3. Fremtidens vejledning og information
Det er vigtigt, at man på de tekniske skoler har en informationsstrategi, som formår
at få den relevante information ud til forskellige målgrupper.
Klare meldinger om de krav, der stilles til de forskelle typer af uddannelse, er
vigtige for at sikre et kvalificeret uddannelsesvalg. Jobmuligheder efter uddannelse må
ligeledes indgå som en vigtig del af informationsstrategien. Videre er det vigtigt at
signalere, at en erhvervsuddannelse er en grunduddannelse, som kan give adgang til flere
forskellige job og mange videregående uddannelser.
Det er vigtigt at fremhæve, at der både er en praktisk og en teoretisk dimension i
alle uddannelser, og at disse sider er tæt forbundne.
Med hensyn til skolemiljøet kan det bl.a. være værd at fremhæve det positive i den
mangfoldighed af uddannelser, som skolerne udbyder. Teknisk skole er noget særligt, har
nogle særlige kvaliteter og udbyder uddannelser, hvoraf de fleste er direkte rettet mod
erhvervslivet. Den profil, og det uddannelsesindhold, som skolerne repræsenterer, er
vigtige at melde ud.
Den information, der i øjeblikket gives om de tekniske skolers uddannelser, rettes
hovedsageligt mod de elever, der går i 9. og 10. klasse. Desuden gøres der meget for at
informere både skolevejledere og klasselærere, som i det daglige har en stor indflydelse
på de informationer, som de unge får.
Informationsstrategi: Tiltrækning af målgruppens opmærksomhed
Informationen til skolevejledere og klasselærere har endvidere den dobbelte funktion
at oplyse om både uddannelserne på teknisk skole og om skolekulturen.
Målet med information er ikke i sig selv at få den ud til så mange som muligt, men
først og fremmest at få de "rigtige" elever i tale, og dernæst også at
orientere andre interesserede om uddannelser på teknisk skole. Den gensidige respekt for
andre ungdomsuddannelser er en vigtig del i både vejlednings- og informationsetik.
En gruppe unge, der ofte glemmes med hensyn til vejledning, er de mange unge på
efterskole. En anden gruppe er de unge, der efter eksamen forlader gymnasiet. En del af
disse unge er interesseret i en erhvervsuddannelse og har behov for en øget information
om de tekniske erhvervsuddannelser.
Det er vigtigt at se på de faktorer, der kan sløre de tekniske skolers budskab og i
det hele taget være opmærksom på, hvad budskabet er.
Man må gøre sig sit budskab klart, dernæst må man være klar over, hvem der er
målgruppen. Information, der gives til elever i 8. klasse, vil være anderledes end
information, der gives til skolevejledere eller forældre. De forskellige målgrupper har
forskellige informationsbehov. Egentlig er det banalt, men for ofte ses eksempler på
information, som går langt forbi de forskellige målgrupper, og det er både spild af tid
og ressourcer.
Som vejleder eller informationsarbejder må man altid være parat til at kunne tilpasse
sig den forsamling, man står over for. Det gælder om at kunne tilgodese de behov, som
tilhørerne har. For ofte bliver informationsmøder om de tekniske uddannelser - såvel
uden for som inden for skolens rammer - en standardiseret gennemgang af oplysninger med
alt for mange uvæsentlige detaljer. Den form for informationsvirksomhed er meget
passiverende og som regel spildt.
Det er med den engagerede og motiverede medarbejder fra teknisk skole, at man ved det
gode eksempel kan få tilhørerne til at lytte til budskabet. Det må optimalt være
sådan, at man sigter efter at tiltrække sig målgruppens opmærksomhed og aflevere et
kvalitativt produkt - her uddannelsestilbud, som tilhørerne kan vælge eller udelukke på
et kvalificeret grundlag. Når de går fra mødet, skal de have følelsen af at være
blevet velinformeret.
I dag tager det ingen tid at tage flotte farvebilleder og herudfra producere plancher.
Eksempelvis kan ti gode billeder af unge mennesker i funktion på værksteder,
laboratorier og teorilokaler netop være med til at anskueliggøre en dimension af
håndens og åndens arbejde. For mange plancher om skiftende skoleperioder giver sjældent
det nødvendige overblik og indblik i et uddannelsesområde.
Der kan være stor forskel på gennemslagskraften af informationen afhængig af
lokalitet og tidspunkt: Fra at tage imod en gruppe folkeskoleelever midt på dagen på en
teknisk skole, hvor alle værksteder bobler af aktivitet, og hvor man som vejleder får
mange ting forærende bare ved at bruge sine sanser og gøre sine tilhørere opmærksom
på det samme, - til at stå en mørk vinteraften ude på en lokal folkeskole og informere
sammen med vejledere fra de andre ungdomsuddannelser. I den situation kommer vejlederen
på en vanskeligere opgave, og det vil ikke være underligt, hvis nogle tilhørere efter
et sådant møde stadig ikke er afklarede om, hvad en teknisk skole egentlig står for.
Informationen om de tekniske uddannelser gives på mange andre steder og lokaliteter
uden for teknisk skole og folkeskolerne. Det er vigtigt at gøre sig klart, at teknisk
skoles renommé er nøje afhængigt af det produkt, som leveres, og den måde de
nuværende elever i systemet melder tilbage til omgivelserne på.
Det optimale tidspunkt for informationen
Et godt renommé skabes ved et godt produkt, som de nuværende brugere med glæde og
engagement fortæller potentielle brugere om. De tekniske uddannelsers placering på
uddannelsesstigen afhænger også en del af denne indsats.
Hermed skal derfor slås fast, at nok så god en ekstern informationsvirksomhed aldrig
vil kunne få flere elever til at vælge teknisk skole, hvis ikke det uddannelsesmæssige
produkt, lærerne, de fysiske rammer, materialerne og skolekulturen i øvrigt, har en høj
kvalitet og dermed er eftertragtet af de unge.
Den information, der gives, kan ikke sættes ind i særlige tidsrammer. De tekniske
skoler fungerer i et samfund, som hele tiden og på alle planer iagttager, vurderer,
bruger og sammenligner de produkter, det tilbydes.
Men der er særlige tidspunkter, hvor det er vigtigt at gøre sig gældende og markere
sig på "uddannelsesmarkedet". Det drejer sig først og fremmest om det valg,
som de unge foretager i folkeskolens 9. og 10. klasse inden den 15. marts. Mange har ment,
at det er for sent, og at indsatsen skal starte i 8. klasse - måske endda tidligere. Det
er vigtigt, at de tekniske skoler på forskellig måde og løbende informerer
skolevejledere og klasselærere, som er de centrale personer i vejledningen af eleverne i
folkeskolen. Vi har i afsnittet om klasselærerkurser nævnt én blandt flere mulige
aktiviteter:
Brobygning i bred forstand mellem folkeskole og teknisk skole. Herved øges kendskabet
til uddannelserne på teknisk skole som en vigtig og langsigtet indsats.
Forsiden | Forrige kapitel | Næste
kapitel
|