[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

 

SkoleMedi@'s del af Banebryderprojektet

Af Christian Wang, direktør, SkoleMedi@

Baggrunden

SkoleMedi@ er en virksomhed, der blev skabt i efteråret ‘97 på grund af Banebryderprojektet.

De tre virksomheder bag SkoleMedi@ er:

  • Mikro Værkstedet A/S, Odense
  • Dansklærerforeningens Forlag, København
  • Geografforlaget Aps, Brenderup, Fyn.

SkoleMedi@ har haft det fulde ansvar for udførelsen af udviklingsopgaverne i Banebryderprojektet.

Personerne bag SkoleMedi@'s del af Banebryderprojektet er:

  • De tre konsortieparters ledere
  • Ledelsen og de faste medarbejdere hos SkoleMedi@
  • Redaktører og forfattere fra de tre konsortieparter
  • Freelance redaktører, forfattere, tegnere, fotografer m.m.

I tilbuddet anførte konsortiet, at vi ville oprette en helt ny virksomhed, hvis tilbuddet blev accepteret. Perspektiverne i udbudsmaterialet var så spændende for alle tre parter, at det var oplagt at forankre vores del-projekt i en organisatorisk struktur, der gjorde det muligt at fastholde fokus på opgaven på bedst mulige vilkår - i hele projektperioden. 2 års udviklingsarbejde rettet mod banebrydende nye undervisningsmaterialer i et samarbejde på tværs af tre veletablerede virksomheder kræver høj prioritet i projektets hverdag.

Tilbuddet

SkoleMedi@'s tilbud bestod af 3 undervisningsmaterialer:

  1. Ambassadøren - et lærer-kursus-materiale om det pædagogiske og metodiske fundament for projektets kommende undervisningsmaterialer.
  2. Rejsen#1 - en cd-rom udgivelse til 4.-6. klasse, der fik den endelige titel "På opdagelse.."*)
  3. Rejsen#2 - en Internet udgivelse til 5.-10. klasse, der fik den endelige titel "VerdenRundt"*)

*) Til dansk, natur/teknik og i mindre omfang billedkunst.

Ambassadøren

"IT-pædagogik, teori og praksis"
I projektets startfase blev det på grundlag af et ønske fra Undervisningsministeriet besluttet, at "Ambassadøren" ikke skulle produceres og udgives i regi af Banebryderprojektet. Ministeriet ønskede ikke, at vi brugte projektets ressourcer på en udgivelse, der alene rettede sig mod lærerne på skolerne.

I projektet blev arbejdet med "Ambassadøren" derfor reduceret til selve udviklingsdelen, hvor vi afklarede og definerede det fælles pædagogiske og metodiske grundlag for de kommende materialer.

I denne fase skabtes således den nødvendige fælles forståelse og konsensus blandt alle projektdeltagerne forud for udviklingen og produktionen af projektets undervisningsmaterialer, der fik afgørende betydning for uviklingen af selve undervisningsmaterialerne "Rejsen#1" og "Rejsen#2".

Rejsen#1

"På opdagelse ..", 4.-6. klasse, dansk, natur/teknik og billedkunst
Efter en turbulent og følelsesladet start på arbejdet med "Rejsen#1" - hvor projektarbejdsformens intensitet og vanskeligheder blev tydeliggjort for alle deltagere - påbegyndte redaktionen arbejdet med "Rejsen#1" i foråret ‘98.

Materialet, der har titlen "På opdagelse..", tager udgangspunkt i vores ønske om at skabe en undervisning, der inspirerer elever og lærere til at drage ud af skolen og gå på opdagelse i lokalområdets mange spændende lokaliteter og fænomener. Vi valgte 2 temaer for materialet: "Huse" og "Haver".

[Billede: Skærmbillede fra "VerdenRundt"]

Materialet består af:

  • En vejledning i bogform.
  • En plakat som samlingspunkt for undervisningen i klassen.
  • En multimedie-cd-rom spækket med indhold om huse og haver, faglige informationer, udtryksformer, arbejdsanvisninger til lærere og elever m.m.
  • En hjemmeside, hvor forfatterne og eleverne løbende (om)skaber indholdet og kan lave udstillinger.
  • En internetbaseret konference hvor redaktører, forfattere, lærere og elever kan kommunikere skriftligt om arbejdet med temaerne.
  • Adgang til LogBog® - et edb-program til forberedelse, planlægning, dokumentation og evaluering af undervisningen - inspireret af og udviklet i regi af Banebryderprojektet (se afsnittet "LogBog®").

Materialet, der er redigeret af Erik Rønn og Heine Kristensen, er baseret på det pædagogiske princip, at eleverne skal være med til at bestemme undervisningens indhold og målsætninger. Alle testskoler har fået stillet "På opdagelse.." til rådighed.

Materialet bliver efter Banebryderprojektets afslutning fulgt op af en serie internetbaserede udgivelser fra SkoleMedi@ med fællestitlen "På opdagelse..".

