[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

 

Forfatteroplysninger

Ole Dreier, Professor i personlighedspsykologi ved Institut for Psykologi på Københavns Universitet. Medstifter af forskningsnetværket for ikke-skolastisk læring. Arbejder med teoretisk forskning inden for kritisk psykologi og social praksisteori samt med praksisforskning om professionsudvikling og brugerindflydelse.

Henning Salling Olesen, Professor, EVU-gruppen, Faggruppen for Uddannelsesforskning, Roskilde Universitetscenter. Har i en årrække arbejdet med kvalifikationsforskning, erhvervs- og voksenuddannelse, demokratisering og læring i arbejdslivet samt læring i et livshistorisk perspektiv.

Birgitte Wackerhausen. Folkeskolelærer og speciallærer, psykologistudier på Århus Universitet og overbygningsstudier i 'Communication and Culture'ved University of California, San Diego.

Steen Wackerhausen. Lektor på Institut for Filosofi, Aarhus Universitet. Leder af det internationale forskernetværk Network for Non-Scholastic Learning, samt det tværfaglige rammeforskningsprojekt: Ikke-skolastisk læring og voksenuddannelse (De Danske Forskningsråd).

Niels Warring, Forskningsadjunkt og Ph.D. studerende, EVU-gruppen, Faggruppen for Uddannelsesforskning, Roskilde Universitetscenter. Har arbejdet med demokratiseringsprocesser i forholdet mellem voksenuddannelse og arbejde, voksenuddannelsens sociologi, evaluering og effektmåling i voksenuddannelse samt forholdet mellem læreprocesser i uddannelsessystemet og i arbejdslivet.

Uddannelsesstyrelsens temahæfteserie

I denne serie udsender Uddannelsesstyrelsen publikationer om generelle eller mere specifikke aktuelle emner. Formålet er at skabe debat og inspirere til udvikling i uddannelserne.

I serien er følgende udkommet eller under udgivelse:

Nr. 1 - 1999:
Grønne initiativer i de almengymnasiale uddannelser
(UVM 6-256) (Gymnasiale uddannelser)

Nr. 2 - 1999:
Strategier for erhvervsskolernes PIU-arbejde
(UVM 7-278) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 3 - 1999:
Læring i praktikken - i social- og sundhedshjælperuddannelsen (UVM 7-280) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 4 - 1999:
Ikt og vejledning på erhvervsskolerne
(UVM 7-276) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 5 - 1999:
Rundt om læring (VHS video, tre små film, i alt 58 min.)
(UVM 9-025) (Voksenuddannelser)

Nr. 6 - 1999:
Rundt om læring. Teksthæfte
(UVM 9-026) (Voksenuddannelser)

Nr. 7 - 1999:
På sporet af praksis. Antologi
(UVM 9-027) (Voksenuddannelser)

Nr. 8 - 1999:
Ikt i kemiundervisningen - på gymnasiet og hf
(UVM 6-235) (Gymnasiale uddannelser)

Nr. 9 - 1999:
Ind på teknisk skole - information og vejledning
(UVM 7-282) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 10 - 1999:
Frafald flytter: - hvorfor faldt de fra i praktiktiden i Århus? (UVM 7-284) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 11 - 1999:
IT i undervisningen på hhx og htx
(UVM 6-257) (Erhvervsgymnasiale uddannelser)

Nr. 12 - 1999:
Naturarbejde i praksis: - en analyse af kvalifikationsbehov i dag og i fremtiden
(UVM 7-288) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 13 - 1999:
Hvad tænder? Et debatskrift om voksenuddannelse
(UVM 9-028) (Voksenuddannelser)

Nr. 14 - 1999:
Scenarier for erhvervsuddannelsesreform 2000 - inspiration til pædagogisk diskussion
(UVM 7-285) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 15 - 1999:
Nye tilrettelæggelsesformer på VUC
(UVM 9-038) (Voksenuddannelser)

Nr. 16 - 1999:
Q-90 projektet - baggrund, proces og status på erhvervsskolernes kvalitetsprojekt
(UVM 7-286) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 17 - 1999:
Tag hånd om skolekulturen - en vej til skoleudvikling på erhvervsskoler
(UVM 7-287) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 18 - 1999:
Debatoplæg om specialundervisning for voksne
(Voksenspecialundervisning)

Nr. 19 - 1999:
Casen i psykologiundervisningen - i de almene voksenuddannelser
(UVM 9-xxx) (Voksenuddannelser)

Nr. 20 - 1999:
Ingeniøruddannelserne. Før, nu og i fremtiden
(UVM) (Videregående uddannelser)

Nr. 21 - 1999:
Efteruddannelse for gymnasie- og HF-lærere 1999.
Supplement - efterår (UVM 6-xxx) (Gymnasiale uddannelser)

Publikationerne kan købes hos Undervisningsministeriets forlag eller hos boghandlere

 


Forsiden | Forrige kapitel