Kapitel 7
|
Særdeles godt |
Godt |
Nogenlunde |
Mindre godt |
Ikke godt |
15 |
59 |
18 |
5 |
3 |
Tre fjerdedele af kursisterne synes særdeles godt eller godt om den
mundtlige prøveform. Relativt få synes klart ikke om den.
De fleste uddybende kommentarer til spørgsmålet er positive. Den mundtlige prøve foregår i en "afslappet", "rolig", "venlig" eller "behagelig" atmosfære. Prøven giver alle lige ret og muligheder, og selv under pres foregår det roligt. Prøveformen stemmer overens med det, der er sket i undervisningen.
Prøven udgør et godt grundlag for karakteren, og samtalen mellem lærer, kursist og censor fungerer naturligt. Lærers og censors humør påvirker dog eksaminanden, og det fremhæves, at det er vigtigt, at læreren bevarer roen under prøven. Et stort antal kommentarer indeholder påskønnelse af lærers og censors måde at være på under hele prøven.
Nogle kursister kender allerede prøveformen fra folkeskolen, men fremhæver, at den er bedre på Dansk 2, fordi man her har projektopgaven. Det er rart at få lejlighed til at komme med nye overvejelser, som er gjort efter aflevering af projektopgaven. I det hele taget er man sikker i sin sag, når det gælder projektopgaven.
Mange nævner også, at de er bedre til at udtrykke sig mundtligt end skriftligt. De skriver, at de er gode til at føre en samtale, selv om nervøsitet altid vil spille ind.
Den selvstændige, individuelle fremlæggelse passer ligeledes mange kursister. En kursist skriver direkte, at så er man fri for de andre kursisters bemærkninger til det, man siger. Dialogen forløber i de fleste tilfælde særdeles godt, og prøven ses som kronen på værket og Òden afsluttende udfordring . Prøven er hurtig og kontant afregning for, hvad man har lært, og hvis man har deltaget i undervisningen, er eksamensterperi ikke nødvendigt.
Den ukendte tekst opfattes ikke så ukendt endda, fordi den har relation til projektet. Det bemærkes også, at det er spændende at skulle op i en ukendt tekst.
Der er dog også mange kritiske bemærkninger til den mundtlige prøveform. Kritikken går i ret stort omfang på tiden, både på forberedelsestid og eksaminationstid. Tiden er fx for kort til den lange tekst, som er for abstrakt og for svær. Er man nervøs i forvejen, gør tidspresset ikke nervøsiteten mindre.
En del kursister mener, at der er for kort tid til at fremlægge og "forsvare" projektopgaven, som de måske har været en måned om at lave, og som der er lagt så meget arbejde i. Den mundtlige prøve skulle give mulighed for at uddybe projektopgaven, men mange føler, at det er der ikke tid til.
Også eksaminationen i den ukendte tekst kritiseres. Når prøveoplægget er for omfattende eller omfatter for mange elementer, bliver fremlæggelsen uoverskuelig. En kursist nævner, at han fik både et kapitel fra en roman, en saglig artikel og et billede, som skulle analyseres.
Af en del kommentarer fremgår det, at det betyder meget for nogle kursisters retfærdighedssans, at eksaminationstiden er den samme for alle. Flere nævner, at de har fået for lidt eksaminationstid i forhold til andre på holdet, og det er de ikke tilfredse med.
Om selve eksaminationen er der utilfredshed med, at
For en del kursister er prøven noget helt nyt og uvant, og nogle mener, at de ikke var tilstrækkeligt forberedt til denne form for prøve. Derfor vil de gerne have en slags forprøve.
Også usikkerhed med hensyn til, hvad der lægges vægt på ved prøven, kommer frem her, ja i det hele taget usikkerhed med, hvad der kræves.
Flere kursister skriver, at prøver har noget med held at gøre, og at det er for tilfældigt, om man kommer op i en svær eller let tekst. Det føles urimeligt, at det er 10 minutter og ikke hele året, man får karakter for. Det er uretfærdigt, at en enkelt karakter skal kunne stoppe ens uddannelsesplaner.
Kursisterne er blevet spurgt om, hvad emnet for deres projektopgave var.
Kursisternes angivelse af emne kan i grove træk grupperes i en række emner eller temaer.
Litterære emner udgør ca. en fjerdedel af alle de angivne emner. Nedenfor er anført en række eksempler på emner eller temaer.
