5. Litteratur
Forslag til videre læsning:
Andersen, Ole Dibbern og Erling Petersson:
Evaluering og læreprocesser, Undervisningsministeriet, UVM 7-220, 1997
I publikationen gennemgås de krav, man kan stille til erhvervsskolers arbejde med
evaluering, hvis den skal fungere, dels som udviklende på læreprocesserne, dels som
løftestang for udviklingen af den samlede skolekultur.
Andersen, Ole Dibbern og Erling Petersson:
Værktøjskasse til 'Evaluering og læreprocesser', Undervisningsministeriet, UVM
7-227, 1997
Publikationen supplerer ovenstående publikation, idet der her fremlægges en række
konkrete modeller for og redskaber til gensidig og procesorienteret evalueringspraksis,
som inspiration til forsøg og ny praksis på området.
Andersen, Ole Dibbern og Erling Petersson:
Fra teamarbejde til teamlæring - nye krav til lærerorganisering,
Undervisningsministeriet, UVM 7-259, 1998
Hvordan kan lærerteam organiseres? Hvilke vanskeligheder skal man overvinde, og hvilke
perspektiver har det at arbejde på denne måde? Publikationen giver svar på en række af
de mest centrale spørgsmål ifm. et af tidens store pædagogiske emner.
Andersson, John m.fl:
Byg din egen erhvervsuddannelse - omorganisering af hg på to handelsskoler,
Undervisningsministeriet, UVM 7-262, 1998
To handelsskoler beskriver her deres erfaringer med at praktisere individualiseret
uddannelse, hvor modulisering, personlige uddannelsesplaner og kontaktlærerarbejde er
nogle af de væsentligste forudsætninger for forsøgene.
Kihlbaum Larsson, Arne:
Udviklingssamtaler i skolen,
Kroghs Forlag, 1998
I bogen vises det, hvordan udviklingssamtalen kan blive det helt centrale værktøj, når
man ønsker at udvikle en tættere fornemmelse af, hvordan det går den enkelte elev. Der
gives konkrete eksempler og gode råd til den, der er ansvarlig for udviklingssamtalen.
Henrik Helms og Susanne Tellerup:
Læring i samspil - giver mening, Undervisningsministeriet, UVM 7-296, 1999
Publikationen giver eksempler på, hvordan begrebet "praksislæring" kan
udfoldes. Hvordan skal skoler indrettes, hvis dette er målsætningen? Hvad betyder
erhvervsuddannelsesreform 2000 for bestræbelsen på at gøre læringen mere
praksisorienteret?
Taube, Karin:
Portfolio-metodik - undervisningsværktøj og evalueringsstrategi, Kroghs Forlag,
1999
Portfolio-metodikken er et værktøj, der er velegnet i kontaktlærerarbedet: Her
præsenteres de overvejelser, man må gøre sig, inden portfolioen anvendes, og der gives
gode råd om, hvordan metoden kan fungere i undervisningen og evalueringen.
Sekundærlitteratur
Baird, John R. (m.fl.):
Erfaringer fra PEEL-projektet,
Klim, 1997
Evaluering af omstillingsforsøget "Tigerspringet",
PLS-consult, 1998
Hiim, Hilde og Else Hippe:
Læring gjennom oplevelse, forståelse og handling, Oslo 1993
Learning Styles
Further Education Development Agency, 1995
Gardner, Howard:
De mange intelligensers pædagogik, Gyldendal, 1997
Inglar, Tron:
Lærer og veileder, Oslo 1997
Nygaard, Niels:
Tigerspringet. Delrapport 1-2, Silkeborg Tekniske Skole, 1998
Gemensamma studier - grundläggande yrkesutbildning för unga utbildning på andra
stadiet,
Utbildningsstyrelsen, Helsingfors 1995
Grunderna för grundskolans läroplan 1994,
Utbildningsstyrelsen, Helsingfors 1995
Grunderna för gymnasiets läroplan 1994,
Utbildningsstyrelsen, Helsingfors 1995
Humanistisk och pedagogisk utbildning. Grunderna för läroplanen på institutnivå
för fritidsverksamhet,
Utbildningsstyrelsen, Helsingfors 1996
Pettersen, Roar C.:
Problembaseret læring, Dafolo, 1999
Poulsen, Sten Clod:
De pædagogiske praksiskulturer er skolens fundament, Metaconsult, 1998
Publicerede FoU-projekter
Christensen, Albert A.:
I lære for at lære, Undervisningsministeriet, UVM 7-187, 1997
Christiansen, Steen m.fl.:
Scenarier for erhvervsuddannelsesreform 2000, Undervisningsministeriet, UVM
7-285, 1999
Hansen, Lennart Mørk (m.fl.):
SØNDERBORG-modellen - nye præmisser for uddannelsesplanlægning i
erhvervsuddannelserne, Undervisningsministeriet, UVM 7-026, 1994
Hansen, Lennart Mørk (m.fl.):
SØNDERBORG-modellen, 2
Undervisningsministeriet, UVM 7-089, 1995
Klog på egen læring, - erfaring fra arbejdet med læreprocesser
Undervisningsministeriet, UVM 7-182, 1997
Pedersen, Birthe
Klasselærer
Undervisningsministeriet, UVM 7-059, 1995
Vind, Anders m.fl.: Status på hg - 1998. Evaluering af den merkantile reform,
Undervisningsministeriet, UVM 7-266, 1998
Ikke publicerede FoU-rapporter
Andersen, Ole Dibbern og Jørgen Brock:
Erfaringer med tutoring på erhvervsskolerne, FoU-projekt nr. 1999-2534-131
Ole Dibbern Andersen og Henrik Kristensen:
Decentral vejledning på teknisk skole - en erfaringsopsamling, FoU-projekt nr.
4048, 1994
Ole Dibbern Andersen og Henrik Kristensen:
Decentral og helhedsorienteret vejledningsindsats, FoU-projekt nr. 5565, 1996
Disse tre ikke-publicerede FoU-rapporter findes i DELs bibliotek, Rigensgade 13, 1316
København K.
Web-sider
TSSVs hjemmeside: www.delod.dk
TSØ's hjemmeside: www.tso.dk
Forsiden | Forrige kapitel
| Næste kapitel |