[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

Forord

 

[Tegning: En kvinde slår tegningens ramme i stykker med en hammer mens en pegasus flagrer i baggrunden]

Folkeskolen er under forandring. Vi taler meget om kvalitet i undervisningen og nye måder at lære på for eleverne. Det stiller krav til den fysiske del af skolen: Bygningerne.

Folkeskolens indretning skal nytænkes, så den lever op til skolens pædagogiske mål. Og da skolens mål langtfra er så firkantede som tidligere, bør skolebygningerne heller ikke være det. Lange gange med ensartede klasseværelser, kateder og stor grøn tavle signalerer ikke ligefrem, at eleven kommer i centrum, og at undervisning og læring i dag kan foregå på mangfoldige måder.

De fysiske rammer skal understøtte arbejdet med skolens fag, tværfaglige projekter, ny teknik og de kreative og musiske udtryksformer.

Skolebygningen skal give rum til forskellighed, fordi vi netop erkender, at undervisning må være forskellig afhængigt af den enkelte elev og gruppen af elever. Der skal være plads til 100 elever, der lytter til en fortælling - små grupper, der fordyber sig i et emne - én elev, der selvstændigt søger informationer på Internettet - eller en klasse, der planlægger en lejrskole sammen med deres lærer.

Bygningerne og udearealerne skal samtidig udtrykke godt håndværk, design, billedkunst, fleksibilitet og varme! Det vil styrke elevernes sans for kvalitet og understrege betydningen af at opholde sig i smukke, inspirerende omgivelser.

Ingen steder er der uendelige ressourcer til at renovere og ombygge skoler. Derfor skal der prioriteres og vælges. Disse valg skal ske i tæt dialog mellem de personer, der har det tekniske ansvar, og de, der har ansvar for indholdet. Her kan grundlaget for et nødvendigt samspil mellem pædagogik og bygninger skabes.

Dette hæfte er et led i et samarbejde mellem Undervisningsministeriet, Forskningsministeriets Byggedirektorat og Kulturministeriet om at skabe grundlaget for fremtidens skolebyggeri.

Som et led i samarbejdet udskriver vi sammen med tre kommuner en arkitektkonkurrence om renovering og nybygning af tre skoler. Erfaringerne fra konkurrencerne vil blive formidlet til alle landets kommuner og kan således være med til at danne grundlag for kommunernes arbejde med at renovere og ombygge skolerne.

Margrethe Vestager



Forsiden | Indledning