[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

Samarbejde med forældre

- herunder skole/fritidsprojekter


Samarbejde med forældre, Albertslund kommune



Haveskolen Hyldager

Projektperiode:
Målgruppe:
4 år
Alle klassetrin
Totalbudget:
Årsbudget:
246.000 kr.
61.500 kr. Efter etablering af haverne vil driftsudgiften kunne holdes på 3.000 kr. årligt.
Hyldagerskolen, tlf. 4364 3390
Elevtal: 449, heraf 99 tosprogede
Kontaktperson: Yvonne Svendsen


Model

Baseret på den tyrkiske professor Bülbuls pædagogiske tanker om at mere konkret undervisning vil føre til bedre undervisning af både indvandrerbørn og danske børn, startede Hyldagerskolen en haveskole. Formålet er, at børnene kan følge bærs, frugters, grønsagers og krydderurters vej fra plante til mund. Haveskolen kan indgå i hjemkundskab, natur- og teknik, biologi samt fysik og kemi. Endvidere er en del af Hyldagerskolens værdigrundlag "samarbejde" og under havearbejde, er der mange muligheder for konkret samarbejde.

Endelig er projektets intention at styrke integrationen mellem skole og hjem/lokalsamfund ved at inddrage forældre, bedsteforældre og haveforeninger og andre relevante samarbejdspartnere.


Resultater og erfaringer

Det praktiske arbejde i haveskolen har givet gode indsfaldsvinkler til interkulturel undervisning. F.eks. om krydderurter og deres vandren fra land til land, samt forskellige landes tradition for brug af krydderurter i madlavningen. Ved at tage udgangspunkt i det fælles haveprojekt, kan der tales om sammenhænge mellem klima, jordbund, plantevækst samt madkultur og kulturaspekter i en åben atmosfære.

I efteråret 1996 gennemførte skolebestyrelsen en brugerundersøgelse, hvor 186 forældre blev telefoninterviewet. Skolens tolk har foretaget de interview, hvor forældrene ikke talte dansk. 76% af forældrene var tilfredse eller meget tilfredse med skolens haveskoleprojekt.

Haveskolemodellen vil blive videreført som en del af skolens samlede miljøhandleplan. Syv af skolens 25 klasser har ønsket at få tildelt bede i den kommende sommer. Skolens 4 ældste klassetrin bruger skolehaven i forbindelse med undervisning i hjemkundskab og "mad og kultur".

Det er i skiftende omfang fra klasse til klasse lykkedes at integrere forældre og bedsteforældre.


Yderligere information

Skolen tager gerne imod besøg.

Hyldagerskolens leder, Yvonne Svendsen indgår i Undervisningsministeriets formidlingsteam om integration og tager gerne ud og fortæller om projektet som en del af integrationen mellem skole og lokalsamfund.


"Lykke er at gå og vade op til knæerne i blade.
Gå på bare, sorte fødder og så nye gulerødder."

 


Samarbejde med forældre, Frederiksberg kommune



Skolen i fritiden - luk din skole op

Projektperiode:
Målgruppe:
4 år
Børnehaveklasse - 6. klasse
Totalbudget:
Årsbudget:
982.200 kr.
245.550 kr.
Lindevangskolen, tlf. 3186 0188
Elevtal: 350, heraf 130 tosprogede
Kontaktperson: Bo Weidermann, Peter Askjær-Friis


Model

Projektet har haft til formål at fremme integrationen i skolen ved at skabe helhed i det liv, børnene lever i familien og i skolen. Skolen har årligt gennemført 10-17 weekendarrangementer for skolens børn og forældre. Weekendarrangementerne bestod i aktiviteter på skolen og ture ud af huset. De tosprogede børns forældre får gennem deltagelse viden om, at der f.eks. er et pædagogisk indhold i de aktiviteter skolen gerne vil have deres børn til at deltage i såsom lejrskole og weekendture.

Derudover har formålet været, at lærere og forældre ved at mødes uden for skolens faste rollefordeling kan opnå et større tillidsforhold og opnå et tættere samarbejde om børnenes skolegang.


