|
Opsamling/perspektivering
På tværs
- af nogle undervisningstemaer i tiden
Bestræbelsen på at udvikle den praktisk musiske dimension i
undervisningen finder naturligvis ikke sted i et "tomrum", men
er et initiativ blandt flere andre til at samle nogle temaer og erfaringer
og give retning til undervisningens udvikling i skolen. Den praktisk musiske
dimension må derfor ses i forhold til sådanne centrale temaer,
hvis den skal være en integreret side af undervisningens miljø
og former - og dermed af skolens indhold.
En diskussion af undervisning "på tværs" drejer
sig om fælles erfaringer med de måder, undervisningen har været
inddelt, ordnet og styret på, og dermed også hvilke former for
samvær og tilegnelse af viden og færdigheder, der kan være
gyldige og bærende i skolens daglige arbejde. Der er et stort behov
for at gennemføre sådanne diskussioner i skolekredse, for skolens
ordninger, funktioner og roller er på mange måder under pres
fra mangesidige og stærke ændringsprocesser i samfundet. Den
praktisk musiske dimension i undervisningen er som indsatsområde et
bidrag til en drøftelse af kvalitet i undervisningen.
En sådan drøftelse har ganske vist altid fundet sted. Men
det er nok ikke for meget at sige, at den i vor tid har udviklet sig i mange
retninger på en gang og nu også omfatter de helt grundlæggende
betingelser for og mening med at "holde skole", dvs. forholdet
mellem det at være lærer, at være elev, og indholdet i
undervisningen.
I det følgende beskrives nogle af de centrale pædagogiske
temaer, der som det også fremgår af rapportens øvrige
dele, har haft indflydelse på lærernes drøftelser af
den praktisk musiske dimension.
Medbestemmelse
Børnenes medbestemmelse er såvel middel som mål for
undervisningen. Som tema i lovgivningen og den undervisningsmæssige
diskussion er det ikke specielt nyt, men medbestemmelsens niveauer og former
er til stadig debat, ikke mindst i forbindelse med den opgave at udvikle
elevernes ansvar for egen læring.
Medbestemmelsen rummer flere aspekter. Det vil i almindelighed være
et grundforhold, at givne stofområder er foreskrevet i læseplaner
for klasserne. Forståelsen af børns medbestemmelse i undervisningen
bevæger sig fra enkeltstående arrangementer med særlige
frirum for børnenes interesser hen mod en forståelse af medbestemmelse
som en integreret del af undervisningen.
Diskussionen om medbestemmelsen er ikke mindst optaget af børnenes
aktive deltagelse, ikke blot som medbestemmelse ved valg af emne, men i
den mere integrerede form. Det er især børnenes medvirken i
undervisningens forskellige faser, der er centrum for opmærksomheden.
Dermed udvikles børnenes forudsætning for at overskue læringsforløb,
så de bliver i stand til at vurdere dem og foreslå ændringer.
Samtidig forudsætter undervisning, der bygger på børnenes
medbestemmelse, at lærerne er udpræget opmærksomme på,
hvorledes tilrettelæggelsen af arbejdsformer og samværet kan
fremme børnenes tilkendegivelser af, hvad der har mening og relevans
for dem. Det sidste aspekt retter bl.a. opmærksomheden mod de mange
forskellige måder, hvorpå børnene kan "formulere"
ideer, optagethed, følelser, kundskaber m.v.
Medbestemmelse har en individuel og en social side. Diskussionen drejer
sig bl.a. om, hvorledes en konkret og praktisk medbestemmelse er mulig,
når der skal tages rimeligt hensyn til individuelle forskelle i interesser
og behov inden for børnegruppens rammer. Det får også
betydning for lærernes tilrettelæggelse af arbejdsformer og
læremiljøer.
Undervisning i og med fag
Der er en lang tradition for at opfatte undervisning som lærerens
formidling til børnene af et afgrænset stof, dvs. bestemte
faglige videnselementer og færdigheder. Fornyelsen i undervisningens
indhold sker i forlængelse af, at det tilsvarende vidensområde
udvikler sig forskningsmæssigt, og børnenes læring og
præstationer bedømmes efter deres beherskelse af dette indhold.
Den aktuelle diskussion er optaget af de sider af læreprocessen,
der nemt falder ud af blikfeltet i en sådan undervisning. Det fremgår
således, at lærernes opmærksomhed på børnenes
interesser og udviklingsbehov og de sociale sider af læreprocessen
vanskeligere kan have vægt og betydning i forhold til et foreskrevet
indhold og en obligatorisk form.
Et væsentligt tema i undervisningsdiskussionen drejer sig om at
skelne skarpere mellem fagligt stof og pædagogisk indhold med henblik
på at inddrage og aktivere bredere læreprocesser. Tilrettelæggelse
af undervisning som forskellige former for tværfaglig undervisning
vurderes som en mulighed for på den ene side, at børnenes læreprocesser
kan omfatte kvaliteter som valg af emne, informationer og bearbejdelsesformer,
og på den anden side, at lærerne udvikler et mere fordomsfrit
og funktionelt syn på brugen af fysiske rammer, hjælpemidler
og aktiviteter.
Projektarbejdsform
Den tydelige interesse for projektarbejdsformen grunder sig i det ønskelige
og nødvendige i, at børn lærer at vælge, dvs.
træffe begrundede valg, og at de bliver medansvarlige for undervisningen
og dagligdagen i skolen.
I den lærerstyrede, faglige undervisning støttes de enkelte
elever gennem fordeling af afpassede opgaver og øvelser efter elevernes
forskellige forudsætninger. De relevante forudsætninger er dermed
bestemt af givne færdighedsmål. En række sider af børnenes
forudsætninger, der har med ideer, optagethed, planlægning,
løsningsmuligheder, klassefællesskabets samvirke m.v. at gøre,
har imidlertid fået stadig øget betydning for en udvikling
af undervisning og læring, der betjener sig af mere sammensatte arbejdsformer
og erfaringer.
Diskussionerne om projektarbejdsformen tager ikke mindst udgangspunkt
i, hvorledes undervisningen kan tilrettelægges, så børnene
øger deres forudsætninger for at arbejde med selvvalgte emner,
som de kan begrunde såvel i deres personlige interesse som i emnets
betydning for andre (gruppen, klassen, andre i og uden for skolen). Det
betyder, at samarbejdet mellem børnene indbyrdes og i forhold til
andre personer og grupper er en integreret del af læreprocessen.
