, at vi i vores fag hele tiden prøver at anvende de materialer, der kan tåle de belastninger, vi på forhånd ved, de vil blive udsat for. Hvis man kigger på gamle kvalitetsmøbler, gammelt værktøj og gamle bygninger, kan man se, hvad jeg mener. Især virker det som om, træ og andre naturmaterialer kan klare mange års brug uden at fremstå som udslidt eller ødelagt. Derfor kan de klassiske danske designermøbler sælges på auktioner til gode priser, selv om de egenlig ikke kan bære betegnelsen antikviteter.
![]() |
Derimod er der desværre ikke så mange af de nye industrimaterialer,
der kan klare mosten, i hvert fald ikke i skolen. Hvor en gammel træpult
nærmest bliver smukkere med årenes slid, så skal der ikke
så meget til, før en bordplade beklædt med plastlaminat
får nogle slemme ridser og skrammer. Og på samme måde
er det med mange af de industrifremstillede detaljer, der bruges i skolemiljøet:
Knagerækker, møbler, døre, dørhåndtag,
papirkurve og cykelstativer.
Lige inden jeg selv gik fra folkeskolen over i gymnasiet, flyttede skolen
fra de gamle røde murstensbygninger over i en splinterny skolebygning.
Den var bygget efter de nyeste pædagogiske principper, med storrumsundervisning
i åben plan og med udsigt over en af de smukkeste istidsdale i landet.
Men bygningerne virkede nu alligevel lidt billige. De gedigne teglstensmure
var erstattet med facadebeklædning af eternit på højkant.
En dag, hvor en af klassekammeraterne havde for mange kræfter, der
bare skulle ud af kroppen, sparkede han ud efter bygningen, egentlig ikke
i en bevidst trang til at øve hærværk, men til vores
fælles forbavselse gik hans fod lige igennem facaden. Så var
der et par knægte, som kom væk i en fart.
Bagefter kan man undre sig over valget af materialer, når man skal bygge en ny skole. Hvor gedigne materialer patineres og somme tider endda bliver smukkere af mange års brug, så gælder det tit om at udvise stor kreativitet for at bruge de nye byggematerialer på en hensigtsmæssig måde.
En gammel træpult bliver smukkere med årenes slid, hvorimod en bordplade beklædt med plastlaminat hurtigt får nogle slemme ridser og skrammer |
En andet ting, der trænger til nye kvaliteter, er lyset, både
hvad angår dagslyset og den kunstige belysning. I begge tilfælde
skal arkitekter og designere tage hensyn til, at der kommer stadig flere
computere ind i undervisningen, og sammen med andre visuelle medier stiller
det flere krav til belysningen. Især er det vigtigt, at man let kan
regulere lyset. For dagslysets vedkommende må arkitekten tage hensyn
til placeringen af vinduer og orienteringen efter verdenshjørnerne.
Kunstlyset består næsten altid af lysstofrør i nedhængte
kasseformede armaturer, som i sin tid afløste glødelamper
i skærme af hvidt opalglas. Det har sikkert givet mere lys, men kvaliteten
af lyset er måske ikke blevet så meget bedre, for man får
i reglen et diffust lys, som dels virker lidt søvnigt, dels hæmmer
mangelen på skygger afstandsbedømmelsen. Generelt virker det,
som om man trænger til nye lampetyper, der kan imødekomme de
ændringer, der er sket i skolens hverdag.
I mange år har man forbundet design med det funktionelle og det rationelle. Begrebet tidløst design" bliver brugt som en kompliment, der i reglen dækker over møbler, produkter og arkitektur, som er reduceret så meget til den nøgne funktion, at de forekommer at være frigjort fra deres egen tid og epokens stil. Uanset at begrebet tidløst design" er noget sludder - der er ingen bygninger eller brugsgenstande, hvordan de så end er formgivet, der kan være løsrevet fra deres tid - så er det næsten lykkedes i efterkrigstidens arkitektur og design at udslette forestillingen om, at der findes en rig dansk bygningskultur, og at der findes en designtradition i dette land, der fortjener at blive værdsat. Man har fra en gang i 1950erne og stort set frem til i dag dyrket en minimalistisk stil, en skrabet udgave af virkeligheden, kendt som funktionalismen.
Der er ingen tvivl om, at der især i starten af den funktionelle periode
er skabt betydelige bygningsværker, møbler og brugsgenstande
af høj kunstnerisk standard og med stor brugsværdi. Problemet
er, at den minimalistiske funktionalisme er en meget krævende stil
at arbejde i. Den fordrer, at arkitekten og designeren har virkelig god
proportionssans, store analytiske evner og ikke mindst, at der er råd
til materialer og håndværk i en anstændig kvalitet. Alt
for ofte, også i skolebyggeriet, er der blevet gået på
akkord på nogle af disse basale forudsætninger, og så
er funktionalismen endt i karikatur og det, vi kender som betonslum og skandaløse
byggeskader.
Alt andet lige så er den funktionelle stil - med lange lige linjer, rette vinkler, monotone overflader og spartansk detaljering - ikke ligefrem en arkitektur, der giver stof til fantasien. Derimod vil meget regelmæssige og monotone miljøer ofte virke skræmmende - gangene uden synlige forskelle, de fuldkommen ens døre, muligheden for at fare vild eller gå ind ad en forkert dør og gøre sig til grin over for en fremmed klasse. Og dette fænomen gælder ikke bare for børn, tænkt blot på boligområder med helt ens blokke eller karréer. Her bliver også voksne mennesker forstemte og ønsker sig væk.
![]() |
Man får undertiden den mistanke, at bygninger ofte bliver til som
en afklaret planløsning, men de fleste mennesker oplever ikke planer,
de oplever rum, bygningselementer og karakteristiske detaljer. I meget funktionelle
og strømlinede skolemiljøer får man fornemmelsen af,
at der er nogen, der har opdaget problemerne med de sterile og ensrettede
omgivelser. Efterrationaliseringens løsning er tit at tilføre
billedkunst, ofte forklædt som banale børnetegninger. Men det
fabulerende kunne sagtens være designet ind i bygningen oprindeligt.
Billedkunstneren kunne så være inddraget fra starten af byggeprocessen,
så kunsten kunne blive en integreret del af en helstøbt løsning,
i stedet for at blive leveret senere som en målstregsredning.
Vi kan diskutere længe, hvem der har ansvaret for, at det gik sådan,
men det er en lidt ufrugtbar diskussion. Det vigtige er, at alle, der i
dag beskæftiger sig med udformningen af de skoler, vore børn
skal opholde sig i, er bevidste om fortidens synder, og om, hvad der er
forudsætningen for bedre skolemiljøer fremover.
Det flertydige, mangfoldige, frodige og rigt detaljerede giver fantasien mulighed for at fabulere åbent og uhæmmet. Det giver holdepunkter og referencerammer, når der er detaljer, mønstre, forskellige materialer, forskellige rumlyde, lugte, fremspring og alle de andre små pudsigheder, der kan ligge indlejret i skolens arkitektur og design.
1998 var et valgår, vi skulle endda hen og stemme på den lokale kommuneskole to gange i løbet af foråret. Da jeg til folketingsvalget gik over skolegården, slog det mig, hvor kedelig den var, en ren asfaltørken. Gymnastiksalen, hvor afstemningen foregik, var lige så uinspirerende - slidt, skrammet og med dårlig, diffust og søvnigt lys. Og jeg tænkte ved mig selv: Er de her rammer virkelig passende for folkestyrets festdag? Men jeg tog mig straks lidt i det og huskede på: Der er jo børn og lærere, der dagligt skal fungere i disse omgivelser.
![]() |