[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

Materialer


Materialer, Albertslund kommune



Min familie og mit land - et undervisningsmateriale

Projektperiode:
Målgruppe:
1 år
2. og 3. klasses tosprogede elever samt elever i modtagelsesklasser
Totalbudget: 68.986 kr.
Birkelundsskolen, tlf. 4364 7041
Kontaktpersoner: Edna Kovanda Klein og Lisa Overgaard


Model

Udvikling af materialer der integrerer elevens baggrund i undervisningen i Danmark.


Resultater og erfaringer

"Min Familie mit land" er et undervisningsmateriale til dansk som andetsprog. Materialet kan anvendes i modtagelsesklasser og i klasser med tosprogede elever.

Materialet består af 39 sider lærervejledning indeholdende ideer og forslag til aktiviteter, der kan give børnene bedre kommunikativ kompetence. Derudover er der 45 elevsider til fri kopiering.

Det er tanken, at læreren skal tilpasse materiale til sin egen elevgruppe (diskette medfølger).


Materialet behandler to dele:

  1. Familien.
  2. De lande nogle af de tosprogede elever kommer fra: Tyrkiet, Pakistan, Vietnam og Somalia er eksemplificeret.

Materialet er udgivet på Lærerforeningens Materialeudvalg 1998, tlf. 3538 1970.

"Et år med klassen" - er et materiale, der skaber viden om den danske skolekultur og derved fremmer muligheden for integration. Udgives på Gyldendals Forlag i 1999.


Yderligere information

Henvendelse til kontaktpersonerne eller de to forlag.


[Billede: Pige ved udstilling]

 


Materialer, Frederiksberg og Københavns kommune



Unge indvandrere på vej - et video-informationsmateriale

Projektperiode:
Målgruppe:
1 år
Elever i udskoling 8. - 10. klasse samt deres forældre
Totalbudget: 800.000 kr.

Pædagogisk Center, Frederiksberg, tlf. 3833 1416
Kontaktperson: Skolekonsulent Kirsten Soren

Skole- og Ungdomsvejledningen i København, tlf. 3920 7500
Kontaktperson: Fagkonsulent John Vinter Knudsen


Model

Produktion af to videoer om det danske uddannelsessystem.

  1. Unge på vej er en video, der giver et generelt billede af det danske uddannelsessystem med henblik på en ligeværdig præsentation af de forskellige uddannelser.
  2. Unge på vej - erhvervsuddannelserne og de gymnasiale uddannelser. I denne video fokuseres på indholdet i undervisningen gennem en række sekvenser og udtalelser fra unge tosprogede.

Videoerne og tilhørende pjecer findes på følgende 11 sprog: albansk, arabisk, dansk, engelsk, farsi, serbokroatisk, somalisk, tamilsk, tyrkisk, urdu, vietnamesisk.

Det væsentligste i videoerne er, at der præsenteres en række tosprogede unge, der er i gang med en ungdomsuddannelse, gymnasie-, HF, erhvervsuddannelse mv. De tosprogede unge får således et positivt billede af unge etniske mønsterbrydere, som de kan se som forbillede. Desuden peger videoerne på forældrenes store betydning for deres børns uddannelsesvalg.

Endelig præsenterer videoerne den danske pædagogik i undervisningen med udstrakt brug af gruppearbejde, projektopgave, inddragelse af audiovisuelle undervisningsmidler samt vægt på de personlige kvalifikationer som samarbejdsevne, ordholdenhed, stillingtagen, argumentationsevne m.v.


Resultater og erfaringer

Videoerne anvendes meget i uddannelses- og arbejdsmarkedskendskab i folkeskolen, ungdomsskolen og på sprogskolerne. Brugere af videoerne fremhæver, at den positive identifikationsmulighed for tosprogede unge er vigtig, fordi den kan give unge tosprogede mod på at fortsætte i uddannelsessystemet.

