SkoleMedi@'s del af BanebryderprojektetAf Christian Wang, direktør, SkoleMedi@ BaggrundenSkoleMedi@ er en virksomhed, der blev skabt i efteråret 97 på grund af Banebryderprojektet. De tre virksomheder bag SkoleMedi@ er:
SkoleMedi@ har haft det fulde ansvar for udførelsen af udviklingsopgaverne i Banebryderprojektet. Personerne bag SkoleMedi@'s del af Banebryderprojektet er:
I tilbuddet anførte konsortiet, at vi ville oprette en helt ny virksomhed, hvis tilbuddet blev accepteret. Perspektiverne i udbudsmaterialet var så spændende for alle tre parter, at det var oplagt at forankre vores del-projekt i en organisatorisk struktur, der gjorde det muligt at fastholde fokus på opgaven på bedst mulige vilkår - i hele projektperioden. 2 års udviklingsarbejde rettet mod banebrydende nye undervisningsmaterialer i et samarbejde på tværs af tre veletablerede virksomheder kræver høj prioritet i projektets hverdag. TilbuddetSkoleMedi@'s tilbud bestod af 3 undervisningsmaterialer:
*) Til dansk, natur/teknik og i mindre omfang billedkunst. Ambassadøren"IT-pædagogik, teori og praksis" I projektet blev arbejdet med "Ambassadøren" derfor reduceret til selve udviklingsdelen, hvor vi afklarede og definerede det fælles pædagogiske og metodiske grundlag for de kommende materialer. I denne fase skabtes således den nødvendige fælles forståelse og konsensus blandt alle projektdeltagerne forud for udviklingen og produktionen af projektets undervisningsmaterialer, der fik afgørende betydning for uviklingen af selve undervisningsmaterialerne "Rejsen#1" og "Rejsen#2". Rejsen#1"På opdagelse ..", 4.-6. klasse, dansk, natur/teknik og billedkunst Materialet, der har titlen "På opdagelse..", tager udgangspunkt i vores ønske om at skabe en undervisning, der inspirerer elever og lærere til at drage ud af skolen og gå på opdagelse i lokalområdets mange spændende lokaliteter og fænomener. Vi valgte 2 temaer for materialet: "Huse" og "Haver". Materialet består af:
Materialet, der er redigeret af Erik Rønn og Heine Kristensen, er baseret på det pædagogiske princip, at eleverne skal være med til at bestemme undervisningens indhold og målsætninger. Alle testskoler har fået stillet "På opdagelse.." til rådighed. Materialet bliver efter Banebryderprojektets afslutning fulgt op af en serie internetbaserede udgivelser fra SkoleMedi@ med fællestitlen "På opdagelse..". Rejsen#2"VerdenRundt", 6.-10. klasse, dansk, natur/teknik, geografi, .. Rejsen#2 blev dermed til et internetbaseret materiale med titlen "VerdenRundt" publiceret på adressen www.verdenrundt.dk. Alle testskoler fik stillet materialet til rådighed, ligesom vi undervejs i projektperioden har solgt skoleabonnementer på materialet. I alt ca. 350 skoler (pr. 1.6.99) har købt dette abonnement, der løber frem til 2000-årsskiftet, hvor JP-Explorer afsluttes. Abonnementet og produktionen løber dermed ud over Banebryderprojektperioden, der slutter 1.8.99. Fra et udviklingsorienteret synspunkt er "VerdenRundt" velegnet til indsamling af produktionserfaringer med kombinationen af de nye medier og en ny elevstyret ikke lineær pædagogik. Destinationerne udkommer løbende i abonnement-perioden, og vi har derfor haft særdeles gode muligheder for at forbedre og videreudvikle materialets struktur og bestanddele løbende, hvilket tydeligt fremgår fra den første destination til de sidst udkomne. "VerdenRundt" er i foråret 99 blevet suppleret med arbejdsmoduler til LogBog®'en. "VerdenRundt" består af:
"VerdenRundt" er redigeret af Nils Hansen, Anne-Grethe Andersson og Christian Wang. LogBog®Et edb-program til forberedelse, planlægning, dokumentation og evaluering Lige fra starten af Banebryderprojektet - i efteråret 97 - har vi arbejdet med idéen om at lave et edb-program, der kunne være en nyttig hjælp for både lærere og elever i undervisningen. Vi ønskede at lave et generelt anvendeligt redskab, der kunne:
Den første version af LogBog® var baseret på en kalendertankegang, hvor alle informationer var bundet til dage, uger eller længere perioder. Det viste sig imidlertid, at dette princip ikke var dét, der var brug for i undervisningen. Under arbejdet med "Rejsen#1" - og senere "Rejsen#2" - skabtes idéen om at tage udgangspunkt i lærernes forberedelse (eller materiale-forfatternes "forberedelse") af undervisningen. Disse vejledninger kaldes "arbejdsmoduler" i LogBog®, og det er på basis af et sådant arbejdsmodul, at eleverne fører logbogen. Programmet med eksempler på arbejdsmoduler, der umiddelbart kan bruges i undervisningen, kan findes på LogBog®'ens hjemmeside: www.skolemedia.dk/logbog. På www.verdenrundt.dk er der flere eksempler på arbejdsmoduler til undervisningsmaterialet "VerdenRundt". Fra LogBog®'ens hjemmeside:
Design og udvikling af LogBog®-programmet er forestået af Christian Wang. OphavsrettighederSikring af skolernes ret til at bearbejde og publicere informationer Med ganske få undtagelser er det lykkedes at tilkøbe denne ret fra ophavsrettighedshaverne for en merpris - typisk 25-50% mere, end vi normalt betaler for indhold til fx en bog med et fast oplag. Modsvarende sælger vi materialerne som skoleabonnementer - hvor disse rettigheder og begrænsninger er nøje beskrevet. Alle de internetbaserede materialer er naturligvis også til rådighed for lærerne og eleverne uden for skoletiden, ligesom adgang kan fås fra lærernes og elevernes private internetcomputere. |