[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

Indskoling


Indskoling, Brøndby kommune



Samarbejde med daginstitutioner i forbindelse med indskrivning til børnehaveklasser/1. klasser

Projektperiode:
Målgruppe:
2 år
Børnehaveklasser og 1. klasser
Totalbudget:
Årsbudget:
182.800 kr.
91.400 kr.
Søholtskolen, tlf. 4328 2990
Elevtal: 546, heraf 325 tosprogede
Kontaktperson: Ragnhild Nielsen


Model

Projektet har til formål at få danske familier til at vælge Søholtskolen som distriktsskole ved børnenes skolestart. Projektet indebærer en stor informationsdel, hvor kontakten til forældre, børn og personale i daginstitutionerne påbegyndes tidligere end hidtil.

I løbet af efteråret inviteres daginstitutionerne til at deltage sammen med de kommende børnehaveklasseelever ved arrangementer i skolens indskoling. Desuden deltager en kontaktlærer fra skolen i forældremøder i institutionen for at give informationer om skolen. I løbet af foråret etableres en skolegruppe. Kommende børnehaveklasseelever inviteres på besøg og børnehaveklasselederen, der skal tage imod og pædagogen, der skal sige farvel til eleverne, samarbejder. Børn, der har været passet hjemme, inviteres med for at blive blandet med institutionsbørnene.


Resultater og erfaringer

Modellen har medført, at der er kommet et tæt samarbejde mellem daginstitutionerne og skolen. Det har ligeledes været positivt, at der allerede før skolestart har været kontakt mellem forældre og skole. Modellen har også medført, at børnene får en tryg skolestart, fordi de på forhånd kommer til at kende børnehaveklassen, skolen og de voksne, der fremover skal være omkring dem.

Skolen har via informationsdelen fået den ønskede PR i lokalområdet og skærpet skolebestyrelsens opmærksomhed på betydningen af kraftig profilering i lokalområdet.


Yderligere information

Indskolingsmodellen er beskrevet i en velkomstpjece, der kan rekvireres. Skolen tager gerne imod besøg.


[Billede: Velkomstpjece]

 


Indskoling, Frederiksberg kommune



Interkulturel undervisning i indskoling

Projektperiode:
Målgruppe:
3 år
Børnehaveklasse - 1. klasse
Totalbudget:
Årsbudget:
224.500 kr.
74.833 kr.
Skolen ved Bülowsvej, tlf. 3135 3290
Elevtal: 533, heraf 80 tosprogede
Kontaktperson: Benny Grubak


Model

Projektet består i udvikling og gennemførelse af interkulturelle undervisningsforløb med det formål at sikre de tosprogede elever en bedre skolestart og udbytte af skolegangen.

Undervisningen bliver organiseret i temaer, i grupper og som fællesaktiviteter på tværs af børnehaveklassen og 1. klasse. Arbejdet foregår i et tæt samarbejde mellem børnehaveklasseleder, klasselærer, klassens øvrige lærere og ikke mindst med den tosprogede lærer i tæt tilknytning til de tosprogede elevers modersmålsundervisning. Skole/hjem-samarbejdet består bl.a. i hyppige orienteringsmøder og i at inddrage forældrene som ressourcepersoner i undervisningen.


Eksempler på undervisningsforløb:

  • Skole i Tyrkiet - undervisningen tilrettelægges som i en tyrkisk skole.
  • Børn i alverdens lande - børnene arbejder i grupper med 7 forskellige lande. Temaet munder ud i et stort åbent-hus arrangement, hvor grupperne præsenterer "deres" lande.
  • Integrationsmusical for børnehave-, 1. og 2. klasse – hvor børnene bringes gennem en rejse i verden.


Resultater og erfaringer

Den tosprogede medarbejder har spillet en central rolle i gennemførelsen af projektet. Den fælles planlægning og gennemførelse af temaugerne kræver daglig evaluering i gruppen, hvis det skal fungere optimalt.
For skolens øvrige personale har projektet synliggjort et behov for opkvalificering i forhold til undervisningen af tosprogede elever, og der er lavet kursus for klasselærerne på området.

Danske såvel som tosprogede forældre har vist en stor lyst til at bidrage og til at lære hinanden at kende. Forældresamarbejdet kan med fordel i mindre grad bygge på møder og i højere grad på aktiviteter, der knytter an til undervisningen af eleverne.


Yderligere information

Der er udarbejdet en årlig evalueringsrapport – dvs. i alt 3 evalueringsrapporter, hvor de enkelte undervisningsforløb skitseres.

 


Indskoling, Gentofte kommune og Københavns kommune



Venskabsskoler

Projektperiode:
Målgruppe:
2 år
Børnehaveklasse - 1. klasse
Totalbudget:
Årsbudget:
214.300 kr.
107.150 kr.

Busses skole i Gentofte, tlf. 3167 0757
Fra Busses skole deltog ca. 60 børn fra børnehaveklasse, 1. og 2. klasse
Kontaktperson: Mette Rasmussen

Bjørns Internationale skole i København, tlf. 3929 2937
Fra Bjørns Internationale Skole deltog ca. 40 børn fra børnehaveklasse og 1. klasse
Kontaktperson: Rosemary Kronby


Model

Målet med projektet var at fremme den interkulturelle forståelse blandt eleverne på en skole med udelukkende danske elever og en skole med primært tosprogede elever.

Modellen består i, at de to skoler gensidigt besøger hinanden og gennemfører fælles temaundervisning for børnene i indskolingen. Det første projektår var det organiseret som et ugentligt møde, det andet år med 12 møder på et år.


Eksempler på temaer og aktiviteter på besøgsdagene:

  • Om navngivning og kristen jul, herunder besøg i en kirke
  • Om Ramadan, Eid og Islam, herunder besøg i en moske
  • Kulturfester med mad og dans fra forskellige lande
  • Modeopvisning med tøj fra hele verden
  • Ture til skoven, mosen med bål og orienteringsløb med billedopgaver
  • Idrætsaktiviteter og lege.


Resultater og erfaringer

Indskolingsbørnene er stadig ved at vænne sig til deres egen skole, og besøg på andre skoler kan derfor være for overvældende. Elever på mellemtrinnet vil være en bedre aldersgruppe for denne type temaundervisning på tværs af skoler. I den aldersgruppe vil venskaber på tværs af etniske grupper også i højere grad kunne udvikle sig udover undervisningssituationerne.

Udover at børnene havde forskellige kulturbaggrunde, havde de to skoler også forskellige skolekulturer, så for alle var det et lærestykke at skulle organisere en fælles undervisning. Det interkulturelle møde undergik i løbet af de to år en udvikling fra, at eleverne slet ikke kendte hinanden - til et frygtfyldt møde - til en modvillig konkurrencemæssig adfærd - henimod gensidig glæde og positivt udbytte af samværet.

Forældrenes aktive deltagelse som ressourcepersoner i formidlingen af kultur og religion er en forudsætning, hvis integrationen af etniske minoriteter i skolen skal lykkes.


Yderligere information

Artikel i Tidens Skole nr. 12, september 1998.

 


Indskoling, Glostrup kommune



Intensiveret undervisning i dansk som andetsprog
Et led i bestræbelserne på at tiltrække og fastholde danske elever/forældre

Projektperiode:
Målgruppe:
2 år
1. og 2. klasse
Totalbudget:
Årsbudget:
1.025.000 kr.
512.500 kr.
Vestervangskolen, tlf. 4396 6342
Elevtal: 325, heraf 100 tosprogede
Kontaktperson: Birgit Kontorowitz


Model

For at støtte de tosprogede elever, der havde brug for særlig støtte i dansk som andetsprog, blev klasserne tildelt ca. 5 ekstra lærertimer i klassen samt 3 timer til ekstra dansk efter skoletid. Derved har det været muligt at arbejde med børnenes forforståelse samt arbejde videre med de emner, der bliver arbejdet med i klassen. Undervejs blev skolen inspireret til at lægge sprogcentertimerne for 1. og 2. klasses eleverne i samme tidsrum fra kl. 12-13. Det gav mulighed for nye aktiviteter i fællesskab i gruppen - f.eks. ture ud af huset og teaterarbejde.


Resultater og erfaringer

Projektet har medvirket til, at de tosprogede elever, der var sprogligt dårlige til dansk, kom med fra starten af læseindlæringen - bl.a. fordi de ekstra lærerkræfter i højere grad gjorde det muligt at arbejde i mindre grupper, og gav mere tid til den enkelte elev. Projektets mål var også gennem bedre danskundervisning at fastholde danske elever, hvilket er lykkedes i og med, at ingen danske børn er flyttet fra klasserne i projektforløbet.

Projektets succes er betinget af, at de implicerede lærere såvel som ledelsen på hver deres måde påtager sig ansvar for kvalitet i indholdet. Et mere fleksibelt skema kunne imidlertid have givet et større udbytte af projektet.

Projektet bliver fulgt op med kurser og pædagogisk dag på skolen om "dansk som andetsprog".


Yderligere information

Skolen kan kontaktes for mere information om projektet.


[Billede: Børn]

 


Indskoling, Glostrup kommune



Tiltrækning af tosprogede elever på Nordvangskolen

Projektperiode:
Målgruppe:
2 år
Børnehaveklasse - 2. klasse
Totalbudget:
Årsbudget:
977.500 kr.
488.750 kr.
Nordvangskolen, tlf. 4396 4390
Elevtal: 684, heraf 72 tosprogede
Kontaktperson: Inge Rose


Model

Modellen byggede på en bred vifte af indsatsområder, der tilsammen skulle tiltrække og fastholde et antal tosprogede elever fra et skoledistrikt med en høj andel af tosprogede elever.


Midlerne var:

  • udvikling af forældresamarbejdet
  • samarbejdet mellem danske og tosprogede lærere
  • forbedring af undervisningen i dansk som andetsprog ved øget inddragelse af elevernes modersmål
  • øget kompetence blandt faglærere, hvad angår undervisning af tosprogede elever.


Konkret udmøntede projektet sig i følgende aktiviteter:

  1. Mødregruppe 3 timer om ugen.
  2. Sprogstimulering for de børn, der følges med mødrene.
  3. Tosprogede lærere i alle lektioner i modtagelsesbørnehaveklassen.
  4. Sprogstimulering af de tosprogede elever i de almindelige børnehaveklasser 2 gange om ugen.
  5. Dansk som andetsprog i 1. og 2. klasse.


Resultater og erfaringer

Der er i alt startet 17 tosprogede børn fra et andet skoledistrikt, og de 10 er blevet på skolen. Fremover er der ikke planer om at tiltrække elever fra skoler med en høj andel af tosprogede elever, fordi erfaringerne nu viser, at det ikke fremmer integrationen, når børn placeres på skoler langt væk fra deres bopæl.

Med hensyn til kvaliteten i undervisningen af de tosprogede elever, der går på skolen, er projekterfaringen at de tosprogede medarbejdere i modtagelsesklassebørnehaven har fremmet elevernes andetsprogstilegnelse, fordi eleverne har kunnet støtte sig til deres modersmål. Derudover har det gjort undervisningen interkulturel. De tosprogede medarbejdere har skabt tryghed hos både børn og forældre. Projektet har medført en procedure, hvor der for fremtiden vil ligge en grundig beskrivelse af hvert enkelt tosproget barn, når eleven udsluses til normalklasse.


Yderligere information

Der er udarbejdet en rapport om projektet, der uddyber det pædagogiske arbejde på de forskellige indsatsområder.

 


Indskoling, Haderslev kommune



Indskolingsaktiviteter for tosprogede elever og deres forældre

Projektperiode:
Målgruppe:
3 år
Bh klasse - 1. klasse (udvidet til 2. klasse undervejs)
Total:
Årsbudget:
134.000 kr.
44.666 kr.
Favrdalsskolen, tlf. 7422 2820
Elevantal: 503, heraf 83 tosprogede
Kontaktperson: Bente Woidemann Bak


Model

Formålet er at give de tosprogede elever en tryg og harmonisk skolestart og lette kommunikationen mellem hjem og skole.

Hver 1. klasse har 3 ugentlige lektioner udover det normale skematimetal. Timerne anvendes til den enkelte tosprogede elev, hele gruppen af tosprogede elever og deres forældre.

Undervisningen og samværet foregår på skolen eller i elevens eget hjem eller i nærområdet. I undervisningen er der afsat timer til, at børnehaveklassepædagogen kan få hjælp fra en ergoterapeut og en tale/hørepædagog for at skabe sammenhæng mellem den kropslige og sproglige udvikling.

Samværet i det tosprogede barns hjem giver mulighed for at opbygge forældrekontakt - endvidere får børnehaveklasse-pædagogen og læreren udvidet deres kendskab til elevens kulturelle baggrund. Formålet er også at informere forældrene om skolens regler og forventninger.


Resultater og erfaringer

Den nære kontakt, der opstår mellem de tosprogede elever og lærere igennem de tildelte ekstra timer, er af meget stor værdi. Det har givet glade og trygge børn, der i klassesammenhæng i højere grad deltager på lige fod med de danske elever. Jo mere der er blevet sat ind på at udvide elvernes kendskab og begreber til dansk sprog og kultur, jo større bliver grundlaget for og deres overskud til at modtage undervisning.


Af andre positive erfaringer kan nævnes at:

  • børnenes sproglige udvikling har været i stadig fremgang
  • børnene har fået danske kammerater i skolen
  • forældrene kommer oftere på skolen, inddrages i klassens hverdag og reflekterer i højere grad på meddelelser fra skolen.


Yderligere information

Skolen tager gerne imod besøg.

Tidligere projektkoordinator Helen Kelsen indgår i Undervisningsministeriets formidlingsteam om integration i skolen og tager ud og fortæller om bl.a. erfaringerne fra dette indskolingsprojekt, tlf. 7462 6622.

 


Indskoling, Hvidovre kommune



Sproglig og social stimulering af tosprogede elever

Projektperiode:
Målgruppe:
4 år
Børnehaveklasse, 1. og 2. klasse
Totalbudget:
Årsbudget:
668.000 kr.
167.000 kr.
Sønderkærskolen, tlf. 3675 3035
Elevtal: 360, heraf 35 tosprogede
Kontaktperson: Lone Jørgensen


Model

Modellen bygger på 3 indsatsområder:

  1. Sproglig stimulering af eleverne.
    Der har været arbejdet med forskellige sprogspil, rim- og remser, musik og bevægelse samt "begynder-dansk" undervisning med bøger - både skriftligt og mundtligt.
  2. Lektiehjælp.
    I en lille gruppe har børnene fået støtte til at udvikle gode arbejdsmetoder i lektiearbejdet.
  3. Hjemmebesøg.


Resultater og erfaringer

Det har fået status som noget attraktivt at gå til de ekstra dansktimer, fordi det for mange af eleverne har ført til bedre resultater i skolen.

Lektiehjælpen har betydet, at langt færre tosprogede har haft brug for at gå til specialundervisning.

Hjemmebesøgene har i praksis ført til at forældre og elever deltager mere aktivt i skolens sociale liv. Skolen vurderer, at hjemmebesøgene har gjort både elever og forældre trygge ved skolen og de lærere, der har været tilknyttet projektet.


Yderligere information

Skolen tager gerne imod besøg for yderligere information om projektet.

 


Indskoling, Ishøj kommune



En forstærket pædagogisk indsats for de yngste elever med det formål at fastholde de danske elever på Strandgårdskolens 1. - 3. klasse

Projektperiode:
Målgruppe:
4 år
1. - 3. klasse
Totalbudget:
Årsbudget:
2.948.334 kr.
982.778 kr.
Strandgårdskolen, tlf. 4373 5861
Elevantal: 468, heraf 262 tosprogede
Kontaktperson: Else Nielsen


Model

Gennem en udmøntning af Folkeskolelovens §25 om holddelt undervisning, har skolen med projektet ønsket at fastholde antallet af elever med dansk som modersmål.

Holdene sammensættes ud fra en vurdering af elevernes dansksproglige kompetence, og de ændres hen over året. Kønsopdelte grupper har også været afprøvet.

På hver enkelt årgang aftaler klassens lærere, i hvilke fag den holddelte undervisning skal gennemføres, antal timer og varigheden af de perioder, holdopdelingen skal fungere i.


Resultater og erfaringer

Det er vanskeligt at måle, om danske elever er fastholdt, men gennem projektet har skolen opnået god dialog med både danske og tosprogede forældre, hvilket kan have betydning for fastholdelse af danske familier.

Holddelingen har gjort det muligt at tilrettelægge en undervisning, der tilgodeser den enkelte elev. Holdene har været forskelligt sammensat på årgangene, men det sproglige niveau har været gennemgående for, at dansk som andetsprog også kunne blive tilgodeset.

Lærerne har gennem undervisning med holddeling fået et mere nuanceret syn på de tosprogede elevers dansksproglige kompetence og bedre mulighed for at undervise i dansk som andetsprog.


Yderligere information

Der er produceret en video, der forklarer holddelingsprincippet.

Kontaktpersonen indgår i Undervisningsministeries formidlingsteam om integration i skolen og tager ud og fortæller om projekterfaringerne.


[Billede: Velkommen]

 


Indskoling, Ishøj kommune



Holddelte aktiviteter i dansk og dansk som andetsprog i børnehaveklasserne og 1. klasserne

Projektperiode:
Målgruppe:
3 år
Børnehaveklasser og 1. klasser
Totalprojekt:
Årsbudget:
2.606.550 kr.
868.850 kr.
Vibeholmskolen, tlf. 4373 2044
Elevtal: 604, heraf 203 tosprogede
Kontaktperson: Peter Jensen


Model

Projektet har fokuseret på bedre sprogudvikling ved hjælp af holddeling. I projektet blev der skabt en organisering, hvor den enkelte klasse var delt i en uge og sammen i to uger. Det afgørende ved denne model med holddeling er, at den giver mulighed for intensive forløb og samtidig sikrer børnenes oplevelse af at tilhøre det samme pædagogiske fællesskab. Projektet byggede på intensiv brug af kvalificerede tosprogede medarbejdere.


Resultater og erfaringer

De tosprogede børn har i projektperioden udviklet både deres modersmål og deres dansk som andetsprog. De har brugt de holddelte aktiviteter som et pædagogisk rum, hvor de kunne tage chancer og vinde selvtillid.

Organiseringen af undervisningen har gjort det muligt at sætte langt mere fokus på det enkelte barn, og det har derfor også været muligt at give forældresamarbejdet et personligt og mere konkret indhold.

Projektet har vist, at det er afgørende, at personalet og især de tosprogede pædagoger og lærere har indsigt i børns sprogudvikling. Projektets styrke har desuden været den ekstraordinære indsats af kvalificeret tosproget personale.


Yderligere information

Kontaktpesonen indgår i Undervisningsministeriets formidlingsteam om integration og tager ud og fortæller om bl.a. erfaringer fra dette projekt.

 


Indskoling, Ishøj kommune



Sprogstimulering af danske og tosprogede børn i børnehaveklasserne

Projektperiode:
Målgruppe:
3 år
Tosprogede børnehaveklasseelever
Totalbudget:
Årsbudget:
1.029.400 kr.
343.135 kr.
Gildbroskolen, tlf. 4373 3511
Elevtal: 610, heraf 210 tosprogede
Kontaktperson: Seref Yildirim


Model

Alle de tosprogede børn hørte til i en hjemklasse, hvor de blev undervist sammen 3 lektioner hver dag. Herefter blev de tosprogede børn undervist for sig selv i et særskilt lokale i 2 lektioner af den tosprogede lærer og en pædagog.
Årsplanen var udarbejdet i fællesskab mellem personalet i børnehaveklasserne, integrationsprojektets lærer og en pædagog. Derudover indebar modellen en række fællesarrangementer for alle børn og forældre som f.eks. dragetur og fælles spisning, leg og underholdning.


Resultater og erfaringer

Den tosprogede medarbejders kompetence, som bl.a. har givet børnene mulighed for at bruge deres modersmål, er central for projektets resultater. Eleverne har kunnet fortælle på modersmålet og på den måde fået trænet deres formulerings- og kommunikationsevner. Den tosprogede medarbejder har før og efter aktiviteter i hjemklassen kunnet gennemgå emner og begreber med de tosprogede elever og givet dem større mulighed for at deltage og forstå helheden i den fælles undervisning.

Der meldes positivt tilbage fra lærerne i 1. klasse, der har modtaget elever, der har været med i projektet, at de fælles aktiviteter for hele familien tydeligvis har betydning for det fortsatte skole/hjem-samarbejde.


Yderligere information

Skolen tager gerne imod besøg og fortæller mere om projektet, som delvist føres videre.


[Billede: Børn udendørs]

 


Indskoling, Københavns kommune



Fælles oplevelser - fælles sprog

Projektperiode:
Målgruppe:
4 år
Børnehaveklasse, 1. og 2. klasse
Totalbudget:
Årsbudget:
955.000 kr.
238.750 kr.
Hellig Kors Skole, tlf. 3539 8305
Elevtal: 386, heraf 257 tosprogede
Kontaktperson: Bente Christiansen


Model

Projektet er bygget op omkring en ugentlig indskolingsdag, hvor tolærerordning i alle indskolingsklasser gør det muligt at tage på mange ekskursioner og arbejde i værksteder på tværs af klasserne. I værkstedsarbejdet lægges der vægt på det pratisk-musiske. Efterbearbejdelse af de fælles oplevelser prioriteres højt. Der arbejdes med ord og begreber bl.a. i form af dagbogsskrivning, klassehistorier, planchefremstilling, fremlæggelse for hinanden, udstillinger på skolen, indlæg i skoleblad og lokalblade m.v.

Skole/hjem-samarbejdet har også været opprioriteret. Udover almindelige forældremøder, konsultationer og sociale arrangementer på klassebasis har der været 2-3 større fællesarrangementer hvert år.

Det ugentlige timetal er øget i 1. og 2. klasse med en ekstra time + ekstra timer til tolærerordning.


Resultater og erfaringer

Modellen har medført en større kvalitet i undervisningen i indskolingen, og Indre Nørrebro Bydelsråd har derfor valgt at fortsætte projektet.

Det er projektets erfaring, at forældrekontakten skal være intensiv fra skoleårets start. Den personlige kontakt og de sociale arrangementer, hvor de tosprogede familier kan inddrages i planlægningen, er centrale for et godt skole/hjem-samarbejde. Samarbejdet med de tosprogede børns familier er et område, der stadig har brug for udvikling.

Det er også projektets erfaring, at det er fundamentalt, at der afsættes tid til samarbejde og koordinering blandt medarbejderne i indskolingen.


Yderligere information

Skolen tager gerne imod besøg for yderligere information om projektet.


[Billede: Indskolingen har været på tur]

 


Indskoling, Københavns kommune



Sproggruppeprojektet

Projektperiode:
Målgruppe:
3 år
Børnehaveklasse - 2. klasse
Totalbudget:
Årsbudget:
3.980.000 kr.
1.990.000 kr.
Københavns kommunale skolevæsen, tlf. 3366 4351
Kontaktperson: Søren Hegnby

Følgende skoler er involveret i projektet:

Havremarken skole, tlf. 3585 0599
Elevtal: 258, heraf 68 tosprogede
Kontaktperson: børnehaveklasseleder Joan Olivares

Rådmandsgades skole, tlf. 3583 0578
Elevtal: 559, heraf 355 tosprogede
Kontaktperson: lærer Anne Marie Nyholm

Frederikssundsvejens skole, tlf. 3810 4565
Elevtal: 293, heraf 195 tosprogede
Kontaktperson: lærer Isni Memedi

Grundtvigsskolen, tlf. 3581 1590
Elevtal: 356, heraf 136 tosprogede
Kontaktperson: lærer Murat Durkal

Tingbjerg skole, tlf. 3860 2147
Elevtal: 600, heraf 363 tosprogede
Kontaktperson: funktionslærer Turgay Sahin

Oehlenschlægersgades skole, tlf. 3122 4312
Elevtal: 252, heraf 182 tosprogede
Kontaktperson: lærer Lisbeth Eg Jensen


Model

Projektet er formuleret centralt i Københavns kommune. I forsøget dannes klasser af en gruppe danske børn, en gruppe tosprogede børn med samme modersmål samt en mindre gruppe tosprogede med forskellige modersmål. En sådan klasse undervises i fællesskab af danske lærere/børnehaveklasseledere og en tosproget lærer, som deler modersmål med sproggruppens børn.

Der har været tilknyttet kursusaktiviteter for lærerne til projektet.


Begrundelsen for modellen er:

  1. Sproglig: Når det tosprogede barn kan bruge begge sine sprog i undervisningen, kan det aktivere alle sine ressourcer til at tilegne sig viden, færdigheder og holdninger.
  2. Identifikationsskabende: Selv på skoler med mange tosprogede elever består lærerpersonalet ofte udelukkende af danske lærere samt enkelte løst tilknyttede tosprogede lærere. Det er vigtigt for de tosprogede børn, at blive undervist af tosprogede lærere som synlige og ligeværdige voksne i skolen for derigennem at få positive identifikationsfigurer.
  3. Forældresamarbejdet: De tosprogede lærere med kendskab til tosprogede forældres sprog og kultur kan etablere et langt mere smidigt og udbygget forældresamarbejde med en forældregruppe, som skolerne ellers har svært ved at få kontakt med.


Resultater og erfaringer

Projektet blev igangsat som en politisk beslutning i Københavns kommune. Et indskolingsprojekt på tosproget grundlag har været en voldsom ændring af den gængse måde at drive skole på:

  • et nyt sprog introduceres som arbejdssprog i undervisningen
  • nye kollegaer med andre kulturelle og uddannelsesmæssige baggrunde ansættes
  • grundsynet på undervisningen af tosprogede elever ændres fra fordanskning til integration.

De store ændringer har medført turbulens blandt skoleledere, lærere og forældre, og givet skoleforvaltningen en væsentlig erfaring om, at nye udviklingsprojekter i skolen, der udspringer af politiske beslutninger ovenfra, kræver grundig introduktion til alle lærere på de berørte skoler. Og det kræver grundig opfølgning på klasse- og lærerniveau af forvaltningens konsulenter.


[Billede: Elev og lærer]


Efter de første 3 år er meldingerne fra skolerne imidlertid overvejende positive. Projektet afføder mere sprogligt velfungerende tosprogede elever med mere selvttillid, og forældresamarbejdet er klart forbedret.


Projekterfaringerne viser desuden, at følgende faktorer i projektet har afgørende betydning for at sikre en bedre integration af tosprogede elever i folkeskolen:

  1. ansættelsen af velkvalificerede tosprogede lærere
  2. at elevernes viden på modersmålet bliver brugt til noget i skolen
  3. at der er tilknyttet efteruddannelsesaktiviteter for de involverede lærere

Det sværeste for de involverede lærere er stadig at tilrettelægge undervisningen således, at begge sprog (dansk og det pågældende indvandrersprog) og begge lærere indgår aktivt i hele undervisningen.


Yderligere information

Projektet er beskrevet i bogen "Kulør på skoleudvikling - Integrationsprojektet og Folkeskole år 2000", Undervisningsministeriet, 1998.

Projektet er også omtalt i artiklen Pædagogisk indhold i sproggruppeforsøget i "Københavns Kommuneskole" nr. 2, 24. januar 1996 og i artiklen Tosprogede elever - sproggruppeforsøg i Københavns Kommuneskole nr. 4, 18. februar 1998. + i artiklen Sproggrupper og artiklen Tosprogede lærere begge i "Forud - Københavns skolevæsen udviklingsafdelingen" juni 1997.

Projektet er ved at blive eksternt evalueret. I december 1999 foreligger der en evaluering af sproggruppeprojektet.

Fra Rådmandsgades skole indgår pædagog Kirsten Rosenquist og lærer Shegel Kadhim i Undervisningsministeries formidlingsteam om integration i skolen og tager ud og fortæller om deres erfaringer med sproggrupper i indskolingen.

 


Indskoling, Køge kommune



Kvalificeret læseindlæring i indskolingen med integration af modersmålsundervisningen

Projektperiode:
Målgruppe:
3 år
Børnehaveklasse, 1. og 2. klasse
Totalbudget:
Årsbudget:
592.680 kr.
197.560 kr.
Ellemarksskolen, tlf. 5665 1532
Elevtal: 412, heraf 161 tosprogede
Kontaktperson: Hanne Søe


Model

Projektet vil nå en vellykket læsning for alle elever med udgangspunkt i den enkelte elevs viden og erfaring. For de tyrkiske elever indbærer det bl.a., at modersmålsundervisningen koordineres med læseindlæringen. Danske og tosprogede elever undervises parallelt i børnehaveklassen og 1. klasse. Emner og metoder, der arbejdes med i det almindelige undervisningsforløb, integreres i modersmålsundervisningen. Der er tolærerordning i projektet. I halvdelen af timerne varetages undervisningen af en tosproget lærer. Derudover undervises de tyrkiske elever i dansk som andetsprog i 4 timer ugentligt af en dansk lærer. Imens træner de danske elever sprogstimulering med den anden lærer.

Der har været knyttet læreruddannelse til projektet.


Resultater og erfaringer

Projektet har udviklet en fast struktur for undervisning i dansk som andetsprog, som fortsætter efter projektets ophør. Generelt er der med fokus på læseindlæringen og den sproglige opmærksomhed udviklet et struktureret forløb for børnehaveklassen (i samarbejde med børnehave) og for 1.-2. klassetrin. Modersmålslærerne er gennem projektet blevet opmærksomme på vigtigheden af, at der i modersmålsundervisningen arbejdes med forforståelse i læseindlæringen.

De involverede lærere vurderer, at både danske og tosprogede elever med den kvalificerede læseindlæring er blevet hurtigere til at lære at læse.


Yderligere information:

Skolen tager gerne mod besøg for yderligere information om projektet.

 


Indskoling, Odense kommune



Bedre indskoling for tosprogede og danske elever på Højstrupskolen

Projektperiode:
Målgruppe:
4 år
Børnehave - 2. klasse
Totalbudget:
Årsbudget:
2.505.193 kr.
626.300 kr.
Højstrupskolen, tlf. 6616 8799
Elevtal: 255, heraf 110 tosprogede
Kontaktperson: Inge Høirup


Model

I projektet har indskolingsklasserne haft skema på 25 timer om ugen. De 5 "ekstra" timer er brugt til at give alle børn mere danskundervisning.

I børnehaveklasserne bliver de tosprogede børn undervist i dansk som andetsprog på et lille sproghold. I første og anden klasse skiftes mellem undervisning i sprogcenter og i klassen. I perioder på 1-2 måneder undervises alle børn sammen, og der er to-tre lærere i klassen ad gangen. De fælles undervisningsperioder forudsætter fælles planlægning, fælles ansvar og evaluering mellem klasselæreren, læreren i dansk som andetsprog og den tosprogede lærer.


Resultater og erfaringer

Udgangspunktet har været at forbedre danskundervisningen for alle børn på skolen - hvilket forudsætter undervisningsdifferentiering. Det udgangspunkt har ført til en øget forståelse på skolen for dansk som andetsprog i alle fag, en øget forståelse for, at det er til gavn, at tosprogede børn bruger deres modersmål i undervisningen, og at det kan være en berigelse for alle, at have flere nationaliteter i klassen.

Projektet har medført en fast struktur i undervisningen i dansk som andetsprog og herigennem givet faget en bedre status på skolen. Projektet har vist, at tilknytning af tosprogede medarbejdere er central, når indlæring i dansk som andetsprog skal bygge på modersmålet. Central er også tilknytning af talepædagog, der kan sprogteste børnene, så lærerne ved, hvor de skal sætte ind i sprogundervisningen.

I projektet er der udviklet en ny organisering af undervisningen, som bl.a. indebærer samarbejde på tværs af børnehaveklasser, 1. klasse og skolefritidsordning.


Yderligere information om projektet

Der er udviklet materialer til pararbejde i samarbejde med andre projekter i EU-regi. Materialerne kan rekvireres hos Børn- og Ungeforvaltningen, Skoleafdelingen, Odense, tlf. 6613 1372 eller hos kontaktpersonen.

Der er lavet en video om brug af pararbejde i sprogundervisningen: Spring lille frø spring. Videoen kan købes ved henvendelse til: e-magine video, tlf. 6591 0672, email: e-magine@e-magine.dk

Kontaktpersonen indgår i Undervisningsministeries formidlingsteam om integration og tager ud og fortæller om projekterfaringerne.


[Billede: Dreng]

 


Indskoling, Slagelse kommune



Dansk som 2. sprog

Projektperiode:
Målgruppe:
3 år
Tosprogede børn i børnehaveklasse - 3. klasse
Totalbudget:
Årsbudget:
640.800 kr.
213.600 kr.
Søndermarksskolen, tlf. 5852 7611
Elevtal: 560, heraf 62 tosprogede
Kontaktperson: Kirsten Kirkvåg


Model

Ekstra undervisningstimer i dansk som andetsprog for tosprogede elever. Undervisningen lå i umiddelbart forlængelse af skoledagen 2 timer 2 dage om ugen. Børnene var opdelt i en tyrkisk sproggruppe og en blandet sproggruppe med børn, der talte arabisk, grønlandsk og vietnamesisk.

Til hver gruppe var knyttet en børnehaveklassepædagog, en lærer og en tolk.
Undervisningen blev bygget op omkring temaer og leg med ca. 5 uger til hvert tema. Eksempler på temaer: Krop og tøj, Højtider, Drama.


Resultater og erfaringer

Forældrene var meget positive over for det tilbud, skolen gav dem med ekstra undervisning i dansk som andetsprog. I de ekstra dansktimer turde mange af børnene udfolde sig i langt højere grad, end de turde i deres klasse. Børnene har udviklet arbejdsformer og tilegnet sig normer, som de har gavn af i hjemklassen.

Børnene optrådte ved udgangen af projektet med en stor cirkusforestilling for alle forældrene, og det var tydeligt, at de havde opnået mere selvværd og selvtillid i skolesammenhæng.

Undervisningen og forældresamarbejdet i den homogene sproggruppe fungerede langt bedre end i den gruppe, hvor der var børn med 3-4 forskellige sprog og nationaliteter.

Dansk som andetsprog har siden projektets start fået status på linie med andre fag i skolens fagplan.

Medarbejderne i projektet har opnået et stort kendskab til børnenes sproglige kompetence, som i fremtiden vil kunne udnyttes i et tættere samarbejde med klasselærerne.


Yderligere information

Der er udarbejdet rapporter og en endelig evaluering af undervisningen af dansk som andet sprog.


[Billede: En klasse]

 


Indskoling, Vejle kommune



Det kan nås endnu

Projektperiode:
Målgruppe:
4 år
1. - 3. klasse
Totalbudget:
Årsbudget:
1.020.000 kr.
340.000 kr.
Nørremarksskolen, tlf. 7582 3488
Elevtal: 420, heraf ca. 126 tosprogede
Kontaktperson: Grethe Binderkrantz


Model

Projektets mål var at fastholde og tiltrække flere danske elever via information om kvaliteten i skolens undervisning. Et nyt tilbud om en ugentlig skemafri arbejdsdag blev udviklet og afprøvet.

Fra 1.-3. klasse blev der knyttet to lærere til hver klasse en hel skemafri dag om ugen . Formålet med en skemafri dag var at gøre undervisningen mere oplevelsespræget som grundlag for både tosprogede og danske børns begrebsudvikling.


Resultater og erfaringer

Den skemafri arbejdsdag har åbnet skolen mod omgivelserne, skabt basis for andre arbejdsformer og øget mulighed for at tage udgangspunkt i elevernes egne oplevelser. Samtidig har det givet en tryghed hos forældrene, at der denne hele dag om ugen er afsat lærerressourcer til at udvikle undervisningen. De tosprogede elever får meget ud af en undervisning, der tager udgangspunkt i konkrete oplevelser.

Vedrørende informationsvirksomhed har skolen erfaret, at for tosprogede forældre er en kombination af skriftlig og mundtlig kommunikation en fordel. Kommunikationen skal være direkte og klar omkring eksisterende problemer, og samtidig skal den lægge op til, at det er legitimt, at forældre er kritiske over for skolens udmeldinger. En åben og ærlig information giver skolen et image af at være aktivt handlende, og dermed den ressource, der ligger i at have trygge forældre, der bakker skolen op.


Yderligere information

Der er udarbejdet informationspjece og lysbilledserie om skolen.

Skolen tager imod besøgende, der vil høre mere om projektet.




Forsiden | Kapitel 1 | Kapitel 3