[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

Målgruppe

 

 

 

Faget er tænkt til en meget bred målgruppe af uddannelser og elever.

Nedenstående er nogle karakteristika for aldersgruppen generelt. Den enkelte lærer må ud fra sin egen målgruppe karakterisere de aktuelle forudsætninger og tilrettelægge forløbet herefter.

Hovedparten af eleverne kommer typisk lige fra folkeskolen, men en stadig større del udgøres af voksne, som påbegynder en erhvervsuddannelse, eller specielt tilrettelagte forløb for studenter.

Vejledningen tager udgangspunkt i elever fra 9. eller 10. klasse, som er 16-17 år, når de begynder på en erhvervsuddannelse.

Eleverne har valgt en faglig uddannelse, men har naturligt nok ikke et præcist billede af deres fremtidige arbejdsliv. Ifølge en undersøgelse foretaget af Statens Pædagogiske Forsøgscenter og Undervisningsministeriets folkeskoleafdeling lægger eleverne i afgangsklasserne størst vægt på (prioriteret rækkefølge):

1. At arbejdet er interessant.
2. At de får gode arbejdskammerater.
3. At de får brug for deres evner.
4. At der er et godt arbejdsmiljø.
5. At arbejdsmiljøet ikke er sundhedsfarligt.
6. At de lærer noget nyt.
7. At arbejdet giver udfordringer.
8. At de får indflydelse på, hvad de skal lave.
9. At de får nye venner.
10. At de får en god løn.

Der kan for den enkelte elev ligge andre motiver bag valget af en erhvervsuddannelse, men eleverne skal også have ideen om at blive selvstændig/blive jobskaber med som element i deres fremtidige overvejelser.

De fleste unge har ved starten på en erhvervsuddannelse valgt uddannelse og branche, ligesom mange allerede er startet i et lære-/praktikforhold. Hvis faget Selvstændighedskultur og iværksætteri ikke blot skal opleves som teori, er det også nødvendigt her at tage udgangspunkt i de unges arbejdsmæssige hverdag og relatere valgfaget til den branche, som de har valgt. Det giver dem en naturlig motivation til at beskæftige sig med den side af fagets muligheder, dvs. at undervisningen i hele sin form og indhold orienterer sig mod branchen som udgangspunkt. (sml. kapitel 2: Hvad skaber en iværksætter).

Generelt er eleverne meget identitetssøgende, hvilket giver sig udslag i, at en landbrugselev snakker om og interesserer sig for landbrug, en tømrerlærling for træ og byggeri osv. Udgangspunktet for undervisningen i Selvstændighedskultur og iværksætteri bør derfor være en faglig målrettet og branchespecifik undervisning.

I alderen 15-17 år er de unge meget selvcentrerede. De er stadig hjemmeboende og har sjældent prøvet sig selv af i arbejdssammenhænge. De er stadig meget usikre på sig selv og er meget optaget af at kende sig selv og søge forbilleder.

Den interesse, som de har for deres uddannelsesområde/branche, ligger ofte på det meget håndværksmæssige, praktiske eller faglige plan.

Det vil derfor være naturligt at tage udgangspunkt i noget meget praktisk og konkret med relation til elevens uddannelse. Det drejer sig om at vise eleven den virkelighed, som han/hun skal virke i fremover.

Sammenfattende kan det siges, at målgruppen er kendetegnet ved endnu ikke at have faglig kompetence, kun lidt livserfaring og ingen eller kun lidt erfaring fra arbejdsmarkedet. Med det som udgangspunkt er det vigtigt, at eleven får øget kendskab til virksomheder og projekter inden for sin uddannelse eller branche med henblik på at øge sit kendskab til branchen og dens muligheder.



Forsiden | Forrige Kapitel | Næste kapitel