Samarbejde med forældre- herunder skole/fritidsprojekter
|
"Lykke er at gå og vade op til knæerne
i blade.
|
Samarbejde med forældre, Frederiksberg kommune
Skolen i fritiden - luk din skole op | |
Projektperiode: Målgruppe: |
4 år Børnehaveklasse - 6. klasse |
Totalbudget: Årsbudget: |
982.200 kr. 245.550 kr. |
Lindevangskolen, tlf. 3186 0188 Elevtal: 350, heraf 130 tosprogede Kontaktperson: Bo Weidermann, Peter Askjær-Friis |
Projektet har haft til formål at fremme integrationen i skolen ved at skabe helhed i det liv, børnene lever i familien og i skolen. Skolen har årligt gennemført 10-17 weekendarrangementer for skolens børn og forældre. Weekendarrangementerne bestod i aktiviteter på skolen og ture ud af huset. De tosprogede børns forældre får gennem deltagelse viden om, at der f.eks. er et pædagogisk indhold i de aktiviteter skolen gerne vil have deres børn til at deltage i såsom lejrskole og weekendture.
Derudover har formålet været, at lærere og forældre ved at mødes uden for skolens faste rollefordeling kan opnå et større tillidsforhold og opnå et tættere samarbejde om børnenes skolegang.
Eksempler på weekendarrangementer:
Deltagelsen har svinget fra 30-40 forældre op til 70-80 forældre. Et stigende antal elever og forældre deltager i weekendarrangementer, hvilket tyder på at arrangementerne opfylder et behov for meningsfyldte aktiviteter i weekenderne, der samtidig fremmer et nært skole/hjem-samarbejde og opbygning af bedre naboskaber.
Der er udarbejdet årlige evalueringsrapporter, hvor alle arrangementer er præsenteret.
Skolen tager gerne imod besøgende, der vil høre mere om projektet.
Samarbejde med forældre, Ishøj kommune
Udvidet forældresamarbejde med henblik på at forbedre tilhørsforholdet til skolen. | |
Projektperiode: Målgruppe: |
1 år 1. og 7. klasse |
Total/Årsbudget: | 55.000 kr. |
Strandgårdskolen, tlf. 4373 5861 Elevtal: 468 elever, heraf 262 tosprogede Kontaktperson: Annette Petersen |
Forældrekurser for forældre til børn i henholdsvis 1. og 7. klasse. Formålet er at imødekomme forældrenes behov for udveksling af meninger, drøftelse af holdninger og løsningsforslag vedrørende de mange spørgsmål, der rejser sig i forbindelse med opdragelse af børn i en bestemt aldersgruppe.
Kurserne tilbydes årgangen, og det forudsættes at klasselærerne og de tosprogede lærere, der er tilknyttet klasserne, deltager. Der tilknyttes ekstern oplægsholder, der kan inddrage deltagernes ønsker og erfaringer.
Der er afholdt et kursus over to aftener om henholdsvis skolen og hjemmets forventninger og rammer for skole/hjem-samarbejdet for 1. klasserne. Og kurser over to aftener for 7. klasserne om skole/hjem-samarbejdet med følgende indhold: pubertet, opdragelse, holdninger, regler, samvær m.m.
Opdeling af kurserne i danske/tosprogede børns forældre og i mødre/fædre opdeling kan være relevant.
Strandgårdskolen har lavet en informationsvideo til forældre.
Kontaktpersonen indgår i Undervisningsministeriets formidlingsteam om integration og tager ud og fortæller om samarbejde med tosprogede børns forældre - herunder om erfaringerne med kurser for forældre.
Samarbejde med forældre, Humlebæk kommune
Den flerkulturelle skole | |
Projektperiode: Målgruppe: |
4 år Børn og forældre i indskoling, 3. og 4. klasse |
Totalbudget: Årsbudget: |
1.081.600 kr. 270.400 kr. |
Baunebjergskolen, tlf. 4919 0322 Elevtal: 258, heraf 55 tosprogede Kontaktperson: Kirsten Marstrand og Jette Schmidt |
Den flerkulturelle skole dækker:
Der har været gennemført månedlige temadage og kulturarrangementer, som har taget afsæt i skolens flerkulturelle grundlag og inddraget børn og forældre aktivt.
Eksempler på temaer:
Den daglige time til lektielæsning bliver brugt optimalt.
Gennem klassernes arbejde med Den Flerkulturelle Skole er elevernes forskellige kulturelle baggrunde draget mere direkte ind i den almindelige undervisning.
