|
Uddannelsesordning for den grundlæggende pædagogiske uddannelse i Århus Amt
Bestemmelser i Uddannelsesordning for den grundlæggende pædagogiske uddannelse i
Århus Amt vedrørende praktikuddannelsen (s. 13-15):
Praktikuddannelsen er en fortsættelse af undervisningen i skoleperioderne med det
formål, at eleven inddrager teorien i praksis.
Praktikuddannelsen skal tilrettelægges således, at der er en niveaustigning i
opgavernes kompleksitet fra Praktik 1 til Praktik 2.
Elevens evne til samarbejde og kommunikation skal fortsat udvikles.
Ifølge bekendtgørelsen om den grundlæggende pædagogiske uddannelse til
pædagogmedhjælper, dagplejer, omsorgsmedhjælper mv. udgør praktikuddannelsen et halvt
år. Praktikuddannelsen er placeret som to praktikperioder på henholdsvis ca. 14 uger og
ca. 10 uger.
Skolen og praktikstedet har hver for sig ansvaret for gennemførelsen af uddannelsen,
og for at der sikres tæt sammenhæng mellem skoleundervisningen og praktikuddannelsen.
Første praktikperiode skal fortrinsvis være et dagtilbud for børn, medens anden
praktikperiode kan være et dag- eller døgntilbud til børn, unge eller voksne med
socialpædagogiske behov. Praktikstedet har ansvaret for elevens praktikuddannelse og
vejledning i forbindelse hermed. Praktikstedet tilrettelægger praktikken, sådan at
eleven opnår forskellige og varierede erfaringer inden for det pædagogiske område.
Mål for praktikundervisningen
Eleven skal i følge bekendtgørelsen tilegne sig:
- handleberedskab i forhold til det praktiske pædagogiske, forebyggende og omsorgsrettede
arbejde i institutioner og dagpleje,
- erfaringer i selvstændigt og i samarbejde med andre at udføre forskellige pædagogiske
og omsorgsrettede opgaver, herunder at udvikle bevidsthed om og åbenhed over for at
indgå i tværfagligt samarbejde,
- øvelse i, hvordan pædagogisk praksis planlægges, begrundes og gennemføres ud fra et
praktiksteds forudsætninger og mål,
- indsigt i egne styrker og svagheder samt personlige og faglige udviklingsmuligheder.
Praktik 1:
Praktikundervisningen tager udgangspunkt i grundlæggende pædagogiske arbejdsopgaver,
der er almindeligt forekommende.
Praktik 1 er en del af undervisningen om børns behov og udvikling og tager
udgangspunkt i børn med normale behov.
Mål for praktik 1:
Eleven skal opnå:
- opmærksomhed over for, hvordan voksne og børn kan være sammen på en udviklende måde
med respekt for den enkelte,
- forståelse for den voksnes ansvar for børnenes trivsel og udvikling,
- øvelse i at iagttage børn og børns leg,
- øvelse i at planlægge, gennemføre og evaluere grundlæggende pædagogiske forløb,
herunder kreative og fysiske aktiviteter,
- færdighed i at udføre dagligt praktisk arbejde i hjem og institution, og i at engagere
børn, unge og voksne heri,
- øvelse i at iværksætte sundhedsfremmende og sygdomsforebyggende aktiviteter i
hjemmet, udendørs og i institutionerne,
- færdighed i kommunikation, kontaktformer og konfliktløsning,
- færdighed i samarbejde med forældre, ledere, kolleger og andre faggrupper,
- viden om kommunens politik og indsats på området,
- viden om den kommunale beslutningsprocedure på området,
- viden om lokale tilbud til børn og unge,
- færdighed i at anvende rette arbejdsstillinger.
Praktik 2:
Praktikundervisningen tager udgangspunkt i grundlæggende pædagogiske arbejdsopgaver,
der er almindeligt forekommende.
Praktik 2 er en del af undervisningen om grupper med særlige pædagogiske behov og
tager udgangspunkt i børn, unge og voksne, der er anderledes. Det kan være mennesker med
en anderledes etnisk, social, religiøs eller kulturel baggrund. Ligesom det kan være
mennesker med handicap.
Gennem mødet med det anderledes udvikles eleven såvel fagligt som personligt.
Mål for praktik 2:
Eleven skal opnå:
- færdigheder i at arbejde med børn med særlige behov,
- opmærksomhed på den personlige integritets betydning i arbejdet med mennesker med
fysisk, psykisk eller sociale vanskeligheder,
- øvelse i at planlægge, gennemføre og evaluere pædagogiske forløb, herunder kreative
og fysiske aktiviteter,
- færdighed i at udføre dagligt praktisk arbejde i hjem og institution og i at engagere
børn, unge og voksne heri,
- øvelse i at iværksætte sundhedsfremmende og sygdomsforebyggende aktiviteter i
hjemmet, udendørs og i institutionerne,
- færdighed i kommunikation, kontaktformer og konfliktløsning,
- færdighed i samarbejde med forældre, ledere, kolleger og andre faggrupper,
- indsigt i relevante brugergruppers indflydelse og kompetence,
- viden om kommunens politik og indsats på området,
- viden om den kommunale beslutningsprocedure på området,
- viden om lokale tilbud til børn, unge og voksne med særlige behov,
- færdighed i at anvende rette arbejdsstillinger.
Forsiden | Forrige kapitel
| Næste kapitel |
|