Kapitel 5
|
Særdeles godt |
Godt |
Nogenlunde |
Mindre godt |
Ikke godt |
16 |
62 |
15 |
5 |
3 |
78% af kursisterne svarer, at de synes særdeles godt eller godt om
den mundtlige prøveform. Kun få kursister synes ikke om denne
prøveform.
Mange kursister begrunder i uddybende kommentarer deres positive indstilling til den mundtlige prøveform.
Det er karakteristisk, at ordet "afslappet" går igen i mange af kommentarerne. En kursist siger fx:
Som begrundelser for, at kursisterne godt kan lide den mundtlige prøveform,
nævnes især følgende:
Blandt de kursister, der er mere forbeholdne i deres udtalelser om den mundtlige prøveform, angiver mange nervøsitet som årsag til blokeringer. Det er fx ikke nemt at gå til prøve, når det er 42 år siden, man gik i skole. Man bliver nervøs, når man har lærer og censor siddende på hver sin side. Prøven er for tilfældig, fordi nogle er bedre til at snakke end andre. Og så er 20 minutter for lidt tid til at vise sin kunnen.
En del er utilfredse med lærer og censor:
Der stilles endvidere forslag om årskarakter i stedet for eksamen, en førprøve og mere diskussion om selve teksten ved prøven.
Tabel 26
Fik du inden den mundtlige prøve klart at vide, hvordan din præstation
ville blive
vurderet? Tallene er angivet i procent (N = 290).
Særdeles klart |
Klart |
Nogenlunde klart |
Mindre klart |
Slet ikke |
20 |
40 |
27 |
9 |
3 |
60% af kursisterne synes, at de fik særdeles klar eller klar information
om, hvad der ville blive lagt vægt på ved deres præstation
ved den mundtlige prøve. Godt en fjerdedel synes dog kun, at de fik
nogenlunde klar besked, mens 12% synes, at de fik mindre klar besked eller
slet ingen besked.
De fleste af de uddybende kommentarer er generelt positive:
Enkelte kursister nævner dog, at der også kan blive for megen information.
Omvendt er der dog også nogle kursister, som skriver, at de fik mangelfuld eller slet ingen information om vurderingen. Enkelte kursister synes også, at prøven forløb helt anderledes, end de havde fået at vide. Det var noget helt andet, censor gik op i ved den mundtlige prøve.
Kursisterne er i spørgeskemaet blevet spurgt om, hvilket emne de valgte til den mundtlige prøve.
Da de emner, som kursisterne vælger, skal være afledt af undervisningen, er der for det meste tydelig sammenhæng mellem kursisternes valg af emne på de enkelte hold. Af emner, som er valgt af grupper på holdene - dog ofte med varierende overskrifter - kan nævnes:
Kursisternes svar på, hvorfor de netop havde valgt det emne til den mundtlige prøve, som de havde, viser meget tydeligt, at kursisterne i høj grad "brænder" for deres emne. De fleste begrundelser for valg af emne drejer sig om en personlig interesse for det pågældende emne fx:
Af udtalelserne fra kursisterne kan man endvidere se, at den litteratur, der arbejdes med på holdet, har indflydelse på det individuelle emnevalg. Det giver tryghed, at man er godt inde i emnet.
Der er dog også kursister, som kunne ønske sig flere muligheder, eller som synes, de har været under pres fra flertallet i klassen eller endog fra læreren, og derfor ikke selv har bestemt deres emne. Der er også nogle få kursister, der giver udtryk for, at de har brugt udelukkelsesmetoden: "Man skal jo vælge...af flere onder!"
Endelig skal nævnes et par eksempler på begrundelser for konkrete
emnevalg. En kursist, der havde valgt emnet ensomhed, begrunder dette således:
En anden kursist, der havde valgt emnet "Børns uharmoniske forhold
til uhensigtsmæssige voksne", begrunder valget på denne
måde:
Mange kursister beskriver ret udførligt, hvordan de forberedte sig til den mundtlige prøve.
