Mellemtrin
|
Særlige danskkurser for tosprogede elever i 3. - 10. klasse | |
Projektperiode: Målgruppe: |
3 år Tosprogede elever i 3. - 10. klasse på 8 skoler i Albertsllund kommune |
Totalbudget: Årsbudget: |
1.209.653 kr. 403.217 kr. (gennemsnit) |
Antal elever: I Albertslund er der 3765 elever, heraf er 814 tosprogede Kontaktpersoner: Lisa Overgaard og Lene Larsen, Pædagogisk Center, tlf. 4366 0170 |
At lære et sprog tager 6-7 år, og derfor har tosprogede elever brug for særlig støtte på de forskellige trin i sprogtilegnelsen. Det kan være i 4. klasse, når sprogtilegnelsen er i fuld gang, men begrebsforståelsen stadig mangelfuld. Længere fremme i skoleforløbet kan det være relevant at støtte ved indførelsen af nye fag, f.eks fysik.
Projektet skulle imødekomme dette behov ved at lave kurser med små elevhold 4 timer om ugen i op til 10 uger som et tilbud til alle 3.-10. klasser.
Der er tale om korte, intensive kurser med et klart mål og satsning på et godt forældresamarbejde. Kontaktlærerne fra de enkelte skoler har ved månedelige møder udveklset erfaringer, materialer og ideer fra kurserne.
Da ideen med at lære dansk som andetsprog i kortere kursusprægede forløb i perioden efter basisindlæringen var accepteret blandt lærerne, blomstrede en meget bred vifte af kursustilbud frem på skolerne. Klasselærernes opmærksomhed på elevernes behov for dansk som andetsprog er blevet skærpet med muligheden for at arbejde med eventuelle problemer i kurserne med dansk som andetsprog.
Eleverne får på baggrund af kurserne, hvor de bl.a arbejder med før-faglige udtryk, større udbytte af undervisningen i klasserne. Gennem kurserne, hvor der i højere grad er mulighed for at tage udgangspunkt i de tosprogedes situation, øges også elevernes selvværd.
Lisa Overgaard indgår i Undervisningsministeriets formidlingsteam om integration og tager ud og fortæller om projekterfaringer fra Albertslund kommune.
Mellemtrin, Brøndby kommune
Hvem er jeg? - Interkulturel undervisning i 5. - 7. klasse | |
Projektperiode: Målgruppe: |
3 år Én klasse (fra 5. - 7. årgang) |
Totalbudget: Årsbudget: |
300.000 kr. 100.000 kr. |
Nørregårdsskolen, tlf. 4328 2860 Elevtal: 575, heraf 133 tosprogede Kontaktperson: Dorthe Gundersen |
Der er gennemført interkulturelle undervisningsforløb i én klasse. Undervisningen har været tilrettelagt med 5-6 perioder med tværfaglige forløb. Temaerne i de tværfaglige perioder har været:
Mig selv (digte)
Min skole
Min kommune
Lejrskole til Tyskland
Traditioner med fokus på forskellige religioner.
I projektugerne har der været et tæt samarbejde mellem faglærerne og modersmålslærerne, så eleverne har kunnet trække på deres modersmål og den viden, der er knyttet dertil.
Der er blandt andet blevet undervist efter den skotske metode med fortælling, oplevelse, indlevelse og andre metoder, hvor eleverne diskuterer, stiller spørgsmål, formulerer problemer og får mulighed for at udvikle sig kreativt.
Undervejs blev der etableret en muslimsk pigegruppe, hvor der var rum til at snakke om at være muslimsk pige i Danmark. Pigerne har sammen med lærerne besøgt fritidsaktiviteter og andre kulturtilbud.
Pigerne har gennem projektforløbet fundet et ståsted, hvilket blandt andet kommet til udtryk i deres ambitioner om at få en uddannelse. I dag fortæller pigerne gerne om deres baggrund og traditioner i familien.
For lærergruppen har modellen vist, at det er en forudsætning for, at undervisningsforløb kan gennemføres med gode resultater, at de faste lærere og modersmålslærerne planlægger og gennemfører et undervisningsforløb i fællesskab. En del forberedelse vil bestå i, at lærergruppen udvikler en fælles forståelse for mål og metoder i undervisningen.
Der er udarbejdet skriftligt materiale om projektet, som kan rekvireres
på skolen.
Projektet er beskrevet i bogen "Kulør på skoleudvikling
- Integrationsprojektet og Folkeskolen år 2000", Undervisningsministeriet
1998.
