2. Brug sprog
Om temaet
Den praktisk musiske dimension i undervisningen har naturligvis en
sproglig side. Sprogets funktioner kan beskrives som to forskellige og dog
- mere eller mindre - forbundne. Det bruges til at kommunikere med, og det
bruges til at ordne oplevelser og erfaringer med.
Undervisning kan være indrettet således, at der fortrinsvis
bruges energi på at instruere og træne børnene i at anvende
sproget som et ordningssystem, også af sproget selv. Undervisning
kan også lægge vægt på sproget som et praktisk instrument
i samtale, fortælling m.v.
I den praktisk musiske undervisnings sammenhæng er udvikling
af elevernes sproglige fantasi og udtryksevne en central pædagogisk
opgave. I den forbindelse er det interessant, hvorledes elevernes tænkning
og sproglige udfoldelse kan inspireres og vejledes med litterære og
andre kunstneriske fremstillinger. Men det er ligeså interessant,
hvordan brugen af andre sprogformer end skriftlige og mundtlige kan stimulere
elevernes produktive deltagelse i undervisningens udvikling.
Sproget og sprogene
"Mit sprogs grænser er min verdens grænser."
Ludwig Wittgensteins udsagn kan give anledning til mangehånde overvejelser
over, hvad sprog er, og hvordan sprog fungerer. I sammenhæng med den
praktisk musiske dimension i undervisningen har det været vigtigt
at drøfte netop sprogformer i børnenes læreprocesser,
ikke mindst samspillet mellem forskellige måder at bruge sprog på.
Sprog bruges til at ordne erfaringer med, og det bruges til at kommunikere
med. Forskellige sprog ordner forskelligt og kommunikerer forskelligt.
Hvor flere slags sprog er i virksomhed, er de med til at flytte grænser
for og med hinanden. |
Vi arbejder inden for den praktisk musiske dimension ikke entydigt med
det verbale sprog, men et langt mere omfattende sprogbegreb udvidet til
også at indeholde andre sprogfunktioner end verbalsproget, det være
sig kropssproget, billedsproget, lydsproget eller musikken som sprog - og
en lang række kombinationer af sådanne forskellige sprogformer.
Sproget er jo "hundrede sprog", som den italienske pædagog
Loris Malaguzzi udtrykte det om pædagogikken i Reggio Emilia. Arbejdet
med den praktisk musiske dimension kan også beskrives som et forsøg
på at fastholde nogle af de 99 andre sprog ud over verbalsproget i
undervisningen.
Forskellige sprogformer spiller en afgørende rolle i elevens udfoldelse
af praktisk musiske læreformer. Denne tilegnelse og udfoldelse er
i sig selv en aktivering og udvikling af sprogområderne. I modsat
fald vil en lang række udtryksmuligheder være lukkede, og det
praktisk musiske udtryks grænser vil hurtigt blive nået. Sagt
på en anden måde: elevens udtryksformer vil være yderst
begrænsede og ufuldstændige, fordi sprogformerne danner baggrund
for elevens adgang til en række sprogområder og danner grundlag
for udvikling af en lang række kompetencer, som vil blive særdeles
relevante i et højt udviklet samfund præget af informationsteknologien.
Et alsidigt sprogbegreb.
I barnets hele opvækst og udvikling er det fra den tidligste levealder
væsentligt at bruge sproget funktionelt. Kropssproget udvikles tidligt,
f.eks. er barnets såkaldt pegende og undersøgende gestik et
af de tidligste, mimisk funktionelle udtryk.
Billedsproget udvikles ligeledes tidligt i barnets levealder, og barnet
begynder at sætte visuelle spor omkring sig. Lydsproget er barnet
ligeledes meget tidligt opmærksom på, og spontansangen er et
af barnets første musikalske udtryk.
Verbalsprogets ord bliver relativt sent udviklet og er i tiltagende grad
aktivt og virksomt, når de kan forbindes med ting og aktivitet. Men
ordene bliver så derefter hurtigt uhyre vigtige for fantasiudviklingen,
når børnene leger med dem, omformulerer dem, sætter dem
ind i hidtil ukendte bøjningsformer og relationer og prøver
at finde frem til og udvikle deres personlige sprogbrug.
Verbalsproget bliver dermed tæt forbundet med erkendelse, bevidsthed
og erfaring. Verbalsproget bliver en udtryksform for tanker og følelser,
og det får samtidig også en væsentlig og afgørende
funktion som kommunikationsmiddel i forhold til andre mennesker og omgivelserne
i det hele taget. Men først og fremmest er det kombinationer af de
mange forskellige sprogformer, der er afgørende for både barnets
intellektuelle udvikling og fantasiudviklingen.
Det er altså nødvendigt at forstå sprog og arbejdet
med de forskellige sprog i den praktisk musiske dimension ud fra denne bredde
i sprogopfattelsen. Det er på den ene side nødvendigt at træne
formelle verbalsproglige færdigheder i tale og skrift, men det er
på den anden side lige så nødvendigt til stadighed at
overveje sammenhængen mellem sprogudvikling og det erfaringsmæssige
indhold. Først da giver det mening at tale om en praktisk musisk
dimension i undervisning og læreproces og i den forbindelse om oplevelse
og videnstilegnelse, der har æstetisk karakter.
Den æstetiske forståelse af læreprocessen og dens tilrettelæggelse
betoner netop, hvorledes oplevelse og udtryk spiller sammen inden for rammerne
af et sprog: billedsproget, verbalsproget, musiksproget, kropssproget m.v.
