Kapitel 3Eksempel på anvendelse af systematikken
|
6,0-
|
6,5-
|
7,0-
|
7,5-
|
8,0-
|
8,5-
|
9,0-
|
9,5-
|
10,0-
|
10,5-
|
11,0-
|
12,0-
|
I alt | |
Mat. studenter-
|
153 |
611 |
1.217 |
2.052 |
1.906 |
1.502 |
1.502 |
973 |
383 |
82 |
15 |
0 |
10.740 |
Sprog. studenter-
|
124 |
497 |
981 |
1.390 |
1.537 |
1.383 |
1.004 |
564 |
214 |
39 |
5 |
0 |
7.738 |
Studenter-
|
277 |
1.108 |
2.198 |
3.236 |
3.589 |
2.506 |
1.537 |
597 |
121 |
121 |
20 |
0 |
18.478 |
Hf |
394 |
672 |
785 |
903 |
733 |
627 |
437 |
260 |
101 |
32 |
6 |
1 |
4.951 |
Man ser her, at hovedparten (55 pct.) af studenterne ligger i intervallet
mellem 7,5 og 8,9 i gennemsnit. For hf lig-ger 45 pct. i samme interval.
I intervallet 6,0 til 6,4 ligger
1½ pct. af de almengymnasiale studenter, mens hf har 8 pct. af alle
beståede elever i dette interval.
Gymnasier og studenterkurser |
1989 |
1990 |
1991 |
1992 |
1993 |
1994 |
1995 |
1996 |
1997 |
Eksamens- karaktergennemsnit |
8,22 |
8,24 |
8,34 |
8,34 |
8,35 |
8,22 |
8,11 |
8,07 |
8,06 |
Årskarakter- gennmsnit |
8,29 |
8,31 |
8,40 |
8,43 |
8,43 |
8,41 |
8,39 |
8,37 |
8,35 |
Eksamensresultat gennemsnit |
8,27 |
8,30 |
8,39 |
8,41 |
8,41 |
8,38 |
8,37 |
8,33 |
8,31 |
Siden 1994 er snittet marginalt, men gennemsnittet ligger omkring 8,3-8,4
og ændrer sig ikke signifikant over tid.
Censorvurderinger bør i høj grad give et signal om det faglige
niveau på pågældende uddannelse. Et samlet overblik over
disse tilbagemeldinger bør præsenteres sektorvis for at give
indsigt i sektorens faglige niveau.
Fx:
Censorvurderingerne viser, at det faglige niveau inden for historie på
landets gymnasier ligger stabilt på et højt niveau.
Andel af undervisning på universitetslovsinstitutioner, der
varetages af videnskabeligt personale med forskningsret og -pligt
Så vidt muligt bør undervisningen på universitetslovsinstitutioner varetages af videnskabeligt personale med forskningsret og -pligt for at sikre forskningsbaseret undervisning. Talmateriale bør indsamles for at give en idé om sammensætningen af undervisernes kvalifikationer.
Fx
30 pct. af undervisningen på universitetslovsinstitutioner varetages
af personer med videnskabelig baggrund og forskningsret og -pligt. Flere
steder er den fastansatte forskerstab ikke stor nok til at dække undervisningen
samtidig med, at det er svært ved at rekruttere undervisere med tilstrækkelig
teoretisk baggrund (Ph.d.).
Andelen af elever, der deltager i folkeskolens afsluttende prøver
Folkeskolens afsluttende prøver er en kontrol af elevernes faglige færdigheder såvel som en forudsætning for at blive optaget på flere af ungdomsuddannelserne.
Fx:
De følgende tal er de samlede tal for afgangsprøver og udvidede
afgangsprøver holdt op mod den samlede elevpopulation i 9. og 10.
klasse.
Opgørelserne viser at 92 pct. af eleverne i grundskolerne deltager
i afgangsprøverne i dansk, 90 pct. deltager i matematikprøverne
og 88 pct. deltager I engelskprøverne. Fysik, kemi og tysk er ikke
helt så populært at gå til prøve i - 71 henholdsvis
68 pct. deltager i prøverne. I fransk deltager ca. 80 pct. af de
elever der har fransk i prøverne, men den absolutte andel i forhold
til hele årgangen er 5 pct.
