|
Kapitel 2
Målsætninger, indikatorer, kriterier og verifikationsgrundlag
INDLEDNING
Som beskrevet under metodeafsnittet ovenfor er kvalitetssystematikken
delt op i to hovedkategorier: Målsætninger og forudsætninger/rammevilkår.
Den anvendte model indeholder syv overordnede målsætninger og
fem forudsætninger/rammevilkår, som beskrives nærmere
i det følgende. Til disse er der knyttet nogle indikatorer, i de
fleste tilfælde med kriterier og verifikationsgrundlag.
Det er intentionen, at dette kvalitetssystem skal give et samlet, dækkende
billede af kvaliteten i uddannelsessystemet, bedømt ud fra et begrænset
antal kvalitative og kvantitative indikatorer. Indikatorerne er udvalgt
så de er relevante for systemniveauet. Det er intentionen, at systemet
udbygges for institutions- og uddannelsesniveauerne med udgangspunkt i de
rammer, der er udstukket her. Udmøntningen kan foretages af såvel
institutionerne selv som i et samarbejde mellem ministeriet og institutionerne.
Systematikken holder sig på system/sektorniveau, men mange af indikatorer
kan give inspiration på lokalt niveau i uddannelsessystemet
MÅLSÆTNINGER, FORUDSÆTNINGER OG RAMMEVILKÅR PÅ
SYSTEMNIVEAU
I det følgende gennemgås de anvendte målsætninger,
forudsætninger og rammevilkår og dertil knyttede indikatorer
med kildeangivelse.
MÅLSÆTNINGER
A. Systemet skal sikre uddannelse til alle
Alle bør have mulighed for at få en uddannelse, der passer
til deres behov. Der bør derfor være et bredt udbud af uddannelser,
der tager højde for mangfoldigheden i forudsætninger og ønsker
hos de uddannelsessøgende.
- Optagne og bestand fordelt på uddannelsesniveau (trin),
personer, årsværk og køn og evt. geografi og socioøkono-
miskstatus
Tal fra Undervisningsministeriets, Danmarks Statistik og særlige
undersøgelser.
- Andel af en årgang der får en ungdomsuddannelse
Den såkaldte "restgruppe" af personer, der ikke får
nogen uddannelse ud over den obligatoriske grundskole skal minimeres. "Uddannelse
til alle"-målsætningen er 90-95 pct. af en årgang
får en ungdomsuddannelse.
Tal fra ministeriet.
- Andel af befolkningen med erhvervskompetencegivende uddannelse
Det er vigtigt, at alle har mulighed for at få en kompetencegivende
uddannelse, der matcher deres kvalifikationer og behov.
Tal findes i ministeriet.
- Antal kvalificerede ansøgere i forhold til studiepladser
på de videregående uddannelser
Målet er, at flest muligt kvalificerede ansøgere optages på
den ønskede uddannelse (på en af de institutioner, der udbyder
pågældende uddannelse. Det vil ikke være muligt at optage
alle kvalificerede ansøgere på alle uddannelser).
Tal findes i ministeriet.
- Fordeling af elever med og uden praktikplads i relevante faser i
erhvervsuddannelsesforløb samt ikke besatte praktikpladser
Elevpladsmangel bør ikke være en hindring for at få
en erhvervsuddannelse. Det er derfor et succeskriterium, at alle kan fortsætte
deres erhvervsuddannelsesforløb, med henblik på at færdiggøre
den ønskede uddannelse. De praktikpladser, der er mulige at få,
skal så vidt muligt besættes.
Målet er, at alle praktikpladser besættes.
Tal findes i ministeriet.
- Procentandel af børn i folkeskolen/private grundskoler
På grundskoleområdet har forældrene valgfrihed mellem
på den ene side en eller flere offentlige skoler og på den
anden side en eller flere frie (private) skoler. De forskellige skoletyper
supplerer hinanden og skaber dynamik, inspiration og udvikling lokalt og
centralt.
Tallene findes i ministeriet.
B. Højt fagligt niveau i undervisningen
Målet er at der skal være undervisning af høj faglig
kvalitet på alle niveauer i uddannelsessystemet.
- Evalueringer af undervisningen
Resultater fra undervisningsevalueringer kan findes fra ministeriets almindelige
tilsyn, fagkonsulentordninger og censorvurderinger.
- Internationale sammenligninger af det faglige niveau
Internationale undersøgelser opgør ofte meget konkrete kompetencer
og kan bidrage til at give et billede af det faglige niveau.