Mellemtrin, Frederiksberg og Københavns kommune
På tværs af kommunegrænser. Et fritidstilbud til de 10 - 14-årige | |
Projektperiode: Målgruppe: |
3 år 4. - 8. klassetrin (10 - 14-årige) |
Totalbudget: Årsbudget: |
ca. 3.350.000 kr. ca. 1.116.665 kr. |
Søndermarkskolen, tlf. 3871 2370 Ålholm Skole, tlf. 3616 2632 |
For at udfylde det tomrum, der opstår for en stor gruppe børn, når de forlader SFO og ikke når frem til f.eks. fritids- og idrætsklubber, har de to skoler omkring boligbyggeriet Acacieparken gennemført et tilbud, der hedder Oasen. Oasen er et aktivitetscenter på begge skoler, samt i en lokalitet i Acacieparken. Der er åbent hver dag på een af skolerne fra 14-18. Projektet indebærer daglig samling for alle børn med samtaler med de voksne, lektielæsning og en lang række aktiviteter - heraf idrætsaktiviteter og kulturelle arrangementer. Gennem deltagelse i Oasens aktiviteter lærer børnene regler for normer og adfærd og bliver klar til at blive integreret i de almindelige fritidstilbud til børn og unge.
Projektet er gennemført i et tæt samarbejde med en række af lokalområdets centrale partnere: Socialcenteret i Valby, SSP, nærpolitiet, DGI, Ungdomsskolen på Frederiksberg, Somalibestyrelse i Acacieparken og Acacieparkens styregruppe.
De børn, der er kommet i projektet gennem de sidste 3 år, er nu blevet mere parate til at færdes "på egen hånd". Oasen har været et sted, hvor disse børn har kunnet træffe voksne, der gennem samtale og aktivitet har været med til at give dem kendskab til danske normer og vaner. Det trygge miljø, der er opbygget i projektet, har givet børnene et sted, hvor de kan stille spørgsmål og fortælle om deres liv og normer.
En gruppe "nye" børn i Acacieparken har behov for at gå igennem det samme forløb med Oasens støtte i integrationsprocessen.
Erfaringen viser, at denne form for projekt kræver et tæt samarbejde med foreninger, der kan sikre forældrenes samtykke til og opbakning til børnenes deltagelse i aktiviteterne. Kontakten til samarbejdspartnerne har endvidere gjort det muligt at tilrettelægge arbejdet, så det passede til børnenes behov.
Det skal gøres klart for omkringliggende institututioner med etablerede fritidstilbud, at tilbuddet ikke er et alternativ til de almindelige fritidstilbud, men et skridt på vejen til at en gruppe børn, der ellers ikke ville deltage i fritidsaktiviteter, hen ad vejen kan blive integreret i de almindelige idræts- og klubaktiviteter.
En vigtig erfaring for medarbejderne i projektet har været at ændre projektets struktur og indhold i forhold til den pågældende børnegruppe. Det har stor betydning, om børnenes forældre har dansk, indvandrer- eller flygtningebaggrund og hvilken social baggrund børnenes familier har. En stor gruppe flygtningebørn fra Somalia havde f.eks. behov for mere struktur og konsekvens for at få en vellykket hverdag.
Der er lavet 3 interne evalueringer af projektet, som kan rekvireres ved henvendelse til kontaktpersonerne.
Lis Tanghøj, Søndermarksskolen indgår i Undervisningsministeriets formidlingsteam om integration og tager ud og fortæller om projekterfaringerne.
Mellemtrin, Greve kommune
Formuleringskursus | |
Projektperiode: Målgruppe: |
4 år 2. - 5. klasse |
Totalbudget: Årsbudget: |
256.800 kr. 64.200 kr. |
Hundigeskolen, tlf. 4390 4488 Elevtal: 462, heraf 282 tosprogede Kontaktperson: Winnie Raunsø Jensen |
Kurser med danskundervisning på hold med 6-8 tosprogede elever, der talte så dårligt dansk, at det bremsede den indlæring, der blev formidlet på dansk.
Kurserne varede 2 x en hel uge (á 25 lektioner) med en måned imellem de to ugekurser. Målet var at få eleverne til at tale mere dansk. Formen lagde op til at eleverne talte så meget som muligt, og lærerne skulle være langt mere tavse og lyttende, end de var til daglig.
Undervisningen lagde vægt på at anvende hele det sproglige udtryk med mimik, kropssprog, sprogmelodi og talesprog. Taleopgaverne tog ofte udgangspunkt i andre kulturer.
