Indskoling
|
Interkulturel undervisning i indskoling | |
Projektperiode: Målgruppe: |
3 år Børnehaveklasse - 1. klasse |
Totalbudget: Årsbudget: |
224.500 kr. 74.833 kr. |
Skolen ved Bülowsvej, tlf. 3135 3290 Elevtal: 533, heraf 80 tosprogede Kontaktperson: Benny Grubak |
Projektet består i udvikling og gennemførelse af interkulturelle undervisningsforløb med det formål at sikre de tosprogede elever en bedre skolestart og udbytte af skolegangen.
Undervisningen bliver organiseret i temaer, i grupper og som fællesaktiviteter på tværs af børnehaveklassen og 1. klasse. Arbejdet foregår i et tæt samarbejde mellem børnehaveklasseleder, klasselærer, klassens øvrige lærere og ikke mindst med den tosprogede lærer i tæt tilknytning til de tosprogede elevers modersmålsundervisning. Skole/hjem-samarbejdet består bl.a. i hyppige orienteringsmøder og i at inddrage forældrene som ressourcepersoner i undervisningen.
Eksempler på undervisningsforløb:
Den tosprogede medarbejder har spillet en central rolle i gennemførelsen
af projektet. Den fælles planlægning og gennemførelse
af temaugerne kræver daglig evaluering i gruppen, hvis det skal fungere
optimalt.
For skolens øvrige personale har projektet synliggjort et behov for
opkvalificering i forhold til undervisningen af tosprogede elever, og der
er lavet kursus for klasselærerne på området.
Danske såvel som tosprogede forældre har vist en stor lyst til at bidrage og til at lære hinanden at kende. Forældresamarbejdet kan med fordel i mindre grad bygge på møder og i højere grad på aktiviteter, der knytter an til undervisningen af eleverne.
Der er udarbejdet en årlig evalueringsrapport dvs. i alt 3 evalueringsrapporter, hvor de enkelte undervisningsforløb skitseres.
Indskoling, Gentofte kommune og Københavns kommune
Venskabsskoler | |
Projektperiode: Målgruppe: |
2 år Børnehaveklasse - 1. klasse |
Totalbudget: Årsbudget: |
214.300 kr. 107.150 kr. |
Busses skole i Gentofte, tlf. 3167 0757 Bjørns Internationale skole i København, tlf. 3929 2937 |
Målet med projektet var at fremme den interkulturelle forståelse blandt eleverne på en skole med udelukkende danske elever og en skole med primært tosprogede elever.
Modellen består i, at de to skoler gensidigt besøger hinanden og gennemfører fælles temaundervisning for børnene i indskolingen. Det første projektår var det organiseret som et ugentligt møde, det andet år med 12 møder på et år.
Eksempler på temaer og aktiviteter på besøgsdagene:
Indskolingsbørnene er stadig ved at vænne sig til deres egen skole, og besøg på andre skoler kan derfor være for overvældende. Elever på mellemtrinnet vil være en bedre aldersgruppe for denne type temaundervisning på tværs af skoler. I den aldersgruppe vil venskaber på tværs af etniske grupper også i højere grad kunne udvikle sig udover undervisningssituationerne.
Udover at børnene havde forskellige kulturbaggrunde, havde de to skoler også forskellige skolekulturer, så for alle var det et lærestykke at skulle organisere en fælles undervisning. Det interkulturelle møde undergik i løbet af de to år en udvikling fra, at eleverne slet ikke kendte hinanden - til et frygtfyldt møde - til en modvillig konkurrencemæssig adfærd - henimod gensidig glæde og positivt udbytte af samværet.
Forældrenes aktive deltagelse som ressourcepersoner i formidlingen af kultur og religion er en forudsætning, hvis integrationen af etniske minoriteter i skolen skal lykkes.
Artikel i Tidens Skole nr. 12, september 1998.
