[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

De ældste elever


De ældste elever, Albertslund kommune



Udskoling af tosprogede elever. Særlig tilrettelagt vejledning af familien og den unge i 9. og 10. klasse

Projektperiode:
Målgruppe:
2 år
Tosprogede elever i 9. - 10. klasse på 8 skoler i Albertslund kommune
Totalbudget:
Årsbudget:
652.300 kr.
326.150 kr.
Albertslund kommune, Pædagogisk Center, tlf. 4366 0170
Elevtal: I Albertslund er der 3765 elever, heraf er 814 tosprogede
Ud af 617 elever på 9. og 10. klassetrin er 120 tosprogede
Kontaktpersoner: Lisa Overgaard og Lene Larsen


Model

På hver skole er der dannet et vejlederhold, som består af skolevejlederen, kontaktlæreren for tosprogede elever og en tosproget lærer, som i samarbejde med klasselæreren forestår vejledningen af de tosprogede elever og deres forældre.

Vejledningen består af informationsmøder, der følges op af individuelle samtaler med den enkelte elev, forældre, vejlederholdet og klasselæreren. Samtalerne er i nogle tilfælde fulgt op af besøg i 10. klasse. Kontaktlæreren sikrer sig at eleverne fastholder deres ønsker, ellers afholdes nye møder, hvor nye ønsker bearbejdes og valg træffes.


Resultater og erfaringer

Der har været stor tilfredshed blandt de unge og forældrene med at få den ekstra vejledning, projektet har åbnet mulighed for. Vejledningen af forældre og den unge har givet større forståelse for den unges muligheder og hermed banet vejen for en bedre integration.

Samarbejdet mellem kontaktlærere, skolevejledere og klasselærere har været frugtbart, fordi de har kunnet bidrage med forskellige indfaldsvinkler.


Yderligere information

Lisa Overgaard indgår i Undervisningsministeriets formidlingsteam om integration og tager ud og fortæller om projekterfaringer fra Albertslund kommune.


[Billede: Elever]

 


De ældste elever, Brøndby kommune



Opprioritering af den praktisk-musiske dimension i den daglige undervisning

Projektperiode:
Målgruppe:
3 år
3. - 9. klasse
Totalbudget:
Årsbudget:
456.300 kr.
152.100 kr.
Søholtskolen, tlf. 4328 2990
Elevtal: 550, heraf 341 tosprogede
Kontaktperson: Majbritt Svensson


Model

På mellemtrinnet er der afsat 6 ugentlige timer og for overbygningen 8 ugentlige timer til en opprioritering af den praktisk-musiske dimension.

Formålet er at kvalificere såvel danske som tosprogede elever til projektarbejdsformen gennem en praktisk-musisk undervisning og gennem øget kendskab til informationsteknologien. Derudover er formålet at styrke specielt de tosprogede elevers non-verbale kommunikation og forståelse af sammenhæng mellem sprog og udtryksformer omsat i konkrete produkter, dramatik og kropslig udfoldelse.

Skolens egne lærere bruges som ressourcepersoner både i tværfaglig sammenhæng og som eksperthjælp. Følgende områder blev dækket af skolens egne ressourcepersoner i skemalagte blokke, der ligger parallelt med klasseundervisningen: audio, video, foto, drama, edb, billedkunst. Ressourcepersonernes opgave er at:

  • komme med ideer, oplæg, små kursusforløb til lærere/klasser, hvor det ønskes at inddrage den praktisk-musiske dimension i et mere boligt emne/tema/fag
  • lave særskilte kreative-musiske aktiviteter med mindre grupper elever
  • udføre opgaver for klassen, hvor der er et særligt behov for faglig/teknisk kvalificeret bistand.


Resultater og erfaringer

Brug af praktisk-musiske aktiviteter i fagene har vist sig at lette indlæringen og forforståelsen. Ligeledes har en opprioritering af den praktisk-musiske dimension ført til et fagligt højere niveau i f.eks. projektopgaver.