Videoerne har fungeret bedst i sammenhænge med større uddannelses- og erhvervsarrangementer, hvor personlig kontakt og samtale ud fra det tilhørende materiale kan give en god baggrund for anvendelse af videoerne. Erfaringen er, at videoerne ofte skal præsenteres i sekvenser med mellemliggende orientering og drøftelse om de enkelte områder.


Yderligere information

Videoerne er sendt til samtlige Amtscentre for Undervisningsmidler til fri kopiering samt til kommuner med mange tosprogede unge, d.v.s. de store provinsbyer samt kommuner i Københavns Amt. I samarbejde med R.U.E. (Rådet for Uddannelses- og Erhvervsvejledning) er der fremstillet pjecer, der knytter an til videoerne. Pjecerne kan rekvireres på R.U.E.’s sekretariat, tlf. 3395 5311.

Fagkonsulent John Vinther Knudsen indgår i Undervisningsministeriets formidlingsteam om integration og tager ud og fortæller om de temaer, der behandles i videoerne.


[Billede: UNGE PÅ VEJ]

 


Materialer, Hvidovre kommune



Skolebiblioteket og de tosprogede elever

Projektperiode:
Målgruppe:
3 år
Børnehaveklasse - 5. klasse
Totalbudget:
Årsbudget:
130.000 kr.
43.335 kr.
Hvidovre kommunes skolebiblioteker, tlf. 3649 6633
Elevtal: 5136, heraf 725 tosprogede
Kontaktperson: Hanne Heiselberg


Model

Projektet ville opbygge en materialesamling, der også gav de tosprogede elever mulighed for at læse bøger på deres modersmål. Bl.a. for derigennem at støtte elevernes baggrunds- og begrebsindlæring på deres eget sprog og større forståelse og baggrund for indlæring på dansk.

Der er indkøbt bøger på tyrkisk, farsi, urdu og arabisk med hovedvægt på frilæsningsbøger til begynder- og mellemtrinnet. Der er indkøbt og indtalt en række lydbånd med eventyr på tyrkisk, arabisk, urdu og kurdisk. Endelig er der oversat en række indskolingsmaterialer med følgende emner: Mig selv, Trafik, Kost. Oversættelserne foreligger i kopimapper, så man kan kopiere efter behov.


Resultater og erfaringer

Det har været en vanskelig opgave at skaffe undervisningsmaterialer fra de lande, eleverne kommer fra. Derudover er det vanskeligt at vurdere det pædagogiske indhold og sikre kvaliteten af oversættelsen af materiale.
Billedbøger på fremmedsprogene bliver udlånt meget.

I bakspejlet ville modellen have vundet ved, at der i lige så høj grad som at satse på indkøb og oversættelser var satset på i samarbejde med modersmålslærerne at udvikle materialer til undervisningsforløb.


Yderligere information

Skolebibliotekerne på følgende skoler kan vise resultaterne af projektet: Avedøre skole, Enhøjskolen og Frydenhøjskolen samt kommunens fællessamling.

 


Materialer, Københavns kommune



Blandede bolsjer

Projektperiode:
Målgruppe:
4 år
1. - 9. klasse
Totalbudget:
Årsbudget:
319.955 kr.
ca. 80.000 kr. (gennemsnit)
Hellig Kors Skole, tlf. 3539 8305
Elevtal: 391, heraf 261 tosprogede
Kontaktperson: Winnie Nielsen


Model

Udvikling af materialer og undervisningsforløb til undervisning, hvori de tosprogede elever indgår som en naturlig del. Derved kan tosprogede elever tilbydes undervisning vha. materialer, der giver mulighed for identifikation og styrkelse af selværdsfølelsen på lige fod med de børn, der er opvokset i traditionelt danske familier, og til hvem de fleste undervisningmaterialer i dag retter sig.


Resultater og erfaringer

Materialevalget er en vigtig faktor i undervisningen af tosprogede elever. Som danske børn har de tosprogede elever behov for materialer, der tager udgangspunkt i det sproglige niveau, de har på dansk. De tosprogede børn har brug for materialer, der styrker deres kompetence i at færdes i en dansk kultur, og de har brug for materialer, der giver mulighed for identifikation og styrkelse af selvværdsfølelsen.