En væsentlig overvejelse drejer sig om, hvorledes undervisningens
indhold kan udvikles og formidles gennem brugen af forskellige bearbejdelses-
og udtryksformer.
Samtalen
Klassesamtalen er et velindarbejdet element i undervisningens tradition.
Den tjener flere hensyn og udfolder sig på forskellig måde og
i forskellige anledninger af personlig, social eller faglig karakter. Lærere
har ikke mindst brugt samtalen som et middel til at relatere et fagligt
stof til børnenes erfaringer eller til drøftelse af klassens
fælles oplevelser eller problemer. Til fremme af sådanne funktioner
skabte den tidligere skolelov begrebet "klassens time". Det medførte
bl.a., at samtaleprocesser i klassens liv blev styrket. Men samtidig blev
disse processer også skemalagt.
Det er imidlertid blevet et diskussionstema, hvorledes samtalen kan forstås
som en central, undervisningsmæssig kvalitet, dvs. som måde
at lære på, der kan udvikles gennem undervisning. Der er gode
erfaringer med at bruge samtalen til at forbinde et fagligt emne med hverdagserfaringer
og til drøftelser af f.eks. sociale normspørgsmål.
I et videre perspektiv kan samtalen udvikles til at integrere de faglige,
de personlige og de sociale aspekter i læreprocessen og dermed til
at modvirke, at elevens erfaringer på forhånd adskilles i de
dele, der er undervisningsmæssigt relevante og de dele, der er sociale
og personlige og dermed anset for private.
Samtalen i undervisningen kan give rum for den personlige oplevelse og
for forståelse af et emne. Den kan være problemløsende
såvel som problemudviklende og indgår dermed i samspil med andre
arbejdsformer.
Informationsteknologi og kreativitet
Kreativitet som særskilt emne for den undervisningsmæssige
diskussion er ikke mindst fremkaldt og forstærket af udviklingen i
de elektroniske medier og deres anvendelse i undervisningen. De perspektiver,
der tegner sig for adgangen til information via informationsteknologien,
har en dobbelt effekt.
På den ene side åbnes undervisningen for svimlende mængder
af informationer, kontakter og kommunikationsteknikker. På den anden
side medfører dette forhold en tilbøjelighed til at identificere
den moderne undervisnings centrale opgaver med beherskelse af informationsteknologien
og de opfattelser af viden og kreativitet, der knytter sig til den.
Som medium for kreative læreprocesser er IT mangfoldig. Den rummer
f.eks. næsten ubegrænsede muligheder for de legende, søgende,
afprøvende, kombinerende processer, vi oftest forbinder med kreativitet.
Det samme gælder de udtryksmæssige muligheder, der ligger i
mediets mange kombinationsmuligheder mellem tekstlige, billedmæssige
og lydmæssige former.
Den undervisningsmæssige diskussion hæfter sig på den
baggrund ved spørgsmålet om, hvilken erfaringsbaggrund af konkret,
personlig og kropslig karakter, der kan være indeholdt i læreprocesser
af denne art.
I særlig grad sætter den informationsteknologiske udvikling
fokus på forholdet mellem denne teknologis muligheder for at indgå
i en inspirerende vekselvirkning med andre læreformer i stedet for
at fortrænge dem.
Æstetikken
I diskussionen om, hvorledes undervisningen kan udvikles med større
helhed og meningssammenhæng for børnene, indgår i tiltagende
grad overvejelser over hvilke forskellige former, viden kan have og hvilke
bearbejdelsesmåder, der fører frem til dem.
Det har betydning for bestræbelserne på at udvikle en forståelse
af børnenes læreproces, som går ud over den traditionelt
modtagende til en aktiv og produktiv forståelse. Æstetikken
kan bidrage med sider af læreprocessen, der har med den personligt
vedkommende fremstillingsproces at gøre, og den retter samtidig opmærksomheden
mod en række arbejds- og udtryksformer, der kan være med til
at nuancere og berige læreprocessen og klassens undervisningsmiljø.
Den æstetiske synsvinkel åbner således for drøftelser
om, hvorledes man kan tilrettelægge undervisning, der inddrager en
varieret række arbejds-, udtryks- og erkendelsesformer i børnenes
arbejde. Det indebærer bl.a. muligheden for at lægge større
vægt på de praktisk produktive udtrykssider af børnenes
arbejde.
Temaer og tendenser
Disse temaer udtrykker forskellige tilløb til en ændring
i grundopfattelsen af, hvad en læreproces i skolen er for noget. I
punktform drejer det sig om
- en ændring i forståelsen af elevernes måde at lære
på, der i højere grad kan omfatte læreaktiviteten i
dens sammensathed
- en forståelse for, hvorledes forskellige arbejdsformer kan medvirke
til at sætte eleverne i stand til selvstændigt at tilegne sig
informationer og færdigheder samt at bearbejde og formidle deres
erfaringer
- en forståelse af, at elevernes medbestemmelse i undervisningen
hænger sammen med elevernes deltagelse i undervisningsindholdets
udvikling, således at den giver rum for eleverne som personer med
særlige erfaringer, oplevelser, forestillinger
- en forståelse for at udvikle undervisningsmiljøer, hvor
arbejdsformerne giver mulighed for mange forskellige forståelser
og deres udtryk i klassens fællesskab.
Disse aspekter har betydelig indflydelse på udvikling af en praktisk
musisk dimension i undervisningen.
Virksomheden og dens former
Lærerne i indsatsområdet har i vid udstrækning haft
udbytte af at tilrettelægge og evaluere undervisning med en praktisk
musisk dimension ved hjælp af virksomhedsformer. I det følgende
beskrives et antal virksomhedsformer, som har givet anledning til væsentlige
kollegiale drøftelser om tradition og fornyelse i undervisningens
arbejdsformer og dermed om synet på børnenes læreprocesser.
Generelt har drøftelserne om virksomhedsformer ført til nye
forståelser af børnenes muligheder for aktiv deltagelse i undervisningen
og for tilrettelæggelse af varierede læreprocesser.
