Forord
Folkeskolen må søge at skabe sådanne rammer for elevernes oplevelser, virkelyst og fordybelse, at elevernes udvikler erkendelse, fantasi og lyst til at lære, således at de opnår tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle.Sådan hedder det i formålsparagraffens stk. 2. Man lærer noget, når man er aktiv og engageret, når man kan se en mening med det, man arbejder med, og når man kan forstå, hvilken sammenhæng arbejdet indgår i. At give praktiske og musiske arbejdsmåder og udtryksformer betydelig vægt i alle skolens fag er at tage konsekvensen af det i sig selv indlysende forhold, at folkeskolens undervisning er rettet mod børn, og at skolens børn har forskellige forudsætninger for at lære og engagere sig - og lade sig engagere - i undervisningens indhold. For at hver enkelt elev kan involvere sig i skolens undervisning, må lærerne kunne inddrage en bred vifte af oplevelses-, udtryks-, arbejds- og fortolkningsmåder. Ikke så meget af hensyn til de enkelte fags centrale kundskabs- og færdighedsområder, men af hensyn til det enkelte barns optimale udbytte af undervisningen. Målet er jo, at alle skolens børn får reel mulighed for at arbejde med væsentlige sider af undervisningens indhold, og at der med lærernes tilrettelæggelse gives mulighed for passende udfordringer og udfoldelsesmuligheder til alle børn. Både inden for de enkelte fag og i arbejdet med tværgående emner og problemstillinger må lærerne kunne spille på mange strenge - også praktisk musisk - af hensyn til hver enkelt barns alsidige personlige udvikling. Erfaringerne fra indsatsområdet viser, at en helt nødvendig forudsætning for tilrettelæggelse af undervisning, der lever op til disse mål, er, at lærerne arbejder sammen. Der gives samtidig udtryk for, at det er udfordrende og inspirerende for lærerne at tænke nye og uvante arbejdsmåder og indholdselementer ind i undervisningen. Eleverne lærer ved lærernes undervisning, og lærerne lærer ved at lade eleverne lære. Samarbejde kræver fælles sprog og begreber. Den praktisk musiske dimension i skolens undervisning omfatter en række af de kvaliteter, der omtales i formålparagraffens stk. 2, som kan være vanskelige at beskrive og sætte på begreb. Rapporten her udgør et væsentlig bidrag til at kvalificere lærernes samarbejde om tilrettelæggelse og evaluering af undervisning, der sætter elevernes engagement, selvværd, inspiration, udfordring og fællesskab højt på dagsordenen. Det er vel i grunden den del af skolens virksomhed, der i særlig grad gør det værd at holde skole. Ivan Sørensen Direktør for Folkeskoleafdelingen
Forsiden | Indledning |