Vejledningens opbygning
Med henblik på at styrke selvstændigheds-, iværksætter-
og innovationskulturen har Undervisningsministeriet iværksat en række
initiativer, herunder valgfaget:
Selvstændighedskultur og iværksætteri.
Fagbeskrivelsen for valgfaget er meget bredt formuleret, hvilket giver
vide rammer for underviseren. Der lægges i fagbeskrivelsen endvidere
op til, at der arbejdes selvstændigt, og at der skal være en
særlig motivation til stede. Dette betyder store udfordringer til
såvel læreren som eleverne.
Denne lærervejledning har afsæt i fagbeskrivelsen for valgfaget.
Vejledningen indledes således med et afsnit om baggrund for og
holdning til faget. Det understreges i fagbeskrivelsen, at undervisningen
foregår i vekselvirkning med erhvervslivet, og derfor indeholder besøg
på og uden for skolen. Endvidere fremgår det, at der i faget
arbejdes med tværfaglig projektundervisning og holdningsbearbejdning.
Dette betyder, at der stilles særlige krav til læreren mht.
afgrænsning og vægtning af emner, planlægning og gennemførelse
af undervisningen samt en høj grad af elevindflydelse. For nogle
lærere kan det føles som en meget anderledes og måske
vanskelig lærerrolle, der kan opleves risikofyldt; andre lærere
vil måske opfatte det som en chance og en frihed.
I kapitel 3 beskrives den gruppe af elever, som faget primært henvender
sig til.
Langt de fleste initiativer på iværksætterområdet
har hidtil været rettet mod færdiguddannede voksne, og meget
ofte som løsrevne og selvstændige forløb i forhold til
øvrige uddannelser. Det er væsentligt ikke bare at kopiere
disse kurser eller dele deraf til de unge elever på erhvervsuddannelserne.
Sammenhængen er en anden, ligesom målgruppens kompetencer og
erfaringer er forskellige.
Kapitlerne 4 og 5 har til formål at give overblik over valgfaget
via en skematisk fremstilling, en uddybning af fagbeskrivelsens mål
og endelig ved at motivere og forklare de enkelte emner, som indgår
i valgfaget.
Det er så op til den enkelte lærer, hvilken vej der skal
følges for at nå målet.
Kapitel 6 beskriver en række forhold og overvejelser af pædagogisk
karakter, som det er nødvendigt at forholde sig til i egen planlægning
og undervisning.
Som inspiration til undervisningen præsenteres i kapitel 7 tre
eksempler på undervisningsforløb, og i bilag 1 er der yderligere
et eksempel fra el-uddannelsen. Det enkelte eksempel er umiddelbart knyttet
til en bestemt erhvervsuddannelse, men principielt kan de enkelte eksempler
tjene som model for samtlige erhvervsuddannelser på tekniske skoler,
handelsskoler og landbrugsskoler.
Vejledningen er udarbejdet af en arbejdsgruppe sammensat af repræsentanter
fra flere forskellige uddannelsesinstitutioner, der alle har arbejdet med
iværksætteri på forskellig vis.
Forsiden | Forrige Kapitel
| Næste kapitel |