3. Interview om læringDe fire dimensionerI det følgende vil resultaterne af forprojektet blive fremstillet. Som nævnt i indledningen vil det fokusere dels på læreprocesser i praksis og dels på forholdet mellem praktik og skoleophold. Fremstillingen af praksislæreprocesserne vil være tilknyttet de fire centrale dimensioner, som blev beskrevet i kapitel 2: læring i et praksisfællesskab, læring som faglig identitetsudvikling, læring uden formel undervisning og evaluering gennem praksis (se figur 1, side 14-15 over læringsressourcer i miljøet). Herunder behandles samspillet mellem skoleophold og praktik i et selvstændigt afsnit. Kapitlet bygger primært på interviewene. I dette kapitel er beskrivelserne af praksislæreprocesserne struktureret i forhold til de tre arbejdspladser. I afslutningen af hvert afsnit er der kort angivet den teoretiske relevans af de fundne resultater med henvisninger til, hvor der kan findes yderligere litteratur til uddybning af en given problemstilling. Læring i et praksisfællesskabLæring sker på baggrund af deltagelse i et praksisfællesskab og er knyttet til fællesskabets organisering (Nielsen 1998; Nielsen & Kvale 1999). Enkelthandlingen må forstås som en del-mængde af fælleshandlingen. Legitim perifer deltagelse betegner en grundlæggende dynamik i selve læreprocesserne. Dette læringsbegreb tager udgangspunkt i, at elever og lærlinge er situerede i bestemte praksisfællesskaber, og at læreprocessen bedst beskrives ved, at de engageres dybere i et givet praksisfællesskab. Vi finder dette dynamiske læringsbegreb beskrevet på forskellige måder i vores materiale. Et gennemgående træk er, at lærlingen eller eleven i forbindelse med arbejdsprocessen bevæger sig fra at udføre mere fragmenterede og simple dele af arbejdsprocessen til at overtage mere komplekse opgaver og det derved medfølgende ansvar. Arbejdets implicitte kundskaber er indlejret i denne proces og tilegnes gradvist gennem den udvidede deltagelse. Vi finder, at bevægelsen fra legitim perifer deltagelse til fuld deltagelse beskriver et væsentligt læringsaspekt i vores materiale. Perifer deltager i bageriet
Den gradvise deltagelse beskrives i eksemplet. Lærlingen begynder med at snuse til tingene, hvorefter han begynder at lave lettere ting for så langsomt at bevæge sig mod mere komplekse arbejdsopgaver, når han viser, at han behersker de simple. Denne legitime perifere deltagelse bruges også som en bevidst oplæringsstrategi fra mesters side. Han fortæller:
Strategien er klar fra mesters side, nemlig at lærlingen skal lære det, der kan gøre mest nytte for hele bageriet. I Andreas' tilfælde gør han mest nytte i brødet til at begynde med. Det er med andre ord hensynet til produktionen, der styrer læreprocessen, uden at det i den forbindelse indvirker negativt på selve det, der skal læres. Mester understreger, at:
Mester er klar over, at der er grænser for, hvad der kan læres hvornår. Eksempelvis har lærlingen Andreas endnu ikke kapacitet til at kunne håndtere at sætte brød i ovnene og overskue hele den proces, som foregår der. Mester fortæller at:
Mester mener ikke, at lærlingen på nuværende tidspunkt har den erfaring, der skal til for at kunne styre ovnene. Ovnene er jo hjertet i bageriet, og det er afgørende for arbejdet, at ovnene er i konstant brug, og at der ikke er ventetid for svendenes eller mesters bagværk. Rundstykker, rugbrød, morgenkager og franskbrød skal være færdige til klokken syv, når bagerforretningen åbner. Forsinkelser kan resultere i mistede kunder. Et centralt træk ved den perifere deltagelse er, at den resulterer i en gradvis tilegnelse af de håndværksmæssige færdigheder bestemt af lærlingens evne til at håndtere de forskellige aktiviteter. Et andet træk ved den perifere deltagelse er, at lærlingen er under konstant observation af mester og særligt svenden. Der holdes hele tiden et øje på ham for at sikre, at han ikke laver for store fejl. Mester fortæller om Andreas:
I bageriet er fejl ikke den enkeltes anliggende. Fejltagelser går ud over hele bageriet. Hvis eksempelvis lærlingen har glemt at komme sukker i kagerne, og disse må smides ud, kommer hele bageriet bagud med det, der skal bages, fordi svendene eller mester må i gang med at lave kager. Den forsinkede produktion betyder, at enten svend eller ofte mester må blive i bageriet efter normal arbejdstids ophør for at rette fejlen og producere det manglende bagværk. Der er med andre ord en fælles ansvarlighed for lærlingens oplæring. Dels fordi en dygtig lærling kan aflaste i bageriet, og dels fordi lærlingens fejl rammer alle. Et andet træk, der er værd at notere sig, er, at lærlingen ikke arbejder alene, før han er halvandet år inde i sin oplæring. Det vil sige, at den grundlæggende oplæring er knyttet til et tæt samarbejde med en erfaren svend, før end lærlingen får lov til at stå på egne ben. Perifer deltager på værftet
Der er sket en ændring i arbejdsopgaverne i løbet af de tre måneder, lærlingen har været på virksomheden. Lærlingen har endnu ikke udført arbejdsopgaver på egen hånd, og han vil heller ikke komme til det i løbet af det første år. Dette skyldes arbejdets karakter, der kræver stor omhyggelighed og præcision (benzinførende rør skal selvsagt være 100% tætte, og der arbejdes med tolerancer på mindre end 1/2 mm ved sammensvejsningen af et tonstungt skibsskrog). Desuden nødvendiggør opgaverne tit et samarbejde mellem to. Som konsekvens heraf er virksomhedens lærlingepolitik, at lærlinge ikke arbejder selvstændigt det første år. Lærlingen har ikke kunnet spore nogle egentlige arbejdsopgaver for lærlinge. Han prøver det hele; "jeg flyver simpelthen rundt mellem alle personer" alt afhængig af svendenes arbejdsopgaver. For lærlingene drejer det sig om at prøve så meget som muligt, da de ved, at om et år skal de til at arbejde selvstændigt. Man giver først lærlingene et helhedsindtryk af produktionen, derefter kommer gentagelserne, som giver rutinen. F.eks. arbejdede en af lærlingene først med forskellige svejseopgaver på værkstedet, hvorefter han kom over på skibene. Udover at gå sammen med en svend, så rummer værftet som en stor arbejdsplads også muligheder for, at lærlingene kan lære ved at observere erfarne smede og skibsbyggere, som arbejder ved siden af dem. Observation af svendene er en måde at lære på, som beskrives af lærlingene på værftet. En af dem fortæller:
