5. Ordliste
Vi fremlægger her definitioner af nogle af de centrale begreber inden for dette
område som en støtte til læsning af undersøgelsens kapitler, velvidende at begreberne
er under udvikling og forandring3).
Adgang:
At blive fuldgyldigt medlem af et praksisfællesskab forudsætter adgang til et bredt
spektrum af fællesskabets løbende aktiviteter, dets medlemmer, redskaber og dets viden
og ressourcer.
Deltagelse:
Refererer her til det grundlæggende træk, at mennesket lever som et af mange i den
samfundsmæssige praksis og dens forskellige handlekontekster. Denne delagtighed præger
den enkeltes praksis og psykiske processer.
Guidet deltagelse:
Dette bygger på Vygotskys begreb om zonen for nærmeste udvikling. Begrebet er hentet fra
børneopdragelse og illustrerer interaktionen mellem voksen og barn, hvor den voksne i
begyndelsen af instruktionsprocessen aktivt støtter barnet i læreprocessen, men langsomt
lader barnet selv overtage og styre læreprocessen (Rogoff, 1990). Guidet deltagelse
refererer således til, at den nytilkomne ikke blot lærer bestemte færdigheder eller en
bestemt viden, men også selv styrer dele af læreprocessen.
Identifikation:
Den lærende former sig efter et rolleforbillede, der dermed får en betydelig
identitetsformende og socialiserende effekt. Identifikation indebærer ikke blot imitation
af åbenlys adfærd, men indbefatter også en overtagelse af forbilledets holdninger og
værdier.
Imitation:
Sædvanligvis omfatter begrebet en overvejende mekanisk og uselvstændig gentagelse af
andres adfærd. Den amerikanske psykolog Bandura har imidlertidigt påvist, at imitation
også kan indbefatte en selvstændig genskabelse af adfærd, hvor graden af fornyelse vil
afhænge af mangfoldigheden af modeladfærd i en given aktivitetsammenhæng.
Kontekst:
Alment forstået som sammenhæng, særligt i relation til sproget, hvor der henvises til
den sammenhæng, et ord eller et udtryk forekommer i, hvorved sproget bliver meningsfuldt.
Handlekontekster:
En særlig afgrænset og lokaliseret samfundsmæssig sammenhæng, som personer tager del
i, og som reproduceres og forandres i kraft af deltagernes handlinger.
Krop:
For den franske filosof Merleau-Ponty er kroppen ikke kun et objekt, som vi kan have
kundskab om, men også et subjekt, som erfarer og handler i verden. På et oprindeligt
erfaringsniveau forstås kroppen som et førpersonligt, "anonymt" subjekt (le
corps propre), der åbenbarer og selv organiserer verden.
Legitim perifer deltagelse:
Begrebet blev introduceret af Lave og Wenger (1991) og er i de senere år blevet et
nøglebegreb inden for læringsforskning. Begrebet legitim perifer deltagelse bruges til
at analysere relationerne mellem de nyankomne og de erfarne. Det omfatter aktiviteter,
identiteter, artefakter og fællesskaber af viden og praksis. Legitim perifer deltagelse
omhandler processen, gennem hvilken nyankomne bliver del af praksisfællesskabet.
Læring:
Alment refereres der til at tilegne sig viden eller færdigheder igennem studier,
oplevelser eller undervisning.
Ikke-skolastisk:
Læring, der foregår uden for eller som supplement til det etablerede uddannelsessystem,
det vil sige gennem praksis, aktiv deltagelse i etablerede fællesskaber af kompetent
praksis, såvel som almen læring i hverdagslivet. (1) Læring knyttet til aktiv
deltagelse i praksis med henblik på tilegnelse af personlige og faglige erfaringer. (2)
Læring, hvor det lærte er tavs viden.
Situeret:
Læring knyttet til deltagelse i forskellige sociale relationer i hverdagslivet, snarere
end kun til lærer-elev-relationen. Læring er forbundet med udviklingen af personlige
forudsætninger for at deltage i forskellige særlige handlekontekster i den
samfundsmæssige praksis.
Skolastisk:
Formel, verbal og tekstuel instruktion i klasseværelser og skoler, løsrevet fra praksis.
Mesterlære:
Læring gennem deltagelse i et praksisfællesskab, med gensidige forpligtigelser for
mester og lærling i en specifik social struktur over en længere tidsperiode.
Modellæring:
Læring ved observation af andres adfærd og adfærdens konsekvenser for dem. Modellæring
(modeling) er et nøglebegreb i den amerikanske psykolog Banduras socialkognitive
lærings-teori og omfatter både imitative og identifikatoriske læreprocesser.
Praksis:
Alment forstås praksis som handlinger ofte defineret i modsætning til teori. Der findes
forskellige opfattelser af praksisbegrebet. Praksis refererer hos Aristoteles til
handlinger og forstås mere specifikt som aktiviteter knyttet til den frie handling i
etisk, moralsk og politisk forstand. I andre sammenhænge refererer praksis til det
håndværksmæssige ofte sat i modsætning til det teoretiske.
Praksisfællesskab:
Begrebet anvendes af Lave og Wenger (1991) til at beskrive subjekters deltagelse i et
handlingssystem, hvor deltagerne deler en fælles forståelse af, hvad de gør, og hvad
det betyder for deres liv og for fællesskabet.
Situeret:
Ordet refererer til en persons aktuelle lokalisering i et bestemt sted i den
samfundsmæssige praksis. Al menneskelig praksis finder sted som situeret deltagelse i og
fra særlige ståsteder i særlige handlekontekster.
Vekseluddannelse:
Inden for håndværkeruddannelsen i Danmark er den klassiske mesterlære langsomt blevet
erstattet af et system, hvor lærlingen/eleven skifter mellem praktikophold på
arbejdspladsen og skoleophold på tekniske skoler eller handelsskoler.
3) Begreberne i ordlisten er hentet fra ordlisten i Nielsen og Kvale (red.)
"Mesterlære -læring som social praksis" Hans Reitzels forlag, 1999.
Forsiden | Forrige kapitel
| Næste kapitel |