Kapitel 8De kulturbærende folkeskolebygninger?Bjørn Nørgaard
Hillerødgades skole er nærmest en historicistisk bygning, en stor tung rød murstenskasse, der udstråler, at den er statens institution. Flot bygget med udskårne trægelændere og trapper med terrazzobelægninger og nogle steder glaserede mursten, granitsokler og granittrin, store malede vinduer og i det hele taget håndværksmæssigt et meget flot gennemført byggeri med små historicistiske dekorative elementer som små kapitæler og meget andet. Skolen var symmetrisk opbygget, piger i den ene halvdel og drenge i den anden halvdel. De to halvdele var stort set ens, og der var en stor mur imellem pige- og drengegård. Og det var opstilling i rækker, når klokken ringede. Det var jo som hus og arkitektur en vældig flot bygning, også mange år efter at jeg gik der i 1. klasse.
Men den var af samme høje håndværksmæssige stade som det gamle hus i Hillerødgade - en funktionalisme, som endnu ikke var overtaget af industrien og katalogarkitekturen. Hvor det var arkitekten, der sammen med håndværkerne og selvfølgelig også ingeniørerne havde gennemført et byggeri, der ikke hvilede på alle mulige regulativer og isoleringsforskrifter og kvadratmeterpriser, men på en stor smuk arkitektonisk idé og ønsket om store, lyse og lette rum til at undervise børn i, rendyrket humanisme. Hvert år, når vi kom tilbage fra skoleferien, var skolen nymalet, nylakeret og repareret, og gulvene, som var en slags asfaltmasse, var olieret og gelænderne var blevet pudset. Efter hver sommerferie gik man ind i en ny bygning. Arkitekturen og rummene afspejlede en gen-nemførthed og en kvalitet, i og med at forfaldet øjeblikkelig blev repareret, udbedret og malet. Det gav os børn, der gik der, en tro på et samfund, hvor mennesket var i centrum, hvad de tydeligvis var i denne meget fine skolebygning.
Ud over at disse rammer skal være håndværksmæssigt, arkitektonisk og materialemæssigt af høj standard, skal man også holde dem ved lige, så man klart signalerer, at man tager vare på og passer på værdierne, så undervisningen foregår i smukke og klare rumlige omgivelser.
Der er forskellige grunde til det dårlige byggeri. Op igennem 70erne har der hersket en despekt for håndværk, og kommunerne har vel skullet spare. Der huserer desværre stadigvæk og lige nu kortsigtede økonomer, der fortæller os, hvordan vi tjener penge og sparer og er effektive, men de glemmer alle sammen, at i besparelser, nedskæringer og økonomiseringer går en masse af sidegevinsterne tabt, som man ikke har udregnet værdien af, fordi man ikke har regnet det for en værdi.
Det er klart, at nye skolebygninger ikke skal se ud som Hillerødgades skole og Marienlyst skole. Vi har i dag en anden måde at opfatte samfundet på, som skal afspejles i skolebyggeriet. Jeg kunne forestille mig, at skolen skulle bestå dels af nogle bygningselementer med næsten samme institutionelle soliditet som Hillerødgades Skole, hvor der kan være mere permanente fælles funktioner, for eksempel aulaer og idrætsanlæg. Dels af nogle bygningselementer, som inden for faste grundstrukturer indeholdt en lang række muligheder for fleksible løsninger, som måske kunne vokse og knopskyde efterhånden som skolen og opfattelsen af skolen ændrer sig. Sådan kunne man bygge en skolearkitektur, der både pegede bagud og på den fælles samfundstro fra begyndelsen af dette århundrede, og samtidig indeholdt nogle individuelle løsninger til de konkrete undervisningslokaler, som kunne udvikle sig med den mere demokratiske og individuelle menneskeopfattelse.
Jeg kunne forestille mig en skole, der ikke udelukkende var rettet mod boglige kvalifikationer, og som var en mere hel institution, som kunne bruges af børn og unge stort set døgnet rundt. Netop i skolebyggeri burde man gøre meget ud af både det arkitektoniske og håndværket.
Vi har allerede i dag et samfund, der er blevet for abstrakt og bogligt i sin måde at opfatte virkeligheden på, og det er måske med til at give frustrationer til de unge. Og den fysiske, kropslige virkelighed, opdragelse og undervisning af unge mennesker er utrolig vigtig, for at få mest ud af vores skoler. Man kunne forestille sig, at der i forbindelse med skolebyggeri ud over idrætsanlæg og musiklokaler også er en værkstedsbygning, hvor man i perioder kunne lave nogle elementer, der blev sendt til ulande som en form for ulandsbistand, for eksempel dele til biogasanlæg eller vindmøller. Ligeledes kunne man forestille sig, at der var et gæsteatelier, hvor kunstnere, for eksempel forfattere eller billedkunstnere kunne bo, samtidig med at de havde projekter med eleverne. Således at skolen ikke bare gav eleverne banale boglige færdigheder, men at den også udstrakte sig på en lang række andre områder. Da jeg gik i skole, havde nogle lærere været ude og sejle, og én havde været professionel fodboldspiller i Italien, men sådan er verden ikke mere - skolelærere er i dag mennesker, der hele deres liv har gået i skole. Det er også fint nok, og der er ingen tvivl om, at det faglige niveau i dag er højt. Alligevel kunne det være glimrende, om eleverne i perioder havde andre lærere, der kunne påvirke undervisningsforløbet og kommentere det på forskellige måder ved at skolerne havde et atelier. Det ville være en fin måde at løfte undervisningen ud af det institutionelle. Man kunne også forestille sig, at det billedkunstneriske var integreret i andre undervisningsområder i langt højere grad, end det er i dag. At man brugte både litteratur, billedkunst og musik i historie og samfundsfag. For det er jo en måde at fortælle historien på, som har en anden karakter end en bog. Selvfølgelig skal faget billedkunst også være der. I 60erne var billedkunsten lige så meget en diskussion, hvor den kunstneriske tankegang var en metode til at forstå, begribe og omforme selve den måde, vi opfatter arbejdet og mennesket på i vores samfund. Kunsten blev ikke kun forstået som værker, men også som en måde at forholde sig til sig selv og tilværelsen på. Og der kunne man godt forestille sig, at den kunstneriske metode i nogle undervisningsforløb var med i diskussionen af et emne og den virkelighed, disse praktiske fag beskriver. Der er jo både yngre og ældre kunstnere, der opfatter den kunstneriske metode som en metode, som ikke kun bruges til at lave malerier, men også til at forstå sig selv og samfundet. I den kapitalistiske verden opfatter man økonomi som den nødvendige drivkraft for at sætte en produktion i gang - i den kunstneriske verden er drivkraften fantasien. Og det er vigtigt at diskutere med unge, som skal begynde på noget, hvad enten de skal være forfattere eller håndværkere, at det ikke kun er penge, der sætter ting i gang, men også fantasi, energi og idéer samt tro på det, man laver.
|