[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

 

 

AFSLUTTENDE BEMÆRKNINGER

Samarbejde og ansvar

Mobning kan nok ikke helt undgås. Men erfaringerne fra Norge og Sverige – og fra nogle få danske skoler – viser, at mobning kan begrænses ganske væsentligt.

Da børnehaveklasseledere og lærere er ansvarlige for børnenes dagligdag i skolen, er det selvfølgelig os, der i første række professionelt skal arbejde med opgaven. Men skolen rummer en række eksperter, der også skal inddrages. Sundhedsplejersker, skolelæger, psykologer og talehørepædagoger er vigtige brikker i det samlede spil.

Erfaringerne peger på, at det er en god idé at tage initiativer både centralt og lokalt for at sikre børnenes trivsel og et godt fysisk og psykisk læringsmiljø. Et afgørende skridt ville være at udarbejde den længe efterlyste arbejdsmiljølov for børn og unge for at forpligte myndighederne til både at skabe et godt psykisk og fysisk arbejdsmiljø for børnene. Folketinget kunne også overveje – som anbefalet af Børnerådets formand – at gøre begrænsning af mobning til en del af folkeskoleloven.

Københavns Lærerforening nedsatte i foråret 1998 en arbejdsgruppe, som har lavet forarbejdet til denne pjece. Arbejdsgruppen havde repræsentanter fra: Skole & Samfund, København; Københavns Skolelederforening; Uddannelses- og Ungdomsforvaltningen, København; Indre Østerbro Bydel; Indre Nørrebro Bydel; Københavns Fælles Elevråd, Danmarks Lærerforening og Københavns Lærerforening. Arbejdsgruppen har hentet megen viden og inspiration i bogen ´Mobbing i skolen´ af Dan Olweus.

Vi håber, at pjecen og det medfølgende spørgeskema vil blive brugt i skolens arbejde med den forebyggende og indgribende indsats mod mobning.

Vi ønsker at materialet skal være en inspirationskilde og samtidig et klart signal om at mobning skal ud af skolen.

[Billede: Drengen bliver spærret inde i et kosteskab]


Forsiden | Forrige kapitel | Næste kapitel