Eksempler på weekendarrangementer:

  • Sportsaktiviteter
  • Fremstilling af ost og smør
  • Dyrskue med kæledyr
  • Fastelavn hvor der laves masker og slås katten af tønden
  • Store badedag
  • Sejlads på Peblinge søen
  • Skolehaver.


Resultater og erfaringer

Deltagelsen har svinget fra 30-40 forældre op til 70-80 forældre. Et stigende antal elever og forældre deltager i weekendarrangementer, hvilket tyder på at arrangementerne opfylder et behov for meningsfyldte aktiviteter i weekenderne, der samtidig fremmer et nært skole/hjem-samarbejde og opbygning af bedre naboskaber.


Yderligere information

Der er udarbejdet årlige evalueringsrapporter, hvor alle arrangementer er præsenteret.

Skolen tager gerne imod besøgende, der vil høre mere om projektet.


[Billede: Elever der sejler]

 


Samarbejde med forældre, Ishøj kommune



Udvidet forældresamarbejde med henblik på at forbedre tilhørsforholdet til skolen.

Projektperiode:
Målgruppe:
1 år
1. og 7. klasse
Total/Årsbudget: 55.000 kr.
Strandgårdskolen, tlf. 4373 5861
Elevtal: 468 elever, heraf 262 tosprogede
Kontaktperson: Annette Petersen


Model

Forældrekurser for forældre til børn i henholdsvis 1. og 7. klasse. Formålet er at imødekomme forældrenes behov for udveksling af meninger, drøftelse af holdninger og løsningsforslag vedrørende de mange spørgsmål, der rejser sig i forbindelse med opdragelse af børn i en bestemt aldersgruppe.

Kurserne tilbydes årgangen, og det forudsættes at klasselærerne og de tosprogede lærere, der er tilknyttet klasserne, deltager. Der tilknyttes ekstern oplægsholder, der kan inddrage deltagernes ønsker og erfaringer.


Resultater og erfaringer

Der er afholdt et kursus over to aftener om henholdsvis skolen og hjemmets forventninger og rammer for skole/hjem-samarbejdet for 1. klasserne. Og kurser over to aftener for 7. klasserne om skole/hjem-samarbejdet med følgende indhold: pubertet, opdragelse, holdninger, regler, samvær m.m.

Opdeling af kurserne i danske/tosprogede børns forældre og i mødre/fædre opdeling kan være relevant.


Yderligere information

Strandgårdskolen har lavet en informationsvideo til forældre.

Kontaktpersonen indgår i Undervisningsministeriets formidlingsteam om integration og tager ud og fortæller om samarbejde med tosprogede børns forældre - herunder om erfaringerne med kurser for forældre.

 


Samarbejde med forældre, Humlebæk kommune



Den flerkulturelle skole

Projektperiode:
Målgruppe:
4 år
Børn og forældre i indskoling, 3. og 4. klasse
Totalbudget:
Årsbudget:
1.081.600 kr.
270.400 kr.
Baunebjergskolen, tlf. 4919 0322
Elevtal: 258, heraf 55 tosprogede
Kontaktperson: Kirsten Marstrand og Jette Schmidt


Model

Den flerkulturelle skole dækker:

  • en indsats med 1 times daglig lektielæsning herunder udvidelse af den sproglige bevidsthed
  • kulturelle projekter for alle børn og forældre til og med 4. klasse.

Der har været gennemført månedlige temadage og kulturarrangementer, som har taget afsæt i skolens flerkulturelle grundlag og inddraget børn og forældre aktivt.


Eksempler på temaer:

  • Musik og folkedans
  • Fester året rundt
  • Mad fra hele verden
  • Lege rundt i verden
  • Mærkedage.


Resultater og erfaringer

Den daglige time til lektielæsning bliver brugt optimalt.

Gennem klassernes arbejde med Den Flerkulturelle Skole er elevernes forskellige kulturelle baggrunde draget mere direkte ind i den almindelige undervisning.

