[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

Småbørn


Småbørn, Herning kommune



Sprogstimulering af førskolebørn i Herning

Projektperiode:
Målgruppe:
2 år
Tosprogede førskolebørn
Totalbudget:
Årsbudget:
525.764 kr.
262.882 kr.
Skoleforvaltningen, tlf. 9628 2828
Kontaktperson: Ellen Thomsen


Model

3 børnehaver og 3 skoler indgår i projektet. Målet er at give de tosprogede småbørn en større sproglig og kulturel kompetence, så de er bedre forberedt til at starte sammen med danske børn i børnehaveklassen.

I de deltagende børnehaver oprettes sproggrupper to gange to timer ugentligt. Der deltager en pædagog fra hver institution i den enkelte sproggruppe samt en koordinator, der er med i alle sproggrupper. Efter 1/2 år i sproggrupper kobles skolerne på. De "gamle" sproggrupper opløses og børnene starter i sproggrupper på den skole, de skal starte på et halvt år senere. Gruppen mødes to gange to timer pr. uge på skolen. Sideløbende er der stadig sproggruppe på institutionen med deltagelse af pædagogen og koordinatoren.

Pædagogisk arbejdes der struktureret og målrettet med emner i sprogstimuleringen i grupperne. Derudover er der en del ture uden for institutionen for at udvide børnenes omverdensbevidsthed, begrebsforståelse og for at give dem et større ordforråd.


Resultater og erfaringer

Efter projektet har de deltagende tosprogede børn – ifølge de involverede pædagoger og koordinators vurdering - mulighed for at få en god skolestart. Deres ordforråd, begrebsforståelse og forståelse af omverdenen er blevet større. De bruger i stigende omfang dansk sprog aktivt og spontant. Børnene i sproggrupperne har fået en højere status i den store gruppe end tidligere og deres samspil med danske børn er i udvikling. Børnene har i takt med sprogudviklingen fået større selvtillid og selvfølelse. Der er dannet tradition for et tæt forældresamarbejde, og der er sat fokus på tosprogede børn i de deltagende institutioner og skoler.


Sprogstimuleringsgruppen bør placeres i en daginstitution. Denne placering giver mulighed for:

  • samspil med danske børn
  • at sproggruppen bliver en integreret del af børnenes hverdag
  • tæt forældrekontakt
  • at institutionens pædagoger kan følge op på sproggruppens arbejde
  • at sproggruppen får status via sin synlighed i dagligdagen
  • mere fokus på og forståelse for de tosprogede børns vilkår.


Det er væsentligt, at der er en koordinator, der sikrer:

  • fælles koordinering og planlægning for alle sproggrupper i daginstitutioner og på skoler
  • det pædagogiske indhold i sprogstimuleringen
  • at der opbygges en faglig og kulturel ekspertise i forhold til tosprogede
    børn og familier
  • synliggørelse af sproggrupperne og deres arbejde
  • vedvarende og forpligtigende forældresamarbejde.

Det er nødvendigt med en permanent ekstra indsats, ekstra støtte til og fokus på de tosprogede børns integration i det danske samfund.


Yderligere information

Der er udarbejdet en midtvejsevaluering af sprogstimuleringsprojektet. Kan rekvireres hos skolekonsulenten Herning kommune.

Skolekonsulent Ellen Thomsen indgår i Undervisningsministeriets formidlingsteam om integration og tager ud og fortæller om projekterfaringerne.

 


Småbørn, Ishøj kommune



"Leg og læs" - førskoleprojekt i fire kommunale daginstitutioner i Ishøj

Projektperiode:
Målgruppe:
4 år
3-6-årige førskolebørn
Totalbudget:
Årsbudget:
524.126 kr.
131.031 kr.
Pædagogisk Central, Ishøj, tlf. 4354 1600
Elevtal: 250 børn, heraf 70 tosprogede
Kontaktperson: Peter Jensen


Model

Leg og læs er et projekt for førskolebørn i 4 kommunale daginstitutioner i Ishøj. Målet har været at medvirke til, at alle børn starter i skolen på mere identiske vilkår og med større kendskab til hinanden. Leg og læs har været en del af institutionernes samlede pædagogiske praksis. Der er sat fokus på børnenes sproglige (tale/skriftsproglige) udvikling og indsigt. Den konkrete metode ligger i arbejdet med ordkort og ordkasser samt i emnearbejde, hvor der bruges skriftlige og andre grafiske udtryk. Leg og læs er ikke et færdigt projekt med endelige konklusioner. Det skal hele tiden videreudvikles.


Resultater og erfaringer

Leg og læs har vist, at det er muligt at forholde sig bevidst til børnenes sproglige udvikling inden for rammerne af en traditionel "barnecentreret" pædagogisk tænkning. En bevidst pædagogisk indsats behøver altså ikke være det samme som struktureret, ikke-alderssvarende undervisningslignende praksis.