Data findes i publikationer vedrørende internationale undersøgelser
bl.a. fra OECD og IEA.
- Fagligt/pædagogisk tilsyn
Alt efter uddannelsestype er der forskellige regler for tilsyn. Det tilsyn
der finder sted, fagligt såvel som pædagogisk, bør samles
for at øge overblikket over det faglige niveau.
Materiale fra de respektive uddannelsesområder findes i ministeriet.
- Resultatet af eksamen og prøver, herunder censorvurderinger
Gennemsnit og fordeling af karakterer i fagene på ungdomsuddannelsesiveau
bør inddrages i vurderingen af det faglige niveau. På grundskoleområdet
indgår andelen af elever, der melder sig til folkeskolens afsluttende
prøver.
Data findes i ministeriet og såvel eksamens- og prøveresultater
som censorvurderinger kan indhentes fra uddannelsesinstitutionerne på
nogle uddannelsesområder.
- Andel af undervisning på universitetslovsinstitutioner, der
varetages af fastansat videnskabeligt personale (som har forskningsret
og -pligt)
Andelen af undervisningen, som varetages af fastansat videnskabeligt personale
med forskningsret og -pligt, indikerer graden af forskningsbasering.
Timer og årsværk i undervisningsudbud haves i ministeriet fra
virksomhedsregnskaber. (Beskrivelsen dækker dog kun udbudssiden lærerressourcer,
men ikke hvor mange studerende, der deltager i undervisning)
C. Der skal være sammenhæng i uddannelsessystemet
Der skal være sammenhæng på tværs såvel
som mellem niveauerne i uddannelsessystemet. Der opstilles nogle indikatorer,
som beskriver den lette og uhindrede vej gennem uddannelsessystemet.
- Overgangsfrekvenser
Overgangsfrekvenser beskriver overgangene mellem uddannelserne herunder
hvor de, der ikke færdiggører deres studium, går hen.
Således beskrives både overgangene mellem niveauerne som overgangene
mellem studier på samme niveau.
Tal findes i ministeriet. Der kan evt. suppleres med forløbsanalyser
fra Danmarks Statistik
- Udbudsprofilen - antal afviste ansøgere
Indikatoren er en opstilling af udbuddet på alle uddannelsesområder
relativt til efterspørgslen og dermed en beskrivelse af det samlede
uddannelsesudbud. For mange ledige studiepladser ét sted og for
få andre steder kan tyde på, at udbuddet ikke matcher efterspørgslen.
Materialet hentes i ministeriets udbudsoversigter og optagelsesstatistik.
- Muligheder for merit og brobygning
Merit og brobygning øger fleksibiliten ved uddannelsesskift på
tværs af såvel som mellem niveauerne. Gode muligheder for at
få godskrevet tidligere gennemført uddannelse øger
incitamentet til at fortsætte sin afbrudte uddannelse et andet sted
i uddannelsessystemet. Det tilstræbes, at der ikke er blindgyder.
Materialet består i en beskrivelse af regler og reelle muligheder
såvel som opgørelser over omfanget af meritering.
Oplysninger fra ungdomsuddannelser findes i ministeriet og der kan indhentes
data fra de videregående uddannelser i forbindelse med virksomhedsregnskab.
- Fuldførelses- og frafaldsprocenter
herunder tidspunkt for frafald
Høje fuldførelses- og lave frafaldsprocenter er et udtryk
for "rigtige" valg for de uddannelsessøgende. Et eventuelt
frafald bør ligge så tidligt som muligt i forløbet.
På folkeskoleområdet angives omfanget af "udsivningen"
til frie grundskoler.
Materialet findes i ministeriet.
D. Befolkningen skal have et højt uddannelsesniveau med gode
faglige, almene og personlige kvalifikationer
Uddannelsesindsatsen skal resultere i, at befolkningen skal have et højt
generelt uddannelsesniveau og, at uddannelserne også har været
med til at udvikle gode almene, personlige kvalifikationer hos borgerne.
- Befolkningens uddannelsesprofil
Det tilstræbes, at befolkningen har så højt et uddannelsesniveau
som muligt. Registerbaserede opgørelser over befolkningens højeste
fuldførte uddannelse kan sammenlignes over tid og med andre lande.
Tal fra Danmarks Statistik.
- Forventet antal år i uddannelsessystemet
Prognosen for antal år i uddannelsessystemet kan opstilles for forskellige
aldersgrupper og sammenlignes over tid og med andre lande.