Den interkulturelle indgang til forældresamarbejdet har udviklet gensidig respekt for forskelligheder. Den samlede forældregruppe er åbenlyst mere engageret. Skolen er udvidet fra at være rent undervisningssted til også at være et værested for hele familien.
I projektforløbet blev skolen opmærksom på behovet for at inddrage modersmålslærere i dele af projektet samt i højere grad at trække på gæstelærere udefra.
Skolen har optaget videoer fra de forskellige arrangementer.
Samarbejde med forældre, Kalundborg kommune
Et samarbejdsprojekt på skole/hjemområdet med skolen, skolens SSP-udvalg og de tosprogede familier som ligeværdige partnere | |
Projektperiode: Målgruppe: |
3 år Alle klasser og elevernes forældre |
Totalbudget: Årsbudget: |
148.600 kr. 49.535 kr. |
Munkesøskolen, tlf. 5951 0222 Elevtal: 501, heraf 64 tosprogede Kontaktperson: Karen Boesen |
Projektets mål var også at få tosprogede familier til at komme på skolen. Modellens succes beror på to organisatoriske nøglepunkter: styregruppen og klasselærernes rolle.
Både forældre og klasselærere var glade for kontakten via hjemmebesøg. Medarbejderne på skolen er blevet langt bedre til at formidle en nødvendig kontakt til de tosprogede familier og prøve at løse både faglige og sociale problemer på en professionel måde. Modellen med styregruppen og klasselærerenes og matematiklærernes formidlende rolle er blevet permanente strukturer i skolens dagligdag.
Projektet har bidraget til, at skolen i højere grad i dagligdagen fokuserer på de tosprogede børn og forældres ressourcer fremfor at opfatte dem som et problem.
Skolen har udarbejdet retningslinier for hjemmebesøg.
Samarbejde med forældre, København
Havremarkens skoles kulturcenter | |
Projektperiode: Målgruppe: |
4 år Alle skolens elever og forældre |
Totalbudget: Årsbudget: |
305.025 kr. 64.381 kr. |
Havremarkens skole, tlf. 3583 0599 Elevtal: 252, heraf 64 tosprogede Kontaktperson: Benny Pedersen |
Projektet bygger på en række initiativer, der har til formål at øge integrationen af de tosprogede elever og deres familier på skolen. Aktiviteterne bestod i:
Projektet blev udvidet til i forlængelse af lektiehjælpsdelen at inddrage informationsteknologi i danskundervisningen ved brug af interaktive programmer.
Den udvidede vejledning førte bl.a. til nye åbningstimer i eftermiddags- og aftentimerne og til informations-og vejledningsmaterialer på flere relevante sprog. Der er blevet samarbejdet med den lokale tekniske skole, det lokale gymnasium samt lokale virksomheder og institutioner i udskolingen af 10. klasse.
Det er skolens erfaring, at de aktiviteter, der er gennemført som en del af skolen som kulturcenter, har den største umiddelbare gennemslagskraft i forhold til en bedre integration af de tosprogede elever og deres forældre. Aktiviteterne henvender sig til hele familien på et bredt grundlag og får derfor også fat i de familier, for hvem 9 års skolegang og krav til bl.a. elevernes sprogkundskaber er fremmed.
Skolen har også deltaget i sproggruppeforsøget i Københavns kommune, som er præsenteret i kataloget under "Indskoling".
Skolen tager gerne imod besøgende, der vil høre mere om projektet.
Samarbejde med forældre, Ringsted kommune
To kulturer - en uddannelse | |
Projektperiode: Målgruppe: |
3 år 8. - 10. klasses tosprogede elever og deres forældre |
Totalbudget: Årsbudget: |
95.180 kr. 31.726 kr. |
Valdemarskolen, tlf. 5761 1231 Elevtal: 60, heraf 135 tosprogede Kontaktperson: Tom Rosenquist Jensen og Per Aagaard Kristensen |
Projektet havde til mål at orientere forældre til tosprogede elever om erhvervs-, uddannelses- og arbejdsmarkedsforhold, så de kan støtte de unge i valg af uddannelse og arbejde. I et samarbejde med forældrene bestod modellen i at arrangere møder, institutionsbesøg og kulturarrangementer, der gav information og skabte dialog mellem forældre, skole, studievejledere på ungdomsuddannelserne, repræsentanter fra SSP, repræsentanter fra den lokale afdeling af Dansk Arbejdsgiverforening og lokale politikere.
Eksempler på aktiviteter:
Forældrene har fået et langt mere nuanceret syn på det danske uddannelsessystem.