Efter hvert ugekursus blev der udarbejdet en rapport om den enkelte elev, der fortalte, hvordan læreren fremover kunne støtte elevens sproglige udvikling. Efter kurserne blev forældre tilbudt en samtale med tolk.
På kurset for 2.-3. klasse voksede talelysten, da indholdet var tæt på børnenes kulturarv - de havde noget at tale med om. På 4.-5. klassetrin har eleverne allerede mødt så mange nederlag pga. sproget, at det hæmmer deres indlæring. Det dårlige danske sprog er i højere grad blevet til vaner og tager derfor længere tid at udvikle.
Der er udviklet en arbejdsmappe for 2.-3. klasse og for 4.-5.klasse, som er klar til brug. Mere information om f.eks. dagsprogrammerne kan fås ved henvendelse til skolen.
Mellemtrin, Haderslev kommune
Lektiecaféen - Forældre som lektiehjælpere | |
Projektperiode: Målgruppe: |
3 år 1. - 9. klasse |
Totalbudget: Årsbudget: |
155.500 kr. 51.833 kr. |
Faurdalsskolen, tlf. 7422 2820 Elevtal: 503 elever, heraf 83 tosprogede Kontaktperson: Bente Woidermann Bak |
Formålet med lektiecaféen var at sikre, at alle tosprogede elever fik gode lektievaner og kvalificeret lektiehjælp og derved større udbytte af den daglige undervisning. Målet var også at gøre de ældste tosprogede elever bedre i stand til at honorere kravene i eventuelle prøvesituationer.
Lekticaféen er et tilbud til alle skolens tosprogede elever - og i det omfang der er ressourcer dertil - til de danske elever. I starten skulle to lærere undervise 4 timer om ugen med forældre som hjælpere med det formål, at forældrene senere kunne videreføre lektiecaféen i "Værestedet" i boligområdet "Varbjergparken", hvor de fleste elever bor. Søgningen til lektiehjælp var så stor, at timetallet det 2. år blev udvidet til 3 lektioner dagligt.
Lektiecafeén blev som planlagt efter 2. projektår flyttet til Varbjergparken. Det betød umiddelbart øget søgning til lektiecafeén og med danske børns deltagelse fra området har det betydet en øget integrationsmulighed mellem danske og tosprogede børn.
Det er skolens oplevelse, at det er forbundet med en vis prestige at deltage i lektiecaféen - specielt er den blevet søgt af 4.-5. klassetrin. Flytningen fra skolen til boligområdet har imidlertid også betydet, at 7.-8.-9. klasses eleverne har afholdt sig fra at benytte lektiecaféen. Denne elevgruppe har givet udtryk for, at de ville benytte tilbuddet oftere, hvis adgangen til hjælperedskaber som bibliotek, EDB m.m. var tilgængelige som på skolen.
Et tæt samarbejde mellem lektiecaféens lærere og den enkelte elevs lærere har givet eleverne en oplevelse af interesse for ham/hende, hvilket bl.a. ser ud til at øge elevernes ansvar for deres egen læring.
Det lykkedes ikke at inddrage velfungerende, tosprogede forældre i projektet. Derfor videreføres projektet med lærere fra skolen.
Tidligere projektkoordinator Helen Kelsen indgår i Undervisningsministeriets formidlingsteam om integration i skolen og tager ud og fortæller om erfaringerne fra bl.a. dette projekt, tlf. 7462 6622.
Mellemtrin, Høje-Taastrup kommune
Teamlærerordning på Charlotteskolen | |
Projektperiode: Målgruppe: |
4 år 1. - 4. klasse |
Totalbudget: Årsbudget: |
1.658.667 kr. 414.667 kr. |
Charlotteskolen, tlf. 4656 3166 Elevtal: 601, heraf 205 tosprogede Kontaktperson: Marius Larsen |
Teamlærerordningen er etableret på 1.-4. klassetrin for at skabe mulighed for en bedre integration af de tosprogede elever i skolen og i det danske samfund og for at fastholde de danske elever på skolen.
Der er knyttet teamlærere til hvert klassetrin 10 timer pr. uge, - det er lærere der i forvejen underviser på klassetrinet. I teamet indgår tosprogede lærere. Teamlærerne skal sammen med klassens lærere løbende foretage en evaluering af begge elevgruppers udbytte af undervisningen med henblik på at tilrettelægge undervisningsforløb, der tager udgangspunkt i den enkelte elevs potentiale.
