[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

Resultater og formidling

 

Indsatsområdet "Den praktisk musiske dimension i undervisningen" 1994-96 har valgt at videregive erfaringer og ideer fra projektperioden i form af seks særskilte beskrivelser afsluttet med en opsamling/perspektivering. Beskrivelserne tager hver især en særlig synsvinkel op, som kan være et element eller en "byggeklods" i forståelsen af, hvad den praktisk musiske dimension kan handle om og tilføre undervisningen. De seks kapitler er:

  1. Brug hænder og sanser
  2. Brug sprog
  3. Brug fantasi
  4. Brug fag
  5. Brug skolen og hinanden
  6. Brug de andre.

Beskrivelserne giver hver især eksempler på praksis og erfaringer i tilknytning til deres særlige synsvinkel. Emnerne er valgt på grundlag af samspillet mellem skolerne, konsulenterne og projektledelsen, således at titlerne afspejler nogle synsvinkler, som deltagerne har anset for meningsfulde at anlægge i drøftelserne i projekternes forløb. Fremstillingerne kan således på hver deres måde og tilsammen illustrere, hvorledes den praktisk musiske dimension i undervisningen er andet og mere end undervisning, der refererer til bestemte fags indhold og metoder.

Det er et gennemgående træk i de deltagende skolers valg af projekter under indsatsområdet, at de i høj grad har fundet sted i bevidsthed om andre af skolelovens opmærksomhedsfelter, og at den konkrete udformning af forløbene har båret præg heraf. Ikke mindst overvejelser over projektarbejdsformen og lærersamarbejdet spiller ind, mens den praktisk musiske dimension i enkeltfaglig undervisning ikke har haft en tilsvarende prioritering.

Beskrivelserne af konkrete praksisformer tjener først og fremmest til illustration og inspiration og begrænser sig derfor ikke alene til gengivelser af deltagende skolers faktiske forløb.

Alle eksempler tager dog udgangspunkt i undervisning, der har fundet sted.

Særlige kendetegn i erfaringsmaterialets sprog og form er bibeholdt, således at fremstillingerne fremtræder forskelligt.

De enkelte beskrivelsers emne og særlige opmærksomhedsfelt præsenteres kort som indledning i de enkelte afsnit.

[Billede: Elev der sidder paa 3 boeger]



Forsiden | Indledning | Kapitel 1