Merit
Hensigten med at skabe sammenhæng i uddannelsessystemet er at mindske
barrierer og fjerne blindgyder.
Filosofien bag merit er, at man ikke skal lære det samme to gange. Det betyder, at såvel boglige som praktiske erfaringer skal komme den uddannelsessøgende til gode i form af afkortning af uddannelse eller mulighed for alternative uddannelsestilbud.
Fx:
Undervisningsministeriet har de seneste år taget en række initiativer
til dels at etablere tydeligere overgange fra et uddannelsesniveau til det
næste, dvs. forøge den vertikale sammenhæng, dels at
formalisere meritmuligheder og dermed øge fleksibiliteten på
tværs af uddannelsessystemet.
Bestræbelserne på at sikre overgange har været stærke mellem grundskolen og ungdomsuddannelserne, hvor behovet for en indsats for at nå målet om, at 95 pct. af en årgang skal have en ungdomsuddannelse har været nødvendig. Med brobygningsloven, etablering af egu, fuu, frivillig 1. skoleperiode i eud og indgangsåret til social- og sundhedsuddannelserne (SOSU) er der formelt skabt nye veje for unge - både de, der kommer direkte fra grundskolen, og de der har forladt grundskolen uden at påbegynde en uddannelse. Der er tale om længde- og indholdsmæssigt fleksible forløb, som kan tilpasses de unges behov.
Et klart udtryk for bestræbelserne på at etablere hori-sontal sammenhæng er den systematiske niveauopdeling af de almene fag, som tilbydes i grundskolen/almen voksenuddannelse, gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelserne.
Også i opbygningen af ungdomsuddannelserne er der gennem de seneste års initiativer skabt mulighed for indbygget strukturel fleksibilitet mellem skolegang og erhvervsarbejde, som fx social- og sundhedsuddannelserne og på de merkantile uddannelser.
På det gymnasiale område har 366 ud af 4.951 hf"ere fået merit-overført i alt 837 karakterer i 1997. For de matematiske studenter har 32 ud af 10.740 fået meritoverførsler for 128 karakterer, og hos de sproglige har 18 personer ud af 7.738 fået 66 karakterer overført, jf. nedenstående tabel. Alle tal er fra 1997.
Merit for studenter og hf"ere i 1997
Bestået |
Personer m. merit |
Antal overførte karakterer | |
Hf'ere | 4.951 |
366 |
837 |
Mat. student | 10.740 |
32 |
128 |
Sprgl. student | 7.738 |
18 |
66 |
På de fleste erhvervsuddannelser er desuden indføjet meritbestemmelse
og -skema, som skal sikre den uddannelsessøgende den rette merit.
Den tydelige niveaudeling af de almene fag har ligeledes gjort det klarere for de uddannelsessøgende til de videregående uddannelser at finde ud af, hvorvidt de allerede i deres studiekompetencegivende uddannelse har de rette forudsætninger, og dermed en hurtig konstatering af hvilke supplerende fag/niveauer de evt. må tage.
På voksenuddannelsesområdet kombineres boglige og praktiske erfaringer i forslaget om "Videreuddannelsessystemet", idet alle voksne kan finde plads på et af systemets 4 uddannelsesniveauer og herfra gennemføre enten et individuelt tilrettelagt eller et på forhånd sammensat forløb. Systemet har med de etårige uddannelsesforløb og med de trinvist stigende adgangskrav indbygget merit for såvel boglige som erfaringsbaserede forudsætninger.
Ved at analysere overgangsfrekvenserne kan man vurdere, i hvor høj grad sammenhængene mellem uddannelsesniveauerne fungerer. Overgangene gengives både for elever/studerende, der fuldfører, og elever/studerende der afbry-der deres uddannelse. På den måde kan man se, om de færdiguddannede fortsætter på det ønskede uddannelsestrin og hvorvidt de, der afbryder deres studium, optages på andre uddannelser. De, der ikke fortsætter i anden uddannelse, går til "Omverdenen", som dækker over alt andet end uddannelse fx. overgang til arbejdsstyrken.
Fx:
Erhvervsgymnasierne:
Overgangsmønster for elever, der fuldførte en erhvervsgymnasial uddannelse fra 1993 til 1995.