Lærergruppen skal på forhånd være enige om organisering og pædagogisk indhold, og det faglige og pædagogiske indhold skal planlægges af klassens lærere og ressourcepersonerne i et teamarbejde om projektet. De tilknyttede ressourcepersoner skal nødvendigvis være fagligt kvalificerede i flere praktisk-musiske områder samt have flest mulige skematimer. Ressourcepersonen skal både være udfarende, men samtidig meget lyttende overfor lærerkollegaers og elevernes behov. Lærerskemaerne bør være fleksible, så ressourcepersonerne kan stå til rådighed, når lærerne har brug for det.

På Søholtskolen har projektet betydet, at skolens lærere er mere bevidste om at udnytte hinandens ressourcer positivt i hverdagen - hvilket fører til bedre undervisning.


Yderligere information

Skolen tager gerne imod besøg.
Kontaktpersonen indgår i Undervisningsministeriets formidlingsteam om integration og tager ud og fortæller bl.a. om dette projekt.

 


De ældste elever, Frederiksberg kommune



Interkulturel undervisning på Frederiksberg Kommunes Ungdomsskole

Projektperiode:
Målgruppe:
4 år
Alle elever på skolen (8. - 10. klassetrin samt modtagelsesklasse)
Totalbudget:
Årsbudget:
1.312.000 kr.
328.000 kr.
Frederiksberg Kommunes Ungdomsskole, tlf. 3630 2100
Elevtal: 60 - 70 pr. år, heraf ca. 35 tosprogede
Kontakt: Frederiksberg Kommunes Ungdomsskole


Model

På Frederiksberg Kommunes Ungdomsskole blev der brugt adskillige møder på at udvikle en målsætning, som har haft stor betydning for arbejdet. Det blev klart i arbejdet med målsætningen, at integration og interkulturel undervisning ikke er specifikke faglige indslag i enkelttimer, men en måde at tænke på. Et bevidst fokus på at lade mangfoldigheden komme til udtryk og dermed en måde at være sammen på.

På dette grundlag har skolen prioriteret at skabe en fælles dagligdag via bl.a. fællesspisning og fælles boldspil. Skolen har mindst en gang om året haft større emner/projekter, hvor den flerkulturelle dimension har stået i centrum. Det har f.eks. bestået i et spændende 24-timers rollespil om flygtninge i samarbejde med Ungdommens Røde Kors.

I forbindelse med Kulturby 96 har ungdomsskolen haft 14 dages besøg af 20 unge fra en ghetto i Los Angeles. Projektet har også gennemført en Afrika-uge, hvor det i høj grad lykkedes at inddrage de tosprogede forældre som ressourcepersoner.


Resultater og erfaringer

Det er meget vigtigt at starte med en fælles målsætningsdebat.

Målsætningsdebatten og den deraf kommende fælles bevidsthed om at skabe et miljø, hvori de tosprogede elever kan genkende sig selv og føle sig både velkomne, respekterede og ydende, er central for udviklingen af et interkulturelt undervisningsmiljø.

Desuden er tosprogede medarbejderes deltagelse som ressourcepersoner og identifikationsfigurer for de unge helt central. Den tosprogede medarbejders rolle bør afklares, og i den forbindelse hvordan undervisningen i evt. modtagelsesklasser skal foregå - f.eks. hvordan der arbejdes med dansk som andetsprog og modersmålsundervisning.


Yderligere information

Projektkoordinator Erik Mikkelsen indgår i Undervisningsministeriets formidlingsteam om integration og tager gerne ud og fortæller bl.a. om erfaringerne med dette projekt, tlf. 3647 2650.

 


De ældste elever, Greve kommune



Jagten på frafald af unge tosprogede

Projektperiode:
Målgruppe:
3 år
16 - 19-årige
Totalbudget:
Årsbudget:
494.184 kr.
164.728 kr.
Ungdomsvejledningen, Greve kommune, tlf. 4369 2425
Elevtal: ca. 1500, heraf ca. 120 tosprogede
Kontaktperson: Ingolf Eide og Tina Fehrmann


Model

En særlig indsats med en direkte vejledning og rådgivning til alle tosprogede unge og deres familier i årene fra udmeldelse af folkeskolen til det fyldte 19. år uanset aktuelt og videre uddannelsesforløb.

De tosprogede unge og deres familier bliver kontaktet 4 gange årligt af undomsvejlederen på distriktsskolen, med tolk om nødvendigt.


