[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

Kapitel 2


Kursisterne og lærerne på Dansk 1, Dansk 2 og Dansk som andetsprog

I spørgeskemaerne til kursisterne og lærerne på henholdsvis Dansk 1, Dansk 2 og Dansk som andetsprog er de blevet bedt om at give nogle få baggrundsoplysninger vedrørende fx køn, alder og forudsætninger.


Kursisterne

Figur 1

Kursisternes fordeling på køn på henholdsvis Dansk 1, Dansk 2 og Dansk som andetsprog

[Billede:Figur 1]


Der er en skæv kønsfordeling på både Dansk 1, Dansk 2 og Dansk som andet sprog. Kvinderne er kraftigt overrepræsenterede på Dansk 1 og Dansk 2, mens den skæve kønsfordeling er mindst udtalt på Dansk som andetsprog.


Kursisternes fordeling på alder

Tabel 3

Kursisternes fordeling på alder. Tallene er angivet i procent.

Under 25 år
25-34 år
35-44 år
45-54 år
55 år og derover
N
Dansk 1

16

20

23

26

15

304

Dansk 2

30

28

23

14

6

397

Dansk som andetsprog

21

48

25

6

0

145


Der er meget stor forskel på kursisternes aldersfordeling på henholdsvis Dansk 1, Dansk 2 og Dansk som andetsprog.

På Dansk 1 er 36% af kursisterne under 35 år, mens 41% er 45 år eller derover.

På Dansk 2 er 58% under 35 år og 20% 45 år eller derover. Man kan også notere sig, at der er flest unge under 25 år på Dansk 2.

Endelig er 69% af kursisterne på Dansk som andetsprog under 35 år, og kun 6% er 45 år eller derover.

De ældste kursister finder man således typisk på Dansk 1 og i en vis udstrækning på Dansk 2, mens der er meget få af de ældste kursister på Dansk som andetsprog. Der er størst aldersmæssig spredning på Dansk 1 og mindst aldersmæssig spredning på Dansk som andetsprog.


Kursisterne på henholdsvis Dansk 1 og Dansk 2 har meget forskellig skolebaggrund

Kursisterne på henholdsvis Dansk 1 og Dansk 2 blev spurgt om, hvornår de gik ud af folkeskolen, jf. tabel 4.


Tabel 4

Efter hvilket klassetrin afsluttede du din grundlæggende skolegang? (Enten i folke-
skolen, på efterskole, på kostskole eller lignende). Tallene er angivet i procent.

Efter 7. klasse
Efter 8. klasse
Efter 9. klasse
Efter 10. klasse
N
Dansk 1

29

18

31

22

294

Dansk 2

14

9

33

45

390


Det fremgår af tabellen, at næsten halvdelen (47%) af kursisterne på Dansk 1 har afsluttet deres skolegang inden 9. klasse, mens det samme kun gælder knap en fjerdedel (23%) af kursisterne på Dansk 2.

Modsat har dobbelt så mange af kursisterne på Dansk 2 taget 10. klasse set i forhold til kursisterne på Dansk 1.

Denne markante forskel i kursisternes skolebaggrund viser sig også, når man ser på, hvor mange af kursisterne, der har taget en eksamen eller en prøve på folkeskoleniveau, jf. tabel 5.


Tabel 5

Har du taget eksamen eller en prøve i ét eller flere fag på folkeskoleniveau? Tallene er angivet i procent.

Folke-
skolens afgangs-
prøve
Folke-
skolens udvidede afgangs-
prøve
Real-
eks./
Mellem-
skole-
eksamen
Stats-
kon-
trol-
leret
prøve
Ingen
eksa-
men
Andet
N
Dansk 1

37

8

5

6

40

10

289

Dansk 2

42

27

5

10

21

13

385


Når man adderer procenttallene for henholdsvis Dansk 1 og Dansk 2 fås lidt mere end 100%. Det skyldes, at nogle få kursister har sat mere end ét kryds.

Det fremgår i øvrigt, at langt flere af kursisterne på Dansk 2 (27%) har afsluttet deres skolegang med folkeskolens udvidede afgangsprøve i ét eller flere fag set i forhold til kursisterne på Dansk 1, hvor kun 8% har taget folkeskolens udvidede afgangsprøve i ét eller flere fag.

Desuden er der dobbelt så mange af kursisterne på Dansk 1 (40%), der slet ikke har nogen eksamen eller prøve på folkeskoleniveau i forhold til kursisterne på Dansk 2. Her er det kun 21%, der slet ikke har taget en eksamen eller prøve.

