|
Udvalgte holdninger fordelt efter skoletrin, pct. | |||||||||||
Forventer at blive lønmodtager | Har lyst til at blive selvstændig | Ønsker undervisning om det at være selvstændig | Har fået undervisning om det at være selvstændig | ||||||||
Handelsskolens grunduddannelse (hg) | 65,7 | 59,5 | 83,9 | 48,8 | |||||||
Hhx, Handelsgymnasium | 66,9 | 62,5 | 81,6 | 43,3 | |||||||
Htx, Teknisk Gymnasium | 63,4 | 67,6 | 69,0 | 21,1 | |||||||
Teknisk skole | 67,1 | 58,8 | 76,8 | 9,8 |
Kilde: Dansk Arbejdsgiverforening, 1994
Eleverne skal finde betydningen af, at det bedste i disse kulturer bliver videreført i fremtidens samfund set ud fra de krav, som fremtidens arbejde og samfundets udvikling vil stille til den enkelte.
Skal det lykkes at ændre de unges holdning til at etablere sig med egen virksomhed eller til at blive jobskabere i de eksisterende virksomheder, er det nødvendigt at tage udgangspunkt i de unges egen virkelighed.
De unge drives snarere af en lyst til at arbejde med noget udviklende, som de synes er sjovt og udbytterigt og ikke nødvendigvis på den økonomiske side. (Se kapitel 3: Målgruppe).
Målet med denne lærervejledning har ikke været at beskæftige sig med iværksætterens administrative byrder, skatteregler, tilskudsordninger mv., men snarere at plante ideen om at blive selvstændig eller jobskaber.
Der er faktisk en række iværksættere, som har startet selvstændig virksomhed og endda med succes.
Eleverne kan selv være med til at finde frem til nogle iværksættere, og sammen kan deres situation analyseres, således at den enkelte elev gives lejlighed til at spejle sig i relation til den pågældendes udvikling.
Der kan også arbejdes med konceptudviklinger af forskellig slags og af forskellig kompleksitet. Det er vigtigt, at eleverne får mulighed og forståelse for nødvendigheden af at arbejde sammen i team. Størrelse og sammensætning af teamet kan være afhængig af det enkelte koncepts omfang.
I Betænkning nr. 1301, 1995: "En samlet uddannelsesstrategi på iværksætterområdet," er der anvendt nedenstående definitioner. De skal ikke opfattes som endegyldige, men mere som operationelle begreber.
"Iværksætterkulturen, der dækker den erhvervs- og uddannelsesmæssige baggrund."
"Iværksætterkulturen kan søges fremmet og udviklet gennem en kombination af de mere holdningsprægede tiltag, som ligger i selvstændigheds- og innovationskulturen, og mere fagligt orienterede tiltag.... Derfor vil det måske være naturligt at se denne type tiltag som projektforløb, som praksisrelaterede opgaveforløb."
"Innovationskulturen, der omfatter bestemte samarbejdsformer, metoder for problemløsning, indsamling af informationer, metoder til selvlæring, projektledelse m.m."
"Innovationskulturen kan søges fremmet gennem udvikling af gode arbejdsvaner, arbejdsmetoder mv.... Her spiller pædagogikken igen en helt central rolle, idet det bl.a. er vigtigt, at elever og studerende betragtes som medarbejdere på egne læreprocesser. Samspillet i forhold til selvstændighedskulturen består deri, at man sideløbende med udviklingen af de gode arbejdsvaner o.l. vedbliver at udvikle de personlige egenskaber som samarbejds- og kommunikationsevner, der er væsentlige i projektarbejde og projektledelse."
"Selvstændighedskulturen, der refererer til en række bredere, personlige egenskaber som fx initiativ, risikovillighed, beslutningstagning, fleksibilitet mv."
"Selvstændighedskulturen kan søges fremmet og udviklet gennem holdningsprægede og motiverende tiltag, hvor pædagogikken er det centrale element... Et gennemgående træk ved mange af de udenlandske uddannelsestiltag på iværksætterområdet er, at holdningsbearbejdning og skabelsen af opmærksomhed er helt centrale elementer."
Hvad er en iværksætter?