Tal findes i ministeriet.
- Andel af en årgang, der gennemfører en ungdomsuddannelse
Så vidt muligt bør alle unge gennemføre en ungdomsuddannelse.
Andelen af en ungdomsårgang, der gennemfører en ungdomsuddannelse
bør være 90-95 %, jf. Uddannelse Til Alle ("UTA")
målsætningen.
Tal findes i ministeriet.
- Andel af ungdomsårgang, som begynder en videregående
uddannelse.
Andel, der påbegynder en videregående uddannelse for første
gang i forhold til alle personer i de pågældende aldersklasser.
Tal findes i ministeriet.
- Andel af en årgang, der gennemfører en videregående
uddannelse
Samtidig med at det samlede uddannelsesniveau forventes at stige over tid,
forventes det også at andelen, der gennemfører en videregående
uddannelse stiger. Målet er, at 50 % af en årgang gennemfører
en videregående uddannelse.
Tal findes i ministeriet.
- Andel af 30-årige med en videregående uddannelse
Andel blandt 30-årige i hele befolkningen med en afsluttet videregående
uddannelse. Som supplement kan vises andel i samme aldersklasse, som fortsat
er under videregående uddannelse.
Tal fra Danmarks Statistik.
- Befolkningens faglige kvalifikationer
Befolkningens faglige kvalifikationer belyses gennem af tagerundersøgelser
og på baggrund af evalueringer af uddannelser.
Data fra ministeriet og fra Evalueringsinstituttet.
- De unges almene kvalifikationer
De almene kvalifikationer er blandt andet grundlæggende færdigheder
i læsning, naturfag, matematik, fremmedsprog og IKT. Diverse internationale
såvel som internationale kan bruges.
Data findes bl.a. i IEAs-udersøgelser og i ministeriet.
- De voksnes almene kvalifikationer
For den voksne del af befolkningen fokuseres der hovedsageligt på
færdigheder i læsning, regning og evnen til at forstå
og bruge information. Diverse internationale såvel som internationale
kan bruges.
Data findes bl.a. i OECDs SIALS-undersøgelse.
- Befolkningens personlige kvalifikationer
Personlige kvalifikationer omfatter blandt andet samarbejdsevner og omstillingsparathed,
selvtillid/selvopfattelse og demokratiopfattelse (Cross Curricular Competen
cies - CCC). Disse "bløde" kvalifikationer værdsættes
traditionelt højt i det danske uddannelsessystem. Det er derfor
vigtigt at dokumentere disse kvalifikationer. Indikatoren består
af tværfaglige indikatorer, der er ved at blive udviklet i OECD-regi
(PISA-undersøgelsen). Det er målet at processen i udarbejdelse
af OECDs internationale indikatorer kan give inspiration og delresultater,
der kan anvendes.
Projektet varetages i Danmark af AKF, Danmarks Lærerhøjskole,
DPI og Socialforskningsinstituttet.
E. Uddannelsessystemet bidrager til samfundets udvikling og økonomiske
vækst ved at føre til relevant beskæftigelse/videreuddannelse
og modsvare arbejdsmarkedets behov
For samfundet som helhed kan uddannelse opfattes som en investering i
fremtiden. Den økonomiske vækst og samfundets generelle udvikling
skal derfor bl.a. understøttes af uddannelsessystemet. Dette gøres
bl.a ved at uddanne befolkningen i overensstemmelse med de krav, der stilles
på arbejdsmarkedet. Det søges opfyldt såvel gennem de
ordinære uddannelsesforløb som i efter- og videreuddannelsessystemet.
Et højt uddannelsesniveau skal være med til at sikre Danmark
en konkurrencedygtig position i fremtiden.
- Andel af økonomisk vækst, der kan tilskrives uddannelse
Dekomponering af den økonomiske vækst i produktivitetsfaktorer
kan give et overblik over andelen af væksten, der kan tilskrives
uddannelse. Arbejdskraftens faktorproduktivitet stiger både gennem
uddannelse på arbejdspladsen og på grund af efter- og videreuddannelse
af arbejdsstyrken.
Materiale bearbejdes i ministeriet.
- Uddannelsesbetingede erhvervsfrekvenser
Det forventes, at det samfundsøkonomiske afkast stiger med omfanget
af uddannelse. Dette er betinget af, at de uddannede kommer i beskæftigelse.