Langt de fleste skriver, at de gør et stort arbejde, inden de går op til prøven: læser, tager stikord og notater, laver disposition, skriver resumé, arbejder med tekstanalyse. Der er også kursister, der nedskriver alt, hvad de vil sige.
Andre øver sig mundtligt, overvejer deres meninger og argumentation
og lærer teksterne helt eller næsten udenad.
Kursisternes syn på prøven i Dansk 1
Udover teksterne bliver der læst andre værker, biografier, artikler eller lignende, og bibliotekerne benyttes flittigt. Også lydbånd og video indgår i arbejdet.
En forholdsvis stor gruppe af kursister bruger andre mennesker i forbindelse med forberedelsen - både til at drøfte emnet med, til at øve sig på eller til at læse sammen med. Enkelte forbereder sig psykisk og fysisk ved fx at spise godt.
Og så er der naturligvis også nogle få kursister, der nøjes med at læse aftenen før, en "tænker over emnet", og to kursister forbereder sig slet ikke.
Tabel 27
Var den mundtlige prøve lettere eller sværere, end du på forhånd havde forestillet dig? Tallene er angivet i procent (N = 291).
Meget sværere |
Lidt sværere |
Hverken lettere eller sværere |
Lidt lettere |
Meget lettere |
2 |
22 |
53 |
18 |
5 |
Det fremgår af tabellen, at den mundtlige prøves sværhedsgrad
var som forventet for godt halvdelen af kursisterne. Blandt de øvrige
er der nogenlunde lige mange, der synes, at prøven var henholdsvis
lettere og sværere end forventet, jf. i øvrigt kursisternes
svar på det samme spørgsmål, hvad angår den skriftlige
prøve (side 83).
Hvor godt forstod kursisterne lærerens og censorens spørgsmål ved eksaminationen?
Der synes ikke generelt at have været de store problemer med at forstå lærerens og censorens spørgsmål ved den mundtlige prøve, jf. tabel 28.
Tabel 28
Hvor godt forstod du lærers og censors spørgsmål ved eksaminationen? Tallene er angivet i procent.
Særdeles godt |
Godt |
Nogenlunde |
Mindre godt |
Ikke godt |
N | |
Lærerens spørgsmål |
29 |
51 |
17 |
3 |
0 |
291 |
Censorens spørgsmål |
21 |
51 |
21 |
6 |
1 |
285 |
Der er en mindre tendens til, at kursisterne har haft lidt lettere ved at
forstå lærerens spørgsmål sammenlignet med censorens,
hvilket næppe er overraskende, da de har kendt læreren gennem
lang tid.
De fleste kursister synes, at den tid, der er afsat til den mundtlige
prøve, er
passende
Tabel 29
Hvad synes du om den tid, du havde ved den mundtlige prøve? Tallene er angivet i procent (N = 291).
Alt for lang tid |
Lidt for lang tid |
Passende tid |
Lidt for kort tid |
Alt for kort tid |
0 |
4 |
78 |
14 |
4 |
Mere end to tredjedele af kursisterne finder tiden passende, men næsten
hver femte synes, at der var for kort tid.
I kommentarerne kommer det da også gentagne gange frem, at tiden for nogle kursister er for knap. Da dette forhold optræder så hyppigt, tyder det på, at det for disse kursister er et temmelig vigtigt punkt.
Mange kursister synes ikke, at de ved den mundtlige prøve fik tilstrækkelig lejlighed til at vise, hvad de kunne
Tabel 30
Fik du ved den mundtlige prøve vist, hvad du kunne? Tallene er angivet i procent (N = 292).
I meget høj grad |
I høj grad |
I nogen grad |
I ringe grad |
Slet ikke |
9 |
38 |
44 |
7 |
2 |
Det er bemærkelsesværdigt, at 44% af kursisterne angiver, at
de kun i nogen grad fik vist, hvad de kunne ved den mundtlige prøve,
og at 9% kun syntes dette i ringe grad eller slet ikke.
