|
![[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]](http://www.uvm.dk/images/uvmlogo.gif)
Forord
Folkeskolen må søge at skabe sådanne rammer for elevernes
oplevelser, virkelyst og fordybelse, at elevernes udvikler erkendelse, fantasi
og lyst til at lære, således at de opnår tillid til egne
muligheder og baggrund for at tage stilling og handle.Sådan hedder
det i formålsparagraffens stk. 2.
Man lærer noget, når man er aktiv og engageret, når
man kan se en mening med det, man arbejder med, og når man kan forstå,
hvilken sammenhæng arbejdet indgår i. At give praktiske og musiske
arbejdsmåder og udtryksformer betydelig vægt i alle skolens
fag er at tage konsekvensen af det i sig selv indlysende forhold, at folkeskolens
undervisning er rettet mod børn, og at skolens børn har forskellige
forudsætninger for at lære og engagere sig - og lade sig engagere
- i undervisningens indhold.
For at hver enkelt elev kan involvere sig i skolens undervisning, må
lærerne kunne inddrage en bred vifte af oplevelses-, udtryks-, arbejds-
og fortolkningsmåder. Ikke så meget af hensyn til de enkelte
fags centrale kundskabs- og færdighedsområder, men af hensyn
til det enkelte barns optimale udbytte af undervisningen. Målet er
jo, at alle skolens børn får reel mulighed for at arbejde med
væsentlige sider af undervisningens indhold, og at der med lærernes
tilrettelæggelse gives mulighed for passende udfordringer og udfoldelsesmuligheder
til alle børn. Både inden for de enkelte fag og i arbejdet
med tværgående emner og problemstillinger må lærerne
kunne spille på mange strenge - også praktisk musisk - af hensyn
til hver enkelt barns alsidige personlige udvikling.
Erfaringerne fra indsatsområdet viser, at en helt nødvendig
forudsætning for tilrettelæggelse af undervisning, der lever
op til disse mål, er, at lærerne arbejder sammen. Der gives
samtidig udtryk for, at det er udfordrende og inspirerende for lærerne
at tænke nye og uvante arbejdsmåder og indholdselementer ind
i undervisningen.
Eleverne lærer ved lærernes undervisning, og lærerne
lærer ved at lade eleverne lære.
Samarbejde kræver fælles sprog og begreber. Den praktisk
musiske dimension i skolens undervisning omfatter en række af de kvaliteter,
der omtales i formålparagraffens stk. 2, som kan være vanskelige
at beskrive og sætte på begreb. Rapporten her udgør et
væsentlig bidrag til at kvalificere lærernes samarbejde om tilrettelæggelse
og evaluering af undervisning, der sætter elevernes engagement, selvværd,
inspiration, udfordring og fællesskab højt på dagsordenen.
Det er vel i grunden den del af skolens virksomhed, der i særlig
grad gør det værd at holde skole.
Ivan Sørensen
Direktør for Folkeskoleafdelingen
Forsiden | Indledning |