Det ses af lærlingens udsagn, at observation her er noget, der foregår, når der er en stille stund. Observation er knyttet til opgaver, som lærlingen endnu ikke mestrer, men har en forventning om at skulle udføre i fremtiden (Elmholdt og Winsløw, 1999). Det muliggøres af, at der er adgang til at betragte andre og mere erfarne praksisudøvere udføre deres fag. Netop igennem at være perifere deltagere får lærlingene mulighed for at betragte og lære af de mere erfarne svende og lærlinge. Perifer deltagelse på kontorområdet At lære ved at deltage i flere praksisfællesskaber
Eleven giver her et eksempel på, at hun har fået en forståelse for helheden gennem deltagelse i virksomhedens forskellige praksisfællesskaber. Hun har i denne deltagelse set forskellige systemers virke og har derved fået en indsigt i sammenhængen mellem de forskellige dele af virksomheden. Elevarbejde Uformelle møder
Som citatet viser, så lærer kontoreleven ved at møde andre fra andre afdelinger i rygerrummet, hvor erfaringer fra de forskellige afdelinger bliver udvekslet. At være perifer deltager spiller ikke den samme rolle i forbindelse med oplæringen af kontorelever, som hos bager- og smedelærlingene. Det er dog værd at notere sig på kontorområdet, at eleverne søger at danne sig en forståelse af, hvordan deres arbejdsprocesser passer ind i virksomhedens mere overordnede produktion. Et sådant overblik giver eleverne mere tryghed og forståelse for, hvad det er, de selv laver. Sammenfattende kan det siges, at særligt på arbejdspladser, hvor produktionen er synlig for flere deltagere, spiller legitim perifer deltagelse en afgørende rolle. Her er det den gradvise tilegnelse af arbejdsopgaverne, der springer i øjnene. Det kommer til udtryk ved, at lærlingene lærer ved at begynde med simple opgaver for derefter gradvist at opsøge eller få tildelt mere komplekse opgaver i forbindelse med, at de tilegner sig de relevante færdigheder. På kontorområdet var legitim perifer deltagelse som læreproces ikke så udtalt. Der var i højere grad tale om, at eleverne lærte ved at komme rundt i de forskellige afdelinger og dermed opleve de sammenhænge, deres arbejde indgik i. Denne stræben efter at forstå sig selv i forhold til, hvordan helheden fungerer, er et væsentligt træk ved de læringsoplevelser, som eleverne fæstnede sig ved. Endvidere var der deciderede elevopgaver, som indeholdt begrænsede læringsressourcer. Sat ind i en pædagogisk og læringsteoretisk ramme så er det væsentligt at understrege, at læreprocesserne her beskrives i forhold til, hvordan praksisfællesskaberne er organiserede. Læreprocesserne forstås ikke i forhold til hverken individets kognitive, emotionelle eller metakognitive processer. De blev forstået i forhold til de konkrete sammenhænge, som de indgik i (se Nielsen, 1999; Dreier, 1999 og Lave, 1988 for en uddybning). Guidet deltagelseI interviewene beskrives det ofte, hvordan de erfarne "åbner" arbejdsopgaver for den nyankomne ved at støtte vedkommende i begyndelsen af oplæringsperioden. Denne centrale læringsmåde vil vi betegne guidet deltagelse*, og hermed forstår vi en proces, hvor en eller flere erfarne indledningsvist går ind og viser den uerfarne, hvordan tingene skal gøres, for så gradvist at trække støtten tilbage og lade den uerfarne selv udføre flere og flere aspekter af arbejdsprocessen med henblik på, at den nyankomne selv skal kunne mestre opgaven (Rogoff, 1990). Selv om den nyankomne på eget initiativ opsøger mere komplekse opgaver, er det vigtigt, at der i hele læreprocessen er adgang til mere erfarne praktikere, der kan stå til rådighed med råd og vejledning. Dermed kan vi tale om, at praksis gradvist bliver synliggjort ved, at erfarne giver de nyankomne mulighed for at tilegne sig færdigheder ved at guide dem ind i centrale arbejdsprocesser. Guidet deltagelse i bageriet
Bagermesterens eksempel beskriver processen meget præcist. Først observerer lærlingen, hvordan mester laver flødekagen. Derefter får lærlingen lov til at gøre kagen færdig efter eget valg. Når lærlingen behersker pyntningen, så består det næste trin i, at lærlingen selv får lov til at lave flødekagen helt fra bunden. Stadigvæk med mester som observatør. Afslutningsvis får lærlingen lov til selv at lave flødekager uden observation. Det er væsentligt at notere sig, at lærlingens læreproces er omvendt i forhold til produktionsprocessen. Det vil sige, at lærlingen begynder bagvendt og har mulighed for at betragte det færdige produkt. Hvis lærlingen skulle lave fejl, så går det i begyndelsen kun ud over pyntningen. Et andet eksempel på guidet deltagelse er, at andre, og ofte mere erfarne, lærlinge fungerer som en slags vejledende rollemodeller*. Det vil sige, at de åbner mulighed for, at den nyankomne lærling kan følge hans eller hendes spor. En af lærlingene svarer på spørgsmålet om at kunne lære af andre lærlinge:
Netop fordi den mere erfarne lærling fornyligt har været igennem det, som den nye lærling skal igennen, har vedkommende ofte nemmere ved at guide den nye lærling. Endvidere påpeges det, at den mere erfarne lærling i forskellige situationer fungerer som en støtte for den nye lærling. Guidet deltagelse på værftet