Resultater og erfaringer

Der er lavet løbende status over effekten af projektet ved at følge uddannelseskoefficienten for tosprogede unge. I projektperioden er den steget fra 52% i august 1994 til 77% i august 1997. Mange faktorer spiller ind som f.eks. konjunkturforbedringer, mindre ungdomsårgange osv., men der hersker i kommunen ingen tvivl om, at modellen, der er afprøvet i den pågældende periode også har haft en væsentlig effekt.

Modellen er et eksempel på, at den personlige kontakt til de unge og deres familier og information på et forståeligt sprog er det, der giver størst udbytte.


Udover den positive erfaring for de enkelte unge peger projekterfaringerne på følgende:

  • Klasselærerne bør gives tid til særlig vejledning til tosprogede unge, da det kræver en tæt kontakt til familien, hvis vejledningen skal have effekt.
  • Skolevejlederne skal have viden om de barrierer, de tosprogede unge møder på arbejdsmarkedet, hvis de skal kunne give konstruktiv vejledning.
  • Det er væsenligt, at der er kontakt mellem de lærere, der har særligt ansvar for integrationen af de tosprogede elever på den enkelte skole og vejlederne.
  • Skole- og Ungdomsvejledningen bør i videst muligt omfang søge at informere lokale arbejdsgivere og DA lokalt om de unge tosprogedes situation, da en forståelse for de unge tosprogedes vilkår blandt arbejdsgiverne er central for de unges muligheder på arbejdsmarkedet.


Yderligere information

Skolekonsulent Tina Fehrmann deltager i Undervisningsministeriets formidlingsteam om integration og tager ud og fortæller om projektet.

 


De ældste elever, Herlev kommune



Udskoling fra folkeskolen - indslusing til fortsat uddannelse og erhverv af sent ankomne unge indvandrere og flygtninge

Projektperiode:
Målgruppe:
4 år
Tosprogede elever på 8. - 10. klassetrin
Totalbudget:
Årsbudget:
1.520.000 kr.
380.000 kr.
Herlev Ungdomsskole
Elevtal: årligt ca. 12 elever
Kontaktperson: Gøther Birch Mathisen


Model

Projektets mål var at give de unge et realistisk fremtidsperspektiv og forbedre de unges muligheder for at komme i gang med en ungdomsuddannelse eller et arbejde.


Modellen bygger på 4 elementer:

  • Intensiv dansk og matematikundervisning.
  • Praktik, virksomhedsbesøg og introduktionskurser på uddannelsesinstitutioner.
  • Styrkelse af de unges selvværd og selvtillid.
  • Forældreoplysning om unges uddannelses- og erhvervsmuligheder.


Resultater og erfaringer

Danskundervisning og øget kendskab til dansk kultur er blevet vægtet højt, da det er afgørende for integrationsprocessen. Vellykkede kurser og besøg på andre uddannelsesinstitutioner forudsætter, at eleverne kommer af sted i mindre hold - gerne individuelt og at besøgsinstitutionen er godt forberedt på, hvem der kommer, og hvad formålet er med elevernes besøg eller deltagelse. Derudover skal eleven selv være forberedt på det, de skal indgå i.

Elever der udsluses til folkeskole skal støttes ved, at ungdomsskolen samarbejder med lærerne i den klasse, der skal modtage eleven. Eleven kan med fordel få en praktikperiode i klassen, og der skal være grundig information undervejs til forældrene.


Yderligere information

Der er udarbejdet en midtvejsrapport, som kan rekvireres. Ungdomsskolen tager gerne imod besøg for mere information om projektet.


[Billede: Elever der laver mad]

 


De ældste elever, Høje-Taastrup kommune



Efter-skole-tid-projekt på Grønhøjskolen

Projektperiode:
Målgruppe:
3 år
Sent ankomne indvandrer- og flygtninge elever 8. - 10. klasse - udvidet modtagelsesklasse
Totalbudget:
Årsbudget:
326.450 kr.
108.816 kr.
Grønhøjskolen, tlf. 4399 6311
Elevtal: 640, heraf 130 tosprogede
Kontaktperson: Carsten Davidsen


Model

Projektet har sat fokus på at styrke den kulturelle og samfundsmæssige integration og mindre på integrationen ud i almindelige klasser, fordi målgruppen var sent ankomne unge. Der har derfor været sat fokus på individuel vejledning og rådgivning med udgangspunkt i den enkelte elevs forudsætninger.