En model er at finde de materialer, der er lavet til undervisning af flerkulturelle elevgrupper, men det er endnu ikke udviklet så meget. Derfor må lærerne tænke i nye baner og bruge materiale, man ikke ville bruge i en almindelig dansk børnegruppe på samme alder. Gennem projektet har det vist sig, at "danske" materialer kan bruges i nye sammenhænge, hvor man inddrager de tosprogede børns erfaringer.

Materialer på børnenes modersmål, som de og evt. deres forældre kan læse med i, har ligeledes vist sig at have stor positiv værdi for børnenes indlæring, og bør derfor findes på skolebiblioteket på linie med danske bøger og materialer.

Inddragelse af tosprogede lærere er ligeledes central.


Yderligere information

En rapport om de undervisningsideer og forløb, der er udviklet og afprøvet i projektet, er udgivet af Københavns skolevæsen.

Et katalog med materialer til indskolingen og gode ideer til undervisning er ved at blive produceret.

Winnie Nielsen indgår i Undervisningsministeries formidlingsteam om integration og tager gerne ud og fortæller om undervisningsmaterialerne.

 


Materialer, Odense kommune



Undervisningsmaterialer - tosprogede elever.

Projektperiode:
Målgruppe:
2 år
Alle alderstrin
Total: 179.900 kr.

Højstrupskolen og Risingskolen, tlf. 6616 8799/6611 4760
Elevtal: 255, heraf 110 tosprogede og 210, heraf 81 tosprogede

Børn- og Ungeforvaltningen, Skoleafdelingen, Odense kommune, tlf. 6613 1372
Kontaktperson: Annette Winther


Model

Udgangspunktet for projektet var stor mangel på undervisningsmaterialer i modtagelsesklasser og til tosprogede elever i undervisning i dansk som andetsprog. Lærere fra to skoler i Odense begyndte et tæt samarbejde hvorigennem de oparbejdede et stort og brugbart "bibliotek" med materialer. Materialerne byggede i høj grad på "collaborative learning", som lærerne havde studeret hos Stuart Scott i UK og på sprogeksperters udsagn om, at ord og vendinger skal anvendes 60 gange i en meningsfyldt kontekst, før det kan bruges frit og korrekt.

Der blev udvalgt tekster og udarbejdet tilhørende opgaver.


Resultater og erfaringer

Alle opgaver blev færdiggjort med farver, lamilering etc. til de involverede skoler samt et sort/hvidt eksemplar, der er samlet kos kommunens konsulent til kopiering for andre lærere med henblik på færdiggørelse og inspiration.

I begyndelsen blev alt materiale lavet på dansk. Efterhånden er det blevet oversat til engelsk, somali, arabisk, tyrkisk og urdu og har derfor kunnet anvendes i flere fag end dansk og i modersmålsundervisningen. Derudover er der blevet satset på dansk sprog i matematik, fysik, natur og teknik, ligesom også aldersgruppen er blevet udvidet fra indskoling til også at omfatte større elever.

Efterhånden som arbejdet er skredet frem og materialet afprøvet, viste det sig i klasser med mange tosprogede, at også mange danske elever havde gavn af det meget detaljerede materiale, og flere og flere kollegaer rekvirerer materialer.


Yderligere information

Alle fremstillede materialer foreligger i sort/hvid, kopierbar udgave. Materialerne kan rekvireres hos kontaktpersonen til kopieringsprisen, Børn- og Ungeforvaltningen, Odense.

 


Materialer, Århus kommune



Interkulturelt undervisningsmateriale til danske og tosprogede elever

Projektperiode:
Målgruppe:
4 år
Tosprogede og danske elever i indskoling og på mellemtrin
Totalbudget:
Årsbudget:
517.000 kr.
129.450 kr.
Læssoesgades skole, tlf. 8612 3388
Kontaktperson: Kirsten Christensen


Model

Formålet har været at udarbejde interkulturelt undervisningmateriale i en interkulturel proces.


