Uddannelsesordning for den grundlæggende pædagogiske uddannelse i Århus AmtBestemmelser i Uddannelsesordning for den grundlæggende pædagogiske uddannelse i Århus Amt vedrørende praktikuddannelsen (s. 13-15): Praktikuddannelsen er en fortsættelse af undervisningen i skoleperioderne med det formål, at eleven inddrager teorien i praksis. Praktikuddannelsen skal tilrettelægges således, at der er en niveaustigning i opgavernes kompleksitet fra Praktik 1 til Praktik 2. Elevens evne til samarbejde og kommunikation skal fortsat udvikles. Praktikuddannelsens organiseringIfølge bekendtgørelsen om den grundlæggende pædagogiske uddannelse til pædagogmedhjælper, dagplejer, omsorgsmedhjælper mv. udgør praktikuddannelsen et halvt år. Praktikuddannelsen er placeret som to praktikperioder på henholdsvis ca. 14 uger og ca. 10 uger. Skolen og praktikstedet har hver for sig ansvaret for gennemførelsen af uddannelsen, og for at der sikres tæt sammenhæng mellem skoleundervisningen og praktikuddannelsen. Første praktikperiode skal fortrinsvis være et dagtilbud for børn, medens anden praktikperiode kan være et dag- eller døgntilbud til børn, unge eller voksne med socialpædagogiske behov. Praktikstedet har ansvaret for elevens praktikuddannelse og vejledning i forbindelse hermed. Praktikstedet tilrettelægger praktikken, sådan at eleven opnår forskellige og varierede erfaringer inden for det pædagogiske område. Mål for praktikundervisningenEleven skal i følge bekendtgørelsen tilegne sig:
Praktikundervisningens tilrettelæggelsePraktik 1: Praktikundervisningen tager udgangspunkt i grundlæggende pædagogiske arbejdsopgaver, der er almindeligt forekommende. Praktik 1 er en del af undervisningen om børns behov og udvikling og tager udgangspunkt i børn med normale behov. Mål for praktik 1: Eleven skal opnå:
Praktik 2: Praktikundervisningen tager udgangspunkt i grundlæggende pædagogiske arbejdsopgaver, der er almindeligt forekommende. Praktik 2 er en del af undervisningen om grupper med særlige pædagogiske behov og tager udgangspunkt i børn, unge og voksne, der er anderledes. Det kan være mennesker med en anderledes etnisk, social, religiøs eller kulturel baggrund. Ligesom det kan være mennesker med handicap. Gennem mødet med det anderledes udvikles eleven såvel fagligt som personligt. Mål for praktik 2: Eleven skal opnå:
|