Pct. af fuldførte |
1993 |
1994 |
1995 |
1993 |
1994 |
1995 |
Til: |
Fra: Hhx, flerårig |
Fra: Hhx, 1-årig | ||||
Omverden |
1,3 |
9,9 |
9,7 |
9,7 |
7,5 |
7,1 |
Alm.gym.udd. |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Erh.gym.udd. |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Skoleforløb mv. |
10,4 |
2,8 |
2,1 |
7,9 |
1,8 |
1,6 |
Erhv.fag.udd. |
47,7 |
55 |
56,8 |
38,7 |
43,5 |
49 |
KVU |
8,4 |
7,8 |
6,5 |
10,1 |
7,7 |
7,6 |
MVU |
16 |
17,4 |
17,2 |
22,9 |
24,1 |
21,2 |
LVU 1) |
4,9 |
5,6 |
6,6 |
9,9 |
14,3 |
12,4 |
Andre udd. <1,0% |
1,2 |
1,4 |
1,2 |
0,5 |
0,7 |
0,7 |
1) I lange videregående uddannelser er grund- og basisuddannelser indregnet. |
Pct. af fuldførte |
1993 |
1994 |
1995 |
1993 |
1994 |
1995 |
1993 |
1994 |
1995 |
Til: |
Fra: Hhx |
Fra: Adgk.teknik. |
Fra: Værkst.kursus | ||||||
Omverden |
8,1 |
8,4 |
3,2 |
1,4 |
1,6 |
1,8 |
5 |
5,7 |
5,8 |
Alm.gym.udd. |
0,8 |
0,3 |
0,1 |
- |
- |
- |
1,7 |
0,2 |
0,6 |
Erh.gym.udd. |
5,1 |
7,7 |
7,8 |
1,5 |
0,7 |
0 |
6 |
2,8 |
2,9 |
Skoleforløb mv. |
2,8 |
4,7 |
5,1 |
- |
- |
- |
2,6 |
4,6 |
3 |
Erhv.fag.udd. |
11 |
12,4 |
16,1 |
0,2 |
1,4 |
0,9 |
5,7 |
4,4 |
6,7 |
KVU |
21,1 |
17 |
16 |
1,5 |
2,8 |
1,6 |
23 |
29,7 |
55,4 |
MVU |
34,1 |
28,7 |
30,6 |
87,5 |
86,4 |
87,8 |
52,4 |
48,9 |
23,3 |
LVU 1) |
17,1 |
20,5 |
21,1 |
6,8 |
6,8 |
7,2 |
2,9 |
3,1 |
1,7 |
Andre udd. <1,0% |
0 |
0 |
0 |
1 |
0,2 |
0,7 |
0,6 |
0,6 |
0,5 |
1) I lange videregående uddannelser er grund- og basisuddannelser indregnet. |
Det ses, at hhx"erne foretrækker at fortsætte deres uddannelse
med en erhvervsfaglig uddannelse. Det er sandsynlig-vis et udtryk for, at
godt halvdelen af hhx"ere med 1-årigt forløb og godt 57
pct. af de hhx"ere, der har gennemført en højere handelseksamen
i et flerårigt forløb, får læreplads efterfølgende.
Omkring 20 pct. fortsætter med en mellemlang videregående uddannelse
- lidt flere for de 1-årige hhx"er, der har en studentereksamen
eller hf-eksamen i forvejen, end for de flerårige. Kun godt 7 pct.
af de flerårige Hhx-studenter fortsætter på en kandidatuddannelse
mens 12,4 pct. af de 1-årige hhx"er gør det. Begge gruppers
adgang til kandidatuddannelserne er steget.
Andelen af htx-studenterne, der gik til omverdenen, faldt kraftigt i 1995 i forhold til de to foregående år. Flere studenter fortsætter dermed på en kompetencegivende uddannelse efter at have gennemført htx. Htx-studenterne foretrækker at fortsætte studiet med en MVU. Kandidatuddannelserne er næstmest populære med lige over en femtedel. Tendensen med øget overgang til uddannelser på højere niveau kan skyldes en generel tendens til længere uddannelse, men det kan også skyldes, at overgangen til de længerevarende uddannelser er blevet lettere og mere gennemskuelig i forbindelse med de merit-ændringer der er sket.
Overgangsmønster for elever, der afbrød en erhvervsgymnasial
uddannelse fra 1993 til 1995.