Et ret stort antal kursister anfører, at de har været meget nervøse ved prøven. Nogle "hader" ligefrem eksamen. Andre har aldrig været til en mundtlig prøve før, mens atter andre er usikre over for formen eller føler, at de ikke er så gode til at udtrykke sig mundtligt. Det er forstyrrende at have notater med ind, og der er i øvrigt for nogle for lidt tid.
Også lærer og censors forskellige måde at spørge på kan virke forvirrende og spørgsmålene kan låse kursisterne fast. Det sker, at lærer og censor spørger om noget, som kursisterne synes ligger uden for prøven, og som de mener, de ikke direkte har været undervist i.
En del negative kommentarer går på lærers og censors adfærd. Først og fremmest er kursisterne utilfredse med at blive afbrudt, inden de får sagt det, de har på hjerte. Det var for nogle ligefrem "svært at komme til orde". Lærers eller censors forsøg på vittigheder ved eksamensbordet opfattes ikke altid positivt af kursisterne. Det ødelægger deres koncentration og tager alt for meget tid.
Der er dog også mange kommentarer, hvor kursister giver udtryk for almindelig tilfredshed med den mundtlige prøve: Prøveformen giver mulighed for, at kursisten selv kan styre forløbet, dialogen mellem lærer og censor er god, og tiden er passende. En del kursister roser læreren for god støtte, mens andre udtaler sig rosende om censor. Det påskønnes, når censor lytter opmærksomt og virker beroligende.
Kursisterne blev i spørgeskemaet spurgt om, hvorvidt de havde forslag til ændringer af den mundtlige prøve. Af 174 svar på spørgsmålet lyder svaret fra 112 kursister ganske enkelt NEJ. Mange kursister synes, at prøven er god, som den er, og at det derfor er unødvendigt at ændre noget.
Der er dog 44 egentlige kommentarer, der giver forslag til ændringer. Disse kan grupperes således:
Hel eller delvis afskaffelse af den mundtlige prøve
Enkelte kursister foreslår, at man helt afskaffer prøven, eller at man beholder den skriftlige, men ikke den mundtlige prøve. En anden kursist synes derimod, at det er godt, at den mundtlige prøve kan opveje den skriftlige.
Forholdet mellem kursist/lærer/censor
Det nævnes, at der kunne ske en bedre udvælgelse af censorer med hensyn til deres opførsel (censor var "arrogant og ligeglad"), og der er også forslag fremme om, at kursisterne burde være med, når censorerne udvælges. Der er for mange unge og uerfarne censorer.
Et forslag, fremsat af en mandlig kursist, går ud på, at der burde sørges for, at det altid er kvinder, der er censorer. De er ikke så firkantede og fordomsfulde som de mandlige censorer.
Nogle kursister fremhæver videre, at censor kun skal blande sig, når læreren går i stå. En kursist har det modsatte synspunkt, idet det bemærkes, at læreren overhovedet ikke skulle være med til prøven - i hvert fald skal der "være mere ro over lærer og censor". Endelig er der en kursist, der mener, at det skulle være enten censor eller lærer, der spørger. Det er forvirrende med to, der "spørger på hver sin side af en."
Gældende for både lærer og censor er denne kommentar:
Om undervisningen
En del kursister kommer ind på prøvens indhold i forhold til undervisningen.
Der er også en del kursister, der bemærker, at undervisningen burde være bedre og mere alsidig, mens andre mener, at der burde være flere emner:
Blandt de øvrige kommentarer kan nævnes:
Om karakterer
Der er en del kommentarer til karaktergivningen. Der fremføres blandt andet kritik af, at kursisterne ikke får en begrundelse for karaktererne. Det gælder både ved høje og ved lave karakterer. Det foreslås, at kursisten er med under selve voteringen. Flere kursister ser gerne, at årskarakterer erstatter prøven.
Også vurdering af personlig indsats får et par ord med på vejen.
Andre kommentarer
Endelig fremkommer følgende forslag:
De fleste kursister synes godt om den skriftlige prøve
Tabel 31
Hvad synes du om den skriftlige prøveform? Tallene er angivet i procent (N = 296).