Erhvervsfrekvenserne bør derfor være så høje
som muligt.
Materiale fra Danmarks Statistik og ministeriets arbejds- udbuds- og bruttofleksibilitetsmodeller.
- Uddannelsesbetinget ledighed herunder flaskehalse
Den aktuelle efterspørgselssituation på arbejdsmarkedet er
konjunkturafhængig i de fleste sektorer, og den egentlige uddannelsesrelaterede
effekt kan være svær at identificere. Ledigheden afhænger
af mange andre faktorer end uddannelse. Systematisk overefterspørgsel
eller -udbud af arbejdskraft med en given uddannelse vil dog afspejles
i ledighedsstatistikkerne.
Tal findes i Danmarks Statistik og ministeriets arbejdsudbuds- og bruttofleksibilitetsmodeller.
- Beskæftigelsesstatistik
Målet er så høj beskæftigelse som muligt. Beskæftigelsessituationen
er afhængig af mange andre faktorer end uddannelse, da efterspørgselen
efter bestemte uddannelser kan være konjunkturbestemt. På sigt
indikerer beskæftigelsessituationen dog noget om, hvorledes de uddannedes
kvalifikationer svarer til de faktisk efterspurgte kvalifikationer.
Tal findes i ministeriets arbejdsudbuds- og bruttofleksibilitetsmodeller
- Andel af beskæftigede, som deltager i voksenuddannelse i løbet
af et år
Andel og beskæftigede og ledige, som har deltaget i voksenuddannelse
i løbet af et år/de seneste 4 uger.
Data fra EU.
- Overgangsfrekvenser
Tabeller med overgangsfrekvenser mellem niveauerne i uddannelserne. Tabellerne
viser også, hvor mange der går fra fuldført og ikke-fuldført
uddannelse og til "omverdenen" som mest sandsynligt er til arbejdsstyrken.
Tallene findes i ministeriet.
- Aftagerundersøgelser
Aftagernes vurdering af nyuddannedes kvalifikationer er en vigtig indikator
for, om uddannelsessystemet leverer de ønskede kvalifikationer.
Kan belyses ved undersøgelser af aftagernes vurdering af de nyuddannedes
kvalifikationer. Stikprøvevise undersøgelser - evt. led i
evalueringer.
F. Ressourcerne skal udnyttes effektivt
For at få så god kvalitet som muligt for de afsatte ressourcer,
bør de udnyttes effektivt.
- Fuldførelsesprocenter, fuldførelsestid, frafaldsprocenter
og afbrudstid
Ændringer over tid af disse størrelser bør overvåges
for at sikre effektiv ressourceudnyttelse.
Undervisningsministeriets statistikker giver et overblik over fuldførelse
og frafald på hvert uddannelsesniveau i det samlede uddannelsessystem.
Samtidig kan de gennemsnitlige opholdstider både for fuldførte
og afbrudte på overordnet niveau findes.
- Dobbeltuddannelsesprocent
Dobbeltuddannelse kan give en tværfaglighed og alsidighed, som kan
være fordelagtigt for den enkelte. Som hovedregel bør den
enkelte dog fortsætte sit uddannelsesforløb på et højere
niveau end det netop fuldførte eller gå til arbejdsmarkedet.
Et stort omfang af dobbeltuddannelse er derfor ikke tegn på effektiv
ressourceudnyttelse. Antallet af dobbeltuddannelser på samme niveau
kan registreres.
Data findes via specialkørsler (forløbsundersøgelser)
fra Danmarks Statistik.
- Gennemsnit og spredning på alder ved påbegyndelse af
folkeskole, ungdomsuddannelse og videregående uddannelse
En retningsgivende indikator for omfanget af de såkaldte "krogede
forløb" er gennemsnit og spredning af alder ved påbegyndt
uddannelse på de forskelle niveauer. Målet er at minimere de
krogede forløb.
Materiale fra Danmarks Statistik.
- Gennemsnit og spredning på alder ved afslutning af erhvervskompetencegivende
uddannelse
Indikatoren giver et fingerpeg om varigheden af uddannelserne, når
den holdes sammen med alderen for påbegyndelse. Målet er at
minimere de krogede forløb.
Tal fra Danmarks Statistik.
- Udgift pr. årselev/studenterårsværk
En effektiv ressourceudnyttelse forudsætter at udgifterne pr. studenter-
eller elevårsværk holdes på et rimeligt niveau og ikke
stiger løbende over en årrække.
