Kapitel 5Nybyggeri og fornyelsePer Olsen
Skolebygningers indretning svarer ret nøje til tidens opfattelse
af undervisningens og skolens indhold samt gældende pædagogiske
tanker og arbejdsformer. Kvaglundskolen, Esbjerg. Åben-plan-skole fra 1970erne med hjemmeområder opdelt i tre afdelinger for henholdsvis de yngste, de mellemste og de ældste årgange. Fleksibilitet i indretningen ved hjælp af flytbare vægsystemer. Arkitekt Poul Kjærgaard.
|
Når der arbejdes på tværs af årgange, er der tillige behov for en vis lokalemæssig sammenhæng, men til andre tider er der behov for en klar opdeling |
Løsningen kan være såkaldte "hybridformer", en modereret åben-plan, hvor nogle rum eller arealer til fælles anvendelse danner bygningsanlæggets grundenhed |
Klasselokalet, der tidligere blev opfattet som en selvstændig enhed,
er for længst gået i opløsning. Klassens opholds- og
arbejdssted har siden 1970erne bestået af flere lokaleenheder,
der står i mere eller mindre direkte forbindelse med hinanden.
Hjemmeklasselokalet eller hjemmearealet er klassens eget område og
dens faste tilholdssted i skolen. Som supplement til dette hører
fællesarealer og grupperum, der deles med andre klasser. Disse tre
lokaleenheder er forudsætningen for den variation af arbejdet, som
sammen med undervisningsdifferentiering er det bærende princip for
virksomheden i skolen.
Afstanden imellem de forskellige lokaleenheder har stor betydning for, hvordan
det hele fungerer. Hovedkravet er, at der kun er begrænset afstand,
så man på en enkel og ukompliceret måde kan overskue det,
der foregår. Når der arbejdes på tværs af årgange,
er der tillige behov for en vis lokalemæssig sammenhæng, men
til andre tider er der behov for en klar opdeling.
Til brug for det nye fag natur/teknik bør der være enkle værkstedsindretninger
med installationer, og da edb skal anvendes i alle fag og emner, må
der også være det nødvendige udstyr og ikke mindst den
nødvendige plads til rådighed.
Når SFO-ordninger integreres i skolens hjemmeområder, øges
pladsbehovet. Indretningens hovedprincip må være, at pladsen
tillader funktionsskift, uden at der ustandseligt skal møbleres om.
Udearealerne er også en del af hjemmeområdernes indretning.
En let adgang hertil kan næppe undværes, i det mindste ikke
for de yngste elever. Foruden klassens eget areal er der behov for legepladser
med en indretning og opdeling, der passer til de lege- og aktivitetsformer,
der er karakteristiske for de forskellige alderstrin. Ved ændring
af den sædvanlige lektionsopdelte arbejdsform bliver sammenhængen
mellem bygninger og udendørsarealer af betydning. Anvendelsen skal
kunne ske uden gene for de tilstødende bygninger.
Figur 2
Usserød skole, Hørsholm. Tilbygning med hjemmeområder, hvor tre hjemmearealer, fællesareal og holdrum danner den enhed, der strukturer bygningen. Hjemmearealerne kan sættes i forbindelse med fællesarealet ved brede åbninger, enkelte faglokaler er placeret ved hjemmearealerne. Arkitekter: Totalrådgivergruppen Usserød Skole: Rådgivningstjenesten for Skolebyggeri, Arkitekterne Holst i/s, Skaarup & Jespersen a/s.
Bygningerne skal, når det drejer sig om skolens hjemmeområder,
tilsyneladende rumme to modsat rettede krav. På den ene side kravet
om åbne sammenhængende arealer og på den anden lukkede,
delvis isolerede lokaleenheder. Løsningen kan være såkaldte
"hybridformer", en modereret åben-plan, hvor nogle rum eller
arealer til fælles anvendelse danner bygningsanlæggets grundenhed.
En opdeling i afdelinger for et begrænset antal klasser hører
med til denne løsning. (FIG.2).
Den gammelkendte model, hvor alle klasserum og andre undervisningslokaler
ligger langs en side- eller midterkorridor, der kun kan anvendes til transport
mellem lokalerne, er i dag ikke aktuel, men må forkastes som værende
både for arealkrævende og pædagogisk uønsket.
![]() |
Folkeskolelovens bestemmelser om skolebiblioteket ligger ganske tæt
på et krav om en særlig bygningsindretning. Det nævnes
således i § 19 stk. 2: "Ved hver selvstændig skole
oprettes et skolebibliotek som et pædagogisk servicecenter".