I indsatsområdets midtvejsrapport udgivet i Undervisningsministeriets
Information om folkeskolen nr. 33, 1996, beskrives virksomhedsformerne kort
således:
- Oplevelsesmæssig virksomhed, hvor spørgsmålet
er, hvorledes undervisningen kan være en kropslig sansende og følende
proces, og hvorledes der kan arbejdes aktivt med oplevelsen.
- Færdighedsmæssig virksomhed, hvor spørgsmålet
er, hvilke færdigheder, eller "sprog", der er særligt
relevante i sammenhæng med undervisningsemnet med henblik på
varierede fremstillinger i klassens arbejde med det.
- Udtryksmæssig virksomhed, hvor spørgsmålet
er, hvorledes børnenes fantasier og forestillinger kan få
form og udtryk og dermed indgå i udviklingen af undervisningens indhold.
- Analytisk virksomhed, hvor spørgsmålet er, hvordan undervisningen
kan medvirke til at anvende og befæste væsentlige faglige begreber
samt at udvikle undersøgende og vurderende kompetencer.
- Kommunikativ virksomhed, hvor spørgsmålet er, hvordan
arbejdet med undervisningens emne kan fremme elevernes evne til at informere,
skabe debat og indgå i diskussioner.
Tilsammen kan disse virksomhedsformer give et billede af undervisning,
der integrerer den praktisk musiske dimension, og enkeltvis peger de på
erfaringsmuligheder og færdighedsområder, der må tages
stilling til i den konkrete tilrettelæggelse.
At undersøge virksomhedens former i undervisningen er - ikke mindst
i praktisk musisk sammenhæng - en oplagt og tankevækkende evalueringsform.
Dermed rettes læreres opmærksomhed bl.a. mod kvaliteter i konkrete
handlinger, iagttagelige processer og vilkår og muligheder i undervisningsmiljøet.
Virksomhedsformerne er i deres sammenhæng også velegnede som
hjælpemiddel til at erkende og genoverveje de måder, hvorpå
undervisning ofte har placeret og adskilt dem, samt hvordan undervisning
kan tilrettelægges, så der inddrages flere virksomhedsformer
i samspil med hinanden.
I det følgende gennemgås de enkelte virksomhedsformer. Der
gives eksempler på tanker, spørgsmål og overvejelser,
som de har givet anledning til i de forskellige projekter i indsatsområdet.
Det har været et stadigt tema i drøftelserne af den oplevelsesmæssige
virksomhed, hvorledes man overhovedet kunne tale om, at oplevelse er en
aktiv proces, der kan gøres til genstand for undervisning og udvikling.
De spørgsmål og problemer, der tidligt i forløbet kaldes
frem, er f.eks.
- er børnenes oplevelser i virkeligheden ikke de helt grundlæggende
forhold i deres selvopfattelse og interesser?
- børns oplevelser har en form, som er vanskelig at få
fat på, at udtrykke og gøre produktiv i undervisningen med
de midler, vi sædvanligvis benytter os af
- mon ikke en masse modvilje, ligegyldighed og den slags reaktioner
fra elevers side bunder i, at vi i undervisningen ikke rigtigt kan rumme
eller imødekomme oplevelserne i vores tilbud om arbejdsformer?
- hvor "sidder" oplevelserne? De har jo meget med krop
og sansninger og stemninger at gøre, men vi er en meget sproglig
skole. Der er jo også andre måder at lære, bearbejde,
fremstille på, og det kan jo være, at vi får kontakt
til andre sider af børnenes læreprocesser gennem andre arbejdsformer
- vi lærer hvert enkelt barn bedre at kende som personer
- der er masser af sansemæssige sprog i billeder, ting, musik,
mad, idræt, drama. Så det sansemæssige er også
noget, man kan blive bedre til at fremstille, at aflæse og forstå
- vi kunne måske få en bedre sproglig interesse og udvikling
hos børnene ud af det.
Når den færdighedsmæssige virksomhed har været
i centrum for lærernes diskussion, har udgangspunktet oftest været
faglige færdigheder, i særlig grad hensynet til læse,
skrive og matematiske færdigheder. Men efterhånden som færdighedsspørgsmålet
er blevet sat i forbindelse med de øvrige virksomhedsformer, er forståelsen
af færdigheder i tiltagende grad blevet udvidet og kædet sammen
med et bredere syn på erfaringers afhængighed af færdighedstyper.
Spørgsmål og problemer kom bl.a. til udtryk som
- Jeg kunne da sagtens bygge modeller af huse eller broer i matematik,
men hvad praktisk musisk er der ved det?
- Procesorienteret skrivning er vel noget i den rigtige retning -
men det er da stadigvæk den samme slags færdighed, nemlig skrivning?
- Vi tænker stadigvæk meget i ord og tal. Hvorfor tænker
vi ikke mere i det synlige, det iøjnefaldende, tingene? Det er jo
nogle helt andre færdigheder, der ligger bag det.
- Det hænger sammen med varierede arbejdsformer, og det hænger
sammen med at tage børns arbejde alvorligt i hverdagen. De skal
have muligheder for at vælge mellem flere måder at bidrage
til det daglige arbejde og vores fælles arbejdsmiljø på.
Diskussionen om den udtryksmæssige virksomhed bidrager til
at overveje de måder, hvorpå man som lærer opfatter eleven
som individ og person, og fremkalder hyppigt samtaler om elevens aktive
medvirken i undervisningen. Spørgsmål og problemer er f.eks.
- Udtryk har noget med drama og billeder at gøre, og jeg kan ikke
de ting. Der skal mere kreative kolleger til, for at det bliver ordentligt.
- Jeg synes ikke, at det bare handler om drama og billeder. Det handler
måske også om den måde, ungerne er frække på
- eller den måde, de skjuler sig på.
- Man kan da ikke tale om at udtrykke sig ved at konstruere en vejrhane
eller bygge en læsehule i klassen eller noget andet teknisk.
- Udtryk har noget at gøre med vores opmærksomhed på,
hvad børnene udtrykker som mennesker, mens de foretager sig alt
muligt. Der kan vi nok blive bedre.
- Vores arbejdsformer er nu engang bestemte arbejdsformer - eller virksomhedsformer.
Det kunne godt tænkes, at de fleste af dem, vi bruger, ikke er særlig
gode til at få børnene til at give udtryk for, hvor mangfoldige
og sammensatte, de egentlig er.