Projektet ville give eleverne oplevelser, hvorigennem de også lærte verden uden for kommunen at kende - positive oplevelser der ikke ensidigt fokuserede direkte på uddannelse og uddannelsesvalg. Målet har været at give eleverne en fornemmelse af det land, de var kommet til. Det har bl.a. bestået i cykelture, besøg i skøjtehal, kulturnatten i København, idrætslandsstævne i Silkeborg samt at bo en uge hos en dansk familie.


Resultater og erfaringer

Indføringen i det danske samfund og den danske kultur har haft indirekte betydning for danskindlæringen.

Der er sket en ændring i de tosprogede elevers deltagelse både i fritidsaktiviteter og i de aktiviteter på skolen, hvor der tidligere kunne være problemer. Det gælder gymnastik, sport, badning og deltagelse i lejrskole. Projektet har været med til at give eleverne og forældrene en tryghed og tillid til skolen.

Projektet har været med til at udvikle en holdningsændring hos lærerne på grund af elevernes ændrede positive adfærd - de er i dag mere trygge og positivt synlige. Det har gjort det tydeligt, at det er vigtigt at give eleverne positive oplevelser og ikke kun at terpe dansk med dem.


Yderligere information

Skolen kan kontaktes og tager gerne imod besøg for mere information om projektet.

 


De ældste elever, Ikast kommune



Udskolingspolitik for tosprogede, Ikast kommune

Projektperiode:
Målgruppe:
4 år
6. - 11. klasse
Totalbudget:
Årsbudget:
446.000 kr.
111.500 kr.
Nordre skole, tlf. 9715 3644
Elevtal: 448, heraf 77 tosprogede


Model

Projektet omfatter en øget indsats omkring fritids-, uddannelses- og erhvervsvejledning på 3 skoler i Ikast kommune:

  • Øget vejledning:
- periodemæssige, fastlagte vejledningssamtaler med familien og den unge, incl. tolk (6.-8. klasse ved klasselæreren, 9.-11. klasse ved ungdomsvejledningen)
- vejledningsaftener
- skriftlige individuelle handlingsplaner.
  • Fritidsliv:
- i samarbejde med forældre at sikre varierede tilbud og at de unge benytter klublivet.
  • Virksomhedspleje:
- at motivere lokale virksomheder til at ansætte tosprogede.


Resultater og erfaringer

Projektet har vist så gode resultater, at det har dannet model for kommunens udskolingspolitik for den tosprogede elevgruppe. Den tidlige vejledningsindsats fra 6. klasse, udarbejdelsen af individuelle handlingsplaner og det tætte forældresamarbejde har bidraget til, at uddannelsesfrekvensen blandt de unge tyrkere i Ikast i dag er højere, end da projektet startede – og frafaldet er tilsyneladende blevet mindre. I projektet er der blevet etableret et velfungerende samarbejde mellem ungdomsvejledere, ungdomsuddannelsessystemet, SSP og den kommunale ungdomsskole.

30 virksomheder meldte positivt tilbage på et spørgeskema, der skulle bidrage til at motivere erhvervslivet til at tage unge tosprogede i praktik og uddannelse, så der foreligger et materiale, der kan bygges videre på i kontakten til erhvervslivet.


Yderligere information

Der er udarbejdet et skema til handleplaner for den enkelte unge samt en kort beskrivelse af den særlige vejledningsindsats for tosprogede elever i udskoling. Yderligere information ved henvendelse til kontaktpersonen.

 


De ældste elever, Ishøj kommune



11. erhvervsforberedende klasse

Projektperiode:
Målgruppe:
4 år
14 - 15-årige tosprogede unge, der er for gamle til at gå i folkeskolen og ikke sprogligt eller fagligt kvalificerede til at gå i gang med en ungdomsuddannelse
Totalbudget:
Årsbudget:
2.301.397 kr.
575.349 kr.
Ishøj Ungdomsskole, tlf. 4354 3399
Elevtal: årligt ca. 12 elever
Kontaktperson: Allan Christoffersen


Model

Oprettelse af 11. erhvervsklasse der skal opsuge og kvalificere en restgruppe af unge tosprogede og unge danskere til at starte på en ungdomsuddannelse. Undervisningen er sammensat af både praktiske og teoretiske elementer: basisfagene dansk, engelsk, matematik og edb. Derudover undervisning i erhverv og samfund, fælles praktikophold i 4 uger på Teknisk Skole og individuelle praktikophold, indføring i danske kulturinstitutioner samt faglig tegning.