Indskoling, Glostrup kommune
Intensiveret undervisning i dansk som andetsprog
| |
Projektperiode: Målgruppe: |
2 år 1. og 2. klasse |
Totalbudget: Årsbudget: |
1.025.000 kr. 512.500 kr. |
Vestervangskolen, tlf. 4396 6342 Elevtal: 325, heraf 100 tosprogede Kontaktperson: Birgit Kontorowitz |
For at støtte de tosprogede elever, der havde brug for særlig støtte i dansk som andetsprog, blev klasserne tildelt ca. 5 ekstra lærertimer i klassen samt 3 timer til ekstra dansk efter skoletid. Derved har det været muligt at arbejde med børnenes forforståelse samt arbejde videre med de emner, der bliver arbejdet med i klassen. Undervejs blev skolen inspireret til at lægge sprogcentertimerne for 1. og 2. klasses eleverne i samme tidsrum fra kl. 12-13. Det gav mulighed for nye aktiviteter i fællesskab i gruppen - f.eks. ture ud af huset og teaterarbejde.
Projektet har medvirket til, at de tosprogede elever, der var sprogligt dårlige til dansk, kom med fra starten af læseindlæringen - bl.a. fordi de ekstra lærerkræfter i højere grad gjorde det muligt at arbejde i mindre grupper, og gav mere tid til den enkelte elev. Projektets mål var også gennem bedre danskundervisning at fastholde danske elever, hvilket er lykkedes i og med, at ingen danske børn er flyttet fra klasserne i projektforløbet.
Projektets succes er betinget af, at de implicerede lærere såvel som ledelsen på hver deres måde påtager sig ansvar for kvalitet i indholdet. Et mere fleksibelt skema kunne imidlertid have givet et større udbytte af projektet.
Projektet bliver fulgt op med kurser og pædagogisk dag på skolen om "dansk som andetsprog".
Skolen kan kontaktes for mere information om projektet.
Indskoling, Glostrup kommune
Tiltrækning af tosprogede elever på Nordvangskolen | |
Projektperiode: Målgruppe: |
2 år Børnehaveklasse - 2. klasse |
Totalbudget: Årsbudget: |
977.500 kr. 488.750 kr. |
Nordvangskolen, tlf. 4396 4390 Elevtal: 684, heraf 72 tosprogede Kontaktperson: Inge Rose |
Modellen byggede på en bred vifte af indsatsområder, der tilsammen skulle tiltrække og fastholde et antal tosprogede elever fra et skoledistrikt med en høj andel af tosprogede elever.
Midlerne var:
Konkret udmøntede projektet sig i følgende aktiviteter:
Der er i alt startet 17 tosprogede børn fra et andet skoledistrikt, og de 10 er blevet på skolen. Fremover er der ikke planer om at tiltrække elever fra skoler med en høj andel af tosprogede elever, fordi erfaringerne nu viser, at det ikke fremmer integrationen, når børn placeres på skoler langt væk fra deres bopæl.
Med hensyn til kvaliteten i undervisningen af de tosprogede elever, der går på skolen, er projekterfaringen at de tosprogede medarbejdere i modtagelsesklassebørnehaven har fremmet elevernes andetsprogstilegnelse, fordi eleverne har kunnet støtte sig til deres modersmål. Derudover har det gjort undervisningen interkulturel. De tosprogede medarbejdere har skabt tryghed hos både børn og forældre. Projektet har medført en procedure, hvor der for fremtiden vil ligge en grundig beskrivelse af hvert enkelt tosproget barn, når eleven udsluses til normalklasse.
Der er udarbejdet en rapport om projektet, der uddyber det pædagogiske arbejde på de forskellige indsatsområder.
Indskoling, Haderslev kommune
Indskolingsaktiviteter for tosprogede elever og deres forældre | |
Projektperiode: Målgruppe: |
3 år Bh klasse - 1. klasse (udvidet til 2. klasse undervejs) |
Total: Årsbudget: |
134.000 kr. 44.666 kr. |
Favrdalsskolen, tlf. 7422 2820 Elevantal: 503, heraf 83 tosprogede Kontaktperson: Bente Woidemann Bak |
Formålet er at give de tosprogede elever en tryg og harmonisk skolestart og lette kommunikationen mellem hjem og skole.
Hver 1. klasse har 3 ugentlige lektioner udover det normale skematimetal. Timerne anvendes til den enkelte tosprogede elev, hele gruppen af tosprogede elever og deres forældre.
Undervisningen og samværet foregår på skolen eller i elevens eget hjem eller i nærområdet. I undervisningen er der afsat timer til, at børnehaveklassepædagogen kan få hjælp fra en ergoterapeut og en tale/hørepædagog for at skabe sammenhæng mellem den kropslige og sproglige udvikling.