For de videregående uddannelser kan tal findes i virksomhedsregnskaberne.
Øvrige tal kan findes ved hjælp af Danmarks Statistiks og
ministeriets registre.
- Studenter-/elevårsværk pr. lærerårsværk
Forholdet mellem elever/studerende og undervisere varierer uddannelserne
imellem. Der bør ikke ske en standardglidning i forholdet over tid.
Tal findes i ministeriet fra virksomhedsregnskaber og statistiske opgørelser.
- Omfang af studieskift
Et lavt omfang af studieskift kan tyde på at de uddannelsessøgende
får god vejledning før og god støtte under uddannelserne.
Materiale fra ministeriet.
G. Motivation for fortsat uddannelse
- Alders- og kønsopdelte overgangsfrekvenser
Tabel over overgangsfrekvenser mellem de forskellige niveauer i uddannelsessystemet
fordelt på alder og køn. Regler, som skaber reelle muligheder
for at veksle mellem beskæftigelse og uddannelse, er også indikatorer.
Tal fra Danmarks Statistik.
- Muligheder for godskrivning af uddannelse (meritering)
Systemet skal anerkende utraditionelle kompetencer; indikatorer er regler
for kompetencesystemer eller lignende.
Studenterårsværk og antal CPR-numre fremgår af indberetning
vedr. Åben Uddannelse. (DS har et projekt om Åben Uddannelse).
For øvrige områder skal der udvikles materiale.
- Efter- og videreuddannelsesprocenter
Omfanget af efter- og videreuddannelse kan opgøres på mange
forskellige måder ud fra forskellige kriterier. Konkrete undersøgelser
kan anvendes til at beskrive omfanget for bestemte grupper på arbejdsmarkedet,
fx udviklingen over tid. En høj videre- og efteruddannelsesprocent
på alle niveauer er ønskelig.
Data findes i diverse publikationer fra Danmarks Statistik og AMU-statistik.
RAMMEVILKÅR/FORUDSÆTNINGER
H. Fagligt og pædagogisk kvalificerede og motiverede lærere
og ledere
Det er vigtigt, at undervisernes faglige og pædagogiske kvalifikationer
er tilstrækkelige, og at de er motiverede til at gøre en god
indsats. Lederne bør både have indsigt i undervisning og ledelses-kvalifikationer
og motivation.
- Lærernes faglige og pædagogiske krav og andelen, der
opfylder disse (hvor der er krav)
Et vigtigt rammevilkår er lærerernes faglige og pædagogiske
baggrund. Indikatoren er en beskrivelse af, om der findes krav, og i hvilket
omfang stillede krav overholdes. Det bør tilstræbes at have
så mange lærere som muligt der opfylder krav til faglig og
pædagogisk uddannelse.
Tal fra ministeriet.
- Udbud og anvendelse af efter- og videreuddannelse
Det er vigtigt, at lederne og lærerne jævnligt deltager i efter-
og videreuddannelse for at holde deres faglige og/eller pædagogiske
kvalifikationer opdateret.
Tal kan findes gennem diverse undersøgelser, herunder ressourceanalyser,
Danmarks Lærerhøjskole o.l.
- Elevernes/studerendes vurdering af underviserne
Interviewbaserede undersøgelser og evalueringer kan være med
til at give et billede af undervisernes forudsætninger.
Data fra særlige undersøgelser.
- Grunduddannelse og pædagogiske kvalifikationer for ledere
Indikatorerne giver et billede af lederkvalifikationer og i hvilket omfang
kvalifikationerne opdateres via efter-/videreuddannelse.
Data fra særlige undersøgelser.
I. Kvalificerede og motiverede elever/studerende
- Fuldførelsesprocenter
Motiverede og kvalificerede elever og studerende giver sig bl.a. udslag
i høje fuldførelsesprocenter.
Tal findes i ministeriet.
- Elevers/studerendes arbejdsindsats
Den samlede arbejdsindsats i forbindelse med uddannelsen kan undersøges
ved særlige undersøgelser.
- Lærervurderinger af elevernes/de studerendes forudsætninger,
motivation og arbejdsindsats
Progressionen i de studerendes/elevernes kvalifikationer afhænger
bl.a. af deres formelle og reelle forudsætninger, i hvor høj
grad de er motiverede, og om de er indstillet på at levere en arbejdsindsats.
Indikatoren er med til at give et overblik over de studerendes kvalifikationer,
motivation og arbejdsindsats.