Rejsen#2

"VerdenRundt", 6.-10. klasse, dansk, natur/teknik, geografi, ..
"Rejsen#2" var oprindeligt planlagt som et undervisningsmateriale med en international synsvinkel. Derfor var det naturligt at indlede et samarbejde med Morgenavisen Jyllands-Posten's "JP Explorer"-ekspedition, en idé skabt af journalist Henrik Thomsen, JP.

Rejsen#2 blev dermed til et internetbaseret materiale med titlen "VerdenRundt" publiceret på adressen www.verdenrundt.dk. Alle testskoler fik stillet materialet til rådighed, ligesom vi undervejs i projektperioden har solgt skoleabonnementer på materialet. I alt ca. 350 skoler (pr. 1.6.99) har købt dette abonnement, der løber frem til 2000-årsskiftet, hvor JP-Explorer afsluttes. Abonnementet og produktionen løber dermed ud over Banebryderprojektperioden, der slutter 1.8.99.

Fra et udviklingsorienteret synspunkt er "VerdenRundt" velegnet til indsamling af produktionserfaringer med kombinationen af de nye medier og en ny elevstyret ikke lineær pædagogik. Destinationerne udkommer løbende i abonnement-perioden, og vi har derfor haft særdeles gode muligheder for at forbedre og videreudvikle materialets struktur og bestanddele løbende, hvilket tydeligt fremgår fra den første destination til de sidst udkomne.

"VerdenRundt" er i foråret ‘99 blevet suppleret med arbejdsmoduler til LogBog®'en.

"VerdenRundt" består af:

  • En vejledning: "Lærerens Rejsehåndbog".
  • En hjemmeside med løbende publicering af alle materialets rejsedestinationer - åben for brugerne frem til marts år 2000 (artikler - fotos - linksamlinger - billedarkiver m.m.).
  • En internetbaseret konference hvor redaktører, forfattere, lærere og elever kan kommunikere skriftligt om arbejdet med temaerne i "VerdenRundt".

"VerdenRundt" er redigeret af Nils Hansen, Anne-Grethe Andersson og Christian Wang.

LogBog®

Et edb-program til forberedelse, planlægning, dokumentation og evaluering

Lige fra starten af Banebryderprojektet - i efteråret ‘97 - har vi arbejdet med id&eacuteen om at lave et edb-program, der kunne være en nyttig hjælp for både lærere og elever i undervisningen.

Vi ønskede at lave et generelt anvendeligt redskab, der kunne:

  • Støtte lærernes forberedelse af ikke lineære undervisningsforløb.
  • Fastholde undervisningens målsætning overfor eleverne.
  • Give eleverne mulighed for at planlægge og dokumentere læringsprocesserne.
  • Bruges sammen med Internettet/www.

Den første version af LogBog® var baseret på en kalendertankegang, hvor alle informationer var bundet til dage, uger eller længere perioder. Det viste sig imidlertid, at dette princip ikke var d&eacutet, der var brug for i undervisningen.

Under arbejdet med "Rejsen#1" - og senere "Rejsen#2" - skabtes id&eacuteen om at tage udgangspunkt i lærernes forberedelse (eller materiale-forfatternes "forberedelse") af undervisningen. Disse vejledninger kaldes "arbejdsmoduler" i LogBog®, og det er på basis af et sådant arbejdsmodul, at eleverne fører logbogen.

Programmet med eksempler på arbejdsmoduler, der umiddelbart kan bruges i undervisningen, kan findes på LogBog®'ens hjemmeside: www.skolemedia.dk/logbog.

www.verdenrundt.dk er der flere eksempler på arbejdsmoduler til undervisningsmaterialet "VerdenRundt".

Fra LogBog®'ens hjemmeside:

  • "LogBog® er et Windows-program, der gør det praktisk muligt for både lærere og elever at arbejde bevidst og fleksibelt med undervisningens struktur, mål, processer og resultater:
  • Et værktøj for lærere og elever til sikring af kvaliteten i undervisningen.
  • Baserer sig på id&eacuteudvikling, forberedelse, gennemførelse, dokumentation, eftertanke, refleksion og evaluering af undervisningsforløb.
  • Kan bruges i alle fag, på alle niveauer og til alle arbejdsformer".

Design og udvikling af LogBog®-programmet er forestået af Christian Wang.

Ophavsrettigheder

Sikring af skolernes ret til at bearbejde og publicere informationer
Bearbejdning og fremvisning er to meget vigtige elementer i den pædagogik, der ligger til grund for vores undervisningsmaterialer. Vi har derfor prioriteret at sikre skolernes - dvs. især elevernes - ret til at viderebearbejde materialernes informationer (tekster, billeder, fotos, grafik osv.) samt at fremvise elev produkter i arbejdsforløbene.

Med ganske få undtagelser er det lykkedes at tilkøbe denne ret fra ophavsrettighedshaverne for en merpris - typisk 25-50% mere, end vi normalt betaler for indhold til fx en bog med et fast oplag.

Modsvarende sælger vi materialerne som skoleabonnementer - hvor disse rettigheder og begrænsninger er nøje beskrevet.

Alle de internetbaserede materialer er naturligvis også til rådighed for lærerne og eleverne uden for skoletiden, ligesom adgang kan fås fra lærernes og elevernes private internetcomputere.


Forsiden | Forrige kapitel | Næste kapitel