Litterære emner: Hosekræmmeren, Ole Lund Kirkegaard og hans forhold til børn og unge, Tove Ditlevsen, Karen Blixen, H. C. Andersen, Søren Kierkegaard, "Slaven" af Hans Kirk, Eventyr, Johan Skjoldborg, Islandske sagaer, Tiden med udgangspunkt i Sv. Aage Madsens bog "Lad tiden gå", Hvordan kom H. C. Andersens barndom i fattigdom til udtryk i hans digtning, Grønlandske myter, Dan Turell, Martin Andersen Nexø, Analyse af "De uanstændige" af Leif Panduro, Analyse af en forfatter og forsøg på at skrive en bedre novelle end ham.
Børn og unge: Vold mod børn, Ungdommens miljø, Børneprostitution, Gadebørn, Børneopdragelse, "Mønsterbrydere", Misrøgt af børn, Rocker kontra biker.
Indvandrere, flygtninge, racisme: Andengenerationsindvandrere, Udlændinge i Danmark, Integration, En indvandrers første dag i en fremmed by skrevet som en stemningsfuld skildring, Bosniske flygtninge i Danmark, Muslimer i Danmark.
Familie, ægteskab, skilsmisse, kærlighed, parforhold: Ulykkelig kærlighed, Stedmor/stedfar, Skilsmisse og samvær, Børnefamiliens vilkår i Danmark i dag, Familien i udvikling eller afvikling?
Psykologiske emner: Selvmord, Drømme, Psykisk arbejdsmiljø, Narcissisme, Kriser efter døden - for de efterladte, Sorg, Mindreværdskomplekser, Jalousi, Ensomhed.
Sygdom: Autisme, Down-syndromet, Det at sidde i kørestol, Epilepsi, Brystkræft, Aids, Diabetes, Anorexi.
Historie: Leonora Christine, Kartoffeltyskere, 2. verdenskrig, Racehygiejne i Danmark 1920-56, Arbejderbevægelsen 1850-1900.
Kvinder: Kvinder i mandefag, Kvindernes frigørelse, Kvinder på arbejdsmarkedet, Kvindeliv.
Livskvalitet: Whip-lash/piskesmæld, Livskvalitet og konflikter, Arbejdslivskvalitet, Livskvalitet, Heden og mosen.
Religion: Scientology som en ny religiøs bevægelse, Folkekirken og missionærerne, Jehovas vidner, Adventistsamfundet i Danmark, Er vi danske kristne? Moonbevægelsen.
Ældre: Ældreomsorg, At være ældre for 100 år siden sammenlignet med i dag, Ældres vilkår, Ældre menneskers skolegang, hvorfor og med hvilket udbytte?
Minoriteter: Hjemløse, Artikel om bøsser, "At være anderledes".
Reklamer: Reklamer under temaet Òforældre og børn , Det overnaturlige i reklameverdenen, Coca Cola.
Land/by: Sammenligning af almindeligt og økologisk landbrug, Afvandring fra land til by, Frilandsgrise, Den stavnsbundne bonde.
Kunst/musik: Surrealismen og budskabet.
Dyr: Mishandling af heste, Dyr som underholdning, Min kærlighed til katte.
Misbrug: Alkoholmisbrug, Narkomani, Rygning, Hash.
Andet: Århus Universitets kommunikation til ikke-akademikere, Kærlighed mellem et menneske og en vampyr, Hvorfor vælger mange voksne at gå i skole igen? Den sociale arv.
Langt de fleste kursister angiver, at de valgte det pågældende emne, fordi de fandt det interessant og spændende.
Herudover angives især følgende begrundelser:
Andre nævner, at valget af emne er truffet i samråd med læreren eller efter diskussioner i klassen i forbindelse med undervisningen.
Der er dog også nogle, der vælger mere tilfældigt: "Noget skal man jo vælge!", eller det emne, de synes er nemmest for dem.
Enkelte føler, at de ikke selv har haft meget at skulle have sagt ved valg af emne, fordi lærerne ikke gav dem ret meget at vælge imellem.
Man må dog sige, at det gennemgående træk i svarene er et stærkt personligt engagement i valg af emne.
Af tabel 52 fremgår det, hvad kursisterne synes om projektarbejdsformen.
Tabel 52
Hvad synes du om den arbejdsform, du brugte ved projektopgaven? Tallene er angivet i procent (N = 374).
Særdeles godt |
Godt |
Nogenlunde |
Mindre godt |
Ikke godt |
17 |
51 |
21 |
8 |
3 |
Godt to tredjedele af kursisterne synes særdeles godt eller godt om
projektarbejdsformen, mens omkring en tredjedel enten synes nogenlunde om
den eller ikke kan lide den.
316 af de 374 kursister giver en begrundelse for deres afkrydsning.
