[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

Indledning

Undervisningsministeriets indsatsområde "Den praktisk musiske dimension i undervisningen" fremlægger hermed erfaringer og refleksioner fra to års udviklingsarbejde 1994-96, hvori har deltaget et halvt hundrede skoler over hele landet i samarbejde med en forsker- og konsulentgruppe.

I ministeriets udmeldinger til skolerne blev der lagt vægt på, at erfaringerne kunne bidrage til udvikling af såvel undervisningspraksis som sproget i og om undervisning. Med henblik på at illustrere bredden i indsatsområdet og stimulere til en mangfoldighed af undervisningsinitiativer blev den praktisk musiske dimension beskrevet som en lang række åbne typer, som gav de deltagende skoler og lærere muligheder for at udvikle og afprøve undervisning efter egne forudsætninger og behov.

Samtidigt fik projektledelsen til opgave at samle erfaringerne op og viderebringe dem i en form, der kan være til inspiration for skolens arbejde med at virkeliggøre den praktisk musiske dimension i undervisningen.

Den praktisk musiske dimension i undervisningen er ikke en konventionel faglig størrelse, men skal i stedet ses som en kvalitet ved undervisning i bred forstand. Den handler derfor om såvel skolens undervisningsmiljø som undervisningens tilrettelæggelse og elevernes læreproccesser og fremmer opmærksomheden på, hvorledes arbejds- og udtryksformer i undervisning og læring kan anvendes fordomsfrit og på integrerede måder, så klassens fællesskab og den enkelte elevs muligheder udvikles bedst muligt.

At de deltagende skoler i udpræget grad har medtænkt, hvorledes arbejdsformer og vidensområder fra de praktiske og musiske fag kan integreres i undervisningen, kan ikke undre.

Den foreliggende rapport bygger ikke på en given definition af den praktisk musiske dimension. Den interesserer sig først og fremmest for de måder, hvorpå faglighed, virksomhed og interesser har kunnet samvirke i at skabe og udvikle et indhold for eleverne. Der er lagt vægt på at illustrere valg og situationer og på at fremstille problemer og overvejelser, som har ledsaget de konkrete forløb.

Rapporten består af seks særskilte beskrivelser og en opsamling/perspektivering. Beskrivelserne tager hver især en særlig synsvinkel op, som kan være et element eller en byggeklods i forståelsen af, hvad den praktisk musiske dimension kan handle om og tilføre undervisningen.

Rapporten er udformet af projektets forskningsledelse ved Carl Johan Schnedler fra Danmarks Lærerhøjskole og Thomas Seeberg fra Forskningsinstituttet for Pædagogik og Uddannelse under medvirken af projektets konsulenter Britta Høy, Gitte Jensen, Birgitte Norsker, Ole Kristian Poulsen, Liselotte Schlægelberger, Hanne Schneider og Lisbeth Tolstrup.

De deltagende skoler er anført bagest i bogen.

[Billede: 3 boern og en laerer]



Forsiden | Forord | Resultater og formidling