Den interkulturelle indgang til forældresamarbejdet har udviklet gensidig respekt for forskelligheder. Den samlede forældregruppe er åbenlyst mere engageret. Skolen er udvidet fra at være rent undervisningssted til også at være et værested for hele familien.

I projektforløbet blev skolen opmærksom på behovet for at inddrage modersmålslærere i dele af projektet samt i højere grad at trække på gæstelærere udefra.


Yderligere information

Skolen har optaget videoer fra de forskellige arrangementer.


[Billede: Dame]

 


Samarbejde med forældre, Kalundborg kommune



Et samarbejdsprojekt på skole/hjemområdet med skolen, skolens SSP-udvalg og de tosprogede familier som ligeværdige partnere

Projektperiode:
Målgruppe:
3 år
Alle klasser og elevernes forældre
Totalbudget:
Årsbudget:
148.600 kr.
49.535 kr.
Munkesøskolen, tlf. 5951 0222
Elevtal: 501, heraf 64 tosprogede
Kontaktperson: Karen Boesen


Model

Projektets mål var også at få tosprogede familier til at komme på skolen. Modellens succes beror på to organisatoriske nøglepunkter: styregruppen og klasselærernes rolle.

  1. Der blev etableret en styregruppe, der hele tiden tager ansvar og nye initiativer. Styregruppen består af skoleledelse, afdelingsleder, SFO-leder, skolevejleder, tillidsmand, to-sprogskoordinator, koordinator for indskolingen, en lærer fra indskoling, en fra mellemtrin og en fra overbygningen, en skolepædagog, to repræsentanter fra politiet, en arabisk tolk og skolebestyrelsesformanden. Styregruppen tog bl.a. på baggrund af møder med skolens klasseforældreråd intitiativer til indholdet i projektet:

    - en lang række sociale arrangementer

    - en speciel musikalsk legestue for de mindste børn

    - lektiecafé i forbindelse med SFO for tosprogede børn

    - featureuge for hele skolen og forældre

  2. Alle klasselærere blev gjort til nøglepersoner med forpligtigelse til at formidle videre omkring projektet til klasseteamet. Alle klasselærere og matematiklærere skulle på hjemmebesøg hos de tosprogede familier. Formålet var at få alle medarbejdere på skole til at føle sig som ejere af projektet.


Resultater og erfaringer

Både forældre og klasselærere var glade for kontakten via hjemmebesøg. Medarbejderne på skolen er blevet langt bedre til at formidle en nødvendig kontakt til de tosprogede familier og prøve at løse både faglige og sociale problemer på en professionel måde. Modellen med styregruppen og klasselærerenes og matematiklærernes formidlende rolle er blevet permanente strukturer i skolens dagligdag.

Projektet har bidraget til, at skolen i højere grad i dagligdagen fokuserer på de tosprogede børn og forældres ressourcer fremfor at opfatte dem som et problem.


Yderligere information

Skolen har udarbejdet retningslinier for hjemmebesøg.

 


Samarbejde med forældre, København



Havremarkens skoles kulturcenter

Projektperiode:
Målgruppe:
4 år
Alle skolens elever og forældre
Totalbudget:
Årsbudget:
305.025 kr.
64.381 kr.
Havremarkens skole, tlf. 3583 0599
Elevtal: 252, heraf 64 tosprogede
Kontaktperson: Benny Pedersen


Model

Projektet bygger på en række initiativer, der har til formål at øge integrationen af de tosprogede elever og deres familier på skolen. Aktiviteterne bestod i:

  • Lektiehjælp 4 timer ugenligt i mindre grupper efter skoletid med adgang til åbent dataværksted under teknisk vejledning.
  • Arrangementer i forbindelse med skolen som lokalt kulturcenter omkring bl.a. kulturmødet mellem danske og tosprogede elever/forældre, opdragelse og normer, dansk kultur, undervisningstilbud til forældre i dansk og matematik, naturudflugter hvor danske og tosprogede familier samles lørdage til udflugt ud i det danske kulturlandskab, f.eks. museums- eller bondegårdsbesøg.
  • Øget indsats med brug af skolebladet som kommunikationsmiddel.
  • Udvidet skolevejledning med tolk.