Lærlingen understreger her, at det er op til den enkelte selv at skaffe sig de nødvendige kundskaber for at blive en kompetent deltager. Det er i den forbindelse værd at notere sig, at denne adfærd modtages positivt af svendene. Det vil sige, jo mere interesse for arbejdet og jo flere spørgsmål fører til, at svendene responderer positivt. Svendene opmuntrer til guidet deltagelse som en måde at lære på. En medlæringsgevinst i den forbindelse er, at der fremelskes en mere aktiv og opsøgende person i praksisfællesskabet. Guidet deltagelse på kontoret
Eksemplet her demonstrerer altså, at det betyder noget for elevens læring at se en anden mere erfaren person løse opgaven først og derefter prøve at gøre det samme selv, mens denne person vejleder. Det er dog også muligt for eleverne at få hjælp, når der er behov for det i forbindelse med, at de ofte er lokaliseret i et større kontorlandskab, hvor der er mulighed for at spørge en mere erfaren medarbejder. Sammenfattende kan vi sige, at guidet deltagelse er en læringsform, der anvendes på de tre valgte arbejdspladser. Den fungerer som en indgang til et givet praksisfelt, og den er rettet mod, at lærlingen eller eleven selv skal kunne håndtere bestemte arbejdsprocesser. Det er vigtigt at fremdrage de implicitte konsekvenser, der ligger i beskrivelserne af guidet deltagelse som en virkningsfuld indlæringsstrategi. En af konsekvenserne er, at samspillet mellem en erfaren og en nytilkommen praksisudøver må forstås dynamisk. Det vil sige, at hvis den erfarne blot en enkelt gang viser, hvordan tingene skal gøres, har det begrænset effekt. Hvis den erfarne praksisudøver kontinuerligt blot viser eller selv overtager arbejdsprocessen fra den nytilkomne, da er det begrænset, hvor meget der læres. Hvis der ikke er erfarne praksisudøvere tilstede i læringsmiljøet, vil læringsværdien for lærling og elev også være begrænset. Guidet deltagelse peger på, at læreprocessen må næres af, at den erfarne i begyndelsen viser, hvordan tingene skal gøres for derefter gradvist at lade den nytilkomne selv overtage arbejdsprocessen under overvågning for så afslutningsvist selv at lade vedkommende stå med ansvaret for hele arbejdsprocessen. Set i lyset af en pædagogisk og læringsmæssig teoretisk referenceramme, er det interessant at betragte samspillet mellem den erfarne og den uerfarne som en dynamisk proces, der har til hensigt at åbne for yderligere deltagelse i praksisfællesskabet. Det betyder, at hverken ren instruktion eller det at overlade elever eller lærlinge til en spontan trial-and-error proces fører til noget konstruktivt. Kun hvis der tages hånd om den lærende med henblik på, at vedkommende selv skal kunne håndtere de muligheder, som de erfarne opbygger sammen med lærlingen eller eleven, kan det resultere i læring (se Akre og Ludvigsen, 1999; Greenfield, 1984 for en uddybning). Læring som faglig identitetsudviklingTilegnelse af et fags færdigheder, viden og værdier kommer til udtryk ved, at den enkelte fagudøver føler, at han eller hun hører til inden for et praksisfællesskab. Vedkommende erhverver sig med andre ord en identitet som medlem af det faglige fællesskab. Lærlingen forholder sig til praksisfællesskabet, og vejen ind i det kan forløbe ad mange forskellige baner. Oplevelsen af et tilhørsforhold kommer til udtryk på forskellige måder inden for de tre udvalgte uddannelsesområder i denne undersøgelse. At blive bager
I citatet bliver det tilkendegivet direkte, at lærlingen identificerer sig med faget. Der er dog i højere grad blandt bagerne en bevidsthed om, at det her også er et arbejde, som det gælder om at få så god en betaling for som muligt. Det vil sige, at lærlinge, svende og mester nok føler et tilhørsforhold til bagerfaget, men det er klart, at det også er et job. Helt den samme holdning finder man ikke på værftet. Det er tænkeligt, at bagerfaget med det hårde tempo og de skæve arbejdstider er med til at skabe denne bevidsthed. Det skal dog nævnes, at flere af lærlingene og svendene udtrykker tilhørsforholdet ved, at de ser en fremtid for sig selv som mestre i løbet af en overskuelig fremtid. At blive smed
Lærlingen beskriver de ændringer, der er sket med ham i forbindelse med sin læretid på værftet. Han er blevet mindre autoritetstro i den forstand, at han ikke kun tror på de løsninger, som læreren opstiller. Endvidere er han blevet mere selv-stændig, således at han ikke længere må ty til teoretisk materiale for at være sikker på, at han gør det rigtige. Det har det praktiske arbejde på værftet lært ham. Han kan godt selv finde løsninger på tingene. Desuden er han begyndt at se anderledes på tingene. Han lægger mærke til svejsninger rundt omkring i byen og vurderer deres kvalitet. Han ser verden udfra en smeds perspektiv. At blive kontormedarbejder At blive en del af en større social sammenhæng kommer blandt andet til udtryk ved, at eleverne oplever sig selv på en anden måde i forhold til andre. Det kommer til udtryk ved, at eleverne oplever, at de kan, at blive et "vi" og ved at opleve sammenhæng. At kunne
Eleven udtrykker en følelse af større faglig sikkerhed ved at blive dygtigere. Hun har lettere ved at lære nye ting, fordi hun har en større helhedsforståelse og et dybere kendskab til virksomhedens arbejdsgang og føler sig efterhånden som fuldgyldigt medlem af praksisfællesskabet og kompetent i forhold til udførelsen af jobbet. At blive et "vi"
Eleven oplever sig selv som en del af en gruppe; det er »vi«, som handler i forhold til en fejl, eleven har lavet. Havde hun sagt »de«, havde hun lagt en afstand mellem sig selv og kollegaerne. Til sammenligning kan det nævnes, at eleven i interviewet gør opmærksom på, at hun aldrig var den, der rakte hånden op i skolen, før hun var 110% sikker på, at svaret var rigtigt (s. 9). På arbejdet er hun den, der altid kommer og spørger, hvis der er noget, hun er i tvivl om (s. 12). Hun føler altså en højere grad af tryghed i forbindelse med arbejdet, end hun gjorde i skolen. At opleve en sammenhæng
