[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

Indledning

Dette katalog er lavet til alle, der tager del i og har ansvar for udviklingen af undervisningen af tosprogede børn og unge. Det præsenterer 80 projekter, som forhåbentlig kan inspirere og danne udgangspunkt for kontakt til de institutioner, skoler og kommuner, der har gennemført projekterne. Kataloget beskriver projekternes model, ressourceforbrug, resultater og erfaringer i forbindelse med undervisning af tosprogede elever.


Integrationsprojektet

Projekterne er gennemført som en del af Integrationsprojektet, der er et ud af en lang række tiltag under Regeringens Byudvalg. Integrationsprojektet blev iværksat af Undervisningsministeriets Folkeskoleafdeling i periode 1994-1998. 190 kommunale skoleprojekter har under Integrationsprojektet modtaget tilskud fra de i alt 100 mio. kr. til igangsætning af udviklingsarbejde. Dertil har der været en kommunal medfinansiering, der er steget fra 25% i projekternes første år til 75% i projekternes sidste år.

Formålet med projekterne var dels at skabe en anderledes fordeling af tosprogede elever og dels at udvikle bedre undervisning i dansk. Projekterne har varet fra 1-4 år, og deres budgetter varierer fra 10.000 kr. til flere millioner kr.

Projekterne har rettet sig mod integration af småbørn i førskolealderen, elever i grundskolen og unge på vej i ungdomsuddannelserne.


Kataloget

Projekterne er kategoriseret i forhold til deres primære målgruppe og indenfor hver kategori opstillet alfabetisk efter kommunen:

Småbørn
Indskoling
Mellemtrin
Ældstetrin
Modtagelsesklasser
Forældresamarbejde og skole/fritidsaktiviteter
Helhed på skolen og i lokalsamfundet
Specialundervisning
Materialer

Præsentationerne er udarbejdet på baggrund af spøgeskemaer besvaret af projektkoordinatorerne (i alt 135 svar) og på baggrund af projekternes årlige ansøgninger.

Kataloget udgør et udsnit af samtlige projekter. Kun de projekter, hvor det har været muligt at beskrive model, erfaringer og resultater samt samlet udgiftsforbrug, er videreformidlet i dette katalog. Der kan være gode projekterfaringer blandt de projekter, der ikke er medtaget.

En liste over samtlige igangsatte integrationsprojekter med titler og skoleadresse er udarbejdet af PLS Consult og kan rekvireres på tlf. 8944 7800.


Mere information om integrationsprojekterne

Dette katalog er et ud af en række initiativer, Undervisningsministeriet har taget for at sikre formidling af de erfaringer, der er høstet i Integrationsprojektet. Et af de andre initiativer er opstarten af et formidlingsteam bestående af 40 pædagoger, lærere og skoleledere med erfaringer fra integrationsprojekter. Formidlerne tager rundt i hele landet og bidrager med oplæg og deltager i debat om undervisning og skoleudvikling med fokus på tosprogede elever. I en lang række af projektbeskrivelserne i kataloget fremgår det, at deltagere i dette formidlingsteam kan kontaktes, hvis skoler, institutioner, kommunale forvaltninger eller andre har interesse i at få projekter yderligere præsenteret ved et møde, som en del af en planlægning eller som bidrag til debat i en skolebestyrelse o.lign.

De øvrige initiativer samt mere information om formidlerne findes på Undervisningsministeriets hjemmeside: www.UVM.dk/fag/tvaergaaende/integration/ eller ved at ringe på tlf. 3392 7346.

Integrationsprojektet er blevet evalueret af PLS Consult. Evalueringsrapporten kan købes ved henvendelse til Undervisningsministeriets Forlag eller findes på Undervisningsministeriets hjemmeside på samme adresse som formidlingsaktiviteterne.

Tak til alle de projektkoordinatorer, der har bidraget til udgivelsen af kataloget.

 

Integrationsprojektets sekretariat, 1999




Forsiden | Kapitel 1