Data fås fra særlige undersøgelser og evalueringer.
J. Udviklingsorientering
En væsentlig forudsætning for at uddannelsesvirksomheden
kan tilpasse sig de skiftende behov er at, den er udviklingsorienteret.
- Omfang af anvendelsen af handlingsplaner, der evalueres og opdateres
for institutions- og personaleudvikling
Ledelsen bør lægge retningslinier for udvikling af institutionen
og personalet og følge op på om retningslinierne efterleves.
Kræver indberetning fra institutionerne.
- Ressourceforbrug til udviklingsarbejde
En basal forudsætning for udviklingsarbejde er, at der er afsat ressourcer
til det. Ressourcer dækker både over menneskelige og økonomiske
ressourcer.
Tal kan bl.a. findes i institutionsregnskaber, Finansloven og centrale
fonde.
- Lokale procedurer for kvalitetssikring og -udvikling
Belysning af anvendelse af lokale procedurer til kvalitetssikring og -udvikling
via opfølgning på uddannelsesevalueringer, via kontakter til
forudgående uddannelsesniveauer og gennem kontakter til aftagerne
af de uddannede.
Data fra gennemgang af projekter på forskellige uddannelsesområder
og som led i evalueringer af uddannelserne.
- Omfang af internationalisering
Den stigende globalisering og øget internationalt samarbejde gør
at fx. omfanget af samarbejde med udenlandske institutioner er en indikator
for udviklingsorientering. Dette kan fx belyses ved omfanget af elev-,
studenter- og lærerudvekslinger.
Data kan fås gennem særlige undersøgelser og i forbindelse
med virksomhedsregnskaber.
- Integration af IKT i undervisningen
Informatik og kommunikationsteknologi (IKT) bør integreres i undervisningen
for at gøre undervisningen bedre og for at lære elever og
studerende basale færdigheder.
Der skal udvikles indikatorer for hvor meget IKT anvendes, og hvordan det
anvendes.
K. Økonomiske og fysiske rammer
En basal forudsætning er de økonomiske og fysiske rammer.
- Ressourceforbruget til uddannelse, system- og sektorfordelt
Andel af bruttonationalproduktet der anvendes til uddannelse fordelt på
uddannelsesområder.
Tal fra Danmarks Statistik (nationalregnskabet).
- Funktionsfordelt ressourceforbrug, system- og sektorfordelt (herunder
andel af ressourcer til specialpædagogisk bistand)
Økonomiske og menneskelige ressourcer fordelt på an vendelse,
heriblandt antal beskæftigede i uddannelsessektoren.
Antal lærere i bred forstand er et udtryk for samfundets manpower
ressourceindsats i uddannelsessektoren; kan sammenlignes over tid og med
andre lande, og skal ses i sammenhæng med antal personer under uddannelse
(en generaliseret elev/lærer-ratio). Herunder forbrug af støttemidler
(egne + øremærkede tilskud) opgjort på uddannelser,
skoler, støtteformer, over tid mv.
Materiale vedrørende beskæftigelse kan hentes i erhvervs-
statistikken.
Øvrigt talmateriale findes i ministeriet, evt. suppleret med særlige
indberetninger.
- Ressourcer til efter- og videreuddannelse
Andel af arbejdstid og lønsum anvendt på efter- og videreuddannelse.
Tal skal indhentes.
- Antal elever/studerende pr. tidssvarende computer
En forudsætning for implementering af IKT i uddannelserne er adgang
til maskiner.
Tal findes fra diverse undersøgelser.
- Tilgængelige undervisningsmidler
Det er en vigtig forudsætning, at der findes godt undervisningsmateriale,
der dækker behovene på det enkelte niveau.
Materiale fra diverse undersøgelser.
L. Støttefunktioner
- Ressourcer til studie- og erhvervsvejledning
Spildtid og fejlplaceringer kan begrænses ved god studie- og erhvervsvejledning.
Indikatoreren er en opgørelse over økonomiske og menneskelige
ressourcer.
Tal fra ministeriet (bl.a. via virksomhedsregnskaber) undersøgelser
og evalueringer.
- De studerendes/elevernes indkomstforhold og erhvervsarbejde
Rammevilkår for den enkeltes mulighed for at studere. Økonomiske
muligheder og omfang af erhvervsarbejde.
Data fra ministeriet og fra særlige undersøgelser.
Forsiden | Kapitel 1 |
Kapitel 3 |