Pct. af fuldførte |
1993 |
1994 |
1995 |
1993 |
1994 |
1995 |
Til: |
Fra: Hhx, flerårig |
Fra: Hhx 1-årig | ||||
Omverden |
14,8 |
16,4 |
12,2 |
8,3 |
6,6 |
5,0 |
8.-10. klasse |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Alm.gym.udd. |
13,7 |
10 |
9,6 |
0,7 |
0,0 |
0,4 |
Erh.gym.udd. |
1,9 |
1,9 |
1,8 |
1 |
1,5 |
1,3 |
Skoleforløb mv. |
11,4 |
9,2 |
9,9 |
5,9 |
4,5 |
4,9 |
Erhv.fag.udd. |
47,5 |
51,3 |
55,5 |
21,2 |
31,3 |
27,8 |
KVU |
2,8 |
3,1 |
2,8 |
13,2 |
9,8 |
10,4 |
MVU |
6,5 |
6,1 |
5,8 |
32,9 |
28,8 |
28,3 |
LVU 1) |
1,2 |
1,6 |
2,2 |
16,9 |
17,1 |
21,5 |
Andre udd. <1,0% |
0,2 |
0,4 |
0,2 |
0,0 |
0,4 |
0,5 |
1) I lange videregående uddannelser er grund- og basisuddannelser indregnet. |
Pct. af fuldførte |
1993 |
1994 |
1995 |
1993 |
1994 |
1995 |
1993 |
1994 |
1995 |
Til: |
Fra: Hhx |
Fra: Adgk.teknik. |
Fra: Værkst.kursus | ||||||
Omverden |
13,8 |
14 |
1,5 |
34,8 |
30,3 |
31,1 |
9,6 |
13,7 |
27,5 |
8.-10. klasse |
0,6 |
0,1 |
1 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Alm.gym.udd. |
19,4 |
14,4 |
14,9 |
6,1 |
2,6 |
2,8 |
0,7 |
2,7 |
3,6 |
Erh.gym.udd. |
2,9 |
4,2 |
6,6 |
7,5 |
4,1 |
3,1 |
2,1 |
4,1 |
5,1 |
Skoleforløb mv. |
18,3 |
21,3 |
34,2 |
4,9 |
8,2 |
6,4 |
8,3 |
17,3 |
13,1 |
Erhv.fag.udd. |
28,6 |
22,1 |
24,2 |
4,9 |
8,2 |
6,4 |
9,3 |
15,5 |
15,9 |
KVU |
5,9 |
5,7 |
4,2 |
28,3 |
18,8 |
23,8 |
52,8 |
23,7 |
15,2 |
MVU |
6,7 |
9,6 |
6,1 |
10,7 |
14,5 |
15,7 |
14,5 |
18,1 |
14,5 |
LVU 1) |
3,8 |
8,5 |
7,4 |
3,7 |
13,7 |
9,5 |
2,4 |
4,8 |
5,1 |
Andre udd. <1,0% |
0 |
0 |
0 |
0 |
0,3 |
0 |
0,2 |
0 |
0 |
1) I lange videregående uddannelser er grund- og basisuddannelser indregnet. |
Andelen, der afbryder hhx til fordel for det almene gymnasium er faldet samtidig med, at flere har afbrudt hhx til fordel for en erhvervsfaglig uddannelse fra 1993 til 1995. Generelt blev færre elever "tabt" til omverdenen i 1995 i forhold til 1993, og især de 1-årige hhx"ere falder fra for at starte på en kandidatuddannelse. Flere htx"er end hhx"er afbryder for at starte igen i det almene gymnasium, men andelen er dog faldet.
Studerende, der fuldførte en kort videregående uddannelse
fra 1993 til 1995.
