[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

Kære initiativtager Læs hæftet - se videoen - læs hæftet

 

Du er lærer, du er en del af det operationelle ledelsesniveau på en erhvervsskole, og/eller du har lyst til at sætte pædagogisk udvikling på dagsordenen. Her har du en video og et hæfte med ideer til en pædagogisk dag på din skole. Planlæg en pædagogisk dag, som fører til konkrete initiativer på din skole.

Med dette hæfte får du stikord til din forberedelse, en ramme for dit oplæg og nogle bøjer at sejle efter med kurs mod de initiativer, der skal søsættes ved slutningen af den pædagogiske dag.

Vi snyder os selv er en video om to projektorganiserede undervisningsforløb - PPU-forløb. Men det er også en historie om to lærere, som sætter tingene lidt på spidsen.

Iben "jagter" Åge for at få en pædagogisk udvikling i gang. Åge understreger sine 22 1/2 års erfaringer som lærer. Det betyder ikke nødvendigvis, at Åge har 22 1/2 års gode og lærerige erfaringer. Måske består hans 22 1/2 år som lærer af 2 1/2 års erfaringer og 20 års gentagelser. Det er også her videoen griber fat.

Men en diskussion om pædagogisk udvikling behøver ikke kun at handle om alt det, der ikke fungerer. Det er frugtbart at drøfte de konkrete muligheder for at gøre tingene anderledes ­ for derefter at gøre det. Udvikling er fremadrettet og med afsæt i nutiden.

Vi snyder os selv har følgende målgrupper:

  • Lærere og pædagogisk ansvarlige på det operationelle niveau.
  • Elever - f.eks. til introduktion af PPU og elev-demokrati.
  • Erhvervslivet - f.eks. en temadag med det lokale uddannelsesudvalg og skolen.

I dette hæfte har vi koncentreret os om den første målgruppe. Men videoens anvendelse er principielt den samme, blot forløbet tilpasses målgruppen.

Vi snyder os selv er ikke en eksemplarisk fortælling om to perfekte PPU-forløb. MEN:

  • er en fortælling om, hvordan PPU konkret forløber på to erhvervsskoler
  • er tænkt som inspiration og oplæg til diskussion om pædagogiske muligheder på din skole
  • kan anvendes i forbindelse med en pædagogisk dag på din skole
  • lægger - sammen med et/dit oplæg - op til konkret diskussion og stillingtagen.

 

Planlæg en pædagogisk dag, som fører til konkrete initiativer på din skole

- og inden du indkalder til den pædagogiske dag:

En pædagogisk dag skal motiveres.

Det er vigtigt, at du formulerer et mål for denne dag. Målet skal selvfølgelig hænge sammen med skolens overordnede pædagogiske mål. Målet skal med i indkaldelsen.

Du skal gøre dig nogle tanker om dagens forløb:

  • Hvilke forventninger har du til denne dag?
  • Hvilke temaer og emner vil være relevante, og hvilke konkrete aktiviteter vil dagen resultere i?

Drøft dine tanker med en god kollega og involver gerne kollegaen i arbejdet.

Men "tanker" er ikke nok. Pædagogisk udvikling forudsætter ressourcer. Derfor skal du afdække dit ressourcemæssige råderum.

Hvis du ikke selv har ressourcemæssige beføjelser, skal du sikre dig, at der er ressourcer til dagens gennemførelse og ikke mindst ressourcer til efterfølgende aktiviteter. På den måde kan du sikre dig, at debatten holder sig til det konkret realiserbare.

Når de ressourcemæssige muligheder er på plads, sender du både et signal om, at denne dag skal føre til noget, og at du allerede har sørget for, at den også kan føre til noget.

Få derefter de praktiske forhold på plads og udarbejd så en indkaldelse. Er du ikke selv leder, så få din leder til at være den formelt ansvarlige for indkaldelsen og for dagen - det er normalt lederen, der har det pædagogiske ansvar, og derfor er det lederen, der indkalder. Nogle skoleformer har dog andre traditioner vedr. initiering af pædagogisk udvikling, og disse skal selvfølgelig respekteres.



Forsiden | Forord | Næste kapitel