Praksisudøvelse er et middel til at få overblik og forståelse for sammenhængene i det arbejde, man udfører. Videre siger kontoreleven, at det er naturligt for hende at bede om stadig mere komplicerede opgaver; og det synes igen at være en del af identitetsprocessen: at føle sig tryg nok til at gå længere ind i arbejdet, opnå en større helhedsforståelse, for hvad der foregår, og på den måde blive en mere ansvarlig del af fællesskabet. Sammenfattende kan det siges, at udviklingen af faglig identitet kommer til udtryk på forskellige måder. Det kommer til udtryk ved, at elever og lærlinge føler et tilhørsforhold til det faglige praksisfællesskab, det kommer til udtryk ved, at de føler en tryghed ved at gå i gang med vanskeligere og mere komplekse opgaver, og afslutningsvis kommer det til udtryk ved, at lærlinge og elever begynder at kaste den faglærtes perspektiv på verdenen. Set inden for en pædagogisk og læringsmæssig teoretisk referenceramme, så er de ovennævnte resultater en understregning af, at faglighed, kundskaber og færdigheder opleves i form af identificering i forhold til et praksisfællesskab. Faglighed, kundskaber og færdigheder skal ikke nødvendigvis forstås som afsluttede enheder i den enkeltes mentale system, men derimod betragtes udfra, hvordan disse kundskaber og færdigheder leves i hverdagen. Og det gør de i form af oplevelsen af et stadigt øget tilhørsforhold (se Østerlund, 1996 for en uddybning af identitetsproblematikken). Læring uden formel undervisningDer beskrives et mangefold af læringsformer i materialet, og vi vil her fremdrage nogle centrale læringsformer i praksissituationer. Læring optræder i en række forskellige situationer uden direkte formel undervisning og uden tilstedeværelsen af professionelle undervisere. Vi vil i det følgende fremhæve to grundlæggende forskellige måder at lære på, som også blev beskrevet i kapitel 2, nemlig læring som resultatet af imitation og gentagelse og læring som en skabende oplevelse. Imitation og gentagelseGennem imitation* og gentagelse er det muligt at lære komplicerede handlingsmønstre, hvor kontekstuelle og tavse faglige kundskaber bliver indlejret i kroppen* uden egentlig bevidsthed herom. Imitation og gentagelse betyder ikke bare reproduktion af, hvad den erfarne gør, men indebærer ofte en udvælgelse af, hvad der er vigtigt for lærlingen at lære. Ved at se andre udføre opgaver og imitere disse og gennem gentagelse opbygge rutiner bliver ressourcer frigjort til at lære nye færdigheder. Imitation og gentagelse i bageriet
Svenden, som her beretter om sin lærlingetid, beskriver, hvordan imitation er en
væsentlig læreproces. Muligheden for at vende sig om og se, hvordan mester gør tingene,
og hvordan nogle ting kan gøres hurtigere, er en vigtig læringsressource i bageriet.
Det at få rutine fremtræder i flere tilfælde som noget positivt, noget som lærlingene søger at tilegne sig. Lærlingene opsøger nye opgaver for at opnå en rutine i disse opgaver. Per forklarer det således:
At opnå en rutine i forhold til bestemte færdigheder er en måde at blive i stand til at gøre tingene hurtigere. Derfor er rutinen essentiel i bageriet, hvor der jo er et betydeligt tidspres, da brød og kager skal være færdige til bestemte tidspunkter. I forhold til nye opgaver beherskes de først, når de er blevet gentaget så mange gange, at lærlingen føler, at han eller hun har en rutine i at udføre disse opgaver. Imitation og gentagelse på værftet I det følgende citat beskrives, hvordan en svend korrigerer en lærlings handlinger og hjælper ham til at kopiere svendens:
Dette eksempel er typisk for værftet, hvor de yngre lærlinge altid arbejder sammen med en svend, der sætter dem i gang, vejleder og evaluerer. Lærlingenes produktion evalueres løbende af den svend, de går sammen med og nogle gange af mester. Hvis lærlingenes frembringelser ikke overholder kvalitetskravene, får de ikke lov at indgå i produktionen, men kasseres. På den måde kan lærlingene direkte aflæse, om deres evne til at kopiere og genfrembringe forbedres, og om de kan leve op til værftets standarder. Lærlingene er meget bevidste om, at gentagelser er vejen til at perfektionere deres handlinger til et niveau, hvor de kan reproducere svendene. Det er specielt i forbindelse med svejsning, som i høj grad er en kropslig færdighed, at dette nævnes igen og igen. Lærlingen beskriver, hvad der karakteriserer en dygtig fagperson, hvilket han mener, man kun kan blive gennem uendelige gentagelser:
Imitation handler også om at kopiere holdninger. Værftet er en traditionel mandearbejdsplads med en hård og kontant omgangstone, som de nye lærlinge må lære at færdes i. En af lærlingene får f.eks. at vide, at han bare "skal give igen af samme spand", når nogen taler hårdt til ham, hvad han også mener at have lært. Lærlingene skal også lære, hvor hurtigt de skal arbejde, hvornår de kan holde pauser, og hvor længe. En ældre smed fortæller, hvordan han ofte siger til sine lærlinge "nu skal du lige passe på, du arbejder ikke på akkord". Der er mange sådanne holdninger og uskrevne regler på en stor traditionsrig arbejdsplads som værftet. Lærlingene må i første omgang lære at overtage disse for at blive accepteret (Elmholdt, 1999). Imitation og gentagelse på kontoret
Eleven bliver vist, hvad hun skal gøre, og får derefter adgang til selv at prøve, hvordan systemerne virker. Det er typisk for hende, at hun spørger meget, hvis hun er tvivl om noget, og derved lærer hun også mere. Hun mener, det er vigtigt "at åbne munden" for at lære noget, og for at få nye mere udfordrende opgaver. Hun giver udtryk for, at hun sommetider ved mere end dem, som har været ansat i tyve år, fordi hun hele tiden ser på, hvad forskellige erfarne gør, og hun lærer af dem alle: "de har alle sammen været gode til at lære mig det og haft interesse i, at jeg virkelig forstod det." Læring gennem imitation af komplekse handlemønstre sker ofte ubevidst. Ud fra interviewpersonens beskrivelse ser det ud til, at imitationen bevæger sig fra at være mekanisk til at indgå i mere refleksive processer samtidigt med interviewpersonens mere engagerede deltagelse i praksisfællesskabet. Interviewpersonens læreproces starter med mekanisk reproduktion af tidligere faktureringer. Senere begynder hun refleksivt at stille spørgsmålstegn ved, om metoden er den nemmeste måde at udføre arbejdet på. En anden af kontoreleverne uddyber:
