Kapitel 6Skolens indeklimaHarald Meyer
Udviklingen igennem dette århundrede har støt bevæget sig hen imod, at både børn og voksne opholder sig indendørs i en stadig større del af døgnet. Det er blevet fremført, at man i den industrialiserede verden nu opholder sig indendørs eller i lukkede transportmidler i omkring 90 pct. af tiden. Desuden har efterisolering og tætning af huse efter energikrisen i 70erne generelt mindsket den tilførte mængde af frisk luft i vores bygninger. Derfor må man sætte yderligere fokus på kvaliteten af indeklimaet i både hjemmene, på arbejdspladserne og i skoler og institutioner.
|
Der var mange klager over indelukket luft, støj og trange pladsforhold. |
Samtidig med spørgeskemaundersøgelsen blev de pågældende
bygninger undersøgt af den samme bygningsingeniør med en kortere,
visuel gennemgang. Før gennemgangen havde skolens ledelse udfyldt
og returneret et større skema om bygningernes tilstand samt lokalisering
og udbredelse af eventuelle vandskader. Skemaet indeholdt ligeledes afsnit
om varmeanlæg, ventilationsanlæg, overfladebelægninger
og rengøringsrutiner. Ved bygningsgennemgangen var der særlig
fokus på vedligeholdelse, fugt og synlig skimmel i tagrum, ventilationsrum,
lærerværelse og klasseværelser for de ældste elever.
Desuden blev tag, facade og kælder vurderet. Hver skole fik som afslutning
en samlet karakter på en skala fra 1 til 7 for udbredelsen af fugt
og skimmelvækst. Hovedkonklusionerne ved bygningsgennemgangen var
følgende: 67 pct. af skolerne havde ingen eller næsten ingen
problemer med fugt og skimmelvækst (karakteren 1 eller 2). 14 pct.
af skolerne havde flere eller mange lokaler med fugt og skimmel (karakteren
5 eller 6). Ingen af skolerne i København var så vandskadede,
at de opnåede karakteren 7. Vedligeholdelsesniveauet for udvendige
overflader blev betegnet som dårligt, skaderne havde formentlig været
betydelig mere omfattende, hvis ikke to tredjedele af bygningerne var konstrueret
af traditionelle byggematerialer og havde hældningstage. Cirka halvdelen
af bygningerne havde større eller mindre problemer med utætte
tage. Værst stod det til for bygningerne med flade tage. Næsten
alle skolerne havde indtrængende grundfugt gennem kældervægge
og kældergulve, men bygningsingeniøren vurderede, at der var
god adskillelse mellem kældre og undervisningslokaler. Den indvendige
vedligeholdelse og rengøringsstandarden blev vurderet som utilstrækkelig,
og skolerne var generelt nedslidte. Gulvbelægningerne bestod næsten
udelukkende af glatte, rengøringsvenlige overflader.
![]() |
Jo færre kvadratmeter per person, der var på skolen, desto flere indeklima-relaterede symptomer. I skoler kan højt støj-niveau til tider også være et problem for brugernes velvære. |
Der fandtes følgende sammenhænge for skolerne som helhed mellem symptom- og sygdomsniveauer og bygningsfaktorer: Jo færre kvadratmeter per person, der var på skolen, desto flere indeklima-relaterede symptomer. Tilsvarende var der en større frekvens af personer med astma og høfeber i skoler med mange personer per rum. Der var flere indeklima-relaterede symptomer i skoler, hvor man recirkulerede ventilationsluften, og hvor man slukkede for ventilationen en periode af døgnet. Desuden var der flere symptomer i skoler med varmluftsopvarmning. Endelig var der flere symptomer i skoler med flade tage, en bygningsfaktor, som selvfølgelig overlapper delvist med nogle af de ovennævnte. Der var ingen sammenhæng mellem symptomniveauet og den samlede karakter for udbredelsen af synlig fugt og skimmelvækst blandt disse 75 skoler, hvoraf ingen fik den værste karakter på skalaen.
Som det ses af ovenstående, er bygningers indeklima at sammenligne
med et komplekst kludetæppe af faktorer, som hver for sig eller tilsammen
kan give de samme slimhindesymptomer og almensymptomer. Man må derfor
i projekteringsfasen ved opførelse af en ny skole - eller hvilken
som helst anden bygning - forsøge at eliminere, eller i hvert fald
mindske, så mange som muligt af disse potentielt skadelige faktorer.
Det første punkt med de flade tage er vel allerede ude af billedet,
sådan som jeg oplever det ved at iagttage nybyggeri rundt omkring
i landet. Ud over at forebygge vandskader ved at bygge hældningstage,
kunne man forestille sig, at vandførende installationer blev placeret
således i konstruktionen, at udtrængende vand ved lækager
for det første bliver opdaget straks og for det andet undgår
at opfugte bygningsmaterialer af organisk oprindelse.
Klimaanlæggene vil også være vigtige fremover. De skal
kunne holde en konstant temperatur i hele bygningen, og de skal kunne forsyne
rummene med tilstrækkelige mængder af frisk luft, begge dele
gerne med mulighed for brugerstyring i det enkelte lokale. Recirkulation
af "brugt" luft i ventilationsanlægget må helt frarådes.