- eller kombinationer af disse sprog - og er igen hovedingredienserne i
den dannelsesproces, der er helt central for barnets kognitive og følelsesmæssige
udvikling og for dets alsidige deltagelse i kulturliv og samfundsudvikling.
Æstetikkens relevans for sproghandling og
sprogforståelse
Det er en gennemgående erfaring, at mange lærere finder det
meningsfuldt at tale om begrebet æstetik som en overordnet betegnelse
for problemstillinger og handlemuligheder i undervisningsarbejdet. Æstetiske
begreber og refleksioner synes værdifulde for lærere som en
forståelsesramme for det praktisk musiske i undervisningen, der kan
samle deres mange overvejelser over moderne undervisnings krav og give dem
en retning. Andre lærere har andre tilgange. Her skal omtales de almindeligste
overvejelser i projekterne over, hvad æstetikken betyder for undervisning
og læring.
Æstetikken har historisk set været afgrænset som et
begreb for det kunstneriske og filosofiske område. I det praktisk
musiske indsatsområde bliver æstetikken relevant til beskrivelse
og forståelse af arbejdet med udtryksformer i undervisningen med henblik
på at skabe en oplevelse og erkendelse, hvori sansningen og følelsen
spiller en væsentlig erkendende rolle.
Den æstetiske læring kan ikke udtømmende forstås
som elevernes tilegnelse og oplevelse af kunstneriske og kulturelle værker.
Der er ganske vist tale om en voksende og berigende opmærksomhed på
betydningen af at inddrage sådanne værker i undervisningen,
ligesom der er opmærksomhed på æstetikkens samfundsrelationer,
det moderne informationssamfund og de æstetiske muligheder, der rent
teknologisk kan bydes på. Den æstetiske læring er således
aldrig noget, der umiddelbart kan iagttages isoleret, den har i høj
grad en række samfunds- og kulturrelationer. Derfor er det væsentligt,
at man tager samspillet mellem barnet og omgivelserne i betragtning.
Produktionssiden, elevernes kreative arbejde med sprogformer i læring
og erkendelse, er den centrale dimension i lærerens overvejelser over
planlægning og tilrettelæggelse. Arbejdet med det æstetiske
udtryk har en formel side: tilegnelsen af et eller flere sprog. Samtidig
er det kendetegnet ved at lede ind til og åbne døre til en
række af samfundskulturens udtryksformer, hvor disse sprog anvendes.
Det er i det æstetiske udtryk, at barnets evne til at omstrukturere
oplevelse, erfaring og indsigt fra én oplevelsessituation til en
anden kommer frem. Undervisningen kan medvirke til at fremme barnets evne
til at bruge forskellige udtryksformer, der kan danne baggrund for den meget
væsentlige samtale med eleverne om forholdet mellem form og indhold.
Det praktisk musiske arbejde med æstetiske udtryk er naturligvis
som alt andet under påvirkning af andre områder. Spørgsmålet
om barnets kreative udtryksform på forskellige alderstrin spiller
ind, ligesom motorisk udviklingstrin, sprogligt udviklingstrin og andre
udviklingsområder må indgå i de didaktiske overvejelser
i forbindelse med en konkret undervisningstilrettelæggelse indenfor
det praktisk musiske område. Det centrale er dog elevernes muligheder
for at arbejde bevidst med udtrykket.
50 generationer tilbage i tiden ... på to
minutter
"Løb, Egil, løb! Tor har talt. Red dig, mens du
kan, for måske er guderne med dig i denne stund! Egil fattede ikke
helt, hvad hun sagde. Men idet den sortgrå himmel flængedes
af endnu et lyn, mærkede han skubbet i ryggen en gang til og løb
mod stranden."
Citatet er hentet fra bogen "Den sidste søn", som har
dannet udgangspunkt for et forløb om vikingetiden i tre 4. klasser.
De implicerede lærere har i årsplanen til forældrene
skrevet følgende:
"Målet er, at verden vokser for den enkelte. Fremtiden
kræver solide kundskaber, kreative evner, samarbejdsevne og livsmod.
Det er vores mål i samarbejde med jer, at eleverne får lyst
til at lære at blive selvstændige, handlekraftige og ansvarsbevidste."
En fortællemetode
Det nye er, at man ønsker at gøre brug af "den skotske
metode" eller storyline- metoden. Grundprincippet i storyline er udviklet
i Glasgow på Jordanhill College - deraf navnet.
Storylinemetoden er en kommunikativ arbejdsform, der rummer muligheder
for at bruge en mangfoldighed af sproglige udtryksformer. Den bygger på
nogle grundelementer, som lærerne anser for væsentlige i arbejdet
med at udvikle undervisningen og læreformerne, også i forhold
til de udfordringer, der følger af den nye folkeskolelov: undervisningsdifferentiering,
tværfagligt arbejde og projektarbejde - herunder også projektopgaven.
Disse grundelementer bygger på det princip, at arbejdet med et
emne/tema ikke skal forstås som et lineært, men som et dynamisk,
forgrenet forløb.
Når et forløb besluttes, skal det være på baggrund
af noget fælles formuleret, det kan være forestillinger om noget
spændende, fascinerende, problematisk. Læreren skal indgå
i beslutningen med sin vurdering af hvilke udfordringer til eleverne, der
kan ligge i temaet, og skal være med til at få formuleret en
målsætning for arbejdet.