I sin beskrivelse af denne konkrete læresituation peger eleven på, at der underforstået er tale om imitation - og mere end det. Interviewpersonen fremfører at ud over det imitative, er det også væsentligt, at han har fået lov til at udføre arbejdet i samarbejde med en erfaren og komme med egne forslag. Det ændrer dog ikke indtrykket af, at det imitative spiller en be-grænset rolle inden for kontorområdet. Sammenfattende kan det siges, at det imitative og det gentagende spiller en væsentlig rolle for læring i bageriet og på værftet. På kontorområdet fremtræder betydningen af det imitative dog mere begrænset. Det hænger formentlig sammen med, at redskaberne inden for kontorområdet (computeren) er struktureret således, at arbejdsprocesserne falder i øjnene ved brugen af disse redskaber. Der er dog klare eksempler på, at det gentagende inden for kontorområdet også spiller en væsentlig rolle for læring inden for dette område. Set inden for en pædagogisk og læringsmæssig teoretisk referenceramme peger de ovenstående resultater på væsentlige, men oversete, læringsressourcer, som knytter sig til de gentagelsesmæssige aspekter af det at lære. Det har været en tendens inden for pædagogikken at fokusere på de kreative og nyskabende elementer, og dermed er det blevet overset, at kreativitet må have sit fundament i en beherskelse af fagets almene færdigheder (se Jespersen, 1999; Wackerhausen, 1999 for en uddybning). Læreprocessen som skabendeAt blive medlem af praksisfællesskabet som en integreret del af læreprocessen beskriver i sidste ende skabende handlinger frem for en forståelse af læring som alene et "noget", der gives videre fra den erfarne til den uerfarne. Ofte forstås læring som en tilpasningsproces. Materialet viser, at det ikke er tilfældet. Der er tværtimod eksempler på, at også lærlinge og elever er aktivt skabende i forbindelse med, at de lærer. At være skabende i bageriet
Svenden beskriver sit læringsprojekt. Han er i forskellige bagerier i kortere perioder, hvor han så lærer de rutiner, der gælder dér, samt de produkter, som laves i det enkelte bageri. Derefter søger han til et andet bageri for dér at lære nyt. Målet med læringsprojektet er, at svenden gerne ville ende med at være så kvalificeret, at han bliver i stand til at åbne sit eget bageri. At være skabende på værftet
Eksemplet viser, at lærlingene kan skabe nye måder at håndtere praksis på. Der er en tendens til at tænke forandringer "top-down", det vil sige, at det er fra de erfarne, at forandringerne kommer. Eksemplet her på en "down-up" fornyelse viser, at det ikke altid er tilfældet og rejser spørgsmålet, om fornyelse ikke ofte skabes i samspillet mellem de erfarnes vanlige måder at gøre tingene på og de nyankomnes oplæring i at anvende disse måder. At være skabende på kontoret
Det at sætte noget i gang selv og at organisere noget, der er til gavn for andre, er først og fremmest et udtryk for, at kontor-eleven oplever sig selv som en integreret del af fællesskabet. At omorganisere dele af arbejdsgangen, således at edb bliver en del af den daglige arbejdsgang, kræver viden om, at det er tilladeligt at være innovativ. Det forudsætter også, at eleven har kreativitet til at bruge de kompetencer, som hun har, og sidst, men ikke mindst, så kræver det, at eleven fra handelsskolen har et godt og grundigt kendskab til edb. Eleven oplever i det her tilfælde, at hun får ros fra sine ældre og mere erfarne kollegaer for at ændre arbejdsgangen i en mere hensigtsmæssig retning. Læreprocessen går således ikke kun fra de mere erfarne til de mindre erfarne, der gives også eksempler på, at læreprocessen kan gå den modsatte vej. Eksemplet berører også en anden vigtig pointe, nemlig at når der kommer nye deltagere i et praksisfællesskab, så betyder det, at gamle og indgroede arbejdsgange kan blive taget op til revision. Det hænder også, som i det her tilfælde, at de erfarne praksisudøvere bliver klar over, at nogle arbejdsgange bør forandres. Sammenfattende kan det siges, at der i materialet gives eksempler på, at også lærlinge og elever kan være med til at forandre praksis. Dermed kan læring i praksis også betragtes som en skabende proces. At blive en del af et praksisfællesskab er således ikke blot en bevægelse af kundskaber og færdigheder fra de erfarne til de mindre erfarne. I særlige situationer er det muligt for de nytilkomne at forandre praksis. Det betyder også, at arbejdsgange i praksis forandres gennem nytilkomnes deltagelse. Set i lyset af en pædagogisk og læringsmæssig teoretisk referenceramme så peger disse eksempler på en række særlige situationer, hvor lærlinge og elever har mulighed for at være skabende. Det peger på, at læring har væsentlige elementer af nyskabelse i sig (se Schön 1987, for en uddybning). Denne vigtige pointe overses ofte, fordi megen pædagogisk forskning har vægtet at fokusere på overførelsen af kundskaber fra en, der ved (læreren) til en, der ikke ved (eleven) (se eksempelvis Lave og Wenger, 1991, for en uddybning af denne kritik). Læring gennem feedback og evalueringEvaluering vil i et praksisfællesskab i stor udstrækning finde sted i form af umiddelbare tilbagemeldinger fra omgivelser og brugere. Herudover kommer så mere formelle situationer (svendeprøver f.eks.), hvor det lærte fremføres for andre til vurdering. Dette aspekt vil dog ikke blive tematiseret i denne sammenhæng. I den daglige praksis er evalueringen ofte en uløselig del af selve arbejdet, men samtidig også en form for social kontrol, hvor elevens eller lærlingens deltagelse vurderes på lige fod med andre deltagere. I skolen derimod er evalueringen ofte karakterbaseret med fare for, at karakteren får en selvstændig magisk kraft uden relation til andre eller andet end den enkelte elevs præstation. Evaluering i bageriet Selvevaluering
