[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

Kapitel 1

Indledning


Baggrund og problemstillinger

Rapporten er den afsluttende del af det samlede projekt "Evaluering af prøverne
i dansk inden for almen voksenuddannelse", som Danmarks Pædagogiske Institut har udført for Undervisningsministeriets Folkeoplysningsafdeling.


Projektets formål er at evaluere følgende prøver i dansk:

  • Voksenprøven i Dansk som andetsprog
  • Prøven i Dansk 1
  • Voksenprøven i Dansk 2

På baggrund af lovtekster og andet materiale udsendt af ministeriet og på baggrund af overværelse af prøver på voksenuddannelsescentrene og indhentning af konkret materiale (skriftlige kursistpræstationer, projektopgaver og lærerproducerede skriftlige opgaver) blev første del af projektet afsluttet januar 1998 med rapporten "Prøver i dansk inden for almen voksenuddannelse - en evaluering" (Boesen, 1998).

Den nævnte rapport indeholder en kritisk gennemgang af prøverne med hensyn til form, indhold og niveau, og ligeledes anføres overvejelser over prøvernes overensstemmelse med fagets formål og indhold.

Spørgeskemaundersøgelsen, der ligger til grund for nærværende rapport, blev foretaget i september - oktober 1997, og skemaerne blev sendt ud til samtlige lærere, der havde haft kursister til prøve i maj - juni 1997, og endvidere til et antal kursister, som havde været til prøve samme år. De fleste af spørgsmålene giver
mulighed for uddybende kommentarer udover afkrydsningen. Det er vanskeligere at håndtere sådanne åbne spørgsmål, men vi mener, at rapporten er blevet mere nuanceret ved denne fremgangsmåde.

Det betyder imidlertid, at kommentarer og tabeller skal ses i tæt sammenhæng. Mange af kommentarerne er givet af lærere og kursister, som netop har ønsket at udnytte denne mulighed for uddybning til at komme frem med noget, som ligger dem særligt på sinde - det kan være noget specielt positivt eller det modsatte. Tabellerne har en præcis talangivelse, mens det ikke på samme måde er muligt at sige, hvor dækkende bemærkningerne er for gruppen som helhed.

Formålet med undersøgelsen er at tilvejebringe et så virkelighedsnært billede som muligt af, hvad lærere og kursister mener om prøverne, så også dette kan
indgå i ministeriets overvejelser over eventuelle ændringer eller justeringer af prøverne.

Rapporten er opbygget således, at vi først giver en kort beskrivelse af kursisterne og lærerne (Kapitel II), dernæst på tværs af alle tre prøver behandler lærernes generelle syn på prøverne (Kapitel III). Herefter følger skiftevis lærernes og kursisternes synspunkter: Dansk 1 - Kapitel IV og V, Dansk 2 Kapitel VI og VII, og Dansk som andetsprog Kapitel VIII og IX. Kapitel X indeholder en
sammenfatning af undersøgelsens resultater, og Kapitel XI omfatter blandt andet en diskussion af prøvernes niveau i forhold til hinanden. Sidst i kapitlet anføres i oversigtsform en række områder, som vi mener med fordel kan lægge op til
yderligere debat.


Indsamling af spørgeskemaer

Indsamlingen af spørgeskemaer blandt lærere og kursister på henholdsvis Dansk 1, Dansk 2 og Dansk som andetsprog foregik i september - oktober 1997.

I alt er der udfyldt et lærerspørgeskema for hvert af de 324 hold, jf. tabel 1.
Indledning


Tabel 1

Antal VUC-centre, hvor lærere har deltaget i spørgeskemaundersøgelsen.

Dansk 1
Dansk 2
Dsa
Antal VUC-centre

70

70

28

Antal hold

201

221

42

Returnerede lærerskemaer

138

154

32

Svarprocent

69%

70%

76%


Det fremgår af tabellen, at der har deltaget lærere fra stort set alle 72 VUC-centre i landet, når det gælder Dansk 1 og Dansk 2. Hvad angår Dansk som andetsprog, så har der deltaget lærere fra samtlige VUC-centre, hvor denne prøve blev afholdt i maj/juni 1997.

