|
- Om voksne som kursister
Naturligvis er der forskel på at undervise børn, unge og voksne. Forskellene er især
bestemt af alderen og dermed det biologiske, psykologiske og sociale udviklingstrin
Man er voksen omkring de 20 - det er i hvert fald omkring den alder, vi begynder at møde
dem på de forskellige kurser under åben uddannelse. Men aldersmæssigt spænder
voksne fra omkring de 20 til en 70-80 år - og det er et stort spænd. Voksne
er derfor et bredt begreb. Det er klart, at der er forskel på at undervise et hold voksne
på 50-80 år og et hold i tyverne. Der er forskel på, hvor i den biologisk livsudvikling
man er; forskel på livsmål, på livserfaringer, på livsindsigt, interesser, faglige
erfaringer og arbejdsmarkedserfaringer. Desuden er der naturligvis visse forskelle i
evnen til at lære - selv om forskellene er betydeligt mindre end fordommene ofte
tilsiger.
Jo flere erfaringer og jo mere livsindsigt - jo flere situationer kan man, og har man
måske behov for at føre ind i undervisningen. Det giver i sig selv en forskel. Samtidig
kan der måske være enkelte psykologiske forskelle fx. at nogle ældre kursister kan have
sværere ved at hente ny viden frem fra hukommelsen lige så hurtigt som unge. Det betyder
ikke at ældre har sværere ved at lære nyt, blot at de måske lærer i et mere
kompliceret personligt univers.
Man har forsøgt gennem undersøgelser at finde visse fællesnævnere ved undervisning af
voksne - fx undersøgelsen af indlæringsmiljøet i voksenundervisningen på VUC. Hvad
skal fx præge undervisningen?
Undersøgelsen nåede frem til følgende resultat:
- 85% af de adspurgte voksenkursister nævnte at, "Man trygt skal kunne sige sin
mening i klassen."
- 73% at "Der skal være plads til alle typer i klassen."
- 69% at "Man skal have det rart sammen".
Resultatet er ret spændende, især når man ser på fordelingen af de sidste tre
spørgsmål: Kun 20% syntes nemlig, at der skulle være "Mange sjove
bemærkninger" - 17% at "Man skal kunne lave sjov med læreren" - 14% at
"Man skal kunne lave grin med hinanden". Disse procenter siger noget om, hvad
kursisterne og lærerne skal lægge vægt på, når en klasses undervisningsmiljø skal
opbygges. Læreren i rollen som showman er ikke så populær og nødvendig, som mange
undervisere tror. Samtidig understreger procentfordelingen, at det sociale klima i klassen
er meget vigtigt.
I den nævnte undersøgelse prøvede man også at finde ud af, "Hvad der skaber et
godt læringsmiljø?". Resultatet vises i dette søjlediagram.
Hvad skaber et godt indlæringsmiljø
Læg mærke til at det er den engagerede formidler, kursisterne efterspørger. Man
taler meget om, at inddragelse af voksnes erfaringer er et vigtigt element i enhver god
voksenundervisning, men faktoren kommer ind på 4. pladsen i denne undersøgelse. Ud over
en engageret underviser ønsker kursisterne især samarbejde med de andre kursister på
holdet, et godt fagligt niveau og et godt socialt klima. Interessant - med denne viden kan
man lave en god planlægning af undervisningen.
Forsiden | Forrige kapitel | Næste
kapitel
|
|