Materialet skulle kunne give:

  • de tosprogede elever mulighed for en oplevelse af større selvværd i klassen bl.a. ved at arbejde med elevernes egne kulturtraditioner
  • de danske elever indsigt i de kulturelle traditioner, som de tosprogede elever har med sig
  • alle elever mulighed for at arbejde med danske kulturtraditioner.

En arbejdsgruppe bestående af modersmålslærere og dansklærere har holdt månedlige møder gennem de 4 år, udarbejdelsen af materialerne har varet.


Resultater og erfaringer

Der er udkommet følgende materialer:

  • Idemapper til undervisning på mellemtrinnet, i modtagelsesklasser og i modersmålsundervisning på arabisk, somalisk og tyrkisk.
    Del 1 - Om dyr og dyreliv i Danmark og Somalia (somalisk og dansksproget)
    Del 2 - Om traditioner i forskellige lande (arabisk, tyrkisk og dansksproget)
  • Hvad fire piger siger... Et hæfte med interviews med fire unge piger. Til de ældste klasser, ungdomsuddannelserne og indvandrerundervisning. Hæftet kan bruges til debatoplæg om ungdomskultur.
  • Bogstav- og ordkort på flere sprog.

Gruppen har bestræbt sig på at lave materiale, der fremmer en kobling mellem danskundervisningen og modersmålsundervisningen, hvilket kunne skabe større sammenhæng i de tosprogede elevers skoleliv.

Udarbejdelsen af materialerne har i sig selv udviklet interkulturel kompetence hos deltagerne i arbejdsgruppen. Modersmålslærerne har lært meget om danske undervisningstraditioner og -metoder og dansklærerne har erfaret, hvordan et godt samarbejde med modersmålslærerne kvalificerer undervisningen af eleverne på alle niveauer.


Yderligere information

Pjece med tilbud om medvirken i pædagogiske dage: Henvendelse hos kontaktpersonen.

Projektet er yderligere omtalt i bogen "Kulør på skoleudvikling - Integrationsprojektet og Folkeskolen år 2000", Undervisningsministeriet 1998.


[Billede: Bryllupstraditioner]

 


Materialer, Århus kommune



Dansk som andetsprog - hvordan?
- to introduktionsvideoer med brugervejledning

Projektperiode:
Målgruppe:
1 år
Lærere der underviser tosprogede elever i modtagelsesklasser og i sprogstøtteundervisning
Totalbudget: 79.000 kr.
Århus kommunale skolevæsen, tlf. 8940 3962
Kontaktperson: Merete Kjeldsen, skolekonsulent


Model

Udarbejdelse af to introduktionsvideoer samt brugervejledning, der beskriver undervisningen i dansk som andetsprog.

Videoerne er produceret i et samarbejde mellem Århus kommunale skolevæsen og Amtscentralen for Undervisning, Århus Amt.


Resultater og erfaringer

De to videofilm har været med til at imødekomme et stort udækket behov for særligt fremstillet materiale til lærere med opgaven at undervise tosprogede elever i dansk som andetsprog.

Det sprogsyn og de pædagogiske metoder, som film og lærervejledning præsenterer, er i god overenstemmelse med tankerne i Undervisningsministeries faghæfte nr. 19 om undervisning i Dansk som andetsprog.

Både film og lærervejledning har fået positive omtaler og anmeldelser af erfarne undervisere inden for fagområdet.


Yderligere information

Videoerne kan købes på Amtscentralen for Undervisning, tlf. 8651 1511.

Kitte Søndergaard Kristensen, der har deltaget i udarbejdelsen af materialet, indgår i Undervisningsministeriets formidlingsteam om integration og tager ud og fortæller om undervisning i dansk som andetsprog bl.a. med afsæt i dette materiale, tlf. 8738 8300.

 



Forsiden | Kapitel 8 | Kapitel 10