Målgruppe
Faget er tænkt til en meget bred målgruppe af uddannelser
og elever.
Nedenstående er nogle karakteristika for aldersgruppen generelt.
Den enkelte lærer må ud fra sin egen målgruppe karakterisere
de aktuelle forudsætninger og tilrettelægge forløbet
herefter.
Hovedparten af eleverne kommer typisk lige fra folkeskolen, men en stadig
større del udgøres af voksne, som påbegynder en erhvervsuddannelse,
eller specielt tilrettelagte forløb for studenter.
Vejledningen tager udgangspunkt i elever fra 9. eller 10. klasse, som
er 16-17 år, når de begynder på en erhvervsuddannelse.
Eleverne har valgt en faglig uddannelse, men har naturligt nok ikke et
præcist billede af deres fremtidige arbejdsliv. Ifølge en undersøgelse
foretaget af Statens Pædagogiske Forsøgscenter og Undervisningsministeriets
folkeskoleafdeling lægger eleverne i afgangsklasserne størst
vægt på (prioriteret rækkefølge):
1. At arbejdet er interessant.
2. At de får gode arbejdskammerater.
3. At de får brug for deres evner.
4. At der er et godt arbejdsmiljø.
5. At arbejdsmiljøet ikke er sundhedsfarligt.
6. At de lærer noget nyt.
7. At arbejdet giver udfordringer.
8. At de får indflydelse på, hvad de skal lave.
9. At de får nye venner.
10. At de får en god løn.
Der kan for den enkelte elev ligge andre motiver bag valget af en erhvervsuddannelse,
men eleverne skal også have ideen om at blive selvstændig/blive
jobskaber med som element i deres fremtidige overvejelser.
De fleste unge har ved starten på en erhvervsuddannelse valgt uddannelse
og branche, ligesom mange allerede er startet i et lære-/praktikforhold.
Hvis faget Selvstændighedskultur og iværksætteri ikke
blot skal opleves som teori, er det også nødvendigt her at
tage udgangspunkt i de unges arbejdsmæssige hverdag og relatere valgfaget
til den branche, som de har valgt. Det giver dem en naturlig motivation
til at beskæftige sig med den side af fagets muligheder, dvs. at undervisningen
i hele sin form og indhold orienterer sig mod branchen som udgangspunkt.
(sml. kapitel 2: Hvad skaber en iværksætter).
Generelt er eleverne meget identitetssøgende, hvilket giver sig
udslag i, at en landbrugselev snakker om og interesserer sig for landbrug,
en tømrerlærling for træ og byggeri osv. Udgangspunktet
for undervisningen i Selvstændighedskultur og iværksætteri
bør derfor være en faglig målrettet og branchespecifik
undervisning.
I alderen 15-17 år er de unge meget selvcentrerede. De er stadig
hjemmeboende og har sjældent prøvet sig selv af i arbejdssammenhænge.
De er stadig meget usikre på sig selv og er meget optaget af at kende
sig selv og søge forbilleder.
Den interesse, som de har for deres uddannelsesområde/branche,
ligger ofte på det meget håndværksmæssige, praktiske
eller faglige plan.
Det vil derfor være naturligt at tage udgangspunkt i noget meget
praktisk og konkret med relation til elevens uddannelse. Det drejer sig
om at vise eleven den virkelighed, som han/hun skal virke i fremover.
Sammenfattende kan det siges, at målgruppen er kendetegnet ved
endnu ikke at have faglig kompetence, kun lidt livserfaring og ingen eller
kun lidt erfaring fra arbejdsmarkedet. Med det som udgangspunkt er det vigtigt,
at eleven får øget kendskab til virksomheder og projekter inden
for sin uddannelse eller branche med henblik på at øge sit
kendskab til branchen og dens muligheder.
Forsiden | Forrige Kapitel |
Næste kapitel |