![[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]](http://www.uvm.dk/images/uvmlogo.gif)
Indledning
Inge Mette Kirkeby
Hvad er det, vi finder så værdifuldt, at det er os magt-påliggende,
at det overføres til næste generation? Hvad er virkelig godt,
nyttigt, livsvigtigt? Hvilke kollektive erindringer, hvilke billeder af
verden, hvilket værdi- grundlag, hvilken kultur?
Hvad er det, vi tror, børnene skal have med "for at klare
sig"? Hvilken viden og hvilke færdigheder skal de have som en
opsparet kapital i banken, de kan trække på siden hen? Hvilke
redskaber og værktøjer, hvilke arbejdsmetoder? Hvad skal overføres?
Svaret bliver ikke lettere af, at mange oplever vor tid karakteriseret
af foranderlighed, og vi finder det svært at forudse, hvad det er
for et samfund, børnene skal forberedes til, og derfor også,
hvad de vil få brug for.
Et at svarene kunne være, at de vil få brug for kompetencen
til at udvikle nye kompetencer, så de kan tackle nye arbejdsopgaver
og nye arbejdsområder.
Et andet kunne være, at de vil få brug for kompetencen til
at lægge strategier. For efterhånden som traditioner udhules
og i mindre grad strukturerer samfund og individ, overlades den enkelte
et større ansvar for eget liv og livsforløb - på godt
og ondt. Selvfølgelig kan et barn vælge samme arbejde som forældrene,
men der er så tale om et valg, ikke om en indiskutabel forventning
og begrænsning i andre muligheder. Man kan vælge at gifte sig,
men man kan også lade være. Og man kan gå i kirke juleaften
- hvis man vælger at vælge det.
Den enkelte må selv udstikke sin kurs over "verdens vidtløftige
hav", må selv vurdere og tage stilling til, hvornår kursen
skal justeres. Den enkelte får brug for både at træffe
valg og fravalg. Der vil blive behov for at kunne sortere, ikke mindst i
den enorme informationsrigdom, der skyller imod os som en flodbølge.
Hvordan ruster vi vore børn bedst muligt?
En voksende del af selve (ud)dannelsesprocessen foregår i dag inden
for skolens mure. For mange børn er der tale om en heldagsskole.
De går i skole fem dage om ugen mod tidligere to-fire dage. Og der
er ni til tolv års skolegang mod blot syv år i første
halvdel af århundredet, hvor en langt større del af barnets
dannelsesproces foregik i hjemmet, der samtidig også ofte var en arbejdsplads,
en gård, et værksted, hvor de blev oplært i "faget"
fra det øjeblik, de var store nok til at kunne hjælpe til.
Dengang børnene kun tilbragte en lille del af deres liv i skolen,
var det begrænset, hvor meget der kunne gå galt. De kunne ikke
helt fejlernæres på abc, regning, katekismus og kadaverdisciplin.
Men der må nu en ander-ledes gennemtænkt "kostplan"
til. Ti års trivsel - eller det modsatte - er en stor del af et menneskes
liv.
Samtidig danner de erfaringer, erkendelser, forståelser og forestillinger,
skolen giver anledning til, tilsammen nogle grunderfaringer, som børnene
har med i deres bagage resten af livet.
Den nye folkeskolelov lægger op til, at børnene udvikler
et meget bredere spekter af kompetencer, end tilfældet var i den traditionsbundne
katederundervisning.
Loven er blevet mere individcentreret, så der skal tages hensyn
til den enkelte elevs evner og muligheder både intellektuelt, kreativt
og manuelt. Nu kan lærere, forældre og børn i samarbejde
opstille handlingsplaner for det enkelte barn, så det får mulighed
for og bliver stimuleret til at udvikle stærke og svage sider bedst
muligt.
Projektarbejdsformen er et andet væsentligt tiltag, der skal bidrage
til, at eleverne lærer at tilegne sig et selvvalgt stofområde
og formidle det i et egnet medium. Her opøver eleverne arbejdsmetode
samtidig med, at denne arbejdsform stiller store krav til at kunne arbejde
individuelt eller i mindre grupper.
