[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]




 

8. Pædagogik

Undervisningen bygges op omkring de fire eksamensprojekter, der afslutter hvert modul.

Det er derfor nødvendigt, at projektformen tillæres under det første modul, og der skal bruges tid på at undervise i, hvordan man laver en problemformulering, indsamler og bearbejder information, samt udformer projektrapporter.

Projektgrundlaget kan enten være egen virksomhed eller en modelvirksomhed.

Undervisningen foreslås fastlagt til 3 lektioner om ugen, og der vil være meget individuelt arbejde samt en del gruppearbejde. Der startes med lærerstyret undervisning i Modul 1, og undervisningen bliver gradvist mere deltagerstyret.

Det kan være en god ide, at man starter uddannelsesforløbet med et internat. Formålet med dette skulle være, at deltagerne hurtigere får en følelse af samhørighed og fornemmelsen af, hvem de eventuelt vil kunne arbejde godt sammen med. Ligeledes kunne man forestille sig, at en del af deltagerne ikke har været i uddannelsessystemet i en årrække. Disse personer har sandsynligvis en del spørgsmål om, hvordan de forventes at tackle deres nye situation. Ved at holde et internat, vil man kunne give deltagerne en god basis af generelle informationer, om det at gå på en uddannelse samt om uddannelsens indhold.

Da hvert modul er kombineret af forskellige fag, bliver pædagogikken forskellig fra modul til modul.

Modul 1:

I den første rapport skal kommandoveje (de formelle kontra de uformelle i organisationen) kunne beskrives. Desuden skal der kunne redegøres for de retlige forhold, der knytter sig til den formelle organisation (ansvar, etc.), ligeledes skal kommunikations- og informationsveje kunne beskrives.

Deltageren skal demonstrere den organisationsforståelse, der er en forudsætning for påvirkninger af kommunikation (altså organisationsplan, kommunikationsstrømme og retlige forhold) og ledelse (de bløde værdier, såsom motivation, trivsel, normer og gruppesammenhænge).

  • Metodelære, problemformulering og dataindsamling.
  • Undersøgelse af formel/uformel organisation.
    • En simpel organisations opbygning (linie- og liniestabs-
    • princippet).
    • Kommunikationsformer - intern/ekstern - tale/skrive - aktiv lytning.
    • Modellerne kobles sammen således, at der gives en forståelse for, at vi kommunikerer forskelligt - alt efter hvem der skal modtage budskabet.
    • Kommunikationsprocessen med kommunikationskanaler og -filtre, hvordan påvirkes disse?
    • Arv og miljø.
    • Virksomhedens idegrundlag og målsætning - sættes op imod interessentmodellen.
  • Undersøgelse af motivationsfaktorer.
    • Motivation.
    • Trivsel.
  • Undersøgelse af modstand mod forandring, samtaler med medarbejderne, konfliktløsning, etc.
    • Grupper og normer - formelle og uformelle kommunikationskanaler.
    • Modstand mod forandringer.
    • Lederroller - autoritet - Adizes m.fl.
  • I projektet kan i nødvendigt omfang indgå kendskab til arbejdsretligeforhold.
    • Retssystemets opbygning.
    • Aftalelov - rejsebureau, fest og møde, almindelige hotelregler, aftalers indgåelse, herunder tilbud og accept, arbejdsmiljølov.
    • Købelov.
    • Funktionærlov.

 

Modul 2:

I den anden rapport skal deltageren kunne undersøge virksomhedens økonomi (køkken- og værelsesavance, faste og variable omkostninger, kendskab til finansiering og leasing) samt prisfastsættelse (for- og efterkalkulation). Desuden skal deltageren kunne analysere tal fra egen virksomhed og sammenligne dem med branchens normtal. Inden for retlige forhold skal deltageren kunne sammenligne og overveje selskabsformer, franchising, managementkontrakter og ejer/lejer forhold.