- Det har også noget med fantasi at gøre. Fantasi bliver
tit gjort til indvendige drømme og fornemmelser og så slut
med det. Men vi skal vel prøve at finde ud af fantasien som noget
praktisk og musisk, altså den udvendige side af den, arbejdet og
udtrykket.
Lærerne er sædvanligvis meget optaget af den side af undervisning,
der har med sprog og begrebstilegnelse at gøre. I drøftelser
af den analytiske virksomhedsform er man sædvanligvis på sikker
grund, men samtidig kan dens funktion i den praktisk musiske dimension godt
volde problemer. Det kommer f.eks. til udtryk således
- Det er nu engang det sproglige og især læse- og skrivefærdigheder,
som forældrene hæfter sig ved - i sidste instans.
- Hvis vi skal have den praktisk musiske dimension med, må
det betyde, at vi ikke bare kan acceptere, at det sproglige kun skal måles
på, hvor mange ord eller sprogregler, de kan klare på et bestemt
alderstrin.
- Det drejer sig om analytisk virksomhed, altså at bruge sproget
som et led i arbejdet.
- Analytisk virksomhed er vist noget meget forskelligt. Man kan analysere
tekster og genstande, som andre har begået, og man kan analysere
sit eget arbejde - både indholdsmæssigt og redskabsmæssigt.
- Der er forskel på at tage en film, en tekst eller et maleri
og så lave analyse på dem efter et eller andet skema og så
at analysere noget, der skal fungere i et arbejde, klassen er i gang med.
Det er to vidt forskellige slags situationer.
- I virkeligheden har analytisk virksomhed også noget med børnenes
analyse af undervisningsprocessen at gøre, altså medbestemmelsen
og dermed også at børnene selv kan administrere deres egne
læreprocesser.
- I drøftelserne af den kommunikative virksomhed som element
i den praktisk musiske dimension har lærerne ofte en del erfaringer
at trække på. Skoleåret har ganske mange arrangementer,
hvor undervisningen involverer forskellige former for henvendelse til lokalsamfundet,
forældre m.v. I det videre perspektiv fremkommer emner og problemer
som
- Hvis den kommunikative virksomhed er noget særligt, må
den handle om andet end den kommunikation, vi hver time og dag har med
børnene.
- Jeg synes, børnene kan have brug for at arbejde målrettet
mod andre end klassen, at de kan involvere andre mennesker. Så påtager
de sig også et ansvar af en helt anden slags.
- Det er godt nok med større kontakt udadtil, men jeg tænker
mere på dialoger i praktisk musiske former. I mit eget barns klasse
var jeg til et forældremøde, hvor børnene havde tilrettelagt
både formen og indholdet. De havde f.eks. lavet et dramaspil om klassens
liv. Det snakkede vi meget om bagefter.
- Det er efter min mening en god ting, at børnene arbejder
med en ordentlig form, der virkelig kan kommunikere noget. Men det forudsætter
selvfølgelig, at det er børnenes opfattelse af et vigtigt
indhold, det handler om.
- Vi har nok for meget berøringsangst for de stærke
fremstillinger, dem lader vi de professionelle kunstnere og reklamen og
medierne om.
Virksomhedsformernes samspil
De forskellige virksomhedsformer har hver især deres særlig
fokus. Inden for dette er til gengæld mange forskellige handlinger
mulige, så de på den ene side inspirerer til at få ideer
og se muligheder og på den anden side gør det muligt for de
berørte lærere at anvende deres forudsætninger på
en produktiv måde.
Virksomhedsformerne supplerer hinanden, idet de fra forskellige synsvinkler
er med til at fastholde spørgsmålet om, hvorledes læreprocessen
bevares på elevens hænder. De er anvendelige som formidlere
af overvejelser og svar i lærernes samtaler om
- Hvordan tilrettelægger vi undervisningen, så den træner
og udvikler børnenes sensitivitet og forståelse for mange
slags sprog?
- Hvordan tilrettelægger vi en undervisning, der hviler på
sammenhæng mellem børnenes erfarings- og interesseverden og
undervisningens begreber og værktøjer?
- Hvordan tilrettelægger vi undervisningen, så den bevarer
og udvikler eksperimenterende former for fremstilling og kommunikation?
- Hvordan tilrettelægger vi undervisningen, så tid og de
fysiske rammer svarer bedre til arbejdsforløb, der er præget
af børnenes produktive deltagelse?
- Hvilke bearbejdelses- og udtryksformer tilbyder vi eleverne i vores
undervisning?
På denne måde kommer den kollegiale samtale om den praktisk
musiske dimension også til at dreje sig om temaer, der er centrale
i skoleloven: elevernes medbestemmelse, den enkelte elevs forudsætninger
og muligheder, former for tværfaglig undervisning, projektarbejde
m.v.
Fra features til helhed
Det er forståeligt nok på baggrund af skolens tradition,
at lærere, forældre og børn umiddelbart forbinder det
praktisk musiske med bestemte fag. Det praktisk musiske er i denne tradition
kendetegnet ved værktøjer, medier, produktformer i en bestemt
fagkreds. Til denne fagkreds knytter man så yderligere nogle særlige
kvaliteter, der benævnes som f.eks. det kreative, det produktive,
det praktiske o.l.
Mange projekter i indsatsområdet har da også taget udgangspunkt
i og beskrevet tilrettelæggelse af undervisning, der er mere praktisk
håndgribelig, mere kropsligt aktiverende, mere billedanvendende etc.
end sædvanlig undervisning. En del projekter har ofte haft karakter
af planlægning og tilrettelæggelse af undervisning i en given
tidsperiode, hvor praktisk musiske aktiviteter med børnene i særlig
grad skulle udfolde sig, et "frirum" hvor den daglige undervisning
for så vidt var suspenderet.
Der er oplagte fordele knyttet til sådanne fastlagte, afgrænsede
arrangementer, og der er problemer. Fordelene ligger naturligvis i, at de
deltagende lærere og skolen i det hele taget bliver i stand til at
forholde sig konkret og målrettet til planlægning, gennemførelse
og udbytte, det være sig erfaringer med lærersamarbejde, anvendte
arbejdsformer, fagligt indhold, udnyttelse af rum og ressourcer o.l. Der
kan iagttages og redegøres for et bestemt forløb, og skolen
kan lære af det.