Eksemplet viser her en form for umiddelbar selvevaluering. Der ligger en umiddelbar tilfredsstillelse i at fremstille et produkt, som er flot, og som den enkelte lærling selv er tilfreds med. Omvendt kan lærlingen ofte hurtigt se, hvis der er noget galt med produktet og dermed reflektere over, hvad der er gået galt i selve bageprocessen. Konsekvensevaluering
Denne type feed-back fungerer ofte indirekte, fordi lærlingene som sådan ikke har noget at gøre med salget, men hvor konsekvenserne kommer indirekte via mester, som har kontakt med bagersalget. At få en fortjent skideballe
Thomas oplever skideballen som berettiget, og den fungerer derfor som en legitim og effektiv måde at evaluere på. Det er en type af evaluering, som gør indtryk på lærlingen. Skideballen er således en umiddelbar feed-back, der kommer i forlængelse af den fejl, som lærlingen har lavet. Det vil sige, at sålænge skideballen opleves som berettiget, har den positiv effekt på lærlingens videre adfærd. På trods af den hårde tone og den klare skideballe, har lærlingene ofte forståelse for den sociale situation, som mesteren står i. En af bagersvendene fortæller i den forbindelse om sin mester:
Svenden har en tydelig forståelse for den ofte klemte situation, som mesteren står i, hvad enten det er i forhold til en varehuschef eller i forhold til revisoren i et privat bageri. På trods af at mesteren ofte beskrives som en person med temperament, fremdrages det ikke i nogle af interviewene som en negativ karakteristika. Bagermesteren beskriver selv sin evaluerende funktion således:
Bagermesteren beskriver her, hvordan han kontrollerer så meget som muligt af det, der kommer ud af ovnene. Denne kontrollerende funktion gør det naturligt, at han relativt hurtigt kan evaluere den enkeltes produkt. I interviewene beskriver mesteren selv, at han har et voldsomt temperament, og at det engang imellem går udover svend og lærling. I forbindelse med at Oluf blev mester, er han blevet stadigt mere klar over, at det ikke altid er den mest hensigtsmæssige og pædagogiske strategi at give skideballer. Evaluering på værftet Evaluering på kontoret Selvevaluering og fraværet af negativ feed-back er væsentlige evalueringsformer inden for kontorområdet i følge flere af eleverne. En af dem fortæller:
Interviewpersonen er en smule uklar, men vi tolker hans udtalelse som et udtryk for, at hvis han har lavet en fejl, får det konsekvenser for den person, som skal videreføre arbejdsprocessen (betale fakturaen), og som derfor vil vende tilbage med en eventuel beklagelse over den mulige fejltagelse. På virksomheden er evalueringen knyttet til produktets anvendelighed, og eventuelle fejltagelser får konsekvenser i praksis. Dermed bliver evaluering ikke blot noget, som den enkelte frygter, søger at undgå eller på anden måde flygter fra. Evaluering er noget, den enkelte opsøger med henblik på at lære. Desuden er evalueringer noget, der gives som en selvfølgelig ting af kollegaer over for den nytilkomne. Den er ikke behæftet med hverken tvang eller straf. En af eleverne beskriver det således:
Eleven evalueres af andre gennem det arbejde, hun laver. Hun får derved en sikkerhed for, at det er socialt og fagligt acceptabelt, det hun udretter. Hun kan også selv vurdere, om hendes arbejdsindsats er i orden ved at se om resultaterne stemmer på bundlinjen. Sammenfattende kan det siges, at evalueringen tjener en væ-sentlig funktion i forbindelse med at lære faget. Den fungerer som en integreret del af arbejdsprocessen, hvor lærlingen selv lærer ved at bedømme produktet. Endvidere betyder den sociale kontrol på virksomheden, at lærlingen eller eleven modtager, mere eller mindre blidt, evalueringer fra andre. Dette er et fællestræk ved alle de tre virksomheder, hvilket formentligt skyldes, at arbejdskollektivet hæfter fælles for eventuelle fejltagelser. Det er ikke kun den enkelte elev, som har ansvar for egen læring, praksisfællesskabet har et ansvar for, at lærlingene lærer. Evalueringen er også noget, eleven eller lærlingen selv opsøger i forbindelse med læreprocessen, dels for at lære og dels for at sikre sig, at produktet falder inden for faglige og socialt accepterede standarder. Det er i den forbindelse bemærkelsesværdigt, at evaluering er noget, eleven eller lærlingen selv opsøger. Set i lyset af en pædagogisk og læringsmæssig teoretisk referenceramme, så er det interessant at betragte evalueringen som del af læreprocessen og ikke som noget, der ligger udenfor. Det betyder, som det også understreges af resultaterne ovenfor, at evalueringen får en anden og mere konstruktiv karakter end den, man møder i store dele af det formelle uddannelsessystem i dag. Evalueringen bliver i praktikken mere et hjælpemiddel end et udvælgelsesredskab (se Kvale, 1973, 1979; Schön 1983, 1987 for en uddybning). Samspil mellem praktik og skoleopholdSamspillet mellem skole og praktik er kernen i selve vekseluddannelsesprincippet inden for de danske erhvervsuddannelser. Spørgsmålet er, hvordan dette samarbejde fungerer, hvis man spørger elever og lærlinge. Samspillet mellem skole og praktik i bageriet
Per understeger, at han har lært nogle teknikker, som han kan bruge i forbindelse med produktionen, og han har lært at kunne lave alt. Det er med andre ord en bestræbelse fra skolens side at sikre, at lærlingene kommer igennem alle dele af produktionen i forbindelse med skoleopholdet. Det vender vi tilbage til. Andre er mere skeptiske med hensyn til udbyttet af at gå på skole. Thomas, som nu er svend, siger om sit udbytte af at gå på skole, at han lærte:
Svenden mener ikke, at han har lært det store på skolen. I modsætning til Thomas, så finder Per det interessant at lære teorien bag de processer, som indgår i bagningen. Uddybende fortæller han, at han
Ud fra de eksempler, som Per giver, er der noget, der trods alt tyder på, at skoleopholdet har givet et vist udbytte med hensyn til at forstå de processer, der foregår under en bagning. Et problem, der bliver draget frem i samspillet mellem skole og praktiksted, er den manglende kommunikation eller det manglende samarbejde. Det fremhæves, at der i realiteten ikke er noget fungerende samarbejde mellem skole og praktiksted. Mester beskriver det således:
I følge mester er der altså ikke i praksis noget samarbejde, så spørgsmålet bliver, hvad lærer lærlingene så, når de er på skole, efter mesters opfattelse. Han siger:
Mester kommer med en række interessante iagttagelser i forbindelse med samspillet mellem skole og praktiksted. For det første er han på linje med lærlingen, der tidligere talte om vigtigheden af at lave alt. Det vil sige, at lærlingene kommer igennem alle led i produktionsprocessen. Men mesters ræssonnement er et andet, nemlig en implicit kritik af praktikstederne for ikke at tage deres oplæring alvorlig. Det vil sige, at den tekniske skole fungerer som en garant for, at alle lærlinge lærer det, de skal. For det andet er Oluf inde på, at det er positivt, at lærlingene har tid til at kæle for detaljerne, men er dog samtidig skeptisk over for, at lærlingene ikke arbejder under det tidspres og med de mængder, der bruges i produktionen i bageriet. Så vi kan sige, at mester er overvejende positiv over for skoleopholdet og ser det dels som et supplement til det, som kan tilbydes i bageriet og dels som en sikring af, at det faglige niveau fastholdes inden for bagerfaget. Samspil mellem skole og praktik på værftet
Forskellig deltagelse i virksomhedens praksisfællesskaber kan føre til en oplevelse af sammenhæng og læring, men lærlingen kan også mangle aspekter af træning i bestemte aspekter af fagudøvelsen. Disse aspekter er der mulighed for at træne på skolen, og dermed fungerer den som et supplement til praktikstedet. I forbindelse med forholdet mellem teoretiske og praktiske kompetencer fortæller en af smedelærlingene om vigtigheden af at have både en teoretisk og en praktisk forståelse. Hun ønsker at fortsætte med at læse til ingeniør, men ser det som en fordel at tilegne sig de praktiske færdigheder først:
Et tema, der gentagne gange vender tilbage i interviewene er relevans og sammenhæng mellem det, der læres på teknisk skole og det, der læres på virksomheden. At lærlingene er bevidste om relevansen skal illustreres med følgende eksempel. Når lærlingene på teknisk skole undervises i engelsk grammatik, er aktivitetsniveauet lavt. Når der undervises i engelske fagudtryk stiger aktivitetsniveauet. De lærer det, der er meningsfuldt for deres deltagelse på værftet; resten går ind af det ene øre og ud af det andet. Engelsk grammatik er indlejret i praksisfællesskabet af engelskundervisere og giver derfor mening for deltagere i denne sammenhæng, f.eks. underviseren. Engelske fagudtryk er en del af værftets praksis og er derfor meningsfuld viden for en lærling. Det er tydeligt, at lærlingenes deltagelse i engelskundervisningen er motiveret af deres ønske om at forandre deres deltagelse på værftet. En person, der kan læse en tegning med engelske fagudtryk, kan deltage på en anden måde end en, der ikke kan læse en tegning med engelske fagudtryk; det er mindre vigtigt, om læsningen er grammatisk korrekt. Udover deltagelse på tværs af kontekster viser eksemplet, at man skal være varsom med at forstå viden som noget tingsligt, individet kan erhverve og transportere rundt og bruge uafhængig af konteksten. Viden må derimod betragtes som en del af individets deltagelse i forskellige kontekster (Elmholdt, 1999). Generelt kan vi dog sige, at der ikke på værftet synes at være en væsentlig kritik af forholdet mellem teknisk skole og virksomhedsoplæringen. Der er dog ingen tvivl om, at lærlingene mener, at det, der læres på den tekniske skole, i særlige tilfælde bør have en tydeligere relevans for det, der skal bruges i praksis. Samspillet mellem skole og praktik på kontoret Den manglende sammenhæng
Eleven giver i interviewet udtryk for, at der ikke er en sammenhæng mellem skole og praktik, fordi skole og virksomhed har forskellige mål med læringen. Skolen er teoretisk rettet, mens virksomheden er rettet mod at indfri praktiske mål. Regnskab er det eneste, som eleven finder, at hun kan bruge til noget, mens eksempelvis undervisningen i edb er forældet, fordi de edb-programmer, som anvendes på handelsskolen, er forældede. Denne kritik uddybes af en anden kontorelev, der fremhæver den manglende sammenhæng mellem teori og praksis.
Umiddelbart stiller eleven sig kritisk overfor, at der ikke er nogen sammenhæng mellem de teoretiske kundskaber og deres implementering i praksis. Disse udtalelser synes dog ikke at stemme overens med en anden elev, der, som tidligere nævnt, netop fremhævede, at hendes kendskab til edb gjorde, at hun kunne etablere nye arbejdsgange i praksis, netop på baggrund af hendes kendskab til edb fra handelsskolen. Netop den modsigende udtalelse angående udbyttet af skoleopholdet er et gennemgående træk ved flere af interviewene fra kontorområdet. Manglende relevans
Det var således nogle af de mere kritiske udtalelser om forholdet mellem skole og virksomheden. Der er dog også andre udtalelser, der er ganske positive over for samspillet. En af kontoreleverne har en positiv opfattelse af samspillet. Her fremhæves det, at der er en række elementer, som eleverne kan drage stor nytte af i forbindelse med praktikken.