I rapporten bør følgende hovedemner indgå:

  • Metodelære, problemformulering og dataindsamling.
  • Gap mellem for- og efterkalkulation.
    • For- og efterkalkulationer og analyse af disse - husk momsproblematikken.
  • Nøgletal, omsætning pr. stol i restauranten, belægningsprocent, lønninger, køkkenprocenter inkl. normtal.
  • Forståelse af faste og variable omkostninger.
  • Opstilling af resultatopgørelse og balance til analysebrug samt budgettering.
    • Budgetteringens betydning for virksomhedens indtjeningsevne.
    • Branchens normtal og egne normtal analyseres. Diskussion af betydningen af normtal.
    • Tilsvarende øvelse laves for branchens nøgletal. Køkkenavance, belægningsprocent, omsætning pr. stol i restauranten, osv.
    • Lagrenes opgørelse og betydning for økonomien.
    • Nær- og fjernlagerproblematikken.
  • Finansieringsmuligheder, redegørelse af franchising, ejerskab, managementkontrakter.
    • Selskabsformer.
    • Lov om hotel- og restaurationsvirksomhed.
  • Indhentning af og afgivelse af tilbud
    • Centrale kontra decentrale indkøbsfordele og ulemper.
    • Analyse af leverandører i forhold til produktkvalitet, pris, levering og betalingsbetingelser.

 

Modul 3:

I den tredje rapport skal der udfærdiges en beskrivelse af konkurrenter på grundlag af en nærmere gennemgået analyse af markedet. Ligeledes skal denne rapport indeholde en beskrivelse af sæson betingelser- og prognoser, mærkedage, skatter og afgifter, prisdannelse etc., der indvirker på en glidende og jævn drift i dagligdagen.

Deltagerne skal kunne redegøre for afsætnings og driftstekniske mål, samt kunne udarbejde en SWOT- og interessentanalyse, og tage stilling til indkøb og lagerspring.

I rapporten bør følgende hovedemner indgå:

  • Metodelære, problemformulering, dataindsamling.
  • Udførelse af en SWOT.
    • Konkurrentanalyse.
    • Sales promotion.
  • Beskrivelse af forskellige former for prisdannelse, udbud og efterspørgsel.
    • Udbuds- og efterspørgselsforhold (mærkedage, trends, sæson, etc.).
    • Udarbejdelse af prognoser på baggrund af omgivelserne (interessentmodellen).
    • Prisdannelse.
    • Retrograd kalkulation.
  • Diskussion af service- og kvalitetsniveau.
    • Diskussion af serviceniveau for virksomheden - koblet op på den økonomiske dimension / konsekvens.
    • Kvalitetsstyring - hvad er kvalitet - kvalitetsgab.
    • Varekendskab og leverandørkendskab.
    • Ressourceallokering.
  • Beskrivelse af forskellige mulige sæsonvarianter, trends og konjunkturer.

 

Modul 4:

Den fjerde rapport er en helhedsbeskrivelse af virksomheden og dens situation på markedet. Målet er, at deltagerne skal kunne positionere virksomheden ud fra denne helhedsbeskrivelse for at forbedre indtjeningsevnen.

Projektet skal demonstrere, at deltageren ved afslutningen af uddannelsen har kendskab til egen virksomhed i et sådant omfang, at vedkommende kan redegøre for sammenhæng i virksomhedens forhold inden for uddannelsens 6 emner. Deltageren skal ligeledes have tilegnet sig viden nok til en praktisk redegørelse for virksomhedens situation - altså en helhedsforståelse af udefra kommende faktorer. De tre foregående rapporter kan, men skal ikke, indgå helt eller delvist i dette afslutningsprojekt.

I afslutningsprojektet lægges der vægt på at lave en handlingsplan for virksomheden. Det er specielt vigtigt at fokusere på:

  • Metodelære, problemformulering, dataindsamling.
  • Interessentmodel - situationsanalyse.
  • SWOT.
  • Analyse af virksomhedens egen situation samt de nærmeste konkurrenter.
  • Virksomhedens idegrundlag og målsætning.
  • Segmentering.
  • Positionering holdes for øje for derigennem at diskutere indtjeningsevnen.

Den økonomiske dimension skal inddrages.

 



Forsiden | Forrige kapitel | Næste kapitel