Pct. af fuldførte |
1993 |
1994 |
1995 |
Til: |
|||
Omverden |
66,6 |
62,9 |
61,7 |
Alm.gym.udd. |
- |
- |
- |
Erh.gym.udd. |
1 |
1,2 |
2 |
Skoleforløb mv. |
1 |
1,5 |
1,9 |
Erhv.fag.udd. |
2,3 |
3,7 |
4,4 |
KVU |
3,5 |
4,5 |
4,4 |
MVU |
22,1 |
21,9 |
21,3 |
LVU 1) |
3,2 |
4,1 |
4 |
Ph.d |
- |
- |
- |
Andre udd. <1,0% |
0,3 |
0,2 |
0,3 |
1) Inkl. bachelor-, side- og bifagsuddannelser, grund- og basisuddannelser |
Hovedparten af de personer, der gennemfører en KVU går til omverdenen (61,7 pct.), det vil sige ud af uddannelse og sandsynligvis ind i arbejdsstyrken. Lige over en femtedel fortsætter med en MVU. Tendensen for begge disse overgangsmønstre er faldende, hvilket betyder at færre anvender KVU som kompetencegivende til arbejde eller som trinbræt til en MVU. Andelen der går på skoleforløb mv., erhvervsgymnasial, erhvervsfaglig, anden KVU og LVU er stigende. Overgangen til erhvervsskolerne er tegn på, at stadig flere opgiver deres korte videregående, kompetencegivende uddannelse for at få en erhvervsuddannelse.
Studerende, der afbrød en kort videregående uddannelse fra
1993 til 1995
Pct. af fuldførte |
1993 |
1994 |
1995 |
Til: |
|||
Omverden |
45,9 |
42,7 |
41 |
Alm.gym.udd. |
1,2 |
0,5 |
0,6 |
Erh.gym.udd. |
4,5 |
3,6 |
3,3 |
Skoleforløb mv. |
4,3 |
4,8 |
6,3 |
Erhv.fag.udd. |
9,2 |
11,1 |
13,8 |
KVU |
6,4 |
7,8 |
7,2 |
MVU |
20,7 |
19,6 |
19 |
LVU 1) |
7,5 |
9,5 |
8,6 |
Ph.d |
- |
- |
- |
Andre udd. <1,0% |
0,3 |
0,4 |
0,2 |
1) Inkl. bachelor-, side- og bifagsuddannelser, grund- og basisuddannelser |
Studerende, der fuldførte en mellemlang videregående uddannelse fra 1993 til 1995
Pct. af fuldførte |
1993 |
1994 |
1995 |
Til: |
|||
Omverden |
66,7 |
65,3 |
64,9 |
Alm.gym.udd. |
- |
- |
- |
Erh.gym.udd. |
- |
- |
- |
Skoleforløb mv. |
- |
- |
- |
Erhv.fag.udd. |
0,7 |
1,2 |
1,7 |
KVU |
1,6 |
1,4 |
1,2 |
MVU |
11,6 |
11 |
10 |
LVU 1) |
18,3 |
20,1 |
21 |
Ph.d |
- |
- |
- |
Andre udd. <1,0% |
1,1 |
1 |
1,2 |
1) Inkl. bachelor-, side- og bifagsuddannelser, grund- og basisuddannelser |
Studerende, der afbrød en mellemlang videregående uddannelse fra 1993 til 1995
Pct. af fuldførte |
1993 |
1994 |
1995 |
Til: |
|||
Omverden |
44,2 |
40,3 |
38,9 |
Alm.gym.udd. |
- |
- |
- |
Erh.gym.udd. |
5,6 |
4,1 |
3,4 |
Skoleforløb mv. |
3,1 |
3 |
3,4 |
Erhv.fag.udd. |
9,2 |
10,3 |
12,4 |
KVU |
10 |
8,4 |
8,8 |
MVU |
18,4 |
21 |
20,6 |
LVU 1) |
8,6 |
11,9 |
12,2 |
Ph.d |
- |
- |
- |
Andre udd. <1,0% |
0,9 |
1 |
0,3 |
1) Inkl. bachelor-, side- og bifagsuddannelser, grund- og basisuddannelser |
Andelen af studerende, der har afbrudt deres MVU og gået til omverdenen,
er faldet. En større andel finder der-med anden uddannelse - flest
inden for MVU området, men også de erhvervsfaglige uddannelser
og kandidatuddannelserne vejer tungt, når de studerende skifter uddannelse.
Der har fra 1993 til 1995 været en tendens til, at de studerende,
der afbryder deres MVU, vælger en uddannelse på samme eller
højere niveau (27,0 pct. i 1993 og 32,8 pct. i 1995). Overgangen
til de erhvervsgymnasiale uddannelser og KVU er faldet fra 1993 til 1995.