Af begrundelserne fremgår det, at kursisterne har oplevet det som et meget stort og tidskrævende arbejde at lave en projektopgave.
Det var vanskeligt at lave projektopgaven, men også spændende. Mange kursister beskriver, at de gik op i arbejdet med liv og sjæl.
Mange kursister beskriver, hvor vanskeligt det er at komme i gang, men når man først har fået en god problemformulering, så skrider arbejdet fremad. En del beskriver, hvordan de lægger en arbejdsplan og følger den: først indhentning af materiale, så læsning og derefter går de i gang med at skrive. Nogle får hjælp af venner eller familie til fx at rette stavefejl og skrive opgaven ind på computer. Nogle kursister beskriver, at de undervurderede arbejdsbyrden og begyndte for sent, så de kom under tidspres til sidst.
Langt de fleste kursister havde ikke prøvet projektarbejdsformen tidligere, og kommentarerne tyder på, at den information, der går forud for arbejdet, og kontakten med læreren under processen er afgørende for både kursistens oplevelse af arbejdet og det endelige resultat.
Det kommer blandt andet frem i en lang række kommentarer, hvor lærerens rolle understreges. Der er nogenlunde lige mange positive og negative udsagn om lærerens rolle.
De positive udsagn:
De negative udsagn:
Det fremgår af kommentarerne, at lærerne i nogle tilfælde ikke tilstrækkeligt tydeligt har været i stand til at afklare begreberne - fx det danskfaglige sigte i projektopgaven. Det er vigtigt, at læreren er opmærksom på, at kursisterne har behov for en grundig forklaring på, hvad der menes med at lave en projektopgave. Det er en forudsætning for en vellykket arbejdsgang, at læreren fungerer godt i rollen som konsulent. Mange kursister fremhæver, at de ingen erfaring har med denne type arbejde, og at de har følt sig meget usikre.
Kursisterne beskriver de vanskeligheder, de stødte ind i undervejs.
Disse bestod blandt andet i:
Kommentarerne indeholder dog også en del forslag til, hvordan man
kan forsøge at afhjælpe nogle af problemerne:
Alt i alt viser kommentarerne dog, at projektopgaven tilsyneladende har
flere plusser end minusser, og mange kursister er meget bevidste om, hvad
de lærer af nye arbejdsformer og af nyt indhold ved denne arbejdsform:
I spørgeskemaet blev kursisterne spurgt: ("Fik du hjælp af andre, da du skulle lave din projektopgave?")
54% af kursisterne svarede nej til dette spørgsmål, mens 46% svarede, at de havde fået hjælp af andre.
Kursisterne har dog tydeligvis forstået spørgsmålet forskelligt, idet mange af de kursister, der svarer, at de har fået hjælp, nævner læreren som den centrale person. Læreren kan også have været en central person for de kursister, der har svaret nej til, at de har fået hjælp af andre. Disse kursister har sandsynligvis ment, at spørgsmålet ikke omhandlede lærerens rolle.
Til trods for spørgsmålets uheldige formulering, fremgår det, at dansklæreren er den, kursisten oftest har fået hjælp fra.
Dog er der også mange, som har diskuteret deres projektopgave med venner og familie, tidligere lærere, børns lærere eller fx psykologilæreren, hvis projektet drejede sig om et psykologisk emne.
Enkelte kursister nævner, at de har kontaktet personer uden for VUC i forbindelse med udarbejdelse af deres opgave - en præst i adventistsamfundet og en kunstner, som kursisten har lavet et interview med til projektet. En kursist har valgt at henvende sig til folk, han ikke kendte, da de kunne stille nogle helt andre spørgsmål til projektet.
Der er også en del, der nævner, at de har søgt assistance til indskrivning på computer, enten hos sagkyndige på VUCÕs studieværksted eller blandt venner og bekendte. En del nævner desuden, at de ikke selv har skrevet deres opgave ind, og at stavefejl er blevet rettet af andre: lærer, kammerater, søster, kæreste eller ven.
Langt størstedelen (ca. 90%) af kursisterne forbereder sig på en eller anden måde til prøven. Beskrivelserne viser dog, at forberedelsen går lige fra at skimme teksten igennem og læse i bussen på vej til prøven til meget grundige forberedelser. Blandt de kursister, der havde forberedt sig meget grundigt, er der én, som beskriver det på denne måde:
De forberedelsesmåder, der hyppigst bliver nævnt,
Nogle kursister nævner udelukkende, hvordan de har forberedt sig til projektopgaven. De har læst mere stof, øvet sig i fremlæggelse, læst opgaven igennem flere gange, fået helt styr på den, indhentet nye oplysninger m.m.