Særdeles godt |
Godt |
Nogenlunde |
Mindre godt |
Ikke godt |
12 |
54 |
22 |
7 |
4 |
To tredjedele af kursisterne synes godt om den skriftlige prøveform,
mens en tredjedel enten kun synes nogenlunde om denne prøveform eller
ikke kan lide den. Der er klart færre kursister, der synes godt om
den skriftlige prøveform sammenlignet med den mundtlige prøveform,
jf. side 67.
Blandt de kursister, der godt kan lide den skriftlige prøveform, skriver mange blot, at prøven er ok.
Af øvrige kommentarer kan nævnes:
Blandt de kursister, der ikke synes så godt om den skriftlige prøveform, er der et forholdsvis stort antal kursister, der klager over uro i prøvelokalet. Der er for lidt plads, for varmt, for mange i lokalet. Endvidere kritiseres et rigidt kontrolsystem:
Der er også ret mange kursister, der ikke er tilfredse med emnerne ved den skriftlige prøve. Disse kursister finder emnerne: uinteressante, fantasiløse, underlige, uklart formulerede, for svære, for mange/for få, for bundne, for ens.
Endvidere fremkommer der kommentarer som:
Tabel 32
Fik du inden den skriftlige prøve klart at vide, hvad der ville
blive lagt vægt på ved
vurderingen af din præstation? Tallene er angivet i procent (N = 293).
Særdeles klart |
Klart |
Nogenlunde klart |
Mindre klart |
Slet ikke |
13 |
45 |
27 |
11 |
4 |
58% af kursisterne synes, at de fik en særdeles klar eller klar information
om, hvad der ville blive lagt vægt på ved deres præstation
ved den skriftlige prøve. 15% synes ikke, at de fik en klar information.
Der er ret få kommentarer til dette spørgsmål. De positive drejer sig især om den gode lærer, der har givet klar besked.
Af lignende kommentarer kan nævnes:
De kritiske kommentarer bestod hovedsagelig af følgende udsagn:
Kursisterne blev i spørgeskemaet spurt om, hvilken opgave de havde valgt ved den skriftlige prøve. Kursisternes svar viser, at de har opfattet spørgsmålet forskelligt. Nogle angiver opgavetypen: fristil, referat etc., mens andre anfører emnet fx "Frihed".
Der er også mere detaljerede oplysninger som:
Da vi ikke har haft de mange forskellige opgavesæt til rådighed, har det ikke i alle tilfælde været muligt ud fra svaret at gennemskue, hvad kursisten egentlig har skrevet om. En sammenligning mellem den enkelte kursists emne ved den mundtlige prøve og det valgte emne ved den skriftlige viser, at der ofte er tale om en vis sammenhæng.
Som eksempler på overordnede emner kan vi nævne:
Som udgangspunkt bruges ofte noveller af fx Karen Blixen, H. C. Andersen, Tove Ditlevsen, John Nehm og Dan Turell eller avisartikler og avisoverskrifter.
En forholdsvis stor del af kursisterne bemærker, at de har valgt at skrive om et billede. Det fremgår, at ikke alle er lige tilfredse med kopikvaliteten af billederne.
En del nævner, at de har valgt en opgave, hvor brevformen skulle anvendes. Også referat bliver nævnt, hyppigt i forbindelse med en mere fri besvarelse fx:
Som det var tilfældet med kursisternes valg af emne til den mundtlige prøve (jf. side 70), så viser kursisternes begrundelser for valg af opgave til den skriftlige prøve, at det først og fremmest er de personlige interesser og forudsætninger, der styrer valget af opgave. Det, der betyder noget, er, at kursisten ved noget om emnet og kan komme med sin egen mening om det.
Tilsyneladende har kursisterne ikke været i tvivl om valget. Man vælger en bestemt opgave, fordi den siger en mest; den er den eneste, man kan klare; det er den bedste; den er den letteste; de andre opgaver var alt for brede; referat kræver ikke så lang tænketid som mere frie emner; den giver størst frihed i udformningen og sætter fantasien i gang.
