Kommunalbestyrelsens tilsynspligt
Folkeskolen er en kommunal/amtskommunal opgave, som kommunalbestyrelsen/amtsrådet
har det overordnede ansvar for. Det medfører, at kommunalbestyrelsen
har ansvaret for, at der fastsættes mål og rammer for skolernes
virksomhed, og at skolerne råder over de nødvendige ressourcer,
så de inden for de givne rammer kan leve op til folkeskolelovgivningen
mv.
En vigtig opgave for kommunalbestyrelsen er derfor at vedtage en målsætning,
der på den ene side klart fremlægger kommunalbestyrelsens overordnede
hensigt med det kommunale skolevæsen, og på den anden side giver
skolerne frihed til at fortolke målsætningen og selv finde de
værktøjer, de vurderer som bedst egnede til at føre
målsætningen ud i livet. Den kommunale styrelseslov forpligter
den enkelte kommunalbestyrelse til at redegøre for de vigtigste ydelser,
kommunens borgere tilbydes eller vil blive tilbudt. Redegørelsen
skal udgives mindst hvert andet år, og den skal også indeholde
oplysninger om de mål, kommunalbestyrelsen har sat for udviklingen
af de forskellige områder. Enhver interesseret borger kan på
grundlag af denne redegørelse og vedtægten for styrelsen af
kommunens skolevæsen følge med i de mål og rammer, der
er udstukket for kommunens skolevæsen.
Ifølge folkeskoleloven skal kommunalbestyrelsen føre tilsyn
med skolernes virksomhed for at sikre, de enkelte skoler lever op til lovens
forskrifter samt de rammer og retningeslinier, kommunalbestyrelsen selv
har fastsat. Kommunalbestyrelsen kan besigtige skolerne og har pligt til
at gribe ind over for de ansvarlige, hvis den finder det nødvendigt.
Kommunalbestyrelsen kan bede skolerne om alle oplysninger vedrørende
den pågældende skoles virksomhed. En skole er en selvstændig
forvaltningsmyndighed, og udveksling af oplysninger skal derfor følge
forvaltningslovens almindelige regler om udveksling af oplysninger mellem
forskellige myndigheder. Det betyder, at en skoles oplysninger om en elevs
rent private forhold ikke umiddelbart kan videgives til kommunen.
Hvis kommunalbestyrelsen efterlever folkeskolelovgivningen, har undervisningsministeren
ingen kompetence til at gribe ind. Det gælder både den måde,
hvorpå kommunalbestyrelsen vedtager at udfylde de givne rammer og
indholdet af de konkrete afgørelser, kommunalbestyrelsen træffer.
Budget
Kommunalbestyrelsen tildeler hver skole en sum penge - en bevillingsramme.
Kommunalbestyrelsen kan i den forbindelse på forhånd beslutte,
hvad en del af pengene skal bruges til og sætte rammer for, hvordan
andre kan anvendes.
Når først rammerne er udstukket, og skolerne har modtaget
bevillingerne, kan kommunalbestyrelsen normalt ikke ændre en skoles
budgetmæssige dispositioner som led i sin tilsynsbeføjelse.
Heller ikke hvis kommunalbestyrelsen ikke er enig i skolens dispositioner.
Det gælder naturligvis kun så længe, skolen og skolebestyrelsen
overholder de givne rammer og retningslinier. Kommunalbestyrelsen kan dog
ændre rammerne med henblik på fremtidige beslutninger. For eksempel
kan kommunalbestyrelsen beslutte, at der på skolens budget året
efter skal afsættes et større beløb til bygningsvedligeholdelse
end tidligere.
Undervisningspligt
Kommunalbestyrelsen har pligt til at sørge for, at alle undervisningspligtige
børn, der bor eller opholder sig i kommunen indskrives i folkeskolen
eller får en undervisning, der står mål med, hvad der
almindeligvis kræves i folkeskolen. Med mindre forældrene ønsker,
at barnet opfylder undervisningspligten et andet sted, indskrives barnet
som hovedregel i folkeskolen i det distrikt, det bor. Tilsynspligten indebærer,
at kommunen skal have nøje kendskab til, hvor og hvordan hvert enkelt
barn i kommunen opfylder undervisningspligten.
Her i landet er der undervisningspligt, men ikke skolepligt. Derfor kan
de forældre, der fx ikke ønsker, at deres barn undervises i
en folkeskole, en fri grundskole eller anden skoleform, vælge selv
at sørge for undervisningen. Denne form for undervisning er defineret
som hjemmeundervisning og finder sted efter reglerne i kapitel 8 i loven
om friskoler og private grundskoler. Udgifterne til denne form for undervisning
skal forældrene selv afholde. Kommunalbestyrelsen fører tilsyn
med den undervisning, barnet får i hjemmet. Det sker i praksis ved,
at kommunalbestyrelsen udpeger en tilsynsførende.
Ifølge lov om social service skal kommunalbestyrelsen sørge
for, at der findes det fornødne antal pladser på daginstitutioner
for børn og unge. For at opfylde denne forpligtelse kan kommunalbestyrelsen
beslutte at oprette skolefritidsordninger i henhold til folkeskolelovens
§ 3, stk. 4. Forældrene har imidlertid ikke et lovmæssigt
krav på at få deres barn optaget i en skolefritidsordning eller
i dagtilbud på grundlag af loven om social service.
Forsiden | Forrige Kapitel
| Næste kapitel |