Ca. hver tiende kursist skriver, at de ikke har forberedt sig, udover at de måske har læst reglerne for prøven igennem. En del nævner, at man jo ikke kan forberede sig til den ukendte tekst, da man jo ikke ved, hvad det er for en tekst. Hvis man i øvrigt har arbejdet fornuftigt året igennem, behøver man ikke at forberede sig, eller som det udtrykkes af denne kursist:
Bedømmelsen af projektopgaven og den mundtlige fremlæggelse
Tabel 53 viser i hvor høj grad kursisterne synes, at de forud for den mundtlige prøve vidste, hvad der ville blive lagt vægt på ved bedømmelsen af henholdsvis selve projektopgaven og den mundtlige fremlæggelse.
Tabel 53
Fik du inden prøven klart at vide, hvad der ville blive lagt vægt på ved vurderingen af din projektopgave? Tallene er angivet i procent.
Særdeles klart |
Klart |
Nogenlunde klart |
Mindre klart |
Slet ikke |
N | |
Selve projektopgaven |
17 |
31 |
29 |
16 |
7 |
384 |
Din mundtlige fremlæggelse |
17 |
36 |
25 |
16 |
6 |
376 |
Det fremgår af tabellen, at det er ret forskelligt, hvor meget kursisterne
synes, at de har fået at vide om, hvad der ville blive lagt vægt
på ved bedømmelsen af selve projektopgaven og den mundtlige
fremlæggelse.
Omkring halvdelen af kursisterne synes generelt, at de fik klar besked om vægtningen inden prøven. Omkring en fjerdedel synes, at det stod nogenlunde klart, men relativt mange (over en femtedel) synes ikke, at de havde fået klar besked, hverken hvad angår selve projektopgaven eller den mundtlige fremlæggelse.
De kursister, der er tilfredse med informationen, har ikke meget på hjerte. Det er hovedsagelig de mere utilfredse kursister, der begrunder deres utilfredshed. Det er tydeligvis selve projektopgaven, der har været tvivl om. Mange kursister har ikke tidligere set endsige udført en sådan opgave, og det fremgår, at der er megen usikkerhed om de grundliggende regler. En del kursister har måttet gætte sig til, hvad der ville blive lagt vægt på. En kursist var ikke klar over, at projektopgaven også ville blive bedømt på den mundtlige fremlæggelse. I flere udtalelser træder kritikken klart frem.
Nogle kursister bruger følgende ord til at beskrive, hvordan de oplevede informationen: "rent kaos", "læreren vidste ingenting", "læreren kunne ikke finde ud af det, klassen måtte selv finde ud af det hele."
Herudover nævnes følgende kritikpunkter:
Bedømmelsen af den ukendte tekst
Tabel 54
Fik du inden prøven klart at vide, hvad der ville blive lagt vægt på ved vurderingen af din præstation i den ukendte tekst? Tallene er angivet i procent (N = 385).
Særdeles klart |
Klart |
Nogenlunde klart |
Mindre klart |
Slet ikke |
16 |
41 |
25 |
13 |
5 |
Der er lidt flere kursister, der synes, at de har fået klar besked
om, hvad der ville blive lagt vægt på ved vurderingen af deres
præstation i den ukendte tekst i forhold til vurderingen af projektopgaven.
Der er da også langt færre kommentarer til dette spørgsmål end til det foregående. Det er tydeligt, at kursisterne har været mere fortrolige med en prøve i en ukendt tekst end i en projektopgave.
En del kursister nævner, at det var, som det havde været i årets løb. Mange har øvet i klassen, hvor plusser og minusser ved en præstation var blevet drøftet. Desuden havde man en analysemodel at gå efter, og derfor var der ingen problemer.
En del kursister fremkommer dog med følgende kritiske kommentarer:
En del kursister synes ikke, at de fik de rigtige karakterer ved den mundtlige prøve Kursisterne blev spurgt om, hvorvidt de syntes, at de havde fået de rigtige karakterer ved den mundtlige prøve, jf. tabel 55.
Tabel 55
Synes du, du fik den rigtige karakter ved prøven? Tallene er angivet i procent.
Ja |
Nej - for høj |
Nej - for lav |
N | |
Projektopgaven |
75 |
1 |
24 |
374 |
Ukendt tekst |
87 |
1 |
13 |
366 |
Langt de fleste kursister synes, at de har fået den rigtige karakter,
hvad angår både projektopgaven og den ukendte tekst, men specielt
hvad angår karakteren for projektopgaven, er der relativt mange eller
omkring en fjerdedel, der synes, at karakteren var for lav.
