[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

 

Indledning

I april 1999 inviterede Undervisningsministeriet elever med flygtninge- eller indvandrerbaggrund til at skrive dagbog om deres oplevelser ved at gå i skole. Der kom i alt 350 breve og 55 af dem er udvalgt til at indgå i denne bog. Hensigten er, at de tosprogede elever selv kommer til orde i debatten om integration i skolen.

I bidragene fortæller børnene om deres meget forskellige hverdage – og forskellige livshistorier. Nogle af eleverne er født og opvokset i Danmark – men betegner sig alligevel som "fremmede" i skolen. Andre er kommet til Danmark som flygtninge og beskriver store tab, sorg og savn af mennesker og lande de holder af - men trods det, skriver de også om troen på fremtiden.

Tilsammen præsenterer dagbøgerne, hvordan hverdagen ser ud for en gruppe børn og unge i skolen. Der er fuld fart på med skole, fritidsaktiviteter og fritidsjob, familieforpligtigelser og venner. En gruppe børn og unge med mange ressourcer og mange med ønsker og tro på et godt liv i Danmark. På mange måder adskiller de sig ikke fra andre danske børn og unge. Men en række gennemgående temaer i bidragene viser, at børn og unge med flygtninge- eller indvandrerbaggrund oplever problemer og udfordringer, som må mane til eftertanke blandt alle, der har andel i ansvaret for skolen og integrationen.

Bogen er opdelt i 4 gennemgående temaer:

  • To sprog i skolen
  • Diskrimination og krav om tilpasning
  • Familie, venner og ungdomskultur
  • Savn og sorg.

Med temahæftet er bolden givet op til debat – evt. i forbindelse med møder i lærergrupper eller i skolebestyrelser samt til debat i undervisningen i folkeskolens ældste klasser, i ungdomsuddannelserne og på seminarierne.

Tak til alle, der har skrevet dagbog den 14. april.

Bogen er en af en række udgivelser og formidlingsaktiviteter, der er lavet i forlængelse af Integrationsprojektet, som består af 190 forsøgs- og udviklingsprojekter for tosprogede børn og unge i skolen. Integrationsprojektet blev gennemført i perioden 1994-98. Udgivelser om Integrationsprojektet og liste over foredragsholdere, der formidler erfaringer fra Integrationsprojektet, findes på Undervisningsministeriets hjemmeside: www:uvm.dk/grundskole/behov/integration


Forsiden | Forrige kapitel | Næste kapitel