Resultater og erfaringer

Erhvervsklassen har krævet et stort opsøgende arbejde for at nå de unge, der er droppet ud af folkeskolen og aldrig er kommet i gang med noget andet. Erhvervsklassen giver mulighed for den nødvendige vidtgående differentiering med denne gruppe unge. Samtidig tilbyder den de unge at udvikle sig inden for rammerne af et målrettet fællesskab.

Deltagelse i erhvervsklasse i et eller flere år har sat en positiv udvikling i gang for de unge. Det peger mod brobygning til erhvervsuddannelserne. Eleverne har fået mere selvværd, og der er en klar tendens til, at elever med boglige ambitioner får synliggjort deres kvalifikationer for sig selv og for andre.


Yderligere information

Evaluering af erhvervsklasseprojektet 1994-96 samt endelig evaluering kan rekvireres ved henvendelse til skolen.


TEORI

PRAKSIS

UNDERVISNING I BASISFAG:
DANSK, ENGELSK, MATEMATIK, OG EDB.
MULIGHED FOR FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVE
FÆLLES PRAKTIK:
AF 4 X 1 UGES VARIGHED PÅ TEKNISK SKOLE.
EN NY LINIE FOR HVER UGE, SOM FORDELES OVER HELE ÅRET.
UNDERVISNING I ERHVERV & SAMFUND:
LÆNGEREVARENDE INDIVIDUELT PRAKTIKOPHOLD PÅ ALMINDELIGE ARBEJDSSTEDER
INDFØRING I DANSKE KULTUR- OG SAMFUNDSINSTITUTIONER:
TEORI, EKSKURSION, EFTERBEHANDLING
"FAGLIG TEGNING"
MED HENBLIK PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE

 


De ældste elever, Københavns kommune



10. M-tek

Projektperiode:
Målgruppe:
4 år
Sent ankomne unge tosprogede
Totalbudget:
Årsbudget:
2.280.000 kr.
570.000 kr.
Stevnsgades skole, tlf. 3527 1760
Elevtal: 260, heraf 185 tosprogede
Kontaktperson: Arthur Sønderlev


Model

Projektet ville skabe en glidende overgang fra folkeskole til erhvervsskolerne. Folkeskolens lærere skulle følge de unge "på vej" ved at deltage delvist i undervisningen på teknisk skole.

I projektet er en undervisningsuge organiseret med 3 dages procesorienteret undervisning i folkeskolen med dansk, regning og engelsk og 2 dages undervisning på teknisk skole. Undervisningen på teknisk skole førte frem til Tek.1, dvs. at eleverne har fået en grundig introduktion til erhvervsuddannelsesområdet og derfor får bedre mulighed for at vælge, hvad de vil fremover.

Forældrene inddrages i erhvervs- og uddannelsesvalg ved hjælp af skolevejledningens tosprogede medarbejder.


Resultater og erfaringer

De unge og deres familier har fået et bedre og mere realistisk kendskab til uddannelsesmulighederne i Danmark samt styrket deres tilhørsforhold til det danske samfund. De elever, der har deltaget i projektet, er næsten alle kommet videre i uddannelse.

Projektet har vist så gode resultater, at det fortsætter i sin nuværende form. Der er endvidere indgået samarbejde med en privat skole om at optage deres elever på kurset, da de ikke selv ville have elevtal til at kunne gennemføre et lignende tilbud.


Yderligere information

Der er udarbejdet årlige evalueringsrapporter over de fire projektår. Skolen tager gerne imod besøgende.