De 10 teamlærertimer skemalægges parallelt med dansk- og matematiktimerne på hvert klassetrin. Undervisningen i timerne organiseres i hold, som løbende ændres, når det er pædagogisk begrundet og ikke nødvendigvis efter sproggruppe.
Modersmålsundervisningen gives til de tosprogede elever på klassetrinet, hvor det er muligt af de tosprogede lærere, der er knyttet til projektet. Der gives ekstra ø-tid til samarbejde mellem klasselærerne og teamlærerne til konferencer og skole/hjem-samarbejde.
Muligheden for holddeling på små hold har hævet det faglige niveau for både den danske og den tosprogede elevgruppe. De tosprogede elever har i højere grad kunnet få hjælp til deres specifikke problemer. Integrationen af elever er sket nemmere og hurtigere, fordi der er kommet god social kontakt mellem de to elevgrupper på klassetrinet. De to elevgrupper har lært at samarbejde, således at de tosprogede elever ikke har følt sig uden for fællesskabet, og de danske elever ikke har oplevet, at de tosprogede elever var anderledes.
Samarbejdet mellem lærerne i team er blevet styrket og har været positivt, men har også stillet store krav til den enkelte lærer og været tidskrævende. Nye lærere har haft stor nytte af den støtte, de har kunne få gennem teamlærerordningen.
Med projektet er der sat fokus på de tosprogede elevers behov i undervisningen. De tosprogede læreres medvirken og muligheden for at inddrage modersmålsundervisningen har været centralt for projektet.
Tidligere koordinator på projektet Merete Engel deltager i Undervisningsministeriets formidlingsteam om integration og tager ud og fortæller bl.a. om dette projekt: tlf. 3834 2302.
Mellemtrin, Køge kommune
En verden til forskel - en fælles verden | |
Projektperiode: Målgruppe: |
3 år Én årgang fra 6. klasse - 8. klasse på 4 skoler i kommunen |
Totalbudget: Årsbudget: |
ca. 400.000 kr. ca. 134.000 kr. |
Ellemarkskolen, Hastrupskolen, Lellinge Skole og Ølby Skole Kontakt: Fælleselevrådet, Køge Kommunale Skolevæsen, tlf. 5665 2222 |
Med Fælleselevrådet som initiativtager blev projektet formuleret og styret af 6. klasses elever fra 4 kommunale skoler 2 skoler med mange tosprogede elever og to skoler med få tosprogede elever.
Der var tre trin i modellen:
Projekterne er et eksempel på en model, hvor spændende interkulturelle aktiviteter har kunnet udvikle sig inden for en ramme bl.a. fordi eleverne havde et bestemt mål med deres engagement: de ville komme racisme og forskelsbehandling til livs ved, at elever på skoler med få tosprogede elever fik et større kendskab til tosprogede elever.
Projektet indebar et udstrakt samarbejde med professionelle kunstnere og institutioner. Organisationstrukturen og temaer bliver brugt i skolernes og fælleselevrådets videre arbejde.
Projektet er beskrevet. Der findes en flot diasserie og udstillingsmateriale fra projektets del 1 og en video fra projektets del 2. Fælleelevrådet fortæller gerne om projektet.
Mellemtrin/de ældste elever, Odense kommune
Dansk sprog for 6. - 9. klasse på Abildgårdsskolen med dansk som andetsprog | |
Projektperiode: Målgruppe: |
4 år 6. - 9. klasse |
Totalbudget: Årsbudget: |
1.040.433 kr. 260.108 kr. |
Abildgårdsskolen, tlf. 6610 2233 Elevtal: 680 elever, heraf 360 tosprogede Kontaktperson: Anne Kirsten Knudsen |
Formålet med projektet har været at forbedre kvaliteten af undervisningen i dansk for både danske og tosprogede elever gennem holdundervisning i henholdsvis dansk som modersmål og dansk som andetsprog. Desuden har formålet været at udvikle effektiv undervisning i dansk som andetsprog, således at de tosprogede elever opnår et tilfredsstillende resultat ved folkeskolens afgangsprøve og får mulighed for at klare sig i uddannelsesystemet efter folkeskolen.
Projektet har omfattet 9 klasser. På hver årgang oprettedes 3 klassebaserede hold med undervisning i dansk som modersmål og 2 hold på tværs af klasser med undervisning i dansk som andetsprog. I perioder arbejder alle 5 hold med et fælles tema.