Leg og læs har været med til, at de tosprogede børns forældre har udvidet deres syn på relevansen af daginstitutionen. Med projektet har kommunen kunnet dokumentere over for forældrene, at det væsentligste ikke er selve pasningstilbuddet, men den udvikling børnene får mulighed for.

Den altoverskyggende problemstilling, som stadig står tilbage, handler om organisering, hvor der først og fremmest tænkes på overgangen fra daginstitution til skole. Forventningen i projektet om, at det professionelle samarbejde mellem pædagoger, børnehaveklassepædagoger og lærere i indskoling ville udvikle sig af sig selv, holdt ikke stik. Dette nødvendige tværgående samarbejde er først nu ved at komme i gang for alvor.


Yderligere information

Daginstitutionerne modtager besøg efter aftale.

Kontaktpersonen indgår i Undervisningsministeriets formidlingsteam om integration og tager ud og fortæller om bl.a. dette projekt. Leg og læs er beskrevet i to publikationer. Der er planer om at formidle ideerne fra Leg og læs på bl.a. video.


[Billede: Børnetegning]

 


Småbørn, Karlebo kommune



Integrationsfremmende førskoletilbud i lokalmiljøet for tosprogede børn

Projektperiode:
Målgruppe:
3 år
5-årige tosprogede børn der ikke går i daginstitution
Totalbudget:
Årsbudget:
1.809.120 kr.
603.040 kr. (2 førbørnehaveklasser)
Børne- og Kulturforvaltningen, tlf. 4517 5434
Kontaktperson: Mubeen Hussain


Model

22 timer førbørnehaveklasse 4 dage om ugen med 4 timer og en dag med 6 timer. Den ansvarlige medarbejder på småbørnsområdet i kommunen henvender sig til forældre til børn, der ikke går i børnehave og gør opmærksom på tilbuddet. Dette forudsætter et samarbejde mellem folkeregister, pladsanvisning og børnehaverne.

Tilbuddet bygger på udvidede ressourcer til skole/hjem-samarbejde og vægtning af idræt/rytmik og aktiviteter sammen med børnehaver og børnehaveklasserne på skolen. Derudover er der afsat ressourcer til en 3-sproget pædagogmedhjælper. Projektet er gennemført i 2 klasser på to forskellige skoler med et gennemsnit på 13 børn i hver klasse.


Resultater og erfaringer

Målrettede sprogstimulerende tilbud er en forudsætning, hvis børnene skal opnå kundskaber i dansk som andetsprog. Sideløbende med projektet har konsulenten med ansvar for de tosprogede elever udviklet fremgangsmåder til vurdering af børns danske sprog, som giver mulighed for kontinuitet i børnenes sproglige udvikling, når de går fra førbørnehaveklassen til børnehaveklassen.

Respekt for børns tosprogethed er central, når førbørnehaveklassen vil høre og respektere børn for det, de er. Samarbejde med børnehaveklassen skal opbygges fra starten af førbørnehaveklassen. Det er i projektet bl.a. foregået i form af fællesaktiviteter for førbørnehaven og børnehaver omkring rytmik og andre lege. Derudover har der været gensidige besøg mellem førbørnehaveklasserne og børnehaveklasserne. Førbørnehaveklassen har deltaget i børnehaveklassens musiktimer og emnedage. Børnene lærer herigennem, hvordan de opfører sig i en gruppe og får indblik i de sammenhænge, de skal indgå i efter førbørnehaveklassen.

Trygge forældre giver trygge børn. Derfor har forældresamarbejdet, med positivt resultat, været vægtet højt bl.a. i form af 2 årlige hjemmebesøg per barn. Den tosprogede medhjælper, der har været ansat 25 timer om ugen, har været et vigtigt omdrejningspunkt i forældresamarbejdet og for opbygningen af et trygt miljø for børn og voksne, hvor de kan komme frem med spørgsmål, få forklaringer og løse problemer.


Yderligere information

Der foreligger en evalueringsrapport.

Kontaktpersonen indgår desuden i Undervisningsministeriets formidlingsteam om integration og tager ud og fortæller om de to førskoleprojekter i Karlebo kommune.


[Billede: Tegning af "Min familie"]

 


Småbørn, Københavns kommune



Vesterbroinitiativet - førbørnehave på Vesterbro

Projektperiode:
Målgruppe:
3 år
4-6-årige småbørn
Totalbudget:
Årsbudget:
1.133.995 kr.
378.000 kr.
Oehlenschlægersgades skole, tlf. 3122 4312
Elevtal: 255 elever, heraf 205 tosprogede
Kontaktpersoner: Lene Ullman og Lone Mølholm


Model

Projektet er et integrations- og sprogtilbud 3 timer om dagen til førskolebørn, der ikke går i daginstitution. Formålet er at sprogstimulere ved brug af både modersmål og dansk sprog som andetsprog. Leg og læring er i projektet tilrettelagt efter sproglige og sociale mål og ud fra børnegruppens interesser, behov og udvikling.

Forældresamarbejdet og et ligeværdigt samarbejde mellem en dansk og en tosproget pakistansk pædagog er centrale elementer i projektet.


Resultater og erfaringer

En normering på 12 børn giver en god dynamik og mulighed for at følge alle børn og forældre tæt. Fire timer sammen med børnene dagligt vil være optimalt - 3 timer viste sig at være for lidt.

Det er en fordel at have tilknyttet en talepædagog, der kan vurdere førskolebørnenes sprog. Det giver pædagogerne en nødvendig indsigt i hvilke sproglige funktioner, der skal arbejdes med på modersmålet og på dansk.

Tillid mellem forældre og pædagoger er central for børnenes udviklingsmuligheder, og den tosprogede pædagog har en vigtig funktion i at skabe denne tillid. Hjemmebesøg er en tidskrævende men central indgang til et godt forældre-samarbejde.

Det er vigtigt at præcisere projektets formål og ideer over for alle samarbejdsparter. Det gælder områdets daginstitutioner såvel som forældre, der skal vide, at småbørnstilbud ikke er pasning men et tilbud, der støtter barnets sprogudvikling og videre skolegang.


Yderligere information/materiale om projektet

Der foreligger en rapport fra projektet.

Lene Ullman, pædagog og Waheeda Malik, tosproget pædagog på projektet indgår begge i Undervisningsministeriets formidlingsteam om integration og holder foredrag og deltager i arrangementer. Førbørnehaven tager gerne imod besøg.


[Billede: Børn der klipper og klistrer]

 


Småbørn, Odense kommune



Førskoleprojekt "Humliky"

Projektperiode:
Målgruppe:
4 år
4-6-årige
Totalbudget:
Årsbudget:
3.127.383 kr.
781.845 kr.
Humlehaveskolen, tlf. 6610 4606
Elevtal: 520 elever heraf ca. 360 tosprogede
Kontaktperson: Rozila Bruun Andersen, tlf. 6610 2010


Model

Førskoleprojekt for en gruppe palæstinensiske børn, der manglede grundlæggende kendskab til dansk sprog og kultur. Projektet har arbejdet med svenskeren Lars Gustafssons STOP MODEL. Modellen går ud på at skabe struktur i børnenes hverdag, give tid og samarbejde intenst med forældrene. Projektet har fokuseret på barnets udvikling som en helhed. Det indebærer at skabe et trygt miljø, hvor børnene oplever et tilhørsforhold både til deres hjemmekultur og til dansk kultur, og hvor de får mulighed og behov for både at udvikle deres modersmål og dansk sprog.


Resultater og erfaringer

Med en pædagogik, der er målrettet mod barnets helhedsudvikling, tokulturelle identitet og tosprogede kompetence, har børnene opnået bedre sproglige og sociale færdigheder, end man ellers kunne forvente. En væsentlig forudsætning for resultatet er, at det samtidig gennem en målrettet indsats er lykkedes at forbedre samarbejdet med forældrene væsentligt.

Projektets erfaring er, at forældrene gerne vil lære det danske samfund at kende, men ikke ved, hvordan de kan komme til det. Et godt forældresamarbejde kræver, at pædagogen tager udgangspunkt i forældregruppens forudsætninger, og at institutionen er bevidst om, at samarbejdsgrundlaget ikke kan være det samme som med danske forældre. Forældremøder for henholdsvis fædre og mødre har f.eks. vist sig at være en stor fordel, hvis skolen/institutionen vil have mødrene i tale.

En tosproget medarbejder i projektet har været en forudsætning for at kunne give børn og voksne den nødvendige støtte til at forbinde de to kulturer.
Førskoleprojektet har haft lokalefællesskab med skolens SFO, hvilket ikke automatisk gav den tiltænkte sammenhæng mellem førskoleprojekt og skole. Placeringen i skoleregi har ligeledes betydet, at førskoleprojektet administrativt har ligget i et gråzoneområde mellem institutions- og skoleforvaltning.


Yderligere information

Der er lavet en pjece, der præsenterer projektet samt en slutevaluering.

Artikel "Når to kulturer mødes - Førskoleprojekt Humliky," i "OK-info", Odense kommunens Personaleblad, maj 1998, Institutionsforvaltningen, Odense kommune.

Kontaktpersonen indgår i Undervisningsministeriets formidlingsteam om integration og tager ud og fortæller om projekterfaringerne.


[Billede: Dreng]




Forsiden | Indledning | Kapitel 2