|  | ![[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]](http://www.uvm.dk/images/uvmlogo.gif)  
 
 
 
 
 - Om voksne som kursister Naturligvis er der forskel på at undervise børn, unge og voksne. Forskellene er især
    bestemt af alderen og dermed det biologiske, psykologiske og sociale udviklingstrinMan er voksen omkring de 20 - det er i hvert fald omkring den alder, vi begynder at møde
    dem på de forskellige kurser under åben uddannelse. Men aldersmæssigt spænder
    voksne fra omkring de 20 til en 70-80 år - og det er et stort spænd. Voksne
    er derfor et bredt begreb. Det er klart, at der er forskel på at undervise et hold voksne
    på 50-80 år og et hold i tyverne. Der er forskel på, hvor i den biologisk livsudvikling
    man er; forskel på livsmål, på livserfaringer, på livsindsigt, interesser, faglige
    erfaringer og arbejdsmarkedserfaringer.  Desuden er der naturligvis visse forskelle i
    evnen til at lære - selv om forskellene er betydeligt mindre end fordommene ofte
    tilsiger.
 
 Jo flere erfaringer og jo mere livsindsigt - jo flere situationer kan man, og har man
    måske behov for at føre ind i undervisningen. Det giver i sig selv en forskel. Samtidig
    kan der måske være enkelte psykologiske forskelle fx. at nogle ældre kursister kan have
    sværere ved at hente ny viden frem fra hukommelsen lige så hurtigt som unge. Det betyder
    ikke at ældre har sværere ved at lære nyt, blot at de måske lærer i et mere
    kompliceret personligt univers.
 
 Man har forsøgt gennem undersøgelser at finde visse fællesnævnere ved undervisning af
    voksne - fx undersøgelsen af indlæringsmiljøet i voksenundervisningen på VUC. Hvad
    skal fx præge undervisningen?
 
 Undersøgelsen nåede frem til følgende resultat:
 
      85% af de adspurgte voksenkursister nævnte at, "Man trygt skal kunne sige sin
        mening i klassen." 73% at "Der skal være plads til alle typer i klassen." 69% at "Man skal have det rart sammen". Resultatet er ret spændende, især når man ser på fordelingen af de sidste tre
    spørgsmål: Kun 20% syntes nemlig, at der skulle være "Mange sjove
    bemærkninger" - 17% at "Man skal kunne lave sjov med læreren" - 14% at
    "Man skal kunne lave grin med hinanden". Disse procenter siger noget om, hvad
    kursisterne og lærerne skal lægge vægt på, når en klasses undervisningsmiljø skal
    opbygges. Læreren i rollen som showman er ikke så populær og nødvendig, som mange
    undervisere tror. Samtidig understreger procentfordelingen, at det sociale klima i klassen
    er meget vigtigt. I den nævnte undersøgelse prøvede man også at finde ud af, "Hvad der skaber et
    godt læringsmiljø?". Resultatet vises i dette søjlediagram. ![[ Billede: kassediagram som viser hvad der skaber et godt læringsmiljø ]](4.gif)
 Hvad skaber et godt indlæringsmiljø Læg mærke til at det er den engagerede formidler, kursisterne efterspørger. Man
    taler meget om, at inddragelse af voksnes erfaringer er et vigtigt element i enhver god
    voksenundervisning, men faktoren kommer ind på 4. pladsen i denne undersøgelse. Ud over
    en engageret underviser ønsker kursisterne især samarbejde med de andre kursister på
    holdet, et godt fagligt niveau og et godt socialt klima. Interessant - med denne viden kan
    man lave en god planlægning af undervisningen. ![[ Billede: foto af en el-pære ]](2.jpg)
 
 Forsiden | Forrige kapitel | Næste
    kapitel
 |  |