Resultater og erfaringer

Projektet blev udvidet til i forlængelse af lektiehjælpsdelen at inddrage informationsteknologi i danskundervisningen ved brug af interaktive programmer.

Den udvidede vejledning førte bl.a. til nye åbningstimer i eftermiddags- og aftentimerne og til informations-og vejledningsmaterialer på flere relevante sprog. Der er blevet samarbejdet med den lokale tekniske skole, det lokale gymnasium samt lokale virksomheder og institutioner i udskolingen af 10. klasse.

Det er skolens erfaring, at de aktiviteter, der er gennemført som en del af skolen som kulturcenter, har den største umiddelbare gennemslagskraft i forhold til en bedre integration af de tosprogede elever og deres forældre. Aktiviteterne henvender sig til hele familien på et bredt grundlag og får derfor også fat i de familier, for hvem 9 års skolegang og krav til bl.a. elevernes sprogkundskaber er fremmed.


Yderligere information

Skolen har også deltaget i sproggruppeforsøget i Københavns kommune, som er præsenteret i kataloget under "Indskoling".

Skolen tager gerne imod besøgende, der vil høre mere om projektet.


[Billede: Dans]

 


Samarbejde med forældre, Ringsted kommune



To kulturer - en uddannelse

Projektperiode:
Målgruppe:
3 år
8. - 10. klasses tosprogede elever og deres forældre
Totalbudget:
Årsbudget:
95.180 kr.
31.726 kr.
Valdemarskolen, tlf. 5761 1231
Elevtal: 60, heraf 135 tosprogede
Kontaktperson: Tom Rosenquist Jensen og Per Aagaard Kristensen


Model

Projektet havde til mål at orientere forældre til tosprogede elever om erhvervs-, uddannelses- og arbejdsmarkedsforhold, så de kan støtte de unge i valg af uddannelse og arbejde. I et samarbejde med forældrene bestod modellen i at arrangere møder, institutionsbesøg og kulturarrangementer, der gav information og skabte dialog mellem forældre, skole, studievejledere på ungdomsuddannelserne, repræsentanter fra SSP, repræsentanter fra den lokale afdeling af Dansk Arbejdsgiverforening og lokale politikere.


Eksempler på aktiviteter:

  • studievejlederne på en række uddannelsessteder blev kontaktet for at tage imod besøg af forældre til tosprogede elever
  • forældre ønskede et møde med politiet om ren straffeattest. Til mødet blev lokale erhvervsledere, en uddannelseschef og kommunens personalechef også inviteret, så det blev muligt at sammenholde "ren straffeattest" med erhvervslivets krav til unge mennesker.


Resultater og erfaringer

Forældrene har fået et langt mere nuanceret syn på det danske uddannelsessystem.

Der er skabt et samarbejde med ungdomsuddannelserne og det lokale erhvervsliv, som vil fortsætte.

Projektet har tydeliggjort, at skolen skal starte tidligt med uddannelses- og erhvervsvejledning. Klasselærerne skal sammen med skolevejlederen inddrages og have et ansvar for en tidlig indsats, og generelt er skolens ansvar i forhold til uddannelse og erhverv kommet mere i fokus.

Inddragelse i planlægningen førte til den nødvendige oversættelse af invitationer til de tosprogede modersmål og muliggjorde, at skriftlige invitationer blev fulgt op af en personlig opfordring til alle forældre om at deltage, hvilket havde effekt.


Yderligere information

Skolen giver gerne yderligere information om projektet.

 


Samarbejde med forældre, Rødovre kommune



"Åben skole" - Integration på Hendriksholm

Projektperiode:
Målgruppe:
3 år
Alle klasser og forældre på skolen
Totalbudget:
Årsbudget:
486.525 kr.
162.175 kr.
Hendriksholm skole, tlf. 3670 1178
Elevtal: 558, heraf 94 tosprogede
Kontaktperson: Vita Iversen


Model

Projektet havde fokus på forældresamarbejdet men indebar også en særlig indsats for at hæve kvaliteten af danskundervisningen for de tosprogede småbørn.