Der er skabt et samarbejde med ungdomsuddannelserne og det lokale erhvervsliv, som vil fortsætte.
Projektet har tydeliggjort, at skolen skal starte tidligt med uddannelses- og erhvervsvejledning. Klasselærerne skal sammen med skolevejlederen inddrages og have et ansvar for en tidlig indsats, og generelt er skolens ansvar i forhold til uddannelse og erhverv kommet mere i fokus.
Inddragelse i planlægningen førte til den nødvendige oversættelse af invitationer til de tosprogede modersmål og muliggjorde, at skriftlige invitationer blev fulgt op af en personlig opfordring til alle forældre om at deltage, hvilket havde effekt.
Skolen giver gerne yderligere information om projektet.
Samarbejde med forældre, Rødovre kommune
"Åben skole" - Integration på Hendriksholm | |
Projektperiode: Målgruppe: |
3 år Alle klasser og forældre på skolen |
Totalbudget: Årsbudget: |
486.525 kr. 162.175 kr. |
Hendriksholm skole, tlf. 3670 1178 Elevtal: 558, heraf 94 tosprogede Kontaktperson: Vita Iversen |
Projektet havde fokus på forældresamarbejdet men indebar også en særlig indsats for at hæve kvaliteten af danskundervisningen for de tosprogede småbørn.
Det udbyggede forældresamarbejde har især fokuseret på:
For eleverne har der været danskkurser i SFO, hvor pædagog og lærer sammen med børnene har leget med begreber og ord.
Der er udviklet samarbejdsformer med de tosprogede familier. Skolen har erfaret, at det er nødvendigt at bruge mundtlig, personlig kommunikation i samarbejdet med de tosprogede børns familier. Skolen skal ikke være formel og skriftlig i sin kommunikation.
Skolen medtænker i langt højere grad end tidligere de tosprogede børn i fagene, i skolens fysiske udsmykning og i sociale arrangementer.
Støtteundervisningen i dansk som andetsprog er organisatorisk ændret til sammenhængende kursusforløb, hvor eleven er i kursusklassen i stedet for i hjemklassen.
Set i bakspejlet havde det været en styrke, hvis skolen havde startet projektet med et fælleskursus for alle lærerne om undervisning af tosprogede elever. Der er afholdt lærerkursus i projektets 3. år.
Skolen tager gerne imod besøg af interesserede, der gerne vil høre mere om projektet.
Samarbejde med forældre, Sønderborg kommune
Den nødvendige dialog | |
Projektperiode: Målgruppe: |
2 år Tosprogede elevers forældre |
Totalbudget: Årsbudget: |
83.200 kr. 41.600 kr. |
Humlehøjskolen, tlf. 7442 8490 Antal elever: 359, heraf 66 tosprogede Kontaktperson: Elisabeth Stisen og Jens Erik Henriksen |
Udbygning af forældresamarbejdet i en mere overordnet, formel og forpligtigende ramme gennem etablering af Etnisk Råd. Rådet består af 7 forældre (heraf skulle minimum 3 være kvinder), 2 lærerrepræsentanter og skoleinspektøren.
Etnisk Råd blev ansvarlig for på ca. 6 årlige møder
at:
Baggrunden for etableringen af Etnisk Råd var, at skolen havde erfaring med stor deltagelse i specielle forældremøder kun for de tosprogede forældre, hvor der var tolk til stede. Til arrangementer for hele skolen og for de enkelte klasser mødte de tosprogede børns forældre sjældent op.
I hver klasse blev der udnævnt 1 kontaktforælder, der skulle være bindeled mellem den enkelte klasses tosprogede forældre og etnisk forældreråd.
Skolens forventninger til Etnisk Råd har været for store i opstartsfasen, hvor meget af tiden er gået med at lære hinanden at kende og finde en fælles mødeform, der f.eks. ikke forudsætter, at alle forældre kan læse og skrive. I udgangspunktet har det f.eks. altid været skolen, der måtte komme med forslag til dagsorden, men efterhånden som møderne skred frem, har det vist sig, at forældre havde mange emner, de gerne ville have taget op på møderne.
Etnisk Råd har ført til, at en større gruppe af de arabiske forældre har opnået fortrolighed med skolen og møder op til flere arrangementer på skolen, hvilket fremmer integrationen af både elever og forældre.
Skolekonsulent og lærer på Humlehøjskolen Elisabeth
Stisen indgår i Undervisningsministeriets formidlingsteam om integration
og tager ud og fortæller om samarbejde med tosprogede børns
forældre bl.a. på baggrund af erfaringerne med Etnisk Råd
på Humlehøjskolen.