Læreren anbringer det valgte tema i en storyline, som skal være
en eller anden form for fortælling (en begivenhed, en situation, en
roman m.v.). Det vil sige, at han har gjort sig tanker om mulige afsnit
eller "kapitler" i temaet og om hvilken kundskabs- og færdighedslæring,
der kan indgå.
Fortællingens indhold udvikler sig herefter i samspillet mellem
lærerens spørgsmål og dialog med eleverne, "kapitlerne"
afløser hinanden, og det er først muligt at kende storyen
efter temaets afslutning.
I nærværende forløb knyttede lærernes interesse
for storylinemetoden sig til det forhold, at fortællingen udvikler
sig i dialog. Samtidig lagde de meget vægt på elevernes muligheder
for at tilegne sig forskellige kulturteknikker, elevernes muligheder for
at udtrykke sig og visualisere erfaringer og oplevelser på mange måder.
Direkte kunne de se forskellige måder at påvirke og ændre
fortællingens forløb på. Lærerne opfatter således
storylinemetoden som en mulighed for udvikling af en mere praktisk musisk
undervisning.
En fortælling udvikler sig
Til dette forløb knyttes en af skolens faste lærere som
praktisk musisk ressourceperson. Denne lærer har mange års erfaring
med værkstedsarbejde og projektarbejdsformen samt undervisningserfaring
med især billedkunst, håndarbejde og matematik.
Emnevalget er foretaget ud fra ønsket om at arbejde med den historiske
tidslinje, at arbejde med historisk stof, som noget der på trods af
afstanden i tid har været en reel virkelighed for mennesker. Lærerne
anser det for vigtigt, at eleverne bliver bekendt med en livsform, der på
væsentlige punkter adskiller sig fra deres egen og herigennem udvider
deres begrebsverden. Eleverne sætter deres egen samtid i relief og
stimuleres til at erkende grundliggende træk ved den omverden, de
selv lever i.
Forløbet varer fem uger. Den første uge begynder med, at
eleverne opbygger den historiske tidslinje parallelt med oplæsning
af "Den sidste søn". Derudover undervises eleverne klassevis
eller i storhold i basisstoffet, der skal ligge til grund for det videre
arbejde med storylinemetoden. Metodens formål er at skabe en fiktion,
hvor personer, tid og sted udgør en sandsynlig sammenhæng set
i relation til det valgte historiske emne og det skønlitterære
værk.
De kommende to uger arbejder eleverne med den praktiske, konkrete opbygning
af deres vikingemiljø samt nedskrivning af deres historier. Projektets
to sidste uger foregår for det meste i skolens håndarbejds-,
billedkunst- og sløjdlokale, hvor eleverne kan arbejde med forskellige
håndværksmæssige aktiviteter, der har relation til vikingetiden,
såsom: ben-, læder-, ler- og træarbejde, fremstilling
af telte og skibe, smykker, bånd- og brikvævning samt forarbejdning
af uld. Endvidere har hver klasse en vikingemaddag, hvor der fremstilles
mjød og grød.
Forløbet afsluttes med et stort vikingemarked - et aftenarrangement
for hver enkelt klasse med arbejdende værksteder, hvor børnene
bl.a. viser deres familie, hvad de har fremstillet og lært af forløbet.
Men tilbage til Egil.
Egil bliver fundet af Ketil, som tager drengen med sig i sin båd.
"Du må pakke dig ind i skindtæppet, Bukseløs, for
nu er vi snart fremme på Næsset."
På dette tidspunkt har børnene fået læst cirka
halvdelen af bogen og bliver nu bedt om at følge med på en
fantasitur (ikke at forveksle med fantasirejsen, som foregår i grænselandet
mellem pædagogik og terapi).
Læreren beder børnene om at lukke øjnene og slappe
af. Hvordan så et landskab ud på Egils tid? Hvilke dyr? Hvilke
mennesker møder Egil, når han går i land med Ketil?
Eleverne skifter hermed synsvinkel og får mulighed for at forholde
sig anderledes til deres omverden, deres egen verden sættes i relief.
I den kommende tid arbejder de enkelte klasser med at fremstille tableauer,
der skal udformes tredimensionelt og være et udtryk for det geografiske
landområde, de mener, Egil er kommet til.
Billedsproglige elementer som forgrund, mellemgrund og baggrund gennemgås.
Der samtales om rumvirkning, målestoksforhold og perspektiv. Børnene
arbejder sammen i storylinegrupper sammensat af lærergruppen, men
stadig inden for de enkelte klasser. Foruden landskabet skal grupperne fremstille
nogle dukker: Egil og tre andre personer, som efter deres mening skal være
en del af Egils relationer til stedet.
Der udarbejdes personbeskrivelser, og det overordnede indhold for handlingen
besluttes til brug ved den kommende historieskrivning i en fælles
"bog". Som hjælp til dette har lærerne udarbejdet
et ark med spørgsmål, som eleverne bearbejder gruppevis, og
som får status som en art skrivekontrakt.
Børnene opfordres til at supplere deres historier med tegninger,
der indsættes i relation til den skrevne tekst.
Lærerne lægger vægt på, at sådanne læreprocesser
tilgodeser de forudsætninger, som danskfaget skal bibringe eleverne
for at kunne fungere i mundtlige og skriftlige sammenhænge. De fremhæver,
at arbejdsformen er udviklende for sanserne og taler om, hvorledes flere
former for intelligens kobles, når børn arbejder såvel
billedligt som skriftligt fortællende.