I konsekvens heraf har ministeriet da også udsendt en CD-rom, hvori
detaljer ved indretningen er beskrevet.
Hvis biblioteket skal fungere som et center, må det også være
let tilgængeligt for hele skolen. Det må være placeret
centralt og denne centrale placering kan helt selvfølgeligt være
det, der bestemmer hoveddispositionen i skolens bygningsanlæg.
I de udsendte vejledninger er dette center tillagt en række udvidede
funktioner. Det skal være stedet, hvor man søger oplysninger
og informationer. Det skal muliggøre arbejde for grupper af elever,
for den enkelte elev eller for lærernes forberedelse. Der skal kunne
arbejdes med forskellige hjælpemidler, edb, multimedier med mere,
og både eleverne og lærerne skal kunne redigere og trykke forskellige
arbejder. Det oprindelige formål, at rumme alle skolens trykte materialer,
skal selvfølgelig også opfyldes, selvom der regnes med et fald
i mængden, efterhånden som andre medier tager over.
Hvis hver funktion i servicecenteret skal have sit eget område og
disse endog skal være i egne lokaler, bliver der tale om et større
bygningsværk. Næsten som en skole i skolen, hvilket da også
er det, vejledningerne på området antyder.
Eleverne kan dog kun være ét sted på samme tid, og selvom
den sædvanlige indretning af skoler medfører, at der er et
pænt overskud af arbejds- og opholdspladser, så er det næppe
acceptabelt, at antallet stiger fra de sædvanlige 3-4 pladser til
5-6 pladser for hver elev i skolen.
Kravet om en central beliggenhed skal derfor ikke alene lette tilgængeligheden,
men en multianvendelig to-sidet indretning skal muliggøre, at holdrum,
værksteder, fællesarealer eller hjemmearealer kan inddrages
som supplement til biblioteket. (FIG. 3).
Abildhøjskolen, Præstø. Tilbygning med pædagogisk servicecenter, café m.m. ved overdækning af skolegården. Omliggende klasselokaler, holdrum, auditorium og andre rum kan fungere som supplement til det pædagogiske servicecenter. Arkitekt: Rådgivningstjenesten for Skolebyggeri. |
Folkeskoleloven indeholder også bestemmelser om et antal fag, skolen
skal omfatte. Nogle fag indeholder arbejdsprocesser, der forudsætter
specielle lokaleindretninger med særligt udstyr og med særlige
arbejdsmiljømæssige forhold. Gennem tiden er der blevet udviklet
en tradition for et stort antal specialiserede faglokaler.
Loven indeholder på dette område nogle modsatrettede bestemmelser.
På den ene side skal fagligheden styrkes, og på den anden side
skal der arbejdes med emner, der går på tværs af de traditionelle
faggrænser.
Når fagligheden skal styrkes, er der behov for selvstændige
faglokaler med en fagspecifik indretning. Når der skal arbejdes på
tværs af faggrænserne og med tværgående emner, er
der behov for en tæt fysisk sammenhæng eller en lokalemæssig
integration mellem disse lokaleenheder.
Paltholmskolen, Farum. Renovering fra begyndelsen af 1980erne af eksisterende skole. Tilbygning med faglokaler som delvis sammenhængende værksteder og fællesarealer lagt som "båndstruktur" langs indersiden af de eksisterende bygninger. Tværgående funktioner er mulig mellem fagområderne indbyrdes, mellem klasselokaler og fællesareal, samt mellem fagområder og klasselokaler. Arkitekt: Ole Park. |
En løsning i overenstemmelse med de tværgående funktioner er kombinationslokaler. Flere fag anvender samme lokale, og de mere specialiserede indretninger grupperes efter et mønster, hvor berøringsfladerne mellem fagene er udgangspunkt for indretningen.
Det må også nævnes, at efterhånden som projektarbejdsformen bliver mere almindelig, vil der opstå behov for at anvende faglokalerne som værksteder, der kan indgå på linie med andre supplerende lokaler. Denne udviklingstendens peger i retning af en ændret opfattelse af faglokalerne, hvor de betragtes som et supplement eller som værkstedsområder for skolens øvrige områder og især for skolens hjemmeområder.
Kombinationslokaler er en udbredt løsning ved mindre skoler, men
der er også eksempler fra nyere skolebyggerier, hvor sådanne
lokaleindretninger har været anvendt for at fremme en bestemt pædagogisk
hensigt.
Folkeskolelovens bestemmelser om tværgående funktioner påvirker
faglokalernes placering i det samlede bygningsanlæg. Den sædvanlige
løsning, hvor de placeres for sig, adskilt fra skolens hjemmeområder,
kan næppe anses for særlig hensigtsmæssig.
