[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]




9. Undervisningsmateriale

Der opfordres til, at det undervisningsmateriale, der anvendes af de respektive skoler, koordineres, samt til at materialet, der eventuelt skal udvikles til brug på uddannelsen, udarbejdes af de udbydende skoler i fællesskab.

 

 

10. Beskrivelse af forskellige forløb

Den mest oplagte opbygning af uddannelsen er som ovenfor beskrevet: To år med fire semestre og tre lektioner om ugen.

Der er i alt fire moduler og der er mulighed for, at man kan tage hvert modul for sig, i vilkårlig rækkefølge. Dog forudsætter deltagelse i modul 4, at modul 1 - 3 er gennemført.

Det skal bemærkes, at hvert modul afsluttes med et projekt, hvori der indgår flere fag, derfor er det ikke nærliggende, at hvert fag udbydes for sig.

 

 

11. Eksamen

Der skal udfærdiges 4 rapporter, en som afslutning for hvert modul (jvf. matrix ovenfor), typisk med udgangspunkt i egen virksomhed. Projektet på 4. modul skal være et afgangsprojekt og kan omfatte relevante delelementer fra alle modulerne. Normalomfanget af rapport 1 - 3 vil være på 10 - 15 A-4 sider, og rapport nr. 4 vil være på ca. 20 sider.

I bekendtgørelsens § 10 er følgende fastlagt vedrørende eksamen:

Hvert modul afsluttes med en prøve, hvor der medvirker ekstern censor.

Stk. 2. Skolen stiller opgaverne til prøven, der gennemføres på grundlag af det skriftlige arbejde, jf. § 6, stk. 2.

Stk. 3. Ved bedømmelsen, jf. § 12, gives en karakter for deltagerens mundtlige præstation og en karakter for det skriftlige arbejde.

Problemformuleringen for afgangsprojektet skal omfatte alle fag på hele uddannelsen. På baggrund af en problemformulering, med forslag til relevant teori, udfærdiges en rapport, som afleveres og bedømmes af lærer og censor. Herefter skal der eksaminers mundtligt i rapporten.

Det forudsættes, at eksaminationen er på 30 minutter pr. deltager, således at den kan blive af en sådan længde, at den både kan blive en evaluering og en vurdering, og således at lærerens og censors involvering bliver helhedsorienteret. Deltagerne kan hermed få støtte og feedback omkring problemstillinger i deres egen virksomhed.

I det omfang, hvor deltageren ikke er ejeren af virksomheden, kan der opfordres til, at ejeren overværer eksamen. Dette giver både en god fornemmelse af hvilke nye kvalifikationer deres ansatte har fået, men kan også give vedkommende en god fornemmelse af virksomhedens udviklingspotentialer.

Bedømmelse.

Jf. § 12 i bekendtgørelsen anvendes 13-skalaen ved bedømmelsen af deltagernes præstationer. For at bestå en prøve kræves mindst karakteren 6.



Forsiden | Forrige kapitel | Næste kapitel