Det kan i øvrigt nævnes, at 48% af kursisterne på Dansk 2 har gennemført en uddannelse udover deres grundlæggende skolegang mod 36% af kursisterne på Dansk 1.

Det kan endelig nævnes, at 57% af kursisterne på Dansk 2 har gennemført Dansk 1.


Mange forskellige modersmål er repræsenteret på Dansk som andetsprog

I spørgeskemaet til kursisterne på Dansk som andetsprog blev de spurgt om, hvad der var deres modersmål/førstesprog. Kursisterne angiver i alt 30 forskellige modersmål, jf. nedenstående figur.


Figur 2

Kursisternes procentvise fordeling på modersmål (N = 143).

[Billede: Figur 2]


Figuren viser de ni hyppigst fremkommende modersmål. Disse udgør knap to tredjedele af de 30 modersmål, som kursisterne angiver.

De øvrige modersmål, som altså fremkommer mindre hyppigt, er vietnamesisk, engelsk, filippinsk, kinesisk, portugisisk, rumænsk, serbokroatisk, italiensk, bulgarsk, singalesisk, albansk, russisk, indisk, fransk, pakistansk, thai, litauisk, rhwandisk, tjekkisk og ungarsk.


Lærerne

Lærernes fordeling på køn


Figur 3

Lærernes fordeling på køn på henholdsvis Dansk 1, Dansk 2 og Dansk som andetsprog.

[Billede: Figur 3]

 

På Dansk 1 og Dansk 2 er næsten tre fjerdedele af lærerne kvinder, mens kønsfordelingen er endnu mere skæv på dansk som andetsprog. Her er der meget få mænd, der underviser.


Lærernes fordeling på alder

Tabel 6

Lærernes fordeling på alder. Tallene er angivet i procent.

Under 25 år
25-34 år
35-44 år
45-54 år
55 år og derover
N
Dansk 1

0

12

29

44

16

138

Dansk 2

0

7

32

42

19

154

Dansk som
andetsprog

0

10

29

48

13

31


Over 70% af lærerne på henholdsvis Dansk 1, Dansk 2 og Dansk som andet
sprog er mellem 35 og 54 år gamle. Der er ingen helt unge lærere under 25 år og relativt få ældre lærere.


Antal år lærerne har undervist på VUC

Tabel 7 viser, hvor mange år lærerne har undervist på VUC fordelt på Dansk 1, Dansk 2 og Dansk som andetsprog.


Tabel 7

Lærernes angivelse af, hvor mange år de har undervist på VUC. Tallene er angivet i procent.

0-5 år
6-10 år
11-15 år
16-20 år
21 år og derover
N
Dansk 1

44

24

11

15

7

138

Dansk 2

32

25

17

17

9

153

Dansk som
andetsprog

50

14

4

18

14

28


Der er procentvis lidt flere lærere på Dansk 1 og Dansk som andetsprog, der har undervist i relativt få år på VUC (0 - 5 år) sammenlignet med lærerne på Dansk 2.

Bortset herfra er der ingen væsentlige forskelle på lærerne på henholdsvis Dansk 1, Dansk 2 og Dansk som andetsprog.


Lærernes erfaringer med at føre kursisterne op til de respektive prøver

Lærerne er i spørgeskemaet blevet spurgt om, hvor mange hold de har ført op til de respektive prøver, jf. tabel 8.


Tabel 8

Hvor mange hold i alt har du ført op til prøven (inklusive sommeren 1997)? Lærernes svar fordeler sig på henholdsvis Dansk 1, Dansk 2 og Dansk som andetsprog. Tallene er angivet i procent.

1 hold
2 hold
3-5 hold
6 hold eller
N
Dansk 1

11

15

28

47

137

Dansk 2

9

10

24

58

153

Dansk som
andetsprog

13

13

40

33

30


Kun omkring eller godt hver tiende lærer på henholdsvis Dansk 1, Dansk 2 og Dansk som andetsprog havde før sommeren 1997 slet ikke prøvet at føre et hold op til den pågældende prøve.

Procentvis lidt flere af lærerne på Dansk 2 har prøvet at føre seks eller flere hold op til prøve sammenlignet med lærerne på Dansk 1 og Dansk som andetsprog.

Sammenfattende kan man om lærerne på henholdsvis Dansk 1, Dansk 2 og Dansk som andetsprog sige, at der ikke synes at være væsentlige forskelle på lærernes baggrund, hvad angår de nævnte baggrundsoplysninger.

Dog ses en mindre tendens til, at lidt flere af lærerne på Dansk 2 har mange års undervisningserfaring på VUC, ligesom lidt flere har mange erfaringer med at føre kursister op til den pågældende prøve.

 



Forsiden | Kapitel 1 | Kapitel 3