Det musisk-kreative skal integreres i alle fag som en måde at tænke
på, som et værktøj for erkendelse og en løftestang
for oplevelse. Det grønne islæt skal ligeledes indarbejdes
i skolens dagligdag som en naturlig
måde at tage ansvar for omgivelserne på, og ikke ende som
et særskilt "fag" på timeplanen. Faget natur/teknik
lægger op til eksperimenterende, undersøgende og afprøvende
forløb, hvor børnene selv "får fingre i" materialerne.
Vor tid stiller høje krav til en række
kompetencer, kundskaber og færdigheder, og det forventes af en elev,
der forlader folkeskolen, at han eller hun har en sikker beherskelse af
dansk, fremmedsprog og matematik. I skolen læres disse værktøjer.
Samtidig indføres arbejdsformer, hvor børnene lærer
at anvende det lærte.
I det læringsbegreb, som den nye folkeskolelov lægger op
til, indgår der en række praksisser, der opøver bar-nets
evner. Praksisser, der inddrager mange forskellige intelligenser i modsætning
til den traditionelle, meget begrænsede måde at tilegne sig
et stofområde på, nem-lig gennem intellektuel læsning
og øvelse i at reproducere det læste eller hørte.
Praksisser, hvor det accepteres, at flere veje kan føre til gode
besvarelser, og ikke mindst, hvor nogle af de spørgsmål, der
bliver taget op, udspringer af elevernes nysgerrighed. Kort sagt, loven
lægger op til en række praksisser, der involverer den enkelte
elev meget mere.
Ændrede krav til det, børn skal kunne, når de "kommer
ud af skolen" fører til andre arbejdsformer, der igen fører
til andre krav til skolebygningen.
Skolens bygninger griber hele tiden ind i skolens undervisning, ja er
del af den. For det første gennem at muliggøre de aktiviteter,
der er nødvendige for undervisningen. Eller måske netop gennem
at vanskeliggøre dem, så gode lærerkræfter spildes
på at overvinde rummets modstand. Helt bortset fra de potentielle
under-visningsforløb, som uhensigtsmæssige rum udelukker allerede
fra starten!
Kravene om en mere fleksibelt organiseret undervisning smitter helt naturligt
af på byggeriet i form af krav om mere fleksible fysiske rammer. Grænser
mellemforskellige aktiviteter skal kunne overskrides. Det be-tyder i praksis,
at de rumlige grænser skal kunne flyttes eller interpreteres på
forskellig vis.
En skitseringsproces, ja hele byggeprocessen kan beskrives som en lang
række valg, hvor de ansvarlige hele tiden må holde sig for øje,
hvilke aktiviteter huset skal rumme.
Vi siger, at aktiviteter finder sted.
Stedernes kvalitet afhænger af de valg, som skolebestyrelser, skoleledelser,
lærere, pædagoger og arkitekter træffer med hensyn til
den konkrete fysiske udformning af skolen - helt fra anlæggets overordnede
struktur ned til den lille detalje, som børn binder deres sympati
til, og som senere bærer mange af deres erindringer.
Spørgsmålet om skolebyggeriets kvalitet kan ikke re-duceres
til, at alt andet lige så er det bedre med en smuk og behagelig skole.
Det fysiske rum er medaktør påskolens arena. Tiden er inde
til et opgør med forestil-lingen om det passive rum.
Et af vor tids mest aktuelle spørgsmål er derfor: I hvilke
bygninger kan de pædagogiske intentioner i folkeskoleloven af 1993
bedst komme til udfoldelse?
I dette hæfte anlægges en række perspektiver på
skolens rum, skrevet af forfattere med forskellig baggrund og forskellig
tilgang til emnet.
Her er ikke tale om en tilkendegivelse af, hvad der er "rigtigt"
eller "forkert". Derimod skal samlingen af artikler ses som et
udtryk for en erkendelse af nødven-digheden af, at der - efter en
årrække med næsten ingen aktiviteter inden for skolebyggeriet
- igen bliver ført en levende debat om forholdet mellem folkeskolens
indhold og fysiske ramme. En åben debat, der kan påvirke udviklingen
af skolebyggeri som en vedvarende proces, hvor vi fortsat lærer af
erfaringerne og udvikler nye og mere hensigtsmæssige løsninger.
Artiklerne bevæger sig fra overordnede tanker om situationen i
folkeskolen i dag, om undervisning og pædagogik, til konkrete overvejelser
om, hvorledes de nye krav til skolen kan og bør materialisere sig
i skolebyggeriet, og om hvorledes byggeprocessen spiller en afgørende
rolle.
Hæftets sidste del rummer en række artikler, hvor forfatterne
på forskellig vis reflekterer over de fysiske rammers betydning for
skolebørnenes trivsel, dannelse og læring.
En skole der er blød som en krop. Gode skoler kommer ikke af sig
selv. De er resultat af mange heldige faktorer og dygtige menneskers indsats,
skriver Jørgen Reeckmann i et opgør med en statisk opfattelse
af begrebet skole, som blokerer for at gå nye veje. Desudener artiklen
et opgør med ligegyldigheden, der er medansvarlig for det nedslidte
billede, der møder øjet på mange skoler. Der må
stilles lige så præcise krav til bygningernes kunnen, som der
stilles til elevernes kunnen.
Hvis skolen findes? Der sker nogle overordnede ændringer i samfund
og i skole, og både skolen og eleverne er simpelthen anderledes end
for et par generationer siden. Jens Christian Jacobsen tegner et billede
af undervisningens situation, som han ser den i dag, og konsekvenserne for
en tidssvarende undervisning drøftes. Vi må nytolke skolens
rum, på ny definere, hvem der befinder sig hvor, og hvad der skal
foregå i rummene. Der må ske en stadig større match mellem
skole og omgivelser, mellem tænkning og objektverden. Der er brug
for undervisning, der lærer eleverne at reflektere og at se overgange
mellem de faglige felter. Det må få konsekvenser for de fysiske
rammer, der heller ikke kan være opdelt i fuldstændigt isolerede
celler.
Undervisningen i skolens bygninger. En forudsætning for at kunne
skabe skolens fysiske rum er indsigt i skolens pædagogiske rum. Artiklens
forfattere, Helle Beknes og Birthe Bjerrum, uddyber folkeskolelovens krav.
Hvis vi virkelig forstår at drage konsekvenserne af den nye lov, så
vil landets skoler blive karakteriseret af dynamik og fleksibilitet. Her
er det afgørende, at byg-ningerne formgives så omsorgsfuldt,
at de indeholder muligheder for at tilgodese mangfoldige og skiftende behov,
såvel individuelle som fælles. Samtidig ændres lærerrollen,
således at lærere fra nu af vil komme
til at arbejde meget mere sammen. Der er derfor brug for steder, hvor lærergrupperne
kan tilrettelægge forskellige undervisningsforløb.
Skolebyggeriets mange lag. Et skolebyggeri er en lang og kompliceret
proces med mange lag, der implicerer samarbejde mellem flere parter. Drejer
det sig om tilbygninger eller ombygninger, må der tages hensyn til
de eksisterende bygninger som en værdifuld ressource, der skal udnyttes
bedst muligt. Samtidig vil disse hensyn lægge visse begrænsninger
på antallet af løsningsmuligheder. Mikael Olrik og Peter Birk
Hansen fremhæver vigtigheden af, at der udarbejdes en helhedplan,
før en byggesag påbegyndes, for at undgå hovsaløsninger,
som forhindrer eller vanskeliggør en fremtidig udvikling. Endelig
er det vigtigt, at man evaluerer resultatet efter byggeriets afslutning.
Dels i forhold til skolens egne målsætninger, dels for at give
øget indsigt i feltet skolebyggeri i det hele taget.
Nybyggeri og fornyelse. Per Olsen diskuterer i et historisk tilbageblik
skolebygningers indretning i forhold til skiftende opfattelser af pædagogik
og arbejdsformer.
Når folkeskoleloven i disse år skal omsættes i konkrete,
byggede rum, kan der peges på tre vigtige områder: Hjemmeområderne,
hvor også SFO integreres, biblioteket, der tillægges et stigende
antal funktioner, og faglokalerne/værkstedsområderne. Forfatteren
beskriver til sidst nogle af de løsningsmodeller, som han gennem
sit eget arbejde har fundet velegnede, når der i eksisterende bygninger
skal skaffes plads til de nye emner, arbejds og organisationsformer.