Det fremgår endvidere af tabellen, at der er opnået en acceptabel svarprocent. For Dansk 1 er der udfyldt 69% af 201 mulige lærerspørgeskemaer, mens de
tilsvarende procenttal for Dansk 2 og Dansk som andetsprog er henholdsvis 70% og 76%.

Nogle lærere har undervist mere end ét hold. Blandt de 324 returnerede lærerspørgeskemaer viste det sig, at 42 lærere havde undervist på mere end ét hold og derfor udfyldt mere end ét spørgeskema. Disse lærere fordeler sig på følgende måde:

  • 33 lærere havde undervist ét hold i Dansk 1 og ét hold i Dansk 2
  • Fem lærere havde undervist ét hold i Dansk 2 og ét hold i Dansk som andetsprog
  • To lærere havde undervist ét hold i Dansk 1 og ét hold i Dansk som andetsprog
  • Én lærer havde undervist ét hold i Dansk 1, ét hold i Dansk 2 og ét hold i Dansk som andetsprog
  • Én lærer havde undervist to hold i Dansk 1

Det vil sige, at 41 lærere har udfyldt to spørgeskemaer og én lærer tre spørgeskemaer.

Da der er modtaget 324 lærerspørgeskemaer i alt, betyder det, at materialet består af spørgeskemabesvarelser fra i alt 281 forskellige lærere.

Da lærerspørgeskemaerne er målrettet til enten Dansk 1, Dansk 2 eller Dansk som andetsprog, er der ikke ved bearbejdelsen taget hensyn til, at én lærer har undervist fx både ét hold i Dansk 1 og ét hold i Dansk 2 og udfyldt to spørgeskemaer.

Bearbejdningsmæssigt ville det have været et problem, hvis det havde vist sig, at et større antal lærere havde undervist fx to hold i Dansk 1. Det forekommer dog kun, som vist ovenfor, i et enkelt tilfælde. Hvis man betragter henholdsvis Dansk 1, Dansk 2 og Dansk som andetsprog for sig, så er der, bortset fra det ene tilfælde, tale om, at det er forskellige lærere, der udtaler sig om undervisningen og den pågældende prøve.

Det frafald af lærere, der er, skyldes i nogle tilfælde, at læreren var rejst fra det pågældende VUC på indsamlingstidspunktet. I andre tilfælde meddelte den på
gældende lærer blot, at han eller hun ikke ønskede at deltage i undersøgelsen. Det har formentlig også spillet ind, at der har været lærere, som har undervist mere end ét hold, men som kun har returneret ét spørgeskema.

Hvad angår kursisterne, så er der modtaget i alt 846 spørgeskemaer, jf.
nedenstående tabel 2.


Tabel 2

Antal VUC-centre, hvor kursister har deltaget i spørgeskemaundersøgelsen.

Dansk 1
Dansk 2
Dsa
Antal VUC-centre

9

9

11

Antal kursister

473

607

245

Returnerede kursistskemaer

304

397

145

Svarprocent

64%

65%

59%


Der blev i første omgang sendt spørgeskemaer ud til alle kursister på ni VUC'er, der gik til de pågældende prøver i maj/juni 1997. Disse ni VUC'er er udvalgt, så der er opnået en geografisk spredning: København, Odense, Næstved, Esbjerg, Aarhus, Herning, Østhimmerland, Han-Syssel og Vendsyssel Vest. Umiddelbart efter iværksættelsen af spørgeskemaundersøgelsen blev desuden inddraget VUC Vestvolden og VUC Aalborg, fordi det var ønskeligt at inddrage lidt flere kursister, som havde gået til prøven i Dansk som andetsprog.

Fra Dansk 1-kursister er modtaget 64% af 473 mulige spørgeskemaer. For Dansk 2 og Dansk som andetsprog er de tilsvarende procenttal 65% og 59%.

Det kan nævnes, at spørgeskemaet til 63 kursister (ca. 5% af alle kursister) kom retur fra postvæsenet med besked om, at kursisten var flyttet.

Selvom det ville have været ønskeligt med en højere svarprocent, må den opnåede svarprocent betegnes som acceptabel. Det kan dog ikke udelukkes, at kursister, der har klaret sig godt ved de pågældende prøver, har været mere
tilbøjelige til at returnere spørgeskemaet end kursister, der ikke klarede sig så godt.

 



Forsiden | Forord | Kapitel 2