Eleverne i de tre 4. klasser er selv ansvarlige for tilrettelæggelsen
af deres storyline. Hver uge bliver der på skift skrevet og tegnet
et kapitel af hvert af de fire børn i gruppen. Der er lagt op til,
at forældre og søskende gerne må hjælpe til med
gode ideer. Selv om de tre klasser har fået samme oplæg, er
resultaterne og den ugentlige fremlæggelse af teksterne vidt forskellige.
De implicerede dansklærere foretrækker at sige, at de har
brugt elementer af storylinemetoden. Og det har overrasket dem, hvor optaget
og ivrige børnene har været i deres videre meddigtning af den
oplæste historie. Med til beskrivelsen hører, at børnene
ved projektafslutningen fik læst resten af historien og udtrykte deres
overraskelse over, hvor meget de havde ramt og havde forudset af handlingsforløbet,
men også hvor meget de slet ikke havde tænkt på, der kunne
finde sted i vikingetiden.
Bogen er elementært spændende og har et sprogbrug, som passer
til dens tid. Et tabusprog - hvis man ser på normen for det sprog,
børn bruger i skrevne tekster i dag. Men at få lov til at bruge
"latrinære" udtryk i deres fortællinger er for mange
af drengene dejligt grænseoverskridende.
Ansvarsfølelsen over for den færdige "bog" stiger
meget undervejs i forløbet. Børnene fastholder hinanden, og
flere børn kunne ses på cykel om eftermiddagen på vej
hen til den kammerat, der skulle fortsætte historien.
Det viser sig også ved de ugentlige oplæsningstimer, hvor
grupperne læser højt for hinanden. Her er det vigtigt, at man
har overholdt sine aftaler om handlingsforløb og, at man holder sig
til "sandheden" omkring de mere faktuelle forhold i vikingetiden.
Eleverne er gode til at fastholde hinanden i beskrivelser og forskellige
reaktionsmønstre hos personerne. Et godt grundlag for et videre arbejde
i andre danskfaglige aktiviteter.
Som nævnt tidligere er grupperne sammensat af lærerne, der
havde været gennem adskillige diskussioner om elevmedbestemmelse på
netop dette punkt. Man valgte at knytte elevmedbestemmelsen til værkstedsvalgene,
bl.a. for at tage hensyn til de elever, der har sværere ved at skrive
eller overholde aftaler.
Til lærernes overraskelse blev forløbet meget vellykket
trods nogen bekymring for enkelte gruppedannelser. Kun en enkelt elev gik
totalt i baglås i forløbet, og det har den pågældende
klasselærer tillagt personlige forhold, der indtraf i netop denne
periode.
Er det en god undervisning?
De tre klassers skriveprojekt blev ret forskellige på grund af
flere forhold:
Den ene klasse kunne ikke håndtere den situation, at der kom to
lærere på skift i klassen i storylineperioden. Dette spillede
sammen med, at lærerne havde svært ved at etablere en kommunikation,
der sikrede en kontinuitet i deres og børnenes arbejde. Det udtryktes
i øvrigt som en generel erfaring, at en gennemgående lærer
er en nødvendighed for at kunne følge børnenes arbejde
op.
En af klasserne har overvægt af piger, og dette betød et
roligere forløb i den klasse. Denne klasse havde i øvrigt
- tankevækkende nok - været vant til fra skolestarten at fortælle
eventyr og fortællinger på skift, eventyr, som forældrene
havde bidraget til at få nedskrevet til videre ugentlig oplæsning,
"tirsdagsfortællingen". Måske derfor er der ingen
skriveblokeringer i denne klasse ved synet af et stykke hvidt papir.
Principperne i denne undervisning er kommet ind i disse læreres
hverdag for at blive anvendt igen. Det er der enighed om, idet lærerne
bl.a. i de evaluerende samtaler har fået øje på nogle
områder og faser, hvor en stærkere grad af fordybelse i arbejdet
er mulig og hensigtsmæssig.
I første omgang vil lærere nok være tilbøjelige
til at forbinde storyline med først og fremmest den skriftlige og
mundtlige fortælling og tilrettelægge undervisningen med vægt
på den. Det kan naturligt have til følge, at en række
andre aktiviteter med relevans for emnet først og fremmest får
karakter af fremstilling af enkle "rekvisitter" til fortællingen.
Forskellige emner muliggør forskellige storylines, hvor nogle inspirerer
til mere faktabundne fremstillinger, og andre kalder på udtryksformer
til erfaringer af mere fabulerende og personlig art. Men selv om vikingetiden
som emne måske overvejende er af den første slags, er lærerne
her blevet opmærksomme på faser og situationer, hvor eleverne
kunne udfordres til og vejledes i praktiske og musiske læreformer
i større omfang. |
De noterer videre, at fremgangsmåden rummer store muligheder for
at arbejde mere eksperimenterende og for, at lærerne kan gå
ind i skriveprocesser som sproglige vejledere på et mere dybtgående
plan. En sådan undervisning imødekommer langt hen ad vejen
pædagogiske ønsker om at kunne stimulere børnenes naturlige
sprogbrug og deres medskabende aktivitet, at kunne styrke det sociale liv
og skabe et psykologisk rum både på det individuelle plan og
på det fælles fortælleplan. Men også for at arbejdsprocessen
kan være med til at skabe aktive lyttere og træne elevernes
auditive opmærksomhed samt endelig at lade børnene opleve,
at tekster kan læses, høres, skrives og fortælles.