Også på dette område skal skolebygningen rumme to modsatrettede krav om henholdsvis klart markerede fagspecifikke områder, der er let tilgængelige for hele skolen, og om nogle generelt anvendelige værkstedsområder, der knytter sig til skolens øvrige områder, især skolens hjemmeområder. (FIG. 4).
Når fagligheden skal styrkes, er der behov for selvstændige faglokaler med en fagspecifik indretning |
I de eksisterende ældre skolebygninger er den mest almindelige lokaletype de såkaldte normallokaler på 42 - 48 m2. Denne størrelse var baseret på en forestilling om, at eleverne sad i tre rækker vendt mod læreren ved skrivetavlen på den ene endevæg. Allerede fra slutningen af 1950-erne havde undersøgelser vist1 , at disse lokalestørrelser medførte en uhensigtsmæssig kraftig binding af møbleringen og dermed også af arbejdsformerne i lokalet. 60 m2 har været beskrevet som det nødvendige areal siden 1970erne 2) , og i dag, hvor arbejdsformerne ifølge loven skal varieres og edb integreres3, er der behov for 65 - 70 m2.
Dette misforhold mellem arbejdsformerne og lokalestørrelserne er sandsynligvis det største problem ved den nuværende bygningsbestand. En opgørelse viser, at tre fjerdedele af de nuværende klasselokaler er de mindre typer normallokaler, og kun omkring en fjerdedel har en størrelse, der kan betegnes som tidssvarende. At løse dette problem ved renovering af de ældre skoler kræver en omfattende kreativ indsats for at udvikle nye løsningsmodeller.
Fornyelse af lokaleindretningen i et skolebygningsanlæg må
ske ud fra en analyse af de pædagogiske, de byggetekniske og de arkitektoniske
bindinger i anlægget, så der også opnås en effektiv
genanvendelse af eksisterende bygningsarealer. Det er derfor nødvendigt,
at der udarbejdes en helhedsplan med det formål at tage hele den nuværende
bygningsindretning op til fornyet og fordomsfri vurdering.
Der kan med fordel arbejdes med et antal forskellige løsningsmodeller,
der så anvendes varieret, afhængigt af hvilke bygningstyper,
der indgår i anlægget, men som også anvendes varieret
inden for den enkelte bygning for at opnå det overordnede mål,
at fremskaffe egnede forhold til det læringsmiljø, der skal
etableres ifølge lovens bestemmelser.
Her kan nævnes et antal løsningsmodeller, der har vist sig anvendelige, når der skal skaffes plads til de nye emner, arbejds- og organisationsformer:
Flere af løsningsmodellerne kan kombineres indbyrdes og anvendes varieret inden for samme bygning, særligt når det drejer sig om bygninger i flere etager. (FIG. 5 og 6).
FIG. 5![]() |
|
Løsningsmodeller fra helhedplaner. Øverst: Udvidelse i højden med balkon i rum med stort volumen i gammel gymnastiksal. Nederst: Udrykning af facadelinien foran små normalrum med værksteds- og gruppearbejdspladser. Arkitekt: Rådgivningstjenesten for Skolebyggeri. |
![]() |
Nogle af eksemplerne kræver en ændring af flugtvejene som angivet i bygningsreglementet, hvilket let kan etableres i de mange nyere skoler, der er opført i én etage.
Virkningen af folkeskoleloven på skolebygningernes indretning kan sammenfattes i nogle tendenser for både nybyggeriet og for fornyelsen af de eksisterende ældre skolebygninger:
Til både nybyggeriet og til fornyelse af de ældre skolebygninger
er der behov for udvikling af nye løsningsmodeller, og løsningsmodellerne
må i deres anvendelse kunne varieres, så de kan indpasses i
de eksisterende skolebygningstyper og medvirke til en effektiv udnyttelse
af den bygningsbestand, vi råder over. Tilsyneladende skal der tillige
ske en tilpasning af bestemmelser i bygningslovgivningen og arbejdsmiljøforanstaltningerne,
så disse harmonerer med den pædagogiske hensigt uden at fastholde
tidligere tiders forestillinger om skolebygningernes daglige anvendelse.
Skolebygninger er ikke blot en neutral ramme eller en afskærmning
mod et ugunstigt vejrlig. Den vekselvirkning, der opstår mellem den
bygningsmæssige form og skolens pædagogiske og sociale liv,
er et væsentligt element i skolesystemet. Folkeskolens bygningsanlæg
kan, anvendt og tilpasset på den rigtige måde, blive en vigtig
ressource og nyskabende kraft i den udviklingsproces, der er sat i gang
med den nuværende folkeskolelov.
|