Men skolen kan også udgrænse og måske glemme det i
dagligdagen. Det er en risiko, som er knyttet til ethvert arrangement af
den art, og mange featureperioder i skolens historie har haft den skæbne.
Problemet opstår, hvor målforestillingerne og værdierne
i en sådan undervisning anses for alternative til daglig undervisning
og snævert knyttet til sådanne og lignende arrangementer. Det
gør sig f.eks. gældende, hvor det praktisk musiske opfattes
meget fagligt, og hvor den særlige projektperiode skal give rum og
tid til en praktisk musisk udfoldelse, man ikke har i dagligdagen. Konsekvensen
kan være, at den traditionelle opfattelse af fag og undervisning opretholdes
og måske forstærkes.
Praktisk musiske features over for den alvorlige normale undervisning!
Lystkultur og pligtkultur! Sådan behøver det ikke at gå.
Det forudsætter imidlertid, at det praktisk musiske ikke først
og fremmest anses for en enkeltfaglig kvalitet.
Det spændende og perspektivrige i indsatsområdet har været
de processer, hvorigennem lærerne har vristet deres opfattelse af
det praktisk musiske fri af den faglige binding og gjort det til et andet
og langt bredere begreb om undervisning og læring. Dermed har projekternes
lærere jo bakset med et anliggende, som er relevant for alle kolleger
i og med, at det ikke kan reduceres til et spørgsmål om fagligt
stof og faglige forudsætninger, men angår den daglige undervisning
og tilrettelæggelse af et læremiljø for - og sammen med
- børnene.
Børns medbestemmelse som mål og middel i skolehverdag og
undervisning har mange sider og former i den daglige omgang mellem lærere
og elever. Det har i indsatsområdet været værdifuldt at
drøfte sammenhængen mellem elevernes medbestemmelse og den
praktisk musiske dimension, idet denne sammenhæng har været
med til at give et tydeligere perspektiv på det pædagogiske
meningsindhold i behovet for en mere praktisk musisk undervisning.
Når den praktisk musiske dimension afgrænses til at være
vedkommende i særlige undervisningsmæssige indslag i skoleåret,
risikerer udviklingen af børnenes medbestemmelse i undervisningen
tilsvarende at blive en afgrænset og periodisk øvelse.
Et indhold bliver til
At sanse og samle
Samtalerne med lærerne om det praktisk musiske som dimension i
undervisningen har som centrale temaer haft
- faglighed og indhold
- at give et indhold form
- et indholds betydning for børnene.
I diskussionerne om faglighed indtager spørgsmålet om de
praktisk musiske fag naturligvis en betydelig plads. Der er megen interesse
i at afklare, hvilken rolle disse fag spiller i tilrettelæggelsen
af undervisning med en praktisk musisk dimension. På den ene side
er det umiddelbart klart, at begrebet om den praktisk musiske dimension
ikke er udtømt med inddragelse af bestemte fag. På den anden
side, at de praktiske og musiske fag indeholder nogle meget væsentlige
arbejdsformer og opmærksomhedsfelter, som kan berige enhver undervisning.
Disse faglige opmærksomhedsfelter omfatter indtrykskilder og
udtryksformer af forskellig karakter, og det fremgår, at lærerne
anser det for meget væsentligt at inddrage dem i undervisningens tilrettelæggelse.
Tilsammen arbejder de praktiske og musiske fag med visuelle, auditive
og kropslige indtrykskilder og udtryksformer. Som fag tager de vare på
særlige måder at beskrive og forstå verden på. Det
drejer sig om kvaliteter som
- lys, farve, form
- lyd, tone, rytme
- lugt, smag
- fysiske bevægelser i tid og rum
- ord, kropsudtryk, billeder
- rolleudtryk af forskellig art
- manuelt arbejde, stoflighed, følesans.
Som faktorer i den praktisk musiske dimension udgør de nogle betydningsfulde
opmærksomhedsområder og udviklingsmuligheder. Til hver af de
ovennævnte kvaliteter svarer forskellige handleformer, som også
kan kaldes sprogformer, der bringer området i virksomhed. Disse handleformer
eller sprogformer er f.eks. det dramatiske udtryk, billedet, sangen, måltidet,
idrætten, fortællingen o.m.fl. Det væsentlige er ikke
alene, at lærerne er opmærksomme på betydningen af en
større variation af indtrykskilder og udtryksformer i undervisningen.
Som en tværgående interesse udtrykker lærerne en interesse
og forståelse for betydningen af sansningen som et vitalt element
i læreprocessen. Denne indsigt fører lærerne frem til
en ny vurdering af forholdet mellem børnenes sproglige udvikling
og undervisningens muligheder for kropslig sansemæssig virksomhed.
"Når fremstilling af et praktisk musisk udtryk går
hånd i hånd med videnstilegnelse på mange forskellige
måder, bliver fremstillingsprocessen det egentlige arbejde for eleverne,
og videnstilegnelsen/researchen en forudsætning, der opleves som nødvendig
for at kunne fremstille udtrykket, fabuleringen, håndværket
og eksperimenterne giver form til indholdet." (Brug fantasi, side 82).
Indsatsområdet rummer en mangfoldighed af undervisningssituationer
med grupper af børn i en klasse, der f.eks. arbejder ved computer
med at skrive tekster, fremkalder fotografier, øver skuespil, laver
udstillingsområde - på samme tid. Set under en traditionel faglighedssynsvinkel
kan virksomheden forekomme spredt og tilfældig. Der er imidlertid
ikke tale om, at børnene kollektivt er i færd med at lære
sig et bestemt sæt færdigheder. I stedet kan man tale om, at
børnene på forskellige måder er i færd med at
give form til et indhold.
I den proces er der flere elementer på spil. Der anvendes værktøj
og materialer i den tekniske fremstilling af tekster, billeder, scene m.v.
Der vælges udtryksformer, som kan formidle indtryk og oplevelser til
andre, dvs. at ordene, billederne, dramaet bruges i en formgivning
af en henvendelse eller kommunikation. Og der videregives et indhold,
som for børnene får mening og sammenhæng gennem deres
bearbejdelse i teknik og formgivning.