"- hvor mangfoldighed mødes og udvikler
sig"
Storylinemetodens principper er rummelige og bredt anvendelige, også
hvad angår klassetrin, men ikke nødvendigvis på alle
emner og temaer. En 8. klasse skal arbejde med temaet "At være
ung - på vej i livet".
Ud over at sikre elevernes faglige fordybelse og at de tager medansvar
for egen læreproces, ønsker læreren at gøre eleverne
fortrolige med arbejds- og udtryksformer, som vil være nødvendige,
når de skal deltage i projektopgaven.
Arbejdets tema har fire dele:
- en ung på vej i livet
- drømmebilleder
- samtale med en ung
- Trine - en ung pige.
Det personlige i læreprocessen
Det første forløb "- en ung på vej i livet"
bliver en udbytterig periode.
Fortællingerne, der har storylinemetoden som afsæt, udvikler
sig til at blive meget personlige. Trods udgangspunktet - fiktionsformen
- eller måske nærmere i kraft af det, har flere elever skabt
fortællinger, der delvist er bygget på deres egne erfaringer.
Fortællingerne handler i udpræget grad om elevernes undersøgelser
af sig selv og deres rolle i en ofte kompliceret hverdag. Enkelte af disse
elevers fortællinger bliver så stærke og præget
af deres hjemlige forhold, at klasselæreren beslutter, at en planlagt
udstilling med tekster og billeder skrinlægges. Det er den pågældende
lærers vurdering, at det vil få uoverskuelige konsekvenser for
nogle elever, såfremt projektet blev offentliggjort.
Men samtalen om processen viser til gengæld eleverne noget væsentligt
om, hvorledes man ved at arbejde med sproget kan blive klogere på
sig selv, sine behov og følelser.
Sideløbende med denne fælles opgave arbejder eleverne individuelt
eller i grupper med selvformulerede spørgsmål om identitetsdannelse
hos unge. Mange elever udtrykker ønske om at vide noget om, hvorledes
venner og familie kan være medvirkende i menings- og holdningsdannelse.
Deres viden og indsigt bruges senere i projektet under et ophold på
en produktionsskole, hvor de møder jævnaldrende elever. Ved
hjemkomsten fra produktionsskolen skal de arbejde med at beskrive indholdet
af deres samtaler. Mangler de nogle informationer, må de fortsætte
kommunikationen via telefonen.
Når elevernes medbestemmelse udmønter sig i et sådant
projekt, hænger det naturligvis sammen med klasselærerens indgående
kendskab til eleverne gennem flere år, samt at skolen har nogle gode
samarbejdsflader til eksempelvis produktionsskolen, som hele området
bruger til obligatoriske kurser i forbindelse med elevernes forberedelse
til erhvervslivet.
Drømme
Andet forløb, "drømmebilleder", har i begyndelsen
størst interesse hos pigerne, men drengene arbejder ikke desto mindre
med en utrolig disciplin. Klassen henter inspiration hos en astrolog, der
bliver indkaldt som gæstelærer. I mødet med astrologen
oplever eleverne, at drømmetydning ikke er umulig og svær at
forstå. De erfarer, at vi alle har en indbygget forståelse for
drømmenes symbolske sprog. De lærer også, at natdrømme
kommer fra ens eget ubevidste, og at man kan arbejde med at give disse drømme
et udtryk verbalt eller non-verbalt. I samme periode arbejdes der også
med dagdrømme.
Herigennem bliver det et tema for klassen, hvor vigtigt og legitimt det
er at give udtryk for følelser og ønsker, ligesom det diskuteres,
hvilke sammenhænge der er mellem drømme, ikke mindst dagdrømme,
og medieverdenen.
Lærerne gør opmærksom på det forhold, at flere
af eleverne kommer fra socialt belastede forhold, hvorfor det kan være
særlig problematisk - og særlig væsentligt -, at de bliver
i stand til at udtrykke følelser og meninger over for andre mennesker.
Imidlertid viser erfaringen, at emnet opleves som relevant også for
disse elever, da deres arbejdsindsats er præget af stor selvstændighed
og fordybelse.
Som en arbejdsform i "drømmes betydning for den enkelte"
arbejder klassen med at udtrykke dagdrømme såvel som natdrømme
billedligt ved hjælp af collageteknik.
Endvidere fremlægger de deres nye viden om drømme for kammeraterne.
Deres drømmebilleder bliver hængt op, og da de har et indhold
og en kvalitet, der gør dem egnet til at overføres til et
andet medie, kontaktes skolens bibliotekar/medielærer. Han bliver
optaget af dem, går på opdagelse i hvert enkelt billede og anvender
undervejs nogle af de levende billeders forskellige virkemidler i forhold
til det oprindeligt faste billede. Endvidere beriger han billedsiden med
en flot lydside, et stykke ny dansk musik, "Regnbueslangen", der
understreger den lidt dystre stemning, der er i elevernes billeder.
Sammenstillingen med spændende nyere dansk musik og elevernes drømmebilleder
er æstetisk smuk. Da eleverne ser deres musikvideo, sidder de som
tryllebundne. Det er en stærk kunstnerisk oplevelse.
Kommunikationsformer
Det tredje forløb sætter lys på kommunikation og kommunikationsformer.
I denne proces bruger eleverne de erfaringer, som de har fået i forbindelse
med deres eget identitetsarbejde. Der arbejdes med en bred række kommunikationsaspekter
fra analyse af kropssprog og mimik over mundtlige former til mere formelle
spørgeteknikker. Endelig arbejder de med kvaliteten i de spørgsmål,
de ønsker at stille til jævnaldrende under opholdet på
produktionsskolen.
