[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

 

6. Bilag

Funktionsbeskrivelse for uddannelsesvejleder/tutor

Organisatorisk placering

Tutoren er underlagt den til enhver tid siddende uddannelsesleder (eller dennes foresatte). Endvidere er tutoren sideordnet med både fast- og timeansatte undervisere. Tutoren skal til enhver tid tage hånd om, at dennes skemalægger er bekendt med tutorens udbud samt undervisningsønsker.

Det er til enhver tid tutorens ret at modtage de oplysninger fra både over- og sideordnede, der er nødvendige, for at tutoren kan udføre sine opgaver. Endvidere er det de over- og sideordnedes pligt at sikre, at tutoren også modtager relevante oplysninger til brug for funktionen.

Ansvars- & kompetenceområde

Tutoren er til hver en tid ansvarlig for, at de elever, som vedkommende er vejleder for, vil blive bistået efter bedste evne. Det vil sige, at tutoren skal afholde samtaler med den enkelte elev samt bistå, at den enkelte elev opnår de til enhver tid gældende kompetencer. Tutoren skal kende forløbets moduler og være fuldt orienteret om, hvornår hvilke moduler udbydes. Det er tutorens ansvar at aftale, hvilke moduler eleven skal følge i løbet af året.

Tutoren skal løbende i samarbejde med elevgruppen og den enkelte elev foretage evaluering af både proces og resultater i uddannelsesforløbet samt drage omsorg for, at elevernes behov og ønsker om udbud af moduler videregives til uddannelseslederen.

Tutoren skal følge op på elevernes fravær på grundlag af tilbagemelding fra andre tutorer/faglærere. Ansvaret for opfølgning på fravær ligger dog stadig i uddannelsesvejlederens regi.

Endvidere har tutoren et meget tæt samarbejde om den enkelte elev med u&e-vejlederen, og tutoren skal henvise til u&e-vejlederen, når dette skønnes nødvendigt. Blandt andet ved uacceptabelt fravær, andre sociale problemer og vejledning om generelle uddannelsesvalg, som ligger uden for forløbet.

Tutoren skal i forbindelse med afholdelse af timer samt anden form for skemaplanlægning referere til teamets skemalægger, der også er teamets teamkoordinator (se under skemalægger/ teamkoordinator). Spørgsmål, der falder uden for disse rammer, stilles den til enhver tid siddende uddannelsesleder.

(Efter inspiration fra Køge Handelsskole).


Forsiden | Forrige kapitel