Tabel 33
Var den skriftlige prøve lettere eller sværere, end du på
forhånd havde forestillet dig?
Tallene er angivet i procent (N = 295).
Meget sværere |
Lidt sværere |
Hverken lettere eller sværere |
Lidt lettere |
Meget lettere |
4 |
33 |
53 |
8 |
2 |
37% af kursisterne synes, at den skriftlige prøve var sværere
end forventet. Til
sammenligning syntes kun 24%, at den mundtlige prøve var sværere
end forventet, jf. side 73.
10% af kursisterne svarer, at den skriftlige prøve var lettere end forventet. Det tilsvarende tal for den mundtlige prøve er 23%.
De fleste kursister synes, at den tid, der er afsat til den skriftlige prøve, er passende
Tabel 34
Hvad synes du om den tid, der var afsat til besvarelsen ved den skriftlige prøve? Tallene er angivet i procent (N = 296).
Alt for lang tid |
For lang tid |
Passende tid |
For kort tid |
Alt for kort tid |
1 |
10 |
71 |
16 |
3 |
71% af kursisterne synes, at den tid, der er afsat til besvarelsen af den
skriftlige prøve, er passende. Der er dog 19%, der synes, at der
er afsat for lidt tid.
Det er især de sidstnævnte kursister, der - som det var tilfældet med den mundtlige prøve, jf. side 74 - uddyber deres svar. Det synes at have været vigtigt for de pågældende at få understreget, at for dem var tidsrammen for snæver.
Kursisterne blev i spørgeskemaet, som det var tilfældet med den mundtlige prøve, spurgt om de havde forslag til ændringer af den skriftlige prøve.
Mange kursister, som godt kan lide den skriftlige prøve, uddyber blot med "Den er perfekt", "Det er fint", etc.
Der er dog mange forslag til ændringer. Disse forslag drejer sig om emnerne, karaktererne, undervisningen, og selve prøveforløbet.
Om emnerne
Af forslag til ændringer i forbindelse med emnerne kan nævnes følgende:
Om det sidste punkt skriver en kursist:
Om karakterer
Der er en del kursister, der finder det utilfredsstillende, at man ikke får en begrundelse for sin karakter.
De øvrige forslag går enten på, at der bør tages større hensyn til folk med stavevanskeligheder, eller at man hellere vil have årskarakter frem for prøvekarakter.
Om undervisningen
Forslagene til ændringer i forbindelse med undervisningen går på nedenstående:
Om selve prøveforløbet
Flere kursister klager over alt for megen uro i prøvelokalet:
Herudover fremkommer følgende forslag:
Til sidst i spørgeskemaet blev kursisterne bedt om at skrive, hvis de havde yderligere kommentarer til prøven i Dansk 1. Det var der mange, der havde. En del af disse kommentarer er en gentagelse af tidligere kommentarer, men der er dog enkelte nye forslag til ændringer i prøven:
Kommentarerne er i øvrigt i langt overvejende grad positive. Mange
kursister giver udtryk for stor glæde og tilfredshed med at have gået
på VUC:
Der er en del, der understreger, at det er meget vigtigt for dem at afslutte
med en prøve, for så finder man ud af, om det, man har lavet
året igennem, har været spild af tid. Det er dejligt at få
et bevis på, at man har forstået det, man har lært.
Men der peges også på, at voksne måske er mere nervøse end børn, og at man kunne tage noget af nervøsiteten fra folk, hvis man også indførte årskarakterer. Det er ikke rimeligt, at det kun er denne ene afsluttende prøve, der bærer det hele.
Man bør blive bedømt for hele året i stedet for en dag. Man kan nemlig have både gode og dårlige dage. En udtalelse om, hvordan det er gået i årets løb ville også være en mulighed.
Som afslutning bringes følgende citater, fordi mange spontant giver udtryk for en særdeles positiv oplevelse af undervisningen:
Og endelig denne kommentar: