Indledning
Dette katalog er lavet til alle, der tager del i og har ansvar for udviklingen
af undervisningen af tosprogede børn og unge. Det præsenterer
80 projekter, som forhåbentlig kan inspirere og danne udgangspunkt
for kontakt til de institutioner, skoler og kommuner, der har gennemført
projekterne. Kataloget beskriver projekternes model, ressourceforbrug, resultater
og erfaringer i forbindelse med undervisning af tosprogede elever.
Integrationsprojektet
Projekterne er gennemført som en del af Integrationsprojektet,
der er et ud af en lang række tiltag under Regeringens Byudvalg. Integrationsprojektet
blev iværksat af Undervisningsministeriets Folkeskoleafdeling i periode
1994-1998. 190 kommunale skoleprojekter har under Integrationsprojektet
modtaget tilskud fra de i alt 100 mio. kr. til igangsætning af udviklingsarbejde.
Dertil har der været en kommunal medfinansiering, der er steget fra
25% i projekternes første år til 75% i projekternes sidste
år.
Formålet med projekterne var dels at skabe en anderledes fordeling
af tosprogede elever og dels at udvikle bedre undervisning i dansk. Projekterne
har varet fra 1-4 år, og deres budgetter varierer fra 10.000 kr. til
flere millioner kr.
Projekterne har rettet sig mod integration af småbørn i
førskolealderen, elever i grundskolen og unge på vej i ungdomsuddannelserne.
Kataloget
Projekterne er kategoriseret i forhold til deres primære målgruppe
og indenfor hver kategori opstillet alfabetisk efter kommunen:
Småbørn
Indskoling
Mellemtrin
Ældstetrin
Modtagelsesklasser
Forældresamarbejde og skole/fritidsaktiviteter
Helhed på skolen og i lokalsamfundet
Specialundervisning
Materialer
Præsentationerne er udarbejdet på baggrund af spøgeskemaer
besvaret af projektkoordinatorerne (i alt 135 svar) og på baggrund
af projekternes årlige ansøgninger.
Kataloget udgør et udsnit af samtlige projekter. Kun de projekter,
hvor det har været muligt at beskrive model, erfaringer og resultater
samt samlet udgiftsforbrug, er videreformidlet i dette katalog. Der kan
være gode projekterfaringer blandt de projekter, der ikke er medtaget.
En liste over samtlige igangsatte integrationsprojekter med titler og
skoleadresse er udarbejdet af PLS Consult og kan rekvireres på tlf.
8944 7800.
Mere information om integrationsprojekterne
Dette katalog er et ud af en række initiativer, Undervisningsministeriet
har taget for at sikre formidling af de erfaringer, der er høstet
i Integrationsprojektet. Et af de andre initiativer er opstarten af et formidlingsteam
bestående af 40 pædagoger, lærere og skoleledere med erfaringer
fra integrationsprojekter. Formidlerne tager rundt i hele landet og bidrager
med oplæg og deltager i debat om undervisning og skoleudvikling med
fokus på tosprogede elever. I en lang række af projektbeskrivelserne
i kataloget fremgår det, at deltagere i dette formidlingsteam kan
kontaktes, hvis skoler, institutioner, kommunale forvaltninger eller andre
har interesse i at få projekter yderligere præsenteret ved et
møde, som en del af en planlægning eller som bidrag til debat
i en skolebestyrelse o.lign.
De øvrige initiativer samt mere information om formidlerne findes
på Undervisningsministeriets hjemmeside: www.UVM.dk/fag/tvaergaaende/integration/
eller ved at ringe på tlf. 3392 7346.
Integrationsprojektet er blevet evalueret af PLS Consult. Evalueringsrapporten
kan købes ved henvendelse til Undervisningsministeriets Forlag eller
findes på Undervisningsministeriets hjemmeside på samme adresse
som formidlingsaktiviteterne.
Tak til alle de projektkoordinatorer, der har bidraget til udgivelsen
af kataloget.
Integrationsprojektets sekretariat, 1999
Forsiden | Kapitel 1 |