Samværet i det tosprogede barns hjem giver mulighed for at opbygge forældrekontakt - endvidere får børnehaveklasse-pædagogen og læreren udvidet deres kendskab til elevens kulturelle baggrund. Formålet er også at informere forældrene om skolens regler og forventninger.
Den nære kontakt, der opstår mellem de tosprogede elever og lærere igennem de tildelte ekstra timer, er af meget stor værdi. Det har givet glade og trygge børn, der i klassesammenhæng i højere grad deltager på lige fod med de danske elever. Jo mere der er blevet sat ind på at udvide elvernes kendskab og begreber til dansk sprog og kultur, jo større bliver grundlaget for og deres overskud til at modtage undervisning.
Af andre positive erfaringer kan nævnes at:
Skolen tager gerne imod besøg.
Tidligere projektkoordinator Helen Kelsen indgår i Undervisningsministeriets formidlingsteam om integration i skolen og tager ud og fortæller om bl.a. erfaringerne fra dette indskolingsprojekt, tlf. 7462 6622.
Indskoling, Hvidovre kommune
Sproglig og social stimulering af tosprogede elever | |
Projektperiode: Målgruppe: |
4 år Børnehaveklasse, 1. og 2. klasse |
Totalbudget: Årsbudget: |
668.000 kr. 167.000 kr. |
Sønderkærskolen, tlf. 3675 3035 Elevtal: 360, heraf 35 tosprogede Kontaktperson: Lone Jørgensen |
Modellen bygger på 3 indsatsområder:
Det har fået status som noget attraktivt at gå til de ekstra dansktimer, fordi det for mange af eleverne har ført til bedre resultater i skolen.
Lektiehjælpen har betydet, at langt færre tosprogede har haft brug for at gå til specialundervisning.
Hjemmebesøgene har i praksis ført til at forældre og elever deltager mere aktivt i skolens sociale liv. Skolen vurderer, at hjemmebesøgene har gjort både elever og forældre trygge ved skolen og de lærere, der har været tilknyttet projektet.
Skolen tager gerne imod besøg for yderligere information om projektet.
Indskoling, Ishøj kommune
En forstærket pædagogisk indsats for de yngste elever med det formål at fastholde de danske elever på Strandgårdskolens 1. - 3. klasse | |
Projektperiode: Målgruppe: |
4 år 1. - 3. klasse |
Totalbudget: Årsbudget: |
2.948.334 kr. 982.778 kr. |
Strandgårdskolen, tlf. 4373 5861 Elevantal: 468, heraf 262 tosprogede Kontaktperson: Else Nielsen |
Gennem en udmøntning af Folkeskolelovens §25 om holddelt undervisning, har skolen med projektet ønsket at fastholde antallet af elever med dansk som modersmål.
Holdene sammensættes ud fra en vurdering af elevernes dansksproglige kompetence, og de ændres hen over året. Kønsopdelte grupper har også været afprøvet.
På hver enkelt årgang aftaler klassens lærere, i hvilke fag den holddelte undervisning skal gennemføres, antal timer og varigheden af de perioder, holdopdelingen skal fungere i.
Det er vanskeligt at måle, om danske elever er fastholdt, men gennem projektet har skolen opnået god dialog med både danske og tosprogede forældre, hvilket kan have betydning for fastholdelse af danske familier.
Holddelingen har gjort det muligt at tilrettelægge en undervisning, der tilgodeser den enkelte elev. Holdene har været forskelligt sammensat på årgangene, men det sproglige niveau har været gennemgående for, at dansk som andetsprog også kunne blive tilgodeset.
Lærerne har gennem undervisning med holddeling fået et mere nuanceret syn på de tosprogede elevers dansksproglige kompetence og bedre mulighed for at undervise i dansk som andetsprog.
Der er produceret en video, der forklarer holddelingsprincippet.
Kontaktpersonen indgår i Undervisningsministeries formidlingsteam om integration i skolen og tager ud og fortæller om projekterfaringerne.