[Billede: Elever]

 


De ældste elever, Odense kommune



Uddannelse af tosprogede og udvikling af familierettet modersmålsbaseret vejledning for tosprogede elever herunder også etablering af ekstra praktikforløb

Projektperiode:
Målgruppe:
4 år
6. - 10. klasses elever og deres forældre
Totalbudget:
Årsbudget:
891.693 kr.
222.923 kr.
Børn- og Ungeforvaltningen, Skoleafdelingen, tlf. 6614 8814, lok. 5101
Kontaktperson: Inger Bartholin


Model

Projektet består af 3 delprojekter, som koordineres af en styregruppe:

  • Delprojekt 1: Vejledningskursus for tosprogede og danske lærere, der underviser tosprogede elever i afgangsklasserne i folkeskolen. En kombination af praksis og teori, udvikling af informationsmaterialer og konkrete metoder i vejledningsarbejdet.
  • Delprojekt 2: Familierettet modersmålsbaseret vejledning for tosprogede familier. Individuelle samtaler såvel som gruppevise møder, besøg til uddannelsesinstitutioner og information.
  • Delprojekt 3: Etablering af ekstra praktikforløb i erhvervsuddannelserne.


Resultater og erfaringer

  • Delprojekt 1: Kurset udviklede sig til at blive både for tosprogede og danske lærere, hvilket gav et meget dynamisk og spændende forløb af høj kvalitet. Såvel ungdomsuddannelserne, det danske skolesystem med forældresamarbejdet samt arbejdspladskulturer er blevet bearbejdet grundigt. Deltagerne modtog kursusbeviser.
  • Delprojekt 2: Familierne blev imødekommet på et tosproget grundlag og med ressourcer til opgaven. Delprojektet konkluderer, at en modersmålsbaseret vejledning – også efter folkeskolen - og en målrettet indsats på ungdomsuddannelserne kan reducere frafaldet af de tosprogede på erhvervsuddannelserne.
    Erfaringerne viser at et supplerende ressourceforbrug til denne form for vejledning beløber sig til gennemsnitligt 3,00 ø-timer pr. elev fordelt mellem skolevejleder og tosprogsmedarbejder som 2:1.
    Familierne var meget glade for vejledningen.
  • Delprojekt 3: Ca. 100-120 unge har årligt været på 1 uges kurser i erhvervsuddannelserne.
    Erfaringen viser, at dette tilbud ikke bør gives efter elevernes etniske baggrund men efter elevernes reelle behov. Det gør også tilbuddet mere attraktivt for de tosprogede, at der også er danske unge, der benytter det.

Derudover har ca. 175 unge årligt gennemført et 2 ugers særligt tilrettelagt praktikforløb for særligt vejledningskrævende unge. Der er et stort behov for denne type kurser for en gruppe unge, der har brug for megen voksenkontakt og koncentreret vejledning. Holdene bør ikke være på mere end 6-10 deltagere.

Disse kurser kræver en minimum ressourcetilførsel på 5000 kr. pr. elev.


Yderligere information

Projektforløb og konklusioner er beskrevet i Projektbeskrivelsen, juni 1998.

Der er udviklet informationsmaterialer i projektet. Yderligere information hos kontaktpersonen Børn- og Ungeforvaltningen.

 


De ældste elever, Slagelse kommune og Korsør kommune



Udslusningsprojekt for tosprogede elever i Korsør og Slagelse

Projektperiode:
Målgruppe:
1 år
Tosprogede elever på 10. klassetrin
Totalbudget: 381.100 kr.
Birkemoseskolen, Korsør, tlf. 5357 0012
Antvorskov skole, Slagelse, tlf. 5352 3660
Kontaktperson: Linda Rosenkrantz-Theil


Model

Et mellemkommunalt brobygningsprojekt fra folkeskole til ungdomsuddannelserne. Målet var, at de tosprogede unge skulle opnå en afgangseksamen i engelsk, dansk og matematik samt stifte bekendtskab med de 4 hovedafdelinger på Teknisk Skole i Slagelse. Hver praktikperiode var på 3 uger. I de perioder hvor eleverne var på skolen, havde de så mange timer, at de på trods af de 4 praktikophold opfyldte årsnormen i de tre eksamensfag.


Resultater og erfaringer

For kommuner med få tosprogede elever, kan modellen med mellemkommunalt samarbejde anbefales fordi:

  • det gør det muligt at etablere et undervisningsforløb, som ville være for omkostningsfyldt at gennemføre for 4-5 elever
  • de unge kan hente megen inspiration i de nye bekendtskaber
  • skolerne kan bruge hinanden som udflugtsmål - det giver de unge indblik i skolehverdagen et andet sted.