Der er således god mening i at tale om at sanse og samle, når
drøftelserne af undervisningen finder sted. Ikke al læring
kan beskrives på den måde, men udtrykket peger på en side
af læreprocessen, som forekommer lærerne central i den praktisk
musiske dimension. Med udtrykket sanse og samle efterspørges for
det første det kropsligt sansemæssige som aspekter i børnenes
erfaring og læringsarbejde, og for det andet rejser det spørgsmålet
om måder at "samle" på, dvs. udtrykkets mulige former.
Begge disse temaer er vigtige for forståelsen af en undervisning,
hvor det faglige stof gennem bearbejdelsesformer ("samlingsformer")
bliver til indhold i undervisningen for børnene. Indsatsområdet
rummer mange positive erfaringer med, at flersidige bearbejdelsesformer
stimulerer børns interesse i medbestemmelse. Valg mellem måder
at præsentere og kommunikere på giver samtalen, diskussionen
og fremstillingen fantasi og omhu.
At opleve og forklare
Behovet for en mere oplevelsesrig undervisning er et tilbagevendende
tema i indsatsområdet. Bortset fra at det udtrykker en kritik af megen
steril og formel undervisning, er oplevelse en rummelig betegnelse med mange
betydningsmuligheder. I indsatsområdet har drøftelserne af
oplevelse som noget undervisningsmæssigt håndterbart været
mange - og væsentlige.
I første instans taler lærerne nok mest om oplevelse i betydningen
sanseindtryk, hvormed der henvises til de begrænsede muligheder, skolen
har, og den beskedne vægt skolen sædvanligvis tillægger
elevernes virksomhed uden for skolen. Det handler her mest om at give børnene
indtryk, der står som særligt mættede episoder i skoleforløbet.
I den sammenhæng handler det også om mangelen på koncerter,
teaterbesøg, ekskursioner m.v.
Baggrunden er desuden mange læreres praktiske forståelse
for og arbejde med at indrette den daglige undervisning med hensyn til børnenes
varierede behov for aktivitetsformer. En række af disse ideer og aktiviteter
udspringer primært af den professionelle fornemmelse, der udvikler
sig med lærerarbejdet. Diskussionen om den praktisk musiske dimension
gør det muligt at inddrage og vurdere sådanne aktiviteter som
undervisningsmæssigt relevante.
Begrebet oplevelse bruges ofte om en stemning, en situationsbestemt,
følelsesmæssig og sprogløs tilstand. Der er ingen tvivl
om, at oplevelse på den måde har særdeles stor relevans
for den praktisk musiske dimension i undervisningen. På den anden
side er der samtidig et behov for, at den må beskrives anderledes
for at have en mere praktisk, undervisningsmæssig betydning, jf. beskrivelsen
af oplevelsesmæssig virksomhed ovenfor. Lærerne i indsatsområdet
har i vid udstrækning lagt vægt på en sådan afklarende
drøftelse. For at lærerne kan bruge oplevelsen som et undervisningsmæssigt
begreb, og for at de kan formidle en forståelse af oplevelsens betydning
i læreprocessen til andre (kolleger, forældre), har det været
hensigtsmæssigt at overveje oplevelsen som en måde at have viden
på, en kundskabsform. For at komme nærmere på denne forståelse
har følgende opstilling været udviklende for samtalerne om
oplevelse.
Intellektuel virksomhed
- betjener sig af objektivt og rationelt sprog
- er styret af begrebsmæssig tænkning
- er rettet mod produktion og formidling af objektiv viden
- taler primært til intellektet
- er underlagt særlige objektivitetskrav
- er især knyttet til logisk funderet kreativitet.
|
Æstetisk virksomhed
- betjener sig af billedligt sprog
- er styret af symbolsk tænkning
- er rettet mod produktion og formidling af subjektiv viden
- taler primært til følelserne
- er underlagt særlige æstetiske krav og logik
- er især knyttet til udtryksmæssig kreativitet.
|
Denne opstilling skelner mellem to måder at tilegne sig og have
erfaring på. Den ene benævnes den intellektuelle, den anden
den æstetiske virksomhed, og de beskrives i en række forskelle
og modsætninger. Opstillingen viser dermed to grundlæggende
forskellige kundskabsformer, og hvorledes disse hænger sammen med
sprogform og udtryksmulighed.
Det har vist sig, at lærerne i indsatsområdet har været
meget optaget af den type af virksomhed, som skemaet benævner den
æstetiske, ikke mindst fordi den forbinder læringen med den
subjektive verden og følelseslivet, to områder der forekommer
centrale for enhver tale om den praktisk musiske dimension i bred forstand
og oplevelsen i særlig grad.
Skolen formidler fagligt stof, dvs. indhold og metoder, og dermed formidler
skolen sprog. Som det fremgår, kan man skelne mellem sprog. Der er
nogle sprogformer, hvis karakter er at analysere og beskrive verdens fænomener
så præcist og ordnet som muligt. Det er den intellektuelle virksomheds
sprog. Sådanne sprogformer søger efter regler og lovmæssigheder,
og det er derfor afgørende, at sprogets elementer eller værktøjer
er mest muligt uafhængige af det konkrete indhold, der bliver formuleret
og af de situationer, der beskrives. Matematikken er det gode, men ikke
det eneste eksempel på sådanne sprog.
Lærernes interesse for den æstetiske virksomhed udspringer
af det forhold, at denne virksomheds sprogformer er af en helt anden karakter,
og at den dermed sætter megen undervisnings sædvaner i relief.
Den æstetiske virksomheds sprogformer er kendetegnet ved, at selve
formen spiller en afgørende rolle for udtrykket. Det vil sige, at
indholdet og formen er to sider af den samme sag. På den måde
bliver udtrykket og indholdet afhængige af hinanden, beskrivelsen
kan rumme en situations sansemæssige og følelsesmæssige
aspekter.
Udtryk for det komplekse
Med andre ord formidler skolen symbolsystemer og øver børnene
i at beherske elementerne og reglerne for deres anvendelse. I almindelighed
sørger fagopdelingen for, at de holdes adskilte, og at der prioriteres
i forholdet mellem dem. De gode drøftelser med lærerne i indsatsområdet
har handlet om de forskellige symbolsystemer og de muligheder, de giver
for at komme til "at kende børnene" i faglig henseende,
som individ og deltager i fællesskabet.