Begrebet kan defineres meget bredt og dækker ikke kun det at starte en virksomhed som selvstændig i privat regi. Det kan også dække det at være iværksætter af processer i forskellige sammenhænge.
En iværksætter kan også være én, der i det offentlige system skaber innovation, og det kan være én, der i sociale og/eller kulturelle felter sætter noget i værk som resulterer i forandringer og fremmer nye initiativer.
En iværksætter kan defineres som en person med: mod, nytænkning, risikovilje og igangsætningslyst. Det er ikke kun noget, der foregår i det private eller som privat virksomhed. En række offentlige instanser og offentlige selskaber har - og vil fortsat have brug for iværksættere. Det handler altså ikke om at starte egen virksomhed, men om at være med i en proces og måske være den igangsætter, der skaber udvikling. Altså besidde evnen til at se mulighederne og viljen til at arbejde hen imod dem, - at tro på sig selv og sine ideer og ofre de nødvendige ressourcer.
Iværksætteren har måske prøvet at tabe, men giver ikke op af den grund. Iværksætteren har en stærk viljekraft og evnen til at arbejde selvstændigt, men indser også nødvendigheden af samarbejde med andre i en organisation.
Der kræves en bæredygtig idé, gå-på-mod, meget enkeltmandspræstation og stor - måske endda enorm - viljekraft.
Der er en række forhold, der er medvirkende eller forudsætninger for at skabe iværksættere.
Der er først og fremmest de indre, personlige forhold - drivkraft og lyst til at sætte noget i gang.
Dernæst er der de ydre omstændigheder eller muligheder for at realisere sine indre innovative kræfter og lyster. Her spiller en række faktorer ind: social baggrund, kulturnormer, uddannelsesretning og -niveau.
Igen er der her også en række ydre forhold, der har indflydelse på, hvorvidt man bliver iværksætter. Der er økonomiske muligheder, traditioner og erhvervstraditioner samt den aktuelle markedssituation.
Det er dog ikke sådan, at man kan opstille en række faktorer i prioriteret rækkefølge, og hvis disse så er til stede og følges i undervisningen, så opstår der så og så mange iværksættere. Så enkelt er det ikke.
Den sociale arv er en meget vigtigt faktor. Når antallet af selvstændige er faldende, har det altså en forstærket virkning, fordi færre dermed får en sådan social påvirkning.
(Se "En generation blev voksne", J. Hansen, Socialforskningsinstituttet, 1995 og Mandag Morgen, Danmarks Nye Helte, nov. 1995)
I Erhvervsfremme Styrelsens statistiske portræt "Iværksættere i 1990'erne" fremhæves en række forhold, der karakteriserer iværksættere.
"Kompetencer som faglig uddannelse, branchekendskab og generel erhvervserfaring er centrale for iværksætternes overlevelses- og vækstmuligheder.
Undersøgelsen dokumenterer, at iværksættere uddannelsesmæssigt
er yderst velkvalificerede.
At en lang videregående uddannelsesbaggrund ikke i sig selv er vejen
til succes. Omvendt er iværksættere med en faglig uddannelse
bag sig bedst gearet til at overleve med egen virksomhed. Det er endvidere
iværksættere med denne uddannelsesmæssige baggrund, som
skaber de fleste jobs."
Og som nævnt i indledningen er det i forhold til undervisningen interessant at: "den viden, som er erhvervet i praksis, vejer tungere end den viden, som udelukkende er baseret på teoretisk grundlag.
"Learning-by-doing"-elementet er så væsentligt, at praktiske erfaringsmuligheder bør indbygges i uddannelsesforløbene - også på de mere teoretisk baserede uddannelser."
Dette kan der planlægges efter i undervisningen.
I samme hæfte kan i øvrigt ses en række statistiske karakteristika for iværksættere inden for forskellige brancher. (Erhvervsfremme Styrelsen, Erhvervsministeriet, Iværksættere i 1990'erne. Et statistisk portræt. August 1996).
Note:
1) Danmarks Statistik, 1994: Få højtuddannede iværksættere. Arbejdsgiveren/Institut for Konjunktur-Analyse "Selvstændighedskultur i undervisningen": Dansk Arbejdsgiverforening, 1994