Det er vanskeligt at måle en effekt efter blot et års projektperiode. Det er imidlertid skolernes indstilling, at projektet gennem en målrettet praktisk og teoretisk vejledning har øget de tosprogede unges mulighed for realistiske og kvalificerede valg af videre skole-, uddannelses- eller erhvervsvalg.

Erfaringen er også, at der i perioder kunne have været fordele ved at lave en kønsopdeling i projektet.


Yderligere information

Slagelse kommune har som et fast tilbud et brobygningsår specielt til tospogede elever. Yderligere information herom hos skolekonsulent Lars Frost, Slagelse kommune.

 


De ældste elever, Viborg kommune



Ungdomsskolen som integrationsfaktor

Projektperiode:
Målgruppe:
4 år
14 - 18 årige sent ankomne tosprogede
Totalbudget:
Årsbudget:
1.575.000 kr.
393.750 kr.
Viborg Ungdomsskole, tlf. 8725 3230
Elevtal: 850, heraf 75 tosprogede
Kontaktpersoner: Jesper Lund/Ingrid Ullits


Model

Projektet består i at udbyde "erhvervsklasse", anden heltidsundervisning samt fritidsundervisning til to-sprogede unge. Der er 4 grundelementer i modellen:

  1. En solid personlig og faglig opkvalificering, hvor dansk ikke er eneste fagområde.
  2. Integration i dansk kultur- og fritidsliv (klubber, foreninger etc.).
  3. Et opsøgende familiesamarbejde for at skabe gensidig respekt og forståelse mellem familie og ungdomsskole f.eks. omkring livsgrundlag og skolens formål og krav.
  4. Kontakt og erfaring med danske arbejdspladser og ungdomsuddannelsessteder med henblik på at motivere til sociale og jobmæssige ambitioner, der knytter an til personlige oplevelser fra det virkelige liv.

I projektet har skolen benyttet en socialpædagogisk medarbejder, der har vejledt og støttet eleverne ud fra et helhedssyn.


Resultater og erfaringer

Viborg Ungdomskoles undervisningstilbud har vist sig velegnet som integrationsfremmende faktor, idet skolens mange projekter og den differentierede elevsammensætning giver tosprogede elever mulighed for at afprøve sig selv blandt jævnaldrende danske unge. Erfaringen viser, at integrationstiltagene bør være individuelle og tage udgangspunkt i basale behov og følges op af udvidet samarbejde med elevens familie. Samarbejdet med familien skal prioriteres, så det giver familien tillid til skolen og giver familien mulighed for at bakke den unge op. Det kan være nødvendigt at støtte familien bredt.

Bestræbelserne på at støtte den unge må tage udgangspunkt i, at der stilles krav til eleverne, f.eks. at de møder til undervisningen. I skoleforløbet skabes kontakt til lokale uddannelsessteder og virksomheder. Herigennem opstod i projektet behovet for arbejdspraktik i fritiden. Fritidspraktikken har vist sig effektiv som integrationsfaktor såvel i forhold til arbejdssted og ansatte som til den unge. Fritidsjob stimulerer ofte den unges selvværd og giver flere sociale færdigheder end sportsaktiviteter, som eleverne har svært ved at fastholde sig i.

Temadage om racisme/fremmedhad og inddragelse af konsulenter og psykologer i skolens daglige arbejde har flyttet grænser og medvirket til holdningsændringer vedrørende tosprogede elever. Skolen forankrer en del af disse erfaringer i en tværfaglig ungdomsvejledning og rådgivning samt i praksis med EGU og FUU ungdomsuddannelserne.


Yderligere information

Artikel: "Vejen til integration: At stille sig til rådighed og stille krav" i Integration, temahæfte om flygtninge og indvandrere, Viborg Amt, 1998.

Skolens leder Jesper Lund indgår i Undervisningsministeriets formidlingsteam om integration og tager ud og fortæller om projekterfaringerne.

Skolen tager desuden gerne imod besøg.



Forsiden | Kapitel 3 | Kapitel 5