![[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]](http://www.uvm.dk/images/uvmlogo.gif)
Forord
![[Tegning: En kvinde slår tegningens ramme i stykker med en hammer mens en pegasus flagrer i baggrunden]](img001.gif)
Folkeskolen er under forandring. Vi taler meget om kvalitet i undervisningen
og nye måder at lære på for eleverne. Det stiller krav
til den fysiske del af skolen: Bygningerne.
Folkeskolens indretning skal nytænkes, så den lever op til
skolens pædagogiske mål. Og da skolens mål langtfra er
så firkantede som tidligere, bør skolebygningerne heller ikke
være det. Lange gange med ensartede klasseværelser, kateder
og stor grøn tavle signalerer ikke ligefrem, at eleven kommer i centrum,
og at undervisning og læring i dag kan foregå på mangfoldige
måder.
De fysiske rammer skal understøtte arbejdet med skolens fag, tværfaglige
projekter, ny teknik og de kreative og musiske udtryksformer.
Skolebygningen skal give rum til forskellighed, fordi vi netop erkender,
at undervisning må være forskellig afhængigt af den enkelte
elev og gruppen af elever. Der skal være plads til 100 elever, der
lytter til en fortælling - små grupper, der fordyber sig i et
emne - én elev, der selvstændigt søger informationer
på Internettet - eller en klasse, der planlægger en lejrskole
sammen med deres lærer.
Bygningerne og udearealerne skal samtidig udtrykke godt håndværk,
design, billedkunst, fleksibilitet og varme! Det vil styrke elevernes sans
for kvalitet og understrege betydningen af at opholde sig i smukke, inspirerende
omgivelser.
Ingen steder er der uendelige ressourcer til at renovere og ombygge skoler.
Derfor skal der prioriteres og vælges. Disse valg skal ske i tæt
dialog mellem de personer, der har det tekniske ansvar, og de, der har
ansvar for indholdet. Her kan grundlaget for et nødvendigt samspil
mellem pædagogik og bygninger skabes.
Dette hæfte er et led i et samarbejde mellem Undervisningsministeriet,
Forskningsministeriets Byggedirektorat og Kulturministeriet om at skabe
grundlaget for fremtidens skolebyggeri.
Som et led i samarbejdet udskriver vi sammen med tre kommuner en arkitektkonkurrence
om renovering og nybygning af tre skoler. Erfaringerne fra konkurrencerne
vil blive formidlet til alle landets kommuner og kan således være
med til at danne grundlag for kommunernes arbejde med at renovere og ombygge
skolerne.
Margrethe Vestager
Forsiden | Indledning |