For at undgå at sende for mange varmekalorier ud til spurvene er det
oplagt at installere varme-genindvindingsanlæg, og dette af en type,
som ikke åbner mulighed for at forurene den friske luft med luft eller
partikler fra udsugningsluften. Når det nyeste bygningsreglement med
hensyn til lokalestørrelse overholdes, burde de værste problemer,
såsom fornemmelse af trange pladsforhold og indelukket luft, være
overkommet.
I skoler kan højt støjniveau til tider også være et problem for brugernes velvære, og det er derfor vigtigt, at der projekteres med tilstrækkelig lyddæmpning, så efterklangstiden bliver kort.
Ud over disse faktorer er det også vigtigt, at en skole indrettes, så brugerne har mulighed for at udøve "indeklima-fornuftig" adfærd. Der skal helst være kort afstand til udendørs arealer, så der ikke opstår praktiske problemer i at gennemføre udeordninger i frikvartererne. Som mange andre leveråd fra "gamle dage" er der god fornuft i, at eleverne, og for den sags skyld også lærerne, kommer ud i frikvartererne og får frisket sanserne op, samtidig med at klasselokalet bliver grundigt udluftet. Der skal derfor være rigeligt med vinduer, der kan åbnes, hvilket ud over den øgede ventilation også øger brugernes følelse af medindflydelse på de fysiske rammer.
En anden tradition fra gamle dage er skoleuniformen. Fordelen ved den
var, at man ikke slæbte dyrehår og dyreskæl med hjemmefra,
som så dryssede af i klasseværelset. Jeg mener ikke, at vi i
dagens danske skole skal genindføre egentlige skoleuniformer, men
måske noget, der ligner: En svensk indeklimaforsker har for nylig
fortalt om et forsøg i Sverige, hvor man har opsat garderobeskabe
til hver elev, som så skifter tøj ved ankomst til skolen. Dette
kunne måske nedbringe niveauet af dyre-allergigener, som er til stor
gene for allergikere. Jeg kunne forestille mig, at eleverne eksempelvis
havde et af deres egne sæt joggingtøj hængende i deres
skab sammen med et par indesko. Dette tøj måtte kun tages med
hjem, når det skulle vaskes. Systemet ville koste lidt ekstra plads
ved projekteringen og dermed en øget udgift, men ville formentlig
kunne give bedring i dagligdagen for allergikere og astmatikere.
![]() |
![]() |
I samme henseende vil det være vigtigt, at der ikke, som det ses mange
steder i dag, skæres ned på rengøringen. Der skal tværtimod
sættes tilstrækkeligt med driftsmidler af til, at vores skoler
faktisk bliver rene af rengøringen; endnu en gammel dyd.
Driftsmidler er i det hele taget nøgleordet, når man snakker indeklima. Ud over rengøringen bør der sættes tilstrækkelige midler af til, at ventilationsanlæg og andre tekniske indretninger styres og vedligeholdes efter forskrifterne. Og driftsmidler i tilstrækkeligt omfang må bruges på både indvendig og udvendig vedligeholdelse af bygningen. Der er formentlig ikke ret mange med egen bolig, der blot lader stå til og klarer problemet med indtrængende regnvand ved at sætte spande under år efter år. Udover indeklima-problemerne medfører det en nedbrydning af bygningen med værditab til følge. Erfaringen fra eksempelvis Usserød Skole i Hørsholm har vist, at det kan blive væsentlig dyrere at bringe bygningen tilbage i god stand, end det beløb man har sparet gennem årene på den løbende vedligeholdelse.
Alt i alt er der mange vigtige elementer at integrere, når der i de kommende år skal projekteres nye skolebyggerier. Det er vigtigt at lære af fortidens fejl og forsøge at nå det optimale, når både folkeskolelov, nye pædagogiske idéer, et godt indeklima og en ikke alt for belastende økonomisk bundlinie skal kombineres i ét og samme byggeri. Det bliver derfor meget spændende at se, hvilke erfaringer og hvilket indeklima, der er opnået på den skole, der blev indviet i eftersommeren 1997 i Stege på Møn. En skole, der er projekteret til i vidt omfang at være naturligt ventileret, med mulighed for brugerstyring af indeklimaet. Perspektivet er både besparelse på energiforbrug, driftsudgifter, uddannelse af teknisk personale og ikke mindst opnåelse af et godt indeklima.
Litteratur
AT-Meddelelse 1.01.12: Arbejdsrum på faste arbejdssteder.
AT-Cirkulære 11/1996: Kredsenes administration af §62 i bekendtgørelsen om faste arbejdssteders indretning.
J. Sundell; Thesis: On the association between building ventilation characteristics, some indoor environmental exposures, some allergic manifestations and subjective symptom reports. Indoor Air 1994, suppl. no. 2.
P. Skov, O. Valbjørn, F. Gyntelberg and DISG (the Danish Indoor climate Study Group): Rådhusundersøgelsen - Indeklima i kontorer. Arbejdsmiljøfondet 1989.
J. Harrison, C.A.C. Pickering, E.B. Faragher, P.K.C. Austwick, S.A. Little and L. Lawton: An investigation of the relationship between microbial and particulate indoor air pollution and the sick building syndrome. Respiratory Medicine, 1992, 86, pp 225-235.
H.W. Meyer, P. Nielsen, M.Ø. Hansen, P.A. Nielsen, S. Gravesen, P. Skov og F. Gyntelberg: Skoleundersøgelsen i København I. Eget forlag, 1996.
![]() |