Der er mange uddybende og kritiske kommentarer til dette spørgsmål. De fleste kommentarer gives af de kursister, som er utilfredse med en af deres karakterer. Kritikken kan deles op i kritik, der relaterer sig til lærer eller censor, til projektopgaven og til den ukendte tekst.
Kritik af lærer eller censor
Kritikken af lærer eller censor går typisk på, at "censor var arrogant", "censor talte ned til kursisten" eller "censor tog ordene ud af munden på mig."
Det fremgår også, at der i nogle tilfælde har været uoverensstemmelser mellem kursister og lærer, og at nogle kursister har følt, at læreren ikke kunne lide dem, fx fordi de havde klaget over læreren.
Nogle kursister fortæller, at de er af den opfattelse, at hvis de har en anden holdning end lærer og censor, bliver de ikke retfærdigt bedømt og får en lavere karakter, end de skulle have haft.
Kritik i forbindelse med bedømmelsen af projektopgaven
Manglende information om projektopgaven har i et par tilfælde ført til ubehagelige situationer ved prøven. Fx har to kursister arbejdet sammen, men ikke været klar over, at de ikke måtte lave en fælles analyse af teksterne. Det fik de først at vide ved prøven.
For kort tid til fremlæggelse får nogle kursister til at føle, at deres opgave ikke er blevet fair bedømt, at den ikke er blevet forstået af lærer og censor, og at de ikke har haft tilstrækkelig mulighed for yderligere at forklare sig.
Mange kursister giver udtryk for, at de har lagt meget af sig selv i projektopgaven, og derfor er skuffelsen så meget desto større, når de føler, der ikke er tilstrækkelig tid til at uddybe opgaven, eller at bedømmelsen ikke er som forventet. En kursist skriver, at hendes projektopgave var så personlig, at det på en måde var hendes tilværelse, der blev bedømt. En anden bemærker:
En del kursister skriver, at de havde forventet en højere karakter, også ud fra lærerens tilbagemeldinger undervejs i forløbet, hvor læreren havde sagt, at opgaven lå til en højere karakter. Der har ifølge disse kursisters mening været for stor forskel på vurderingen før afleveringen og efter afleveringen. I flere tilfælde anføres, at også læreren syntes, at den endelige karakter var for lav.
Men selv karakterer på 10 og 11 er ikke tilstrækkelige for enkelte af kursisterne. De savner begrundelser for den afgivne karakter. Når en opgave udelukkende roses, uden at der påpeges mangler, er det ikke let at forstå en karakter, der ikke er helt i top.
Uoverensstemmelser i lærers og censors vurdering kommer ifølge nogle kursister især frem med hensyn til projektopgavens omfang og problemformulering. Flere finder det urimeligt, at censor fx slår ned på en problemformulering og et omfang, som læreren på forhånd har godkendt, selvom det ikke er helt i overensstemmelse med formalia. I det hele taget volder det kursisterne kvaler, om problemformuleringen er i orden.
Utilfredshed med karakteren behøver dog ikke altid at skyldes bedømmerne. Nogle kursister giver udtryk for, at de godt kan se, at de har været for sent på den og har sjusket med orden og indhold. Andre havde regnet med at klare sig bedre, men går i baglås ved prøven.
Kritik i forbindelse med den ukendte tekst
En del kursister synes ikke om, at læreren på forhånd vælger den ukendte tekst til den enkelte elev.
Digte er i det hele taget ikke populære hos kursisterne, blandt andet fordi de synes, at de ikke har arbejdet meget med digte i årets løb.
En del kursister nævner endvidere, at teksterne generelt er for svære, for abstrakte og frem for alt for lange - der nævnes en længde på helt op til 24 sider. Der kræves simpelthen for meget ved prøven.
Det kan for nogle kursister være svært at forstå bedømmelsen af deres præstation, fordi censor, efter deres mening, lægger vægt på andre forhold end læreren:
Også den måde, karakteren bliver formidlet på efter voteringen, bliver kritiseret af nogle kursister. Det er afgørende for kursisternes fornemmelse for fairness, at formuleringen er entydig og klar. En kursist formulerer desuden denne kritik af en lærer:
Relativt mange kursister synes, at den mundtlige prøve var lidt sværere end forventet
Tabel 56
Var den mundtlige prøve lettere eller sværere, end du på forhånd havde forestillet dig? Tallene er angivet i procent (N = 384).