Skolens indeklima. Harald Meyer har undersøgt
indeklimaet i 75 kommunale skoler og gymnasier i København. Resultaterne
viser, at der er sammenhæng mellem helbred og bygning, også
på en anden måde end luftens rent mekaniske påvirkning
- symptomerne forværres, når antallet at kvadratmeter pr. person
falder. Med andre ord, høj persontæthed kan give dårlig
trivsel. Resultaterne giver anledning til nogle overvejelser om indeklima-rigtig
projektering og hensigtsmæssig brugeradfærd.
Skolens udearealer. Benny Schytte retter en skarp kritik mod den måde,
skolens udearealer sædvanligvis henligger - asfalterede og uinspirerende.
Potentialerne kunne udnyttes, så der opstår rum med forskellige
kvaliteter og aktivitetsmuligheder. Dels kan en mere differentieret indretning
understøtte legen og det sociale samvær, og dels kan bedre
udearealer fungere som en udvidelse af klasseværelset i undervisningens
tjeneste. Som en vigtig pointe skriver han, at forbedringerne ikke nødvendigvis
behøver at blive meget kostbare. De forudsætter primært
vilje og evne til at samarbejde og løfte i flok.
De kulturbærende folkeskolebygninger? Hvis børn og unge
skal lære at tro på et samfundsmæssigt og kulturelt fællesskab,
må det, der er fælles - herunder det fælles rum - afspejle
respekt, visioner og kvalitet. Bjørn Nørgaard sammenligner
ældre og nyere skolebygninger, som han kender indefra. Det falder
skidt ud for det nyere byggeri. Han påpeger kvaliteter i de ældre
skoler, som sammen med nye tanker om demokrati og undervisning kan integreres
i det kommende skolebyggeri.![[Billede: ABC]](img003.gif)
De små tings historie. Thomas Dickson bærer i erindringen
en skole, der gav oplevelser og udfordrede fantasien. Han kritiserer nyere
skolebyggeri for at svigte denne funktion. Materialerne skal kunne tåle
at ældes, ellers kan tingene jo ikke bære hverken kulturens
eller børnenes historie.
Lyset i skolerne udpeges som yderligere et forsømt område,
og både dagslys og kunstig belysning burde tages op som designopgave
og bearbejdes kvalificeret.
Artiklen diskuterer, hvorledes tingene omkring os gennem deres formgivning,
materialevalg og håndværksmæssige udførelse har
indflydelse på dagligdagen i skolen.
Børn og rum - et samspil. Artiklen efterlyser en bedre og mere
dybtgående dialog mellem skolefolk og arkitekter, hvor krav og ønsker
præciseres. Rummenes indretning og indbyrdes placering er helt konkret
med til at bestemme, hvad der kan lade sig gøre hvor.
En opfattelse af skolen som en neutral scene for skolens liv forkastes
til fordel for det synspunkt, at børn og rum interagerer. De forskellige
samspilsformer beskrives gennem en opdeling af skolen i forskellige "rum"
- bevægelsens, handlingens, det forberedte, det sociale, normernes,
det imødekommende og det stemte rum.
Skolebygningens betydning. Men hvordan oplever børnene selv deres
skole? Hvad ser de, og hvad udelukker de? Den svenske forsker Ann Skantze
har i sit studie af skoler fra forskellige perioder fundet store forskelle.
Vi påvirkes ikke blot mekanisk af omverdenen, men vi danner os en
mening om den og om os selv i relation til den. En af hendes konklusioner
lyder, at dårlig arkitektur er arkitektur, som børn ikke kan
kommunikere med, hvor der ikke er noget at opdage, ikke noget at blive interesseret
i, hvor de ikke kan søge hvile, og som ikke yder dem en form for
beskyttelse. God arkitektur er derimod arkitektur, som barnet kan skabe
mange relationer til følelsesmæssigt, sansemæssigt og
stemningsmæssigt.
![[Billede: Bengt af Geijerstam]](img013.gif)
Forsiden | Forord | Kapitel 1 |