Indskoling, Ishøj kommune
Holddelte aktiviteter i dansk og dansk som andetsprog i børnehaveklasserne og 1. klasserne | |
Projektperiode: Målgruppe: |
3 år Børnehaveklasser og 1. klasser |
Totalprojekt: Årsbudget: |
2.606.550 kr. 868.850 kr. |
Vibeholmskolen, tlf. 4373 2044 Elevtal: 604, heraf 203 tosprogede Kontaktperson: Peter Jensen |
Projektet har fokuseret på bedre sprogudvikling ved hjælp af holddeling. I projektet blev der skabt en organisering, hvor den enkelte klasse var delt i en uge og sammen i to uger. Det afgørende ved denne model med holddeling er, at den giver mulighed for intensive forløb og samtidig sikrer børnenes oplevelse af at tilhøre det samme pædagogiske fællesskab. Projektet byggede på intensiv brug af kvalificerede tosprogede medarbejdere.
De tosprogede børn har i projektperioden udviklet både deres modersmål og deres dansk som andetsprog. De har brugt de holddelte aktiviteter som et pædagogisk rum, hvor de kunne tage chancer og vinde selvtillid.
Organiseringen af undervisningen har gjort det muligt at sætte langt mere fokus på det enkelte barn, og det har derfor også været muligt at give forældresamarbejdet et personligt og mere konkret indhold.
Projektet har vist, at det er afgørende, at personalet og især de tosprogede pædagoger og lærere har indsigt i børns sprogudvikling. Projektets styrke har desuden været den ekstraordinære indsats af kvalificeret tosproget personale.
Kontaktpesonen indgår i Undervisningsministeriets formidlingsteam om integration og tager ud og fortæller om bl.a. erfaringer fra dette projekt.
Indskoling, Ishøj kommune
Sprogstimulering af danske og tosprogede børn i børnehaveklasserne | |
Projektperiode: Målgruppe: |
3 år Tosprogede børnehaveklasseelever |
Totalbudget: Årsbudget: |
1.029.400 kr. 343.135 kr. |
Gildbroskolen, tlf. 4373 3511 Elevtal: 610, heraf 210 tosprogede Kontaktperson: Seref Yildirim |
Alle de tosprogede børn hørte til i en hjemklasse, hvor
de blev undervist sammen 3 lektioner hver dag. Herefter blev de tosprogede
børn undervist for sig selv i et særskilt lokale i 2 lektioner
af den tosprogede lærer og en pædagog.
Årsplanen var udarbejdet i fællesskab mellem personalet i børnehaveklasserne,
integrationsprojektets lærer og en pædagog. Derudover indebar
modellen en række fællesarrangementer for alle børn og
forældre som f.eks. dragetur og fælles spisning, leg og underholdning.
Den tosprogede medarbejders kompetence, som bl.a. har givet børnene mulighed for at bruge deres modersmål, er central for projektets resultater. Eleverne har kunnet fortælle på modersmålet og på den måde fået trænet deres formulerings- og kommunikationsevner. Den tosprogede medarbejder har før og efter aktiviteter i hjemklassen kunnet gennemgå emner og begreber med de tosprogede elever og givet dem større mulighed for at deltage og forstå helheden i den fælles undervisning.
Der meldes positivt tilbage fra lærerne i 1. klasse, der har modtaget elever, der har været med i projektet, at de fælles aktiviteter for hele familien tydeligvis har betydning for det fortsatte skole/hjem-samarbejde.
Skolen tager gerne imod besøg og fortæller mere om projektet, som delvist føres videre.
Indskoling, Københavns kommune
Fælles oplevelser - fælles sprog | |
Projektperiode: Målgruppe: |
4 år Børnehaveklasse, 1. og 2. klasse |
Totalbudget: Årsbudget: |
955.000 kr. 238.750 kr. |
Hellig Kors Skole, tlf. 3539 8305 Elevtal: 386, heraf 257 tosprogede Kontaktperson: Bente Christiansen |
Projektet er bygget op omkring en ugentlig indskolingsdag, hvor tolærerordning i alle indskolingsklasser gør det muligt at tage på mange ekskursioner og arbejde i værksteder på tværs af klasserne. I værkstedsarbejdet lægges der vægt på det pratisk-musiske. Efterbearbejdelse af de fælles oplevelser prioriteres højt. Der arbejdes med ord og begreber bl.a. i form af dagbogsskrivning, klassehistorier, planchefremstilling, fremlæggelse for hinanden, udstillinger på skolen, indlæg i skoleblad og lokalblade m.v.
Skole/hjem-samarbejdet har også været opprioriteret. Udover almindelige forældremøder, konsultationer og sociale arrangementer på klassebasis har der været 2-3 større fællesarrangementer hvert år.
Det ugentlige timetal er øget i 1. og 2. klasse med en ekstra time + ekstra timer til tolærerordning.
Modellen har medført en større kvalitet i undervisningen i indskolingen, og Indre Nørrebro Bydelsråd har derfor valgt at fortsætte projektet.
Det er projektets erfaring, at forældrekontakten skal være intensiv fra skoleårets start. Den personlige kontakt og de sociale arrangementer, hvor de tosprogede familier kan inddrages i planlægningen, er centrale for et godt skole/hjem-samarbejde. Samarbejdet med de tosprogede børns familier er et område, der stadig har brug for udvikling.
Det er også projektets erfaring, at det er fundamentalt, at der afsættes tid til samarbejde og koordinering blandt medarbejderne i indskolingen.
Skolen tager gerne imod besøg for yderligere information om projektet.
Indskoling, Københavns kommune
Sproggruppeprojektet | |
Projektperiode: Målgruppe: |
3 år Børnehaveklasse - 2. klasse |
Totalbudget: Årsbudget: |
3.980.000 kr. 1.990.000 kr. |
Københavns kommunale skolevæsen, tlf. 3366 4351 Kontaktperson: Søren Hegnby | |
Følgende skoler er involveret i projektet: Havremarken skole, tlf. 3585 0599 Rådmandsgades skole, tlf. 3583 0578 Frederikssundsvejens skole, tlf. 3810 4565 Grundtvigsskolen, tlf. 3581 1590 Tingbjerg skole, tlf. 3860 2147 Oehlenschlægersgades skole, tlf. 3122 4312 |
Projektet er formuleret centralt i Københavns kommune. I forsøget dannes klasser af en gruppe danske børn, en gruppe tosprogede børn med samme modersmål samt en mindre gruppe tosprogede med forskellige modersmål. En sådan klasse undervises i fællesskab af danske lærere/børnehaveklasseledere og en tosproget lærer, som deler modersmål med sproggruppens børn.
Der har været tilknyttet kursusaktiviteter for lærerne til projektet.
Begrundelsen for modellen er:
Projektet blev igangsat som en politisk beslutning i Københavns kommune. Et indskolingsprojekt på tosproget grundlag har været en voldsom ændring af den gængse måde at drive skole på:
De store ændringer har medført turbulens blandt skoleledere, lærere og forældre, og givet skoleforvaltningen en væsentlig erfaring om, at nye udviklingsprojekter i skolen, der udspringer af politiske beslutninger ovenfra, kræver grundig introduktion til alle lærere på de berørte skoler. Og det kræver grundig opfølgning på klasse- og lærerniveau af forvaltningens konsulenter.
Efter de første 3 år er meldingerne fra skolerne imidlertid
overvejende positive. Projektet afføder mere sprogligt velfungerende
tosprogede elever med mere selvttillid, og forældresamarbejdet er
klart forbedret.
Projekterfaringerne viser desuden, at følgende faktorer i projektet
har afgørende betydning for at sikre en bedre integration af tosprogede
elever i folkeskolen:
Det sværeste for de involverede lærere er stadig at tilrettelægge undervisningen således, at begge sprog (dansk og det pågældende indvandrersprog) og begge lærere indgår aktivt i hele undervisningen.
Projektet er beskrevet i bogen "Kulør på skoleudvikling - Integrationsprojektet og Folkeskole år 2000", Undervisningsministeriet, 1998.
Projektet er også omtalt i artiklen Pædagogisk indhold i sproggruppeforsøget i "Københavns Kommuneskole" nr. 2, 24. januar 1996 og i artiklen Tosprogede elever - sproggruppeforsøg i Københavns Kommuneskole nr. 4, 18. februar 1998. + i artiklen Sproggrupper og artiklen Tosprogede lærere begge i "Forud - Københavns skolevæsen udviklingsafdelingen" juni 1997.
Projektet er ved at blive eksternt evalueret. I december 1999 foreligger der en evaluering af sproggruppeprojektet.
Fra Rådmandsgades skole indgår pædagog Kirsten Rosenquist og lærer Shegel Kadhim i Undervisningsministeries formidlingsteam om integration i skolen og tager ud og fortæller om deres erfaringer med sproggrupper i indskolingen.
Indskoling, Køge kommune
Kvalificeret læseindlæring i indskolingen med integration af modersmålsundervisningen | |
Projektperiode: Målgruppe: |
3 år Børnehaveklasse, 1. og 2. klasse |
Totalbudget: Årsbudget: |
592.680 kr. 197.560 kr. |
Ellemarksskolen, tlf. 5665 1532 Elevtal: 412, heraf 161 tosprogede Kontaktperson: Hanne Søe |
Projektet vil nå en vellykket læsning for alle elever med udgangspunkt i den enkelte elevs viden og erfaring. For de tyrkiske elever indbærer det bl.a., at modersmålsundervisningen koordineres med læseindlæringen. Danske og tosprogede elever undervises parallelt i børnehaveklassen og 1. klasse. Emner og metoder, der arbejdes med i det almindelige undervisningsforløb, integreres i modersmålsundervisningen. Der er tolærerordning i projektet. I halvdelen af timerne varetages undervisningen af en tosproget lærer. Derudover undervises de tyrkiske elever i dansk som andetsprog i 4 timer ugentligt af en dansk lærer. Imens træner de danske elever sprogstimulering med den anden lærer.
Der har været knyttet læreruddannelse til projektet.
Projektet har udviklet en fast struktur for undervisning i dansk som andetsprog, som fortsætter efter projektets ophør. Generelt er der med fokus på læseindlæringen og den sproglige opmærksomhed udviklet et struktureret forløb for børnehaveklassen (i samarbejde med børnehave) og for 1.-2. klassetrin. Modersmålslærerne er gennem projektet blevet opmærksomme på vigtigheden af, at der i modersmålsundervisningen arbejdes med forforståelse i læseindlæringen.
De involverede lærere vurderer, at både danske og tosprogede elever med den kvalificerede læseindlæring er blevet hurtigere til at lære at læse.
Skolen tager gerne mod besøg for yderligere information om projektet.
Indskoling, Odense kommune
Bedre indskoling for tosprogede og danske elever på Højstrupskolen | |
Projektperiode: Målgruppe: |
4 år Børnehave - 2. klasse |
Totalbudget: Årsbudget: |
2.505.193 kr. 626.300 kr. |
Højstrupskolen, tlf. 6616 8799 Elevtal: 255, heraf 110 tosprogede Kontaktperson: Inge Høirup |
I projektet har indskolingsklasserne haft skema på 25 timer om ugen. De 5 "ekstra" timer er brugt til at give alle børn mere danskundervisning.
I børnehaveklasserne bliver de tosprogede børn undervist i dansk som andetsprog på et lille sproghold. I første og anden klasse skiftes mellem undervisning i sprogcenter og i klassen. I perioder på 1-2 måneder undervises alle børn sammen, og der er to-tre lærere i klassen ad gangen. De fælles undervisningsperioder forudsætter fælles planlægning, fælles ansvar og evaluering mellem klasselæreren, læreren i dansk som andetsprog og den tosprogede lærer.
Udgangspunktet har været at forbedre danskundervisningen for alle børn på skolen - hvilket forudsætter undervisningsdifferentiering. Det udgangspunkt har ført til en øget forståelse på skolen for dansk som andetsprog i alle fag, en øget forståelse for, at det er til gavn, at tosprogede børn bruger deres modersmål i undervisningen, og at det kan være en berigelse for alle, at have flere nationaliteter i klassen.
Projektet har medført en fast struktur i undervisningen i dansk som andetsprog og herigennem givet faget en bedre status på skolen. Projektet har vist, at tilknytning af tosprogede medarbejdere er central, når indlæring i dansk som andetsprog skal bygge på modersmålet. Central er også tilknytning af talepædagog, der kan sprogteste børnene, så lærerne ved, hvor de skal sætte ind i sprogundervisningen.
I projektet er der udviklet en ny organisering af undervisningen, som bl.a. indebærer samarbejde på tværs af børnehaveklasser, 1. klasse og skolefritidsordning.
Der er udviklet materialer til pararbejde i samarbejde med andre projekter i EU-regi. Materialerne kan rekvireres hos Børn- og Ungeforvaltningen, Skoleafdelingen, Odense, tlf. 6613 1372 eller hos kontaktpersonen.
Der er lavet en video om brug af pararbejde i sprogundervisningen: Spring lille frø spring. Videoen kan købes ved henvendelse til: e-magine video, tlf. 6591 0672, email: e-magine@e-magine.dk
Kontaktpersonen indgår i Undervisningsministeries formidlingsteam om integration og tager ud og fortæller om projekterfaringerne.
Indskoling, Slagelse kommune
Dansk som 2. sprog | |
Projektperiode: Målgruppe: |
3 år Tosprogede børn i børnehaveklasse - 3. klasse |
Totalbudget: Årsbudget: |
640.800 kr. 213.600 kr. |
Søndermarksskolen, tlf. 5852 7611 Elevtal: 560, heraf 62 tosprogede Kontaktperson: Kirsten Kirkvåg |
Ekstra undervisningstimer i dansk som andetsprog for tosprogede elever. Undervisningen lå i umiddelbart forlængelse af skoledagen 2 timer 2 dage om ugen. Børnene var opdelt i en tyrkisk sproggruppe og en blandet sproggruppe med børn, der talte arabisk, grønlandsk og vietnamesisk.
Til hver gruppe var knyttet en børnehaveklassepædagog, en
lærer og en tolk.
Undervisningen blev bygget op omkring temaer og leg med ca. 5 uger til hvert
tema. Eksempler på temaer: Krop og tøj, Højtider, Drama.
Forældrene var meget positive over for det tilbud, skolen gav dem med ekstra undervisning i dansk som andetsprog. I de ekstra dansktimer turde mange af børnene udfolde sig i langt højere grad, end de turde i deres klasse. Børnene har udviklet arbejdsformer og tilegnet sig normer, som de har gavn af i hjemklassen.
Børnene optrådte ved udgangen af projektet med en stor cirkusforestilling for alle forældrene, og det var tydeligt, at de havde opnået mere selvværd og selvtillid i skolesammenhæng.
Undervisningen og forældresamarbejdet i den homogene sproggruppe fungerede langt bedre end i den gruppe, hvor der var børn med 3-4 forskellige sprog og nationaliteter.
Dansk som andetsprog har siden projektets start fået status på linie med andre fag i skolens fagplan.
Medarbejderne i projektet har opnået et stort kendskab til børnenes sproglige kompetence, som i fremtiden vil kunne udnyttes i et tættere samarbejde med klasselærerne.
Der er udarbejdet rapporter og en endelig evaluering af undervisningen af dansk som andet sprog.
Indskoling, Vejle kommune
Det kan nås endnu | |
Projektperiode: Målgruppe: |
4 år 1. - 3. klasse |
Totalbudget: Årsbudget: |
1.020.000 kr. 340.000 kr. |
Nørremarksskolen, tlf. 7582 3488 Elevtal: 420, heraf ca. 126 tosprogede Kontaktperson: Grethe Binderkrantz |
Projektets mål var at fastholde og tiltrække flere danske elever via information om kvaliteten i skolens undervisning. Et nyt tilbud om en ugentlig skemafri arbejdsdag blev udviklet og afprøvet.
Fra 1.-3. klasse blev der knyttet to lærere til hver klasse en hel skemafri dag om ugen . Formålet med en skemafri dag var at gøre undervisningen mere oplevelsespræget som grundlag for både tosprogede og danske børns begrebsudvikling.
Den skemafri arbejdsdag har åbnet skolen mod omgivelserne, skabt basis for andre arbejdsformer og øget mulighed for at tage udgangspunkt i elevernes egne oplevelser. Samtidig har det givet en tryghed hos forældrene, at der denne hele dag om ugen er afsat lærerressourcer til at udvikle undervisningen. De tosprogede elever får meget ud af en undervisning, der tager udgangspunkt i konkrete oplevelser.
Vedrørende informationsvirksomhed har skolen erfaret, at for tosprogede forældre er en kombination af skriftlig og mundtlig kommunikation en fordel. Kommunikationen skal være direkte og klar omkring eksisterende problemer, og samtidig skal den lægge op til, at det er legitimt, at forældre er kritiske over for skolens udmeldinger. En åben og ærlig information giver skolen et image af at være aktivt handlende, og dermed den ressource, der ligger i at have trygge forældre, der bakker skolen op.
Der er udarbejdet informationspjece og lysbilledserie om skolen.
Skolen tager imod besøgende, der vil høre mere om projektet.