Meget sværere |
Lidt sværere |
Hverken lettere eller sværere |
Lidt lettere |
Meget lettere |
3 |
21 |
60 |
13 |
4 |
Omkring en fjerdedel af kursisterne finder prøven sværere,
end de havde forventet - for de flestes vedkommende dog kun lidt sværere.
De kommentarer, der forekommer hyppigst hos de kursister, der finder prøven som forventet eller lettere, er, at stemningen ved prøven er god, og at læreren er beroligende. Mange anfører ligeledes, at hvis man er forberedt og har læst på stoffet, er prøven ikke noget problem. Kravene kunne faktisk godt være større. Flere anfører, at teksten var let at relatere til projektet, og så gik det bare godt.
Kommentarerne fra de kursister, der svarer, at prøven var sværere end forventet, refererer oftest til den ukendte tekst. Mange finder denne for lang i forhold til både forberedelsestid og eksaminationstid. Hvis prøveoplægget så yderligere indeholder fx både en prosatekst og et digt, er der ikke tid nok til at analysere materialet.
Andre indsigelser mod tekstoplægget er, at det er svært at forstå et udsnit fra en roman. Tekster af ældre dato er også vanskelige, især hvis man ikke har arbejdet med den pågældende epoke. Også ældre typografi kan give problemer. Ligeledes betyder det noget, at kursisten kender den pågældende genre godt.
Om projektopgaven er der kun få bemærkninger, men det anføres, at det er svært, at man både skal forsvare projektopgaven og op i ukendt tekst.
Kursisterne blev i spørgeskemaet spurgt om, hvor godt de forstod lærers og censors spørgsmål ved eksaminationen.
Tabel 57
Hvor godt forstod du lærers og censors spørgsmål ved eksaminationen? Tallene er angivet i procent.
Særdeles godt |
Godt |
Nogenlunde |
Mindre godt |
Ikke godt |
N | |
Lærerens
|
23 |
57 |
16 |
4 |
0 |
374 |
Censorens
|
16 |
60 |
20 |
4 |
1 |
369 |
Ikke overraskende forstår flere kursister lærerens spørgsmål
bedre end censors. Forskellen er dog ikke særlig stor.
Der er ikke bedt om kommentarer til dette spørgsmål i spørgeskemaet, men generelt tyder ovenstående tal ikke på, at der er tale om noget større problem, hvad angår forståeligheden af lærers og censors spørgsmål.
Kursisterne blev endvidere spurgt om, hvad de syntes om den tid, de havde ved den mundtlige prøve.
Tabel 58
Hvad synes du om den tid, du havde ved den mundtlige prøve? Tallene er angivet i procent.
Alt for lang tid |
Lidt for lang tid |
Passende tid |
Lidt for kort tid |
Alt for kort tid |
N | |
Forberedelsestiden |
1 |
9 |
68 |
20 |
3 |
385 |
Eksaminationen |
0 |
4 |
73 |
19 |
4 |
374 |
Lidt over en femtedel af kursisterne mener, at de godt kunne have brugt
mere tid. Det gælder både forberedelsestid og eksaminationstid.
Nogle kursister anfører i kommentarerne, at en længere forberedelsestid ville være ønskelig, fx 10 minutter mere.
Der er ligeledes forslag om at udvide eksaminationstiden. Det mest radikale forslag går her på at lade den mundtlige prøve i projektopgaven og den ukendte tekst strække sig over to dage, da
Af kommentarerne fremgår det endvidere, at nogle kursister mener, at tiden til at "forsvare" projektopgaven er alt for kort, ikke mindst set i relation til det engagement og den tid, der er lagt i arbejdet. Det er frustrerende kort tid at have til fremlæggelse og diskussion. "En narresut", skriver en kursist. En anden skriver:
Projektopgaven burde ifølge en hel del kursister være hovedopgaven ved den mundtlige prøve, og der burde lægges mere vægt på den. I hvert fald skulle der være lige lang tid til ukendt tekst og til projektopgave. Der er også forslag om helt at droppe den ukendte tekst ved den mundtlige prøve og lade projektopgaven udfylde hele tiden.
Et stort antal kursister har noget på hjerte med hensyn dette spørgsmål, idet næsten alle kursister har afgivet en kommentar.
En stor del af kommentarerne eller ændringsforslagene går på projektopgaven. Der skal foreligge helt klare regler og meget mere konkrete bestemmelser for projektopgaven. For mange forstår ikke kravene, og der er for lidt sammenhængende instruktion og vejledning. Der er forslag om, at der udarbejdes en skriftlig vejledning til kursisterne.