En anden elev er inde på noget af det samme: at der er særlige færdigheder, som kan bruges i forbindelse med praktikken. Hun siger:
Her fremstilles med andre ord en række specifikke færdigheder, som eleverne har lært på handelsskolen, og som vedkommende kan bruge til noget. Vi kan med andre ord sige, at oplevelsen af forholdet mellem skole og virksomhed synes at afhænge af elevernes personlige udbytte af skoleophold, og hvilken afdeling de er i på interviewtidspunktet. Ikke desto mindre er der også grund til at tage kritikken af skole-virksomhedssamspillet ved kontoruddannelsen alvorligt. Sammenfattende kan det siges, at elevers og lærlinges oplevelse af samspillet mellem skole og praktik varierer fra fagområde til fagområde og fra person til person. Der er dog en tendens til, at der blev efterlyst en større grad af sammenhæng, relevans og samarbejde mellem skoler og virksomheder på alle de tre her inddragne områder. Særligt på kontorområdet var der en del kritiske udtalelser angående manglende sammenhæng og relevans af det, der blev lært på handelsskolen i forhold til anvendeligheden i praksis. Der er dog en række eksempler på, at elever og lærlinge kan anvende specifikke færdigheder, de har lært på skolen, i forhold til praksis. Endvidere blev det fremhævet, at skolen tjener til, at fagene opretholder en vis ensartethed (bagerfaget), hvad angår niveauet af lærlingekvalifikationer i erkendelse af, at ikke alle praktiksteder lever op til deres uddannelsesmæssige forpligtigelser. I den forbindelse blev det også understreget, at skolen havde mulighed for at lære eleverne alle aspekterne ved en fagudøvelse, hvilket ikke altid er muligt i virksomheden. OpsamlingFokus i denne forundersøgelse har været primært læreprocesserne i praksis og dernæst samspillet mellem skole og praktik. På baggrund af en række teoretiske overvejelser blev der fokuseret på fire dimensioner i den praktiske læreproces: læring i et praksisfællesskab, læring som faglig identitetsudvikling, læring uden formel undervisning og evaluering gennem praksis. Disse dimensioner blev undersøgt ved hjælp af ti kvalitative forskningsinterview. Interviewene blev foretaget på kontorafdelingen på en større virksomhed i byen, på et større dansk skibsværft og i et bageri i et supermarked. Det skal understreges, at undersøgelsen har været udforskende, flere interviewpersoner og praktiksteder må inddrages for at kunne trække mere sikre konklusioner. I det følgende vil vi kort skitsere nogle væsentlige resultater af undersøgelsen. Læring i praksis Guidet deltagelse fungerer som en specifik indgang til et givet praksisfelt, og den retter sig mod, at lærlingen eller eleven selv skal lære at håndtere bestemte arbejdsprocesser. Samspillet mellem en erfaren og en nytilkommen praksisudøver må for-stås dynamisk. Det vil sige, at hvis den erfarne blot en enkelt gang viser, hvordan tingene skal gøres, har det en meget be-grænset læringseffekt. Eller hvis der ikke er erfarne praksisudøvere tilstede i læringsmiljøet, vil læringsværdien også være begrænset. Guidet deltagelse peger således på, at læreprocessen må næres af, at den erfarne i begyndelsen må vise, hvordan tingene skal gøres for derefter gradvist at lade den nytilkomne selv overtage arbejdsprocessen under overvågning, for så afslutningsvis selv at lade lærlingen eller eleven stå med ansvaret for hele processen. Det imitative og det gentagende spiller en væsentlig rolle for læring - særligt i bageriet og på værftet. På kontorområdet er betydningen af det imitative dog mere begrænset. Der er dog klare eksempler på, at det gentagende inden for kontorområdet også spiller en væsentlig rolle. Der gives i materialet eksempler på, at også lærlinge og elever i særlige tilfælde kan være med til at forandre praksis. Dermed kan læring i praksis også betragtes som en skabende proces. At blive en del af et praksisfællesskab er således ikke blot en bevægelse af kundskaber og færdigheder fra de erfarne til de mindre erfarne. I særlige situationer er det muligt for de nytilkomne at forandre praksis. Det betyder også, at nytilkomne resulterer i, at arbejdsgange i praksis i større eller mindre grad forandres gennem deltagelse. Udviklingen af en faglig identitet er et andet centralt element i forbindelse med læreprocessen og kommer til udtryk på forskellige måder. Det kommer blandt andet til udtryk ved, at elever og lærlinge føler et tilhørsforhold til praksisfællesskabet. Det kommer til udtryk ved, at de føler en tryghed ved at gå i gang med vanskeligere og mere komplekse opgaver, og afslutningsvis kommer det til udtryk ved, at lærlinge og elever begynder at kaste den faglærtes perspektiv på verdenen. Evalueringen fungerer som en integreret del af arbejdsprocessen. En fremtrædende form for evaluering er selvevaluering, hvor lærlingen lærer ved selv at bedømme produktet. Endvidere betyder den sociale kontrol på virksomheden, at lærlingen eller eleven modtager evalueringer fra andre. Dette er fællestræk ved alle de tre virksomheder, hvilket formentligt skyldes, at arbejdskollektivet hæfter fælles for eventuelle fejltagelser. Evalueringen er noget, eleven eller lærlingen selv opsøger i forbindelse med læreprocessen, dels for at lære og dels for at sikre sig, at produktet falder inden for faglige og socialt accepterede standarder. Det er i forhold til skolen bemærkelsesværdigt, at i praktikken er evaluering noget, eleven eller lærlingen selv opsøger. Samspillet mellem skole og praktik Der er dog en række eksempler på, at elever og lærlinge kan anvende specifikke færdigheder, de har lært på skolen, i forhold til praksis. Endvidere bliver det fremhævet, at skolen tjener til, at fagene opretholder en vis ensartethed (bagerfaget), hvad angår niveauet af lærlingekvalifikationer i erkendelse af, at ikke alle praktiksteder lever op til deres uddannelsesmæssige forpligtigelser. I den forbindelse bliver det også understreget, at skolen har mulighed for at lære eleverne alle aspekterne ved en fagudøvelse, hvilket ikke altid er muligt i virksomheden. Resultaterne fra forundersøgelsen tilsiger en mere tilbundsgående undersøgelse af forhold, som fremmer og hæmmer et konstruktivt samspil mellem erhvervsskoler og praktikvirksomheder. |