Det udbyggede forældresamarbejde har især fokuseret på:

  • hjemmebesøg med klasselæreren og tolk 2 gange om året
  • forældremøder i sproggrupper
  • mundtlig og personlig kommunikation
  • mødreklub for mødre, der ikke tidligere kom på skolen.

For eleverne har der været danskkurser i SFO, hvor pædagog og lærer sammen med børnene har leget med begreber og ord.


Resultater og erfaringer

Der er udviklet samarbejdsformer med de tosprogede familier. Skolen har erfaret, at det er nødvendigt at bruge mundtlig, personlig kommunikation i samarbejdet med de tosprogede børns familier. Skolen skal ikke være formel og skriftlig i sin kommunikation.

Skolen medtænker i langt højere grad end tidligere de tosprogede børn i fagene, i skolens fysiske udsmykning og i sociale arrangementer.

Støtteundervisningen i dansk som andetsprog er organisatorisk ændret til sammenhængende kursusforløb, hvor eleven er i kursusklassen i stedet for i hjemklassen.

Set i bakspejlet havde det været en styrke, hvis skolen havde startet projektet med et fælleskursus for alle lærerne om undervisning af tosprogede elever. Der er afholdt lærerkursus i projektets 3. år.


Yderligere information

Skolen tager gerne imod besøg af interesserede, der gerne vil høre mere om projektet.

 


Samarbejde med forældre, Sønderborg kommune



Den nødvendige dialog

Projektperiode:
Målgruppe:
2 år
Tosprogede elevers forældre
Totalbudget:
Årsbudget:
83.200 kr.
41.600 kr.
Humlehøjskolen, tlf. 7442 8490
Antal elever: 359, heraf 66 tosprogede
Kontaktperson: Elisabeth Stisen og Jens Erik Henriksen


Model

Udbygning af forældresamarbejdet i en mere overordnet, formel og forpligtigende ramme gennem etablering af Etnisk Råd. Rådet består af 7 forældre (heraf skulle minimum 3 være kvinder), 2 lærerrepræsentanter og skoleinspektøren.


Etnisk Råd blev ansvarlig for på ca. 6 årlige møder at:

  • udarbejde principper og aftaler for skolens undervisning af tosprogede elever inden for de overordnede rammer i kommunen - herunder emner som elevernes deltagelse i hytteture - og lejrskoler, deltagelse i kristendomsundervisning, brug af sprog på skolen.
  • bringe de spørgsmål og problemer op, der måtte være relevante for skolens tosprogede (hovedsageligt arabiske) forældre.

Baggrunden for etableringen af Etnisk Råd var, at skolen havde erfaring med stor deltagelse i specielle forældremøder kun for de tosprogede forældre, hvor der var tolk til stede. Til arrangementer for hele skolen og for de enkelte klasser mødte de tosprogede børns forældre sjældent op.

I hver klasse blev der udnævnt 1 kontaktforælder, der skulle være bindeled mellem den enkelte klasses tosprogede forældre og etnisk forældreråd.


Resultater og erfaringer

Skolens forventninger til Etnisk Råd har været for store i opstartsfasen, hvor meget af tiden er gået med at lære hinanden at kende og finde en fælles mødeform, der f.eks. ikke forudsætter, at alle forældre kan læse og skrive. I udgangspunktet har det f.eks. altid været skolen, der måtte komme med forslag til dagsorden, men efterhånden som møderne skred frem, har det vist sig, at forældre havde mange emner, de gerne ville have taget op på møderne.

Etnisk Råd har ført til, at en større gruppe af de arabiske forældre har opnået fortrolighed med skolen og møder op til flere arrangementer på skolen, hvilket fremmer integrationen af både elever og forældre.


Yderligere information

Skolekonsulent og lærer på Humlehøjskolen Elisabeth Stisen indgår i Undervisningsministeriets formidlingsteam om integration og tager ud og fortæller om samarbejde med tosprogede børns forældre bl.a. på baggrund af erfaringerne med Etnisk Råd på Humlehøjskolen.



Forsiden | Kapitel 4 | Kapitel 6