Det ville også være en hjælp at se eksempler på nogle forskellige projektopgaver - eventuelt sat skematisk op - så det er nemmere at få et billede af, hvad der ønskes.
Lærerne skal fortælle, hvad der forventes inden for de forskellige typer projektopgaver, og hvordan man kommer i gang med arbejdet. Starten på opgaven falder mange vanskelig.
En kursist skriver, at han har været oppe i projekter i tre fag, og at der var forskellige regler for alle tre fag. Han foreslår, at man koordinerer reglerne. Det andet er ikke til at finde ud af.
Det er endvidere ikke hensigtsmæssigt at lave projekt for første gang ved selve prøven. Man bør have mulighed for at arbejde med projekt, aflevere det og få en bedømmelse i løbet af året. Ligeledes ønskes der flere muligheder for at kunne vælge emne mere frit.
Også den tid, der er til selve projektarbejdet, er efter nogles mening for kort. Kravene til projektopgaven er for høje i forhold til den tid, der sættes af til den.
To modsatte synspunkter står over for hinanden med hensyn til opgavens
omfang:
Der er dog også mange kommentarer om den ukendte tekst.
Flere anfører, at de synes, at der skal gives en årskarakter, fordi de finder, at det er et spørgsmål om held/uheld med hensyn til, hvilken tekst de får ved prøven, samt at det er et for stort pres, når prøven er det eneste afgørende.
Teksterne er for lange og varierer meget i længde og sværhedsgrad fra eksaminand til eksaminand. Der er for mange ældre tekster. Prøven skal være mere sammenhængende, og emnet for den ukendte tekst skal hænge sammen med projektopgaven.
Der er også en del kommentarer til valget af den ukendte tekst. Disse viser, at der blandt kursisterne ikke er enighed om den bedste fremgangsmåde.
Uenigheden kan illustreres med disse to citater:
Mange kursister synes, at der ved retskrivningsprøven var afsat for lidt tid til at rette
Tabel 59
Hvad synes du om den tid, der var afsat til retskrivningsprøven? Tallene er angivet i procent.
Alt for lang tid |
For lang tid |
Passende tid |
For kort tid |
Alt for kort tid |
N | |
Tid til diktering |
0 |
2 |
78 |
16 |
4 |
382 |
Tid til at rette |
0 |
2 |
52 |
32 |
13 |
362 |
Det fremgår af tabellen, at hver femte kursist synes, at der er for
kort tid til dikteringen ved retskrivningsprøven, mens mere end dobbelt
så mange oplever, at der er for lidt tid til at rette.
Et meget stort antal kursister - og det gælder i øvrigt både kursister med karakterer over middel og karakterer under middel - peger i kommentarer på, at der ikke er tilstrækkelig tid til at slå op i ordbogen, kontrollere tegnsætningen, rette eventuelle andre fejl etc.
Da hele teksten skal skrives, ikke kun enkelte ord, er tiden for kort, og derfor er der for mange sjuskefejl, som ikke skyldes, at kursisten er en dårlig staver.
Mange kursister bemærker, at de har staveproblemer, nogle endda alvorlige staveproblemer. For dem er det ekstra vigtigt, at der er tid til at se besvarelsen grundigt igennem. Det samme gør sig gældende for udlændinge. En kursist spørger, om man ikke kunne give ekstra tid til dem, der måtte behøve det.
Der klages også over, at tiden til at rette varierer fra klasse til klasse, afhængigt af, hvor hurtigt læreren dikterer. Det betyder, at der, hvor dikteringen er afstemt efter den langsomste, får klassen ultrakort tid til at rette. "Et kapløb med tiden", som en kursist skriver.
Tabel 60
Hvordan er du tilfreds med den karakter, du fik ved retskrivningsprøven? Tallene er angivet i procent (N = 381).
Særdeles tilfreds |
Tilfreds |
Nogenlunde tilfreds |
Mindre tilfreds |
Ikke tilfreds |
14 |
35 |
21 |
15 |
15 |
21% af kursisterne er kun nogenlunde tilfredse med deres karakter ved retskrivningsprøven.
30% af kursisterne er mindre tilfredse eller direkte utilfredse med deres
karakter i retskrivningsprøven.
De mange kommentarer til dette spørgsmål viser, at mange kursister opfatter retskrivningsprøven som temmelig svær. For nogle af de ældre kursister er prøven svær, fordi der er kommet så mange nye regler. Et forholdsvis stort antal kursister er klar over, at de ikke er gode til at stave, og er heller ikke selv tilfredse med egen kunnen. Nogle kursister nævner i den forbindelse, at der bør tages mere hensyn til ordblinde.
