[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

Specialundervisning


Specialundervisning, Albertslund kommune



Udvidet kontakt med henblik på interkulturel forståelse mellem såvel specialklasselærere og forældre som mellem forældrene indbyrdes

Projektperiode:
Målgruppe:
2 år
3. - 6. specialklasse
Totalbudget:
Årsbudget:
165.000 kr.
82.500 kr.
Holsbjergskolen, tlf. 4364 0222
Elevtal: 20, heraf 7 tosprogede
Kontaktperson: Hanna Kerkov, PPR, Albertslund, tlf. 4364 0222


Model

Projektet skulle udvikle samarbejdet med tosprogede specialklassebørns forældre og øge forståelsen mellem danske og tosprogede forældre. Mange af de tosprogede børns forældre udviste vrede, sorg og skam over deres barns placering i specialklasse. Tilsvarende udviste en gruppe af de danske forældre negative reaktioner rettet mod andelen af tosprogede elever i specialklassen. Med øget indsigt i indholdet i specialundervisningen og øget samvær med bl.a. fællesspisning ønskede skolen at opnå bedre samarbejde mellem alle parter.

Modellen bestod i afholdelse af forældregruppemøder med deltagelse af en superviserende psykolog. Inden møderne besøgte lærerne forældrene i deres hjem for at motivere til deltagelse.

Indholdet i møderne fokuserede på emner, der gav forældrene indblik i undervisningen i specialklasse samt emner, der lagde op til at diskutere gensidige forventninger, ansvar, opdragelse, normer, konflikter og undervisningens indhold og mål.

 

Resultater og erfaringer

Motivationsfasens hjemmebesøg gav god kontakt til familierne. Det var afgørende, at tolkene gik engageret ind i forløbet. Bl.a. i forbindelse med drøftelser af henholdsvis skolens og forældrenes ansvar bidragede tolken yderligere ved at lave oplæg med forældrene, hvor det var påkrævet.

Det er en nødvendig forudsætning for integrationen i skolen, at de tosprogede familier bringes til at opfatte sig selv som nødvendige for klassefællesskabet. Det sociale element med fællesspisning gav både selvtillid i forældregruppen, der lavede maden, og hos de tosprogede børn. Fællesspisningen blev modtaget meget positivt af de danske børn og forældre.


Yderligere information

Projektbeskrivelse og uddybende mundtlig information formidles af kontaktpersonen.

 


Specialundervisning, Københavns kommune



Integration af tosprogede elever fra specialskole til almindelig folkeskole

Projektperiode:
Målgruppe:
4 år
1. - 4. klasse
Totalbudget:
Årsbudget:
645.500 kr.
161.375 kr.
Engskolen (Specialskole §20.1), tlf. 3122 4306
Elevtal: 105, heraf 54 tosprogede
Kontaktperson: Anette Poulsen


Model

Projektet ville udvikle og afprøve en model, der kan give en gruppe tosprogede elever et intensivt sprogligt, fagligt og socio-emotionelt "løft". Målet var, at de tosprogede elever skulle udvikle sproglig kompetence til at kunne blive udsluset i almindelig folkeskole. Hensigten var, at projektet kunne pege på vigtige faktorer, som fremover bør inddrages i undervisningen og integrationen af tosprogede elever således, at en unødvendig udskillelse til specialskole kan undgås.


Modellen er opbygget i 4 faser

  1. Vurdering af elevernes motorik og faglige sproglige niveau både på modersmål og dansk. Herefter udarbejdelse af delmål og undervisningsplan for den enkelte elev.
  2. Intensiv undervisning i moduler. Løbende evaluering bl.a. på baggrund af dagbogsoptegnelser.
  3. Afslutningsfasen på skolen er nået, når eleven fagligt og socialt har nået de fastsatte mål.
  4. Udslusning til almindelig folkeskole i faser i samarbejde mellem skolerne, der afgiver/modtager eleven.


Resultater og erfaringer

Lærere, der underviser tosprogede elever, skal have en viden om disse elevers særlige forudsætninger og behov. Denne viden skal danne grundlag for den undervisning, eleverne skal have i dansk og den undervisning, de skal have på dansk sprog i alle andre fag. Det kræver en meget omhyggelig helhedsvurdering af den tosprogede elev både på dansk og på modersmålet for at kunne afgøre, om det er specialundervisning, den pågældende elev har brug for.

En del af de elever, der bliver visiteret til specialskolen, har aldrig fået en særlig tilrettelagt undervisning i dansk.

Projektet har gode erfaringer med samarbejde mellem tosprogede og danske lærere i planlægning og gennemførsel af undervisningen. Det har haft stor betydning for eleverne, at de f.eks. i matematik - når de blev stoppet af svære sproglige forklaringer på dansk - kunne få en mere konkret anvisning på deres modersmål, hvorefter opgaven lettere kunne løses.


Yderligere information

En rapport om projektet kan rekvireres på skolen.
Skolen tager gerne imod besøg for yderligere information om projektet.

 


Specialundervisning handicappede elever, Århus



Integration af handicappede tosprogede elever

Projektperiode:
Målgruppe:
4 år
1. - 10. klasse
Totalbudget:
Årsbudget:
1.500.000 kr.
750.000 kr.
Stensagerskolen, tlf. 8614 5011
Elevtal: 115, heraf 17 tosprogede
Kontaktperson: Yvonne Hugsted og Lars Nygaard


Model

Projektets formål var at udarbejde en model for modtagelse og undervisning af handicappede, tosprogede elever. Stensagerskolen har i tidligere undervisning af tosprogede elever set, at modersmålsundervisning har haft en stimulerende effekt på elevernes danske sprog.


På den baggrund satte modellen fokus på:

  • Inddragelse af tosprogede lærere i undervisningen for at kunne bruge både dansk og modersmål i undervisningen
  • Inddragelse af tosprogede lærere i forældresamarbejdet for at informere forældrene om handicapbegrebet i Danmark, som mange tosprogede forældre er usikre overfor
  • Samarbejde med fritidsordningen
  • Kurser for personalet om undervisning af tosprogede elever.


Resultater og erfaringer

Modersmålslærerne har haft en central og afgørende betydning for projektets succes. De har fungeret som undervisere og brobyggere både for børn og voksne og mellem personale, børn og forældre. Modersmålærerne har bl.a. haft til opgave at formidle den individuelle elevplan til forældrene. Modermålslærerne har undervist i modersmål samt som undervisere i klasserne sammen med de øvrige lærere.

Skolens specialundervisningsmodel med meget konkret og visualiseret undervisning passer også godt til tosprogede elever.

Projektet har givet hele skolen et løft - skolens personale har fået et bredere menneskesyn, og integrationen er i højere grad blevet en gensidig proces.


Yderligere information

Skolen har lavet en evalueringsrapport, og der er udarbejdet en dias-serie til forældre om skolens arbejde med tosprogede elever.

 



Forsiden | Kapitel 7 | Kapitel 9