[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

 

5. Litteratur

Forslag til videre læsning:

Andersen, Ole Dibbern og Erling Petersson:
Evaluering og læreprocesser, Undervisningsministeriet, UVM 7-220, 1997
I publikationen gennemgås de krav, man kan stille til erhvervsskolers arbejde med evaluering, hvis den skal fungere, dels som udviklende på læreprocesserne, dels som løftestang for udviklingen af den samlede skolekultur.

Andersen, Ole Dibbern og Erling Petersson:
Værktøjskasse til 'Evaluering og læreprocesser', Undervisningsministeriet, UVM 7-227, 1997
Publikationen supplerer ovenstående publikation, idet der her fremlægges en række konkrete modeller for og redskaber til gensidig og procesorienteret evalueringspraksis, som inspiration til forsøg og ny praksis på området.

Andersen, Ole Dibbern og Erling Petersson:
Fra teamarbejde til teamlæring - nye krav til lærerorganisering, Undervisningsministeriet, UVM 7-259, 1998
Hvordan kan lærerteam organiseres? Hvilke vanskeligheder skal man overvinde, og hvilke perspektiver har det at arbejde på denne måde? Publikationen giver svar på en række af de mest centrale spørgsmål ifm. et af tidens store pædagogiske emner.

Andersson, John m.fl:
Byg din egen erhvervsuddannelse - omorganisering af hg på to handelsskoler, Undervisningsministeriet, UVM 7-262, 1998
To handelsskoler beskriver her deres erfaringer med at praktisere individualiseret uddannelse, hvor modulisering, personlige uddannelsesplaner og kontaktlærerarbejde er nogle af de væsentligste forudsætninger for forsøgene.

Kihlbaum Larsson, Arne:
Udviklingssamtaler i skolen,
Kroghs Forlag, 1998
I bogen vises det, hvordan udviklingssamtalen kan blive det helt centrale værktøj, når man ønsker at udvikle en tættere fornemmelse af, hvordan det går den enkelte elev. Der gives konkrete eksempler og gode råd til den, der er ansvarlig for udviklingssamtalen.

Henrik Helms og Susanne Tellerup:
Læring i samspil - giver mening, Undervisningsministeriet, UVM 7-296, 1999
Publikationen giver eksempler på, hvordan begrebet "praksislæring" kan udfoldes. Hvordan skal skoler indrettes, hvis dette er målsætningen? Hvad betyder erhvervsuddannelsesreform 2000 for bestræbelsen på at gøre læringen mere praksisorienteret?

Taube, Karin:
Portfolio-metodik - undervisningsværktøj og evalueringsstrategi, Kroghs Forlag, 1999
Portfolio-metodikken er et værktøj, der er velegnet i kontaktlærerarbedet: Her præsenteres de overvejelser, man må gøre sig, inden portfolioen anvendes, og der gives gode råd om, hvordan metoden kan fungere i undervisningen og evalueringen.

Sekundærlitteratur

Baird, John R. (m.fl.):
Erfaringer fra PEEL-projektet,
Klim, 1997

Evaluering af omstillingsforsøget "Tigerspringet",
PLS-consult, 1998

Hiim, Hilde og Else Hippe:
Læring gjennom oplevelse, forståelse og handling, Oslo 1993

Learning Styles
Further Education Development Agency, 1995

Gardner, Howard:
De mange intelligensers pædagogik, Gyldendal, 1997

Inglar, Tron:
Lærer og veileder, Oslo 1997

Nygaard, Niels:
Tigerspringet. Delrapport 1-2, Silkeborg Tekniske Skole, 1998

Gemensamma studier - grundläggande yrkesutbildning för unga utbildning på andra stadiet,
Utbildningsstyrelsen, Helsingfors 1995

Grunderna för grundskolans läroplan 1994,
Utbildningsstyrelsen, Helsingfors 1995

Grunderna för gymnasiets läroplan 1994,
Utbildningsstyrelsen, Helsingfors 1995

Humanistisk och pedagogisk utbildning. Grunderna för läroplanen på institutnivå för fritidsverksamhet,
Utbildningsstyrelsen, Helsingfors 1996

Pettersen, Roar C.:
Problembaseret læring, Dafolo, 1999

Poulsen, Sten Clod:
De pædagogiske praksiskulturer er skolens fundament, Metaconsult, 1998

Publicerede FoU-projekter

Christensen, Albert A.:
I lære for at lære, Undervisningsministeriet, UVM 7-187, 1997

Christiansen, Steen m.fl.:
Scenarier for erhvervsuddannelsesreform 2000, Undervisningsministeriet, UVM 7-285, 1999

Hansen, Lennart Mørk (m.fl.):
SØNDERBORG-modellen - nye præmisser for uddannelsesplanlægning i erhvervsuddannelserne, Undervisningsministeriet, UVM 7-026, 1994

Hansen, Lennart Mørk (m.fl.):
SØNDERBORG-modellen, 2
Undervisningsministeriet, UVM 7-089, 1995

Klog på egen læring, - erfaring fra arbejdet med læreprocesser
Undervisningsministeriet, UVM 7-182, 1997

Pedersen, Birthe
Klasselærer
Undervisningsministeriet, UVM 7-059, 1995

Vind, Anders m.fl.: Status på hg - 1998. Evaluering af den merkantile reform, Undervisningsministeriet, UVM 7-266, 1998

Ikke publicerede FoU-rapporter

Andersen, Ole Dibbern og Jørgen Brock:
Erfaringer med tutoring på erhvervsskolerne, FoU-projekt nr. 1999-2534-131

Ole Dibbern Andersen og Henrik Kristensen:
Decentral vejledning på teknisk skole - en erfaringsopsamling, FoU-projekt nr. 4048, 1994

Ole Dibbern Andersen og Henrik Kristensen:
Decentral og helhedsorienteret vejledningsindsats, FoU-projekt nr. 5565, 1996

Disse tre ikke-publicerede FoU-rapporter findes i DELs bibliotek, Rigensgade 13, 1316 København K.

Web-sider

TSSVs hjemmeside: www.delod.dk
TSØ's hjemmeside: www.tso.dk


Forsiden | Forrige kapitel | Næste kapitel