Scenen er sat
Den sidste del af projektet er et dramaforløb. Eleverne og klassens
lærer oplever det optimale i denne proces. Skolen har ressourcer til,
at både en forfatter og en skuespiller kan komme som gæstelærere
og medvirke til at indføre eleverne i drama som en arbejds- og udtryksform.
De to gæstelærere er i nogle lektioner til stede i undervisningen
på samme tid. Forfatteren fortæller om et teaterstykkes komposition.
Skuespilleren fortæller og viser de muligheder, der er for at udtrykke
følelser og stemninger med kroppen. Eleverne gøres fortrolige
med teatrets og dramaets sprog, også de mere tekniske, så de
ikke taler forbi hinanden i arbejdsprocessen.
Efter at have arbejdet en tid med rollespil går eleverne i gang
med at skrive et skuespil. Her kommer elevernes erfaring med procesorienteret
skrivning dem til gode. De vejledes i at anvende responsteknikken som en
konstruktiv kritik.
Forestillingen finder sted i en kældergang, eleverne har indrettet
som intimteater - som et teaterområde, hvor elever øver og
spiller for skolens øvrige elever og lærere.
Var det en god undervisning?
I tilbageblik giver lærerne udtryk for den opfattelse, at den praktisk
musiske dimension ikke mindst skal give mulighed for og erfaringer med at
udtrykke sig på en anden måde, at udtrykke det psykiske - ikke
blot i ord, men i handling. Det forløbne arbejde med disse unge anser
lærerne for at være lykkedes på den måde, at projektet
har vist, at eleverne har fået fat i nye kompetencer, da de ikke har
arbejdet med drama/teater før.
I projektet har der været plads til at udtrykke egne forestillinger
og følelser. Det udtrykkes således, at "ønsket
om at 'sætte et aftryk' på det personlige plan er blevet indfriet.
Eleverne har fået ny indsigt og har lært at udtrykke sig mere
nuanceret i forskellige sprog. De har arbejdet kreativt og fantasifuldt.
Og de har lært noget om sammenhænge mellem indhold og udtryksform."
En anden pointe lyder:
"De har lært 'at bruge store ord' og at turde bevæge
sig kropsligt og følelsesmæssigt. Det er nu legitimt!"
Det bliver fremhævet af lærerne, hvor vigtigt det er, at
lærerens holdning er klar. At læreren går efter reelle
oplevelser. At der arbejdes med stof og redskaber, der er vedkommende for
eleverne. Og endelig betoner de vigtigheden af, at der faktisk arbejdes
med de æstetiske udtryk.
Hverdagsmiljøet i skolen er da også præget af, hvorledes
eksempelvis udtryksformer som grafitti, udsmykning af værelser, dans
og tøjsammensætning er hentet ind i undervisningsmiljøet
og inddraget i æstetiske bearbejdelser af forskellig karakter.
Forløbet i denne 8. klasse er bevidst og klart tilrettelagt med
udgangspunkt i virksomhedsformerne med henblik på at skabe en helhed
af erfaringsmæssige, færdighedsmæssige og sociale aspekter.
Sutteklud eller sovedyr
En lærers fascination, nogle kollegers rysten på hovedet
og en del forældres undren har været drivkraften i et andet
projekt, som på sæt og vis også drejede sig om identitetsdannelse.
Eleverne i en 4. klasse gør sig i en 4-ugers periode mange erfaringer
om deres egne, kammeraternes, deres forældres og bedsteforældres
brug af sovedyr.
Lærerne ser flere muligheder i temaet. Sovedyret som personligt
symbol og rekvisit, sovedyret som middel til historisk fornemmelse og forståelse,
som middel til kontakt over generationerne m.v. Der ligger efter deres opfattelse
store muligheder for at iværksætte en undervisning, der er personligt
vedkommende for børnene, og som rummer en række mulige bearbejdelses-
og udtryksformer.
Børnene møder op i det mørklagte fællesrum,
som kun er oplyst ved hjælp af stearinlys. Sovedyret Pepino og Gitte,
som er en forælder, sidder ved et bord, børnene bliver placeret
på puder. Nu begynder Pepino at fortælle om sine oplevelser
med Gitte og hvilke fortroligheder, de har sammen. Fortællinger, oplæsning,
glimt af barndomserindringer, spændende episoder og små indforståetheder
fylder rummet og børnenes sind. At oplevelsen giver stof til børnenes
egen fortællelyst kan tydeligt høres undervejs og bagefter.
Forud har børnenes personlige sove/krammedyr været emne
for diskussioner i klassen om sovedyrs egenskaber, deres brug, hvorfor de
ser ud, som de gør, hvorfor de omfattes med særlige følelser
m.v., der til tider fremkalder en diskussion om identitetsspørgsmål:
Hvem er jeg? - Hvorfor ser jeg ud, som jeg gør? - Hvordan opfatter
jeg mig selv?
I den følgende tid organiserer klassen et arbejde om sovedyr,
der indeholder flere aspekter og arbejdsformer. Der skal fremstilles sovedyr,
der skal laves undersøgelser over, hvad andre børn har af
sovedyr, der skal skrives historier om sovedyr, der skal indhentes viden
om tidligere tiders legetøj og sovedyr, og der skal inviteres forældre
og bedsteforældre til at fortælle om deres barndom med sovedyr.
Det aftales, at der skal laves en udstilling, når man er færdige.
I den følgende tid eksperimenterer børnene på forskellig
måde med at give deres sovedyr personlighed og perspektiv. Der skrives
historier om dem, de anbringes i nye situationer og omgivelser, hvor der
laves billeder i video eller stills, der skrives forklarende eller dramatiske
tekster til, mens der sideløbende arbejdes med at fremstille personlige
sovedyr. Der spilles rollespil og bruges computere.
Indimellem får klassen besøg af flere forældre og
bedsteforældre, der fortæller om deres sovedyr. Klassen besøger
det lokale museum, som rummer en stor samling af legetøj.
I samme periode arbejder klassen med statistiske undersøgelser
i matematik, der kræver forskellige spørgeskemateknikker. Børnene
forsøger sig her med at udforme og anvende spørgeskemaer om
sovedyr til de yngste klasser. Det går ikke godt, og metoden skiftes
ud med interview. Temaet indeholder således også lidt interviewteknik,
og de yngste elever bliver så i denne brugerundersøgelse spurgt
enkeltvis.
Projektet afsluttes med en stor udstilling med masser af egne og andres
sovedyr og en aftenfest, hvor børnene har lavet invitationerne -
efter at have fået et kort kursus i lay-out, og de står også
selv for fortæring og udsmykning. Hele skolen kan i ugen efter se
udstillingen, som er i nær tilknytning til skolens bibliotek, der
også fungerer som folkebibliotek.
Balladen om Børge
I en anden 4. klasse er børnene i færd med at skrive drillerim.
De har vedtaget, at teksterne skal handle om en person, de allesammen kender,
og at de skal have en "kærlig form". Børnene skal
bruge en kendt børnesang, som gennemgås for dem med fokus på,
hvordan man arbejder med rim. Der arbejdes med et meget åbent tema
om børnenes hverdagsoplevelser, som de selv vælger.
Det er lærernes opfattelse, at digte, rim, og remser er vigtige
elementer i den sproglige opmærksomhed, at de lægger op til
dannelse af indre billeder og udvikler sproglig fantasi og intuition. Desuden
stimulerer de til kropslig rytmisk aktivitet, hvorfor der er gode muligheder
for at arbejde med flere udtryksformer på dette grundlag.
Offeret er en af klassens lærere, som også er til stede,
da elevarbejderne bliver præsenteret. Hver elev har skrevet sine digte
i en dagbog, og oplæsningen finder sted fra "Speaker's Corner".
Skoleinspektørens talerstol - lidt farlig og måske grænseoverskridende.
Det er lærernes opfattelse, at digte, rim, og remser er vigtige
elementer i den sproglige opmærksomhed, at de lægger op til
dannelse af indre billeder og udvikler sproglig fantasi og intuition. Desuden
stimulerer de til kropslig rytmisk aktivitet, hvorfor der er gode muligheder
for at arbejde med flere udtryksformer på dette grundlag.
Offeret er en af klassens lærere, som også er til stede,
da elevarbejderne bliver præsenteret. Hver elev har skrevet sine digte
i en dagbog, og oplæsningen finder sted fra "Speaker's Corner".
Skoleinspektørens talerstol - lidt farlig og måske grænseoverskridende.
Der er begejstring og travlhed. Børnene afleverer deres produkter
under megen lydhørhed fra klassekammeraterne. Opfindsomheden er stor.
Børnene har benyttet sig af friheden til at skrive. Det tabubelagte
får frit løb, og klasselokalet emmer af latter og aktivitet.
Men så bliver det anderledes - og sværere. Lærerne
ønsker som nævnt at inddrage det kropslige, at stimulere det
enkelte barn til motorisk udfoldelse. I næste omgang sættes
fokus på rytme. Hvad er rytme?
Børnene introduceres til en dans, støvledans, og øver
sig. De skal herefter kombinere tekst og bevægelse. Det kræver
kombination og koncentration. En sidegevinst er den dejlige lyd af børnegrin
og voksenlatter.
I dette forløb har der også været tilknyttet en ressourcelærer
- både i planlægning og udførelse. Klassens lærere
har ønsket at opkvalificere deres egne og børnenes færdigheder
inden for musik og drama.
Ressourcelærerens tilstedeværelse har betydet, at alle har
kunnet fordybe sig i dette arbejde både individuelt og i fællesskab.
Hele forløbet varer fire uger og afsluttes med en "performance"
- en teaterform, der er mere visuel og mindre verbal og meget påvirket
af billedkunsten.
Det videre forløb udvikler sig som en varieret række af
afprøvninger af forskellige udtryk og kombinationer af udtryksformer.
På afslutningsdagen - med forældre - ser arrangementets program
således ud:
Velkomst og fællessang
1. Elevernes egne tekster og melodier fremføres af to grupper
Digte til egne filtbilleder, der er forsynet med lydkulisse v/to grupper
2. Situationer fra skolegården fremføres i digte, drama,
lysbilleder og lydoptagelser v/to grupper
3. Præsentation af stofbilleder fremstillet ud fra digte. Præsenteres
med elevernes tekster til gamle melodier
"Josephine Baker dans"
4. Digte til egne filtbilleder med lydkulisse v/to grupper
Elevernes egne tekster og melodier v/to grupper
Sangen "Balladen om Børge" med improvisation
5. Situationer fra skolegården fremføres i digte, drama,
lysbilleder og lydoptagelser v/to grupper
6. "Ente Bente" dans
Støvledans (dans og sang med elevernes egne tekster)
Forældreoptræden med eventyr.
Var det en god undervisning?
Noget væsentligt ved forløbet har været de erfaringer,
lærerne har fået med at give eleverne mere medbestemmelse. Men
det har også resulteret i nogle voldsomme reaktioner fra børn,
der har haft svært ved at klare de ændrede arbejdsprocesser.
Lærerne: "Det er utopisk at tro, at vi kan udvikle alle elevers
motoriske og faglige kompetencer på en gang. Derfor vil der være
børn, der ikke befinder sig godt i alle projektprægede forløb.
Der vil altid være individuelle hensyn og behov, som læreren
har til opgave at være opmærksom på."
Der er enighed om, at skolen gennem en sådan mangesidig undervisning,
hvor der lægges vægt på praktisk musisk udfoldelse, kan
være med til at bringe eleverne i situationer, som er grænseoverskridende.
Men der er væsentlige erfaringer at formulere efter sådanne
forløb, f.eks:
"Vi har talt med børnene om, hvad de er gode til, men vi har
måske ikke rigtigt taget udgangspunkt i det. Vi har nok prøvet
at udvikle de andre sider. Men vi har været inde på, at vi måske
skulle være mere opmærksomme og tage udgangspunkt i de sider,
de er gode til." |
Det er et gennemgående tema i lærernes evaluerende samtale,
at lærernes iver efter at introducere en række arbejdsformer
til alle børn i ét og samme forløb har medført
en væsentlig besindelse på forholdet mellem de mange iøjnefaldende
former og hensynet til den individuelle fordybelse i indholdet.
Temaet medbestemmelse og medansvar giver således anledning til
overvejelser over forløbets mulige slagsider. Lærerne har været
meget optaget af sprogene, produktformerne og afprøvning af disse.
En vurdering lyder:
"Vi har talt lidt om mere elevmedbestemmelse, hvad børnene gerne
ville arbejde med. Vi mener, at produktet/produktvalget har været
deres eget, men at vi måske har villet have dem allesammen til at
lave det hele. I løbet af de første 14 dage var de blevet
præsenteret for de områder/ting, vi skulle arbejde med, men
måske skulle vi have givet dem tid til mere fordybelse. F.eks. viste
nogle elever stor interesse for lydmediet og fandt det sjovt at arbejde
med, så de skulle måske nok have haft lov til at fortsætte
med den disciplin og ikke nødvendigvis igennem alle punkter..." |
Lærerne kommer ind på problemer vedrørende styring,
samarbejde og løbende evaluering i udvikling af arbejdsmønstre
med en praktisk musisk dimension og siger bl.a., at dagbøger er et
vigtigt hjælpemiddel, men også, at det er sundt for lærerne
selv at skulle arbejde nøjagtigt som børnene og skulle huske,
skaffe overblik og handle. Planen kunne ikke overholdes, fordi "der
hele tiden kom nye spændende ting på bordet. Vi fandt ud af,
at vi ikke kunne splitte timerne op, men måtte arbejde i helheder."
Lærernes evaluering handler i øvrigt en del om børns
forskellige reaktioner på så åbne læresituationer
og deres problemer med at overskue sammenhænge i projektet. Måske
er netop fordybelsesmuligheden, både hvad angår tema og arbejdsform,
en stærkt medvirkende årsag.
En forælder udtalte i øvrigt efter slutarrangementet: "Tak,
fordi du udvikler min datter på en anden måde."
Nogle tværgående erfaringer
I de forskellige forløb fremgår det, hvorledes lærere
kan planlægge og tilrettelægge undervisning, der sigter på
at udvikle praktisk musiske læreprocesser, som eleverne kan gennemføre
med selvstændighed og uden lærerens konstante overvågen.
Princippet om klassens fortælling, der udvikler sig gennem forgreninger
og forskydninger, værdsættes som hjælp til at forbedre
børnenes tilegnelse af flersproglige færdigheder med udvikling
af deres fantasi og forestillingsevne. Denne fælles fortælleproces
kan udvikles til at imødekomme mange forskellige børns behov
og muligheder inden for fællesskabets rammer.
Mange elever er virkelig selvhjulpne, ansvarlige og dygtige til både
at samarbejde og hjælpe hinanden. Men igen er det væsentligt,
at læreren i sit indspil i de enkelte undervisningssituationer er
med til at styrke, fastholde og udvikle elevernes selvvurdering og bevidsthed
om egne udtryksmæssige ressourcer.
For at imødekomme dette har man i de fleste forløb i øvrigt
arbejdet med individuelle elevsamtaler, klassesamtaler, elev-logbog/dagbog
eller andre former for studiejournaler.
Samtidig er det meget nødvendigt med lærerens aktive modspil
og medspil for at kvalificere og udvikle det æstetiske udtryk og de
bevidsthedsmæssige og holdningsmæssige elementer i en lang række
af de skitserede aktiviteter.
Arbejdet med den praktisk musiske dimension rummer efter mange læreres
opfattelse centrale kvaliteter, hvor undervisningsdifferentiering skal omsættes
til konkrete læreprocesser. Ikke mindst i den forbindelse spiller
det en stor rolle, at lærerne besidder et bredt begreb om sprog, sprogformer,
udtryksarbejde og kommunikationsprocesser. Deri ligger muligheden for en
bredere forståelse af elevernes situation, deres kultur