[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

Den pædagogiske dag

 

 

Vi forestiller os, at den pædagogiske dag ser sådan ud:

  • Oplæg
  • Se videoen
  • Diskussion og evt. gruppearbejde
  • Konkrete initiativer med navn på den ansvarlige for de enkelte opgaver.

 

Dit oplæg

Husk at dit oplæg sammen med videoen (som er på 34 minutter) ikke må være længere end 45-50 min.

I dit oplæg skal du sætte videoen ind i en ramme, som relaterer den til den pædagogiske situation på din skole - forbered deltagerne på at relatere videoens udsagn og begivenheder til jeres undervisning og jeres skole.

Oplægget og den efterfølgende diskussion må under ingen omstændigheder bevæge sig væk fra det konkrete niveau og uden for den fælles referenceramme. Pas på, at det ikke bliver en alt for generel teoretisk og uforpligtende diskussion, men en konkret handlingsanvisende pædagogisk debat, som skal munde ud i nogle klare anvisninger for kommende aktiviteter på jeres skole.

Du skal allerede i dit oplæg sigte mod, at der skal datoer og ansvarlige personer i kalenderen. At dette også er målet med dagen, bør fremgå af indkaldelsen.

I dit oplæg kan du fokusere på pædagogiske helheder eller enkelttemaer, afhængig af aktuelle begivenheder på din skole og af dit mål for dagen. Men der skal være en "rød tråd" for dagens forløb, og den skaber du via oplægget.

Efterfølgende figur med "det pædagogiske felt" kan være en hjælp til at få en "rød tråd".

Trekantet figur

Figuren illustrerer det pædagogiske felt, hvor læreren eller lærerteamet opererer.

Det pædagogiske felt har tre hjørner:

  • Det faglige hjørne
  • Lærer-hjørnet
  • Elev-hjørnet.

De tre hjørner er udtryk for tre forskellige pædagogiske holdninger. Alle tre holdninger er til stede hos den enkelte lærer eller i jeres skolemiljø, men med meget forskellig vægt.

Det faglige hjørne er udtryk for en pædagogik, hvor det fagmetodiske styrer alle aktiviteter i undervisningen ud fra et pensum. Der tages ikke hensyn til den enkelte elev, og elevens evne til selvstændigt at planlægge og strukturere et arbejde indgår overhovedet ikke i undervisningen.

Lærer-hjørnet er udtryk for den pædagogik, hvor læreren udelukkende holder foredrag og ikke føler noget ansvar for, om eleverne lærer noget. Her er læringen - det at lære - slet ikke en del af pædagogikken. Læreren gennemgår sit stof, og det er så op til eleven at følge med og lave sit hjemmearbejde.

Elev-hjørnet er udtryk for den pædagogik, hvor eleven er i centrum, hvor der foregår en åben dialog mellem lærer og elev, og hvor undervisningen tager udgangspunkt dér, hvor den enkelte elev er. Læring er i fokus.

De tre pædagogiske yderpositioner i det pædagogiske felt er ikke et spørgsmål om enten eller, men et spørgsmål om en prioritering. Eleven skal ikke i centrum i en grad, så det faglige stof forsvinder, men det faglige stof skal til gengæld heller ikke vægtes, så den enkelte elevs forudsætninger og måde at lære på, slet ikke indgår i de pædagogiske overvejelser.

Videoen indeholder klart et pædagogisk budskab, hvor lærer-hjørnet må siges at tilhøre fortiden, og hjørnet med det faglige stof får et skub i retning af elev-hjørnet. Det overordnede budskab er: eleven i centrum.

Den pædagogiske udvikling og diskussion, som videoen lægger op til, går ikke ud på at "flytte" alle lærere ned i elev-hjørnet, men på at udvide eksisterende
felter mod elev-hjørnet. Eleven skal i centrum og tværfagligheden skal sikres i en helhedsorienteret undervisning, som også bygger på erfaringslæring.

PS!Hvad forstås i øvrigt ved begreber som: "tværfaglighed", "eleven i centrum", "helhedsorienteret undervisning" og "erfaringslæring"?

Begreberne opfattes ofte meget forskelligt. Planlæg derfor med tid til at få defineret/afklaret de pædagogiske begreber. Dermed forebygger du også, at diskussionen løber af sporet på grund af forskellig opfattelse af begreberne. Men vent til efter videoen.



Forsiden | Forrige kapitel | Næste kapitel