I de fælles temaperioder kan holdinddelingen ændres, og der laves fællesarrangementer på tværs af holdene.
Undervisningen har samtalen som fundament og tager metodisk udgangspunkt i sprogtræning, kulturforståelse og oplevelser/praktisk-kreativt arbejde.
Der har været arbejdet med de samme temaer i sprogundervisningen i sprogcentret, som klassen som helhed har beskæftiget sig med. Det har styrket de tosprogede elevers selvtillid og mod til at deltage aktivt i klassen, at de på hold i sprogcentret har arbejdet med ord- og begrebsforståelse, kulturrammer m.m., som har kunnet bruges konkret i det fælles arbejde med f.eks. tekster i klassen.
Projektet har vist, at det er centralt at arbejde med ordforråd og begrebsforståelse. Grammatiske strukturer er hverken nyttige eller motiverende at lære, hvis ikke man har et ordforråd, der sætter en i stand til at udtrykke sig indholdsmæssigt nuanceret.
Det har været et vigtigt princip at tage udgangspunkt i det eleven kan og ikke i en "fejlfindingsmodel".
I projektperioden udviklede elevernes danskkundskaber sig, så der i anden del af projektet i højere grad er blevet lagt vægt på skriftligt fremfor mundtligt dansk.
Sprogcenteret er i gang med at udvikle metoder, der gør det muligt at følge og beskrive skriftsprogsudviklingen over tid, så der løbende kan sættes ind, hvor det er relevant for den enkelte elev.
Sprogcenteret giver tilbagemeldinger til dansklærerne og rådgiver i forhold til den enkelte elevs særlige behov, hvilket lærerne opfatter som en stor hjælp.
Efteruddannelse af lærere er vigtigt at medtænke i udviklingsarbejde, så teori og praksis udvikles i et samspil. Fremover skal der i alle skolens lærerteam være en person, der sikrer, at dansk som andetsprog medtænkes i undervisningen.
Materiale til undervisning i mundtlig dansk på 7. og 8. klassetrin.
Skemaer til sprogbeskrivelse foreligger som arbejdspapirer.
Projektet er yderligere beskrevet i bogen "Kulør på skoleudvikling - Integrationsprojektet og Folkeskolen år 2000", Undervisningsministeriet 1998.
Kontaktpersonen indgår i Undervisningsministeriets formidlingsteam om integration og tager ud og fortæller om projekterfaringerne.
Mellemtrin, Sønderborg kommune
Hjælp til aktiv fritid | |
Projektperiode: Målgruppe: |
4 år Elever i 3. - 7. klasse |
Totalbudget: Årsbudget: |
123.416 kr. 30.854 kr. |
Sønderskov-skolen, tlf. 7442 3358 Elevtal: 575, heraf 68 tosprogede Kontaktperson: Inge Helle |
Gennem besøg og prøvetimer skulle de deltagende danske
og tosprogede elever få kendskab til og erfaring med mange forskellige
fritidsaktiviteter.
Gennem øget dialog skulle forældrene tilskyndes til at bakke
børnene op i forhold til at deltage i fritidsaktiviteter.
Aktiviteterne blev planlagt og gennemført af skolens to tosprogede lærere i et samarbejde med børnene. Eksempler på aktiviteter har været indkøb og istandsættelse af brugte cykler med henblik på at komme omkring og "lære din by at kende".
Projektet har derudover haft et godt samarbejde med de samvirkende idrætsforeninger. Eleverne i projektet har besøgt de etniske klubber og fodboldklubben.
I samarbejde med andre integrationsprojekter i byen har der været arrangeret temaforældremøder.
Gennem de forskellige ture og besøg har børnene lært at begå sig i forskellige miljøer. Forældrenes manglende økonomiske støtte til deres børns medlemskab af klubberne førte til, at projektet i anden halvdel planlagde ture og besøg, der ikke krævede børnenes medlemskab af klubber såsom cykelture, billedkunst, håndarbejde, svømmehal og bowling.
Den ene lærer i projektet skulle have været dansk, hvilket måske kunne have fastholdt de danske børn, der efterhånden fravalgte projektet.
Kontaktpersonen har endvidere deltaget i et projekt på Sønderskov-skolen, hvor IT er brugt som et redskab til at inddrage modersmålet i undervisningen i dansk som andetsprog. Der henvises til projektet på Fagenes Infoguide: www.infoguide.dk.
Skolen kan kontaktes vedr. information om begge projekter.