En del af kursisterne giver udtryk for skuffelse, fordi de i løbet af året har ydet bedre præstationer. Flere af disse kursister ville i øvrigt gerne have set, hvilke fejl de havde lavet.
Der er også en del kommentarer vedrørende uoverensstemmelser mellem lærer og censor ved karaktergivningen. I de fleste tilfælde ankes over, at censors karakter lå lavere end lærerens.
Nogle kursister synes, at de har haft for få diktater i løbet af året. Det nævnes fx, at man kun har haft én diktat i løbet af et halvt år. Der bliver også generelt skrevet for lidt i timerne.
Mange kursister giver udtryk for utilfredshed med dikteringen ved prøven. Der klages fx over, at lokalet var for stort, så kursisterne ikke kunne høre, hvad læreren sagde. Hvis man ikke kender læreren, der dikterer, giver dette anledning til usikkerhed. En kursist foreslår, at man slukker for ventilatorer i rummet under oplæsningen. Og så er det irriterende, når den tilsynsførende sidder lige bag ved og spiser rundstykker.
Generelt er kursisterne tilfredse med tempoet i dikteringen. Nogle kursister fremkommer dog med eksempler på, at der blev skiftet tempo midt i diktaten, fordi oplæseren blev nervøs og tempoet derfor hæsblæsende.
Enkelte kursister foreslår, at der skal være længere tid mellem sætningerne, og at der skulle læses op tre gange i stedet for to. Fem ord ad gangen er også for meget for nogle kursister.
Direkte fejloplæsning opfattes som meget generende, og det ødelægger koncentrationen. Derfor bør det være en rutineret lærer, der dikterer, så fejl i oplæsningen undgås.
Nogle kursister mener endvidere, at der er for mange fremmedord i prøven og for mange ord, som de ikke kender og ikke bruger i hverdagen. Udsagnsordet "fritte" nævnes som eksempel på ord, der ikke kan findes i ordbogen. En anden kursist skriver, at hans lærer klagede over, at en diktat indeholder ord, som ikke står i ordbogen, men læreren fik desværre ikke medhold i klagen.
Kommateringen giver også anledning til ret mange bemærkninger. Det nævnes, at de kursister, der har lært at sætte tegn efter de nye regler, føler sig ekstra pressede med hensyn til tid.
Det fremgår meget tydeligt af kommentarerne, at en stor del af kursisterne har problemer med tegnsætningen. Mange mener, at kommateringen tæller for meget ved karaktergivningen, og n kursist vidste fx slet ikke, at tegnsætning talte med. Et forslag går ud på, at man dropper tegnene, for de viser ikke, om man kan stave. Et andet forslag går ud på, at man laver en særskilt prøve i tegnsætning.
En kursist spørger, hvorfor der overhovedet skal være retskrivning på Dansk 2, som svarer til 10. kl., hvor man ikke har en sådan prøve. En anden kursist begrunder et ønske om afskaffelse af retskrivningsprøven med, at det ikke hjælper med en svær prøve, når man ikke er god til retskrivning. Det er ikke muligt at forbedre sin præstation synderligt, og læreren kan lige så godt give karakteren på forhånd.
Mange kursister giver i kortfattede kommentarer udtryk for, at de er glade for prøven. De skriver typisk blot "prøven fungerer godt", "prøvens opbygning er udmærket", etc.
Omvendt er der en del kursister, der mener, at retskrivningsprøven burde afskaffes.
Der fremkommer nedenstående forslag:
Herudover har kursisterne følgende forslag til ændringer af
retskrivningsprøven:
Dikteringen
Tiden
Teksten
Tegnsætningen
Tosprogede
Andet
118 kursister benytter sig af lejligheden til at komme med en sidste afsluttende kommentar til prøven i Dansk 2. Nogle af kommentarerne er kursisterne også tidligere fremkommet med, men de medtages her, fordi de er kursisternes spontane reaktion på et helt åbent spørgsmål. Man må derfor formode, at indholdet i kursisternes kommentarer er noget, der har særlig stor betydning for dem.
Kommentarerne er delt op i generelle kommentarer, kommentarer om retskrivningsprøven og kommentarer om projektopgaven.
Generelle kommentarer
Kommentarer til retskrivningsprøven
Kommentarer til projektopgaven
Kommentarer til spørgeskemaet
Andre kommentarer
En meget stor del af de afsluttende bemærkninger på spørgeskemaet er positive. Mange kursister udtrykker deres tilfredshed med at have gået på VUC og at have aflagt prøven i Dansk 2.