Udvidet kontakt med henblik på interkulturel forståelse mellem såvel specialklasselærere og forældre som mellem forældrene indbyrdes | |
| Projektperiode: Målgruppe: |
2 år 3. - 6. specialklasse |
| Totalbudget: Årsbudget: |
165.000 kr. 82.500 kr. |
| Holsbjergskolen, tlf. 4364 0222 Elevtal: 20, heraf 7 tosprogede Kontaktperson: Hanna Kerkov, PPR, Albertslund, tlf. 4364 0222 | |
Projektet skulle udvikle samarbejdet med tosprogede specialklassebørns forældre og øge forståelsen mellem danske og tosprogede forældre. Mange af de tosprogede børns forældre udviste vrede, sorg og skam over deres barns placering i specialklasse. Tilsvarende udviste en gruppe af de danske forældre negative reaktioner rettet mod andelen af tosprogede elever i specialklassen. Med øget indsigt i indholdet i specialundervisningen og øget samvær med bl.a. fællesspisning ønskede skolen at opnå bedre samarbejde mellem alle parter.
Modellen bestod i afholdelse af forældregruppemøder med deltagelse af en superviserende psykolog. Inden møderne besøgte lærerne forældrene i deres hjem for at motivere til deltagelse.
Indholdet i møderne fokuserede på emner, der gav forældrene indblik i undervisningen i specialklasse samt emner, der lagde op til at diskutere gensidige forventninger, ansvar, opdragelse, normer, konflikter og undervisningens indhold og mål.
Motivationsfasens hjemmebesøg gav god kontakt til familierne. Det var afgørende, at tolkene gik engageret ind i forløbet. Bl.a. i forbindelse med drøftelser af henholdsvis skolens og forældrenes ansvar bidragede tolken yderligere ved at lave oplæg med forældrene, hvor det var påkrævet.
Det er en nødvendig forudsætning for integrationen i skolen, at de tosprogede familier bringes til at opfatte sig selv som nødvendige for klassefællesskabet. Det sociale element med fællesspisning gav både selvtillid i forældregruppen, der lavede maden, og hos de tosprogede børn. Fællesspisningen blev modtaget meget positivt af de danske børn og forældre.
Projektbeskrivelse og uddybende mundtlig information formidles af kontaktpersonen.
Specialundervisning, Københavns kommune
Integration af tosprogede elever fra specialskole til almindelig folkeskole | |
| Projektperiode: Målgruppe: |
4 år 1. - 4. klasse |
| Totalbudget: Årsbudget: |
645.500 kr. 161.375 kr. |
| Engskolen (Specialskole §20.1), tlf. 3122 4306 Elevtal: 105, heraf 54 tosprogede Kontaktperson: Anette Poulsen | |
Projektet ville udvikle og afprøve en model, der kan give en gruppe tosprogede elever et intensivt sprogligt, fagligt og socio-emotionelt "løft". Målet var, at de tosprogede elever skulle udvikle sproglig kompetence til at kunne blive udsluset i almindelig folkeskole. Hensigten var, at projektet kunne pege på vigtige faktorer, som fremover bør inddrages i undervisningen og integrationen af tosprogede elever således, at en unødvendig udskillelse til specialskole kan undgås.
Modellen er opbygget i 4 faser
Lærere, der underviser tosprogede elever, skal have en viden om disse elevers særlige forudsætninger og behov. Denne viden skal danne grundlag for den undervisning, eleverne skal have i dansk og den undervisning, de skal have på dansk sprog i alle andre fag. Det kræver en meget omhyggelig helhedsvurdering af den tosprogede elev både på dansk og på modersmålet for at kunne afgøre, om det er specialundervisning, den pågældende elev har brug for.
En del af de elever, der bliver visiteret til specialskolen, har aldrig fået en særlig tilrettelagt undervisning i dansk.
Projektet har gode erfaringer med samarbejde mellem tosprogede og danske lærere i planlægning og gennemførsel af undervisningen. Det har haft stor betydning for eleverne, at de f.eks. i matematik - når de blev stoppet af svære sproglige forklaringer på dansk - kunne få en mere konkret anvisning på deres modersmål, hvorefter opgaven lettere kunne løses.
En rapport om projektet kan rekvireres på skolen.
Skolen tager gerne imod besøg for yderligere information om projektet.
Specialundervisning handicappede elever, Århus
Integration af handicappede tosprogede elever | |
| Projektperiode: Målgruppe: |
4 år 1. - 10. klasse |
| Totalbudget: Årsbudget: |
1.500.000 kr. 750.000 kr. |
| Stensagerskolen, tlf. 8614 5011 Elevtal: 115, heraf 17 tosprogede Kontaktperson: Yvonne Hugsted og Lars Nygaard | |
Projektets formål var at udarbejde en model for modtagelse og undervisning af handicappede, tosprogede elever. Stensagerskolen har i tidligere undervisning af tosprogede elever set, at modersmålsundervisning har haft en stimulerende effekt på elevernes danske sprog.
På den baggrund satte modellen fokus på:
Modersmålslærerne har haft en central og afgørende betydning for projektets succes. De har fungeret som undervisere og brobyggere både for børn og voksne og mellem personale, børn og forældre. Modersmålærerne har bl.a. haft til opgave at formidle den individuelle elevplan til forældrene. Modermålslærerne har undervist i modersmål samt som undervisere i klasserne sammen med de øvrige lærere.
Skolens specialundervisningsmodel med meget konkret og visualiseret undervisning passer også godt til tosprogede elever.
Projektet har givet hele skolen et løft - skolens personale har fået et bredere menneskesyn, og integrationen er i højere grad blevet en gensidig proces.
Skolen har lavet en evalueringsrapport, og der er udarbejdet en dias-serie
til forældre om skolens arbejde med tosprogede elever.