Det fremgår af den skematiske opstilling, at den æstetiske
virksomhed betjener sig af billedligt sprog. Det billedlige sprog omfatter
en række forskellige konkrete former (fra maleriet til dramaet). Det
afgørende er, at billedlig opfattelse og fremstilling ikke er karakteriseret
af vægt på det entydige og rækkefølgeordnede, men
derimod af evne til at opfange og beskrive komplekse og mangesidige relationer,
situationer og begivenheder i ét udtryk.
Der er tale om et område, der kan lære af æstetikken,
et område der har sprogformer, som der kan arbejdes med. Det er opmærksomheden
på, hvad sanseligt symbolarbejde er, og hvorledes det kan berige den
undervisning, der har udviklet sig. Det er også bevidstheden om, at
billedsprog ikke må ses alene som billedarbejde i snæver forstand,
men at den billedlige måde at besidde og kommunikere viden på
er en side af ethvert samvær og enhver læreproces.
Det fremgik af diskussionerne med lærerne, at de ikke accepterede
skemaets absolutte adskillelse mellem den intellektuelle og den æstetiske
virksomhed. Det blev f.eks. fremhævet, at man måske nok kan
tale om æstetisk virksomhed som sådan, især i forbindelse
med oplevelse af og indlevelse i givne værker, men at de to virksomheder
i høj grad begge er i funktion, når læreprocessen omfatter
børnenes praktiske og produktive arbejdsformer.
Det, der er vigtigt i den æstetiske synsvinkel, er, at den åbner
for en mere sammensat og kompleks forståelse af børn som elever
og som personer. Det er ikke enhver forståelse, som kan dækkes
i analytisk sprog, heller ikke voksnes forståelse af børnene.
Oplevelsen bliver således til en virksomhedsform, der nødvendigvis
må ses i sammenhæng med de andre virksomhedsformer, hvis den
skal omsættes til at være en aktiv faktor i børnenes
praktisk musiske læreprocesser.
Undervisningens rum
"Det er vigtigt, at skoler giver strukturelt, økonomisk
og fysisk rum for praktisk musiske læreformer." (Brug skolen
og hinanden, side 114).
Erfaringerne med en sådan undervisning vedrører i første
omgang primært den aktuelle lærer- og børnegruppe, men
perspektivet i dem rækker langt videre. Deltagerne i indsatsområdet
har i meget forskellig grad haft mulighed for at inddrage kolleger, ledelse
og bestyrelse i en perspektiverende drøftelse af erfaringerne. Der
er imidlertid ingen tvivl om, at denne formidling og diskussion er vigtig
- i flere henseender.
"Praktisk musiske arbejdsformer har brug for fleksible værksteder,
som imidlertid ofte kan etableres, hvis der åbnes for andre måder
at udnytte bygningsmassen på." (Brug skolen og hinanden, side
116).
En fortsat udvikling af den praktisk musiske dimension i undervisningen
vil forudsætte, at skolen gennemfører en undersøgelse
af, hvorledes forskellige arbejds- og udtryksformer kan tilegnes og ikke
mindst, hvordan de kan forblive virksomme gennem skoleforløbet. Dette
forudsætter sikkert en betydelig helhedsforståelse, fordomsfrihed
og kreativitet i tilrettelæggelsen af skolens dagligdag, undervisningens
struktur, samarbejdet og de fysiske betingelser.
I enhver skoles arkitektur og indretning er der indlejret en given tids
forståelse af, hvordan undervisning og samvær skal organiseres
og forløbe. Sådanne forhold har vidtgående indflydelse
på, hvilke forestillinger der i den enkelte skole kan udvikles med
hensyn til nye undervisnings- og læreformer.
De senere års udviklingsarbejder i folkeskolen har vist, at der
kan opstå store modsætninger mellem den "pædagogiske
kode", der er udtrykt i skolebygningerne på den ene side, og
de principper og virksomhedsformer, der har udviklet sig eller ønskes
udviklet på en skole på den anden side.
Hvad der på den måde falder i øjnene, er f.eks. forudsatte
og hævdvundne anvendelser af skolens rum som faglokaler, undervisningslokaler,
fællesrum, men også skolens udsmykning i det ydre, på
gange og i lokaler. I hvilken grad disse grundforhold er bindende, for ikke
at sige blokerende, for udvikling af et undervisningsmiljø, der er
udtryk for elevernes arbejde og læreprocesser, må tages op i
det praktisk musiske udviklingsarbejde.
Undervisning, der inddrager den praktisk musiske dimension, er som illustreret
i denne rapports fremstillinger karakteriseret ved stor idérigdom
og kreativ udnyttelse af de givne vilkår. Det bemærkes flere
gange, at den praktisk musiske dimension åbner for mange sider af
det undervisningsmæssige samvær, som kan berige undervisningen
i klasseværelset.
Den praktisk musiske dimension som et princip for hele skolens undervisning
gør det imidlertid nødvendigt at udvikle skolens fysiske rammer,
så de kan rumme en undervisning med følgende kendetegn
- at elevers og læreres roller og funktioner er variable og situationsbestemte
- at virksomheds- og tidsstrukturen er smidig og foranderlig
- at lærere indgår i og anvender mange undervisningsformer
- at elevernes grupperinger skifter efter interesser og engagement
- at mange forskellige virksomhedsformer kan foregå samtidigt
- at elevernes dokumentation for deres læring har praktiske, konstruktive
og visuelle udtryksformer
- at arbejds- og udtryksformer kan udvikles og afprøves som integrerede
dele af undervisningsforløb.
Langt henad vejen er disse kendetegn i øvrigt sammenfaldende med
perspektiver og behov, der udtrykkes i forbindelse med andre dimensioner
i undervisningsbegrebets udvikling.
Børns erfaring og undervisningens metode
I kapitel 2, BRUG SPROG, omtales, hvorledes børns erfaringsdannelse
hænger sammen, og hvorledes den bevæger sig og udvikles. I den
forbindelse anvendes arbejdet med det æstetiske udtryk til at forstå,
hvorledes undervisning kan imødekomme denne erfaringsproces.
"Det er i det æstetiske udtryk, at barnets evne til at
omstrukturere oplevelse, erfaring og indsigt fra én oplevelsessituation
til en anden kommer frem. Undervisningen kan medvirke til at fremme barnets
evne til at bruge forskellige udtryksformer, der kan danne baggrund for
den meget væsentlige samtale med eleverne om forholdet mellem form
og indhold." (Brug sprog, side 48).
Den praktisk musiske dimension drejer sig - generelt og tværgående
- om det pædagogiske forhold mellem børnenes erfaringer og
undervisningens evne og metode. Og det gør medbestemmelsen i undervisningen
også, vel at mærke når medbestemmelsen er integreret i
læreprocessen og ikke en ydre og formel afgørelse i forhold
til undervisningen.
Hvad er det, der gør en æstetisk forståelse af undervisningen
vedkommende i denne sammenhæng? Uden at forklejne den indflydelse,
som højskolebevægelsen har haft på dansk undervisningspraksis,
er det en kendsgerning, at skolens traditionelle funktion først og
fremmest har været at føre eleverne ind i og op i en skriftkultur.
Det er også en kendsgerning, at den i vor tid dominerende billedkommunikation
efterhånden har ført til ændringer af skriftens status
og funktion i multimediesamfundet.
På denne baggrund har man kunnet få øje for, i hvor
høj grad den "skriftlige verdensorden" har præget
vores opfattelse af viden, af børns evner og personlighed, af metode
i undervisningen etc. Og ikke mindst har man måttet erkende, i hvor
høj grad undervisningens vægt på tilegnelse af sprogregler
og ordforråd har løsnet sammenhængene til den hverdagserfaring,
som undervisningen egentlig er indrettet på at begribe, afklare og
åbne.
Denne forankring i personlige erfaringer er én side af den æstetiske
synsvinkel. Den anden side drejer sig om de pædagogiske muligheder
i de ikke-skriftlige arbejds- og udtryksformer. Ser man på den slags
"kunstarter", billedmæssige, musikalske, sceniske etc. ud
fra en pædagogisk interesse i alsidige, differentierede og nuancerede
arbejdsformer og udtryk, er det indlysende, at de - i det mindste - ikke
giver sproget noget efter.
"Hvis eleverne sætter ord på den viden, de skaber
for sig selv ved praktisk musiske læreprocesser, må vi voksne
forstå, at kun noget af denne viden kan "oversættes"
til verbalsprog og langt fra altid umiddelbart efter arbejdet!" (Brug
fantasi, side 74).
Den praktisk musiske dimension er med til at gøre opmærksom
på, at udviklingen af sensibilitet over for æstetiske fænomener
også åbner for at tage eleverne alvorligt som personer med egne
erfaringer og egne kulturer. Megen forskning i ungdomskulturer har påvist
hvorledes unge menneskers selviscenesættelse, deres stildannelse,
er kerne og centrum i deres selvbevidsthed, og hvordan skole og omgivelser
griber forkert i deres opfattelse af, at der "blot" er tale om
overfladiskhed og leg. Og tilsvarende, hvis de, jf. ovenstående citat,
går ud fra, at den sproglige bearbejdelse kan begrebsliggøre
og dække det komplekse indhold i personlige og kulturelle erfaringer.
Det er meget centralt i den praktisk musiske dimension at være
opmærksom på, hvordan sproglig bearbejdelse kan udbygge og berige
oplevelser i vekselvirkning med mere sanseligt symbolske udtryksmidler.
De forskelle i holdninger i debatten om skolen, der pågår
og spiller ind i lærernes og skolens håndtering af undervisningsudviklingen,
udtrykker grundlæggende forskelle i vægtningen af to aspekter,
som altid er på spil i undervisning, nemlig hhv. fremtids- og samtidsaspekterne.
Fremtid og samtid
Det ene aspekt kan man kalde fremtidsorienteringen i undervisningen.
Iflg. denne synsmåde har sproget opsamlet og ordnet samfundsmæssig
viden og indsigt i bredeste forstand. Denne formidling betones ofte som
skolens centrale opgave.
Det andet aspekt er samtidsorienteringen (ikke at oversætte til
faget af samme navn) i undervisningen. Det er udpræget den, der iscenesættes
og gennemleves af eleverne - og oftest i æstetiske former, ikke mindst
hos de store børn, hvor de oplever en kollision mellem deres selvforståelse
og elevrollen.
Drøftelser om den praktisk musiske dimension fører bl.a.
til overvejelser om, hvorledes det kan modvirkes, at de to orienteringer
falder fra hinanden i skolelivet. Under denne synsvinkel kan man se den
praktisk musiske dimension som praktiske handlinger, der skal bidrage til
en frugtbar vekselvirkning mellem dem.
At denne integration så har sine egne problemstillinger, er indiskutabelt.
Dens personlige involvering kræver betydelig pædagogisk takt
og fingerspidsfornemmelse. Det er også i den forbindelse et tilbagevendende
tema i det praktisk musiske indsatsområde, hvilke betydning den gennemgående
lærer (klasselærer) har for børnene i undervisningen.
En andet og centralt forhold er i denne forbindelse lærernes forudsætninger
for og - ikke mindst - mod til selv at interessere sig for og arbejde med,
hvorledes man undgår at isolere bearbejdelse i formelle, abstrakte
begreber fra bearbejdelse i personlige, symbolske former. Det er et arbejde,
der har såvel en individuel som en kollegial side.
I den planlæggende lærergruppe vil man komme til at interessere
sig for berøringsflader og muligheder for at krydse grænser
mellem faglige områder.
Den undervisning, der skal tilrettelægges, skal udover relevant
faglig viden ikke mindst undersøges for sine "oversættelsesmuligheder"
mellem udtryksformer. Der er f.eks. muligheder for sproglige begreber, billedsymboler,
musikalske udtryk og dramatiske situationer i al undervisning.
"Der er ingen vej tilbage, når man først er begyndt
på at inddrage den praktisk musiske dimension. Eleverne foreslår
selv, også hos andre lærere, hvordan de vil lære, der
er en masse kræfter og gå-på-mod i deres fantasi. Vi skal
lige vænne os til, at det ikke er os, der har check på det hele."
(Brug fantasi, side 77).
Forsiden |
Kapitel 6 | Fortegnelse
over deltagende skoler |