[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]




- Om voksne som kursister

Naturligvis er der forskel på at undervise børn, unge og voksne. Forskellene er især bestemt af alderen og dermed det biologiske, psykologiske og sociale udviklingstrin
Man er voksen omkring de 20 - det er i hvert fald omkring den alder, vi begynder at møde dem på de forskellige kurser under åben uddannelse. Men aldersmæssigt spænder “voksne” fra omkring de 20 til en 70-80 år - og det er et stort spænd. Voksne er derfor et bredt begreb. Det er klart, at der er forskel på at undervise et hold voksne på 50-80 år og et hold i tyverne. Der er forskel på, hvor i den biologisk livsudvikling man er; forskel på livsmål, på livserfaringer, på livsindsigt, interesser, faglige erfaringer og arbejdsmarkedserfaringer.  Desuden er der naturligvis visse forskelle i evnen til at lære - selv om forskellene er betydeligt mindre end fordommene ofte tilsiger.

Jo flere erfaringer og jo mere livsindsigt - jo flere situationer kan man, og har man måske behov for at føre ind i undervisningen. Det giver i sig selv en forskel. Samtidig kan der måske være enkelte psykologiske forskelle fx. at nogle ældre kursister kan have sværere ved at hente ny viden frem fra hukommelsen lige så hurtigt som unge. Det betyder ikke at ældre har sværere ved at lære nyt, blot at de måske lærer i et mere kompliceret personligt univers.

Man har forsøgt gennem undersøgelser at finde visse fællesnævnere ved undervisning af voksne - fx undersøgelsen af indlæringsmiljøet i voksenundervisningen på VUC. Hvad skal fx præge undervisningen?

Undersøgelsen nåede frem til følgende resultat:

  • 85% af de adspurgte voksenkursister nævnte at, "Man trygt skal kunne sige sin mening i klassen."
  • 73% at "Der skal være plads til alle typer i klassen."
  • 69% at "Man skal have det rart sammen".

Resultatet er ret spændende, især når man ser på fordelingen af de sidste tre spørgsmål: Kun 20% syntes nemlig, at der skulle være "Mange sjove bemærkninger" - 17% at "Man skal kunne lave sjov med læreren" - 14% at "Man skal kunne lave grin med hinanden". Disse procenter siger noget om, hvad kursisterne og lærerne skal lægge vægt på, når en klasses undervisningsmiljø skal opbygges. Læreren i rollen som showman er ikke så populær og nødvendig, som mange undervisere tror. Samtidig understreger procentfordelingen, at det sociale klima i klassen er meget vigtigt.

I den nævnte undersøgelse prøvede man også at finde ud af, "Hvad der skaber et godt læringsmiljø?". Resultatet vises i dette søjlediagram.

[ Billede: kassediagram som viser hvad der skaber et godt læringsmiljø ]

Hvad skaber et godt indlæringsmiljø

Læg mærke til at det er den engagerede formidler, kursisterne efterspørger. Man taler meget om, at inddragelse af voksnes erfaringer er et vigtigt element i enhver god voksenundervisning, men faktoren kommer ind på 4. pladsen i denne undersøgelse. Ud over en engageret underviser ønsker kursisterne især samarbejde med de andre kursister på holdet, et godt fagligt niveau og et godt socialt klima. Interessant - med denne viden kan man lave en god planlægning af undervisningen.

[ Billede: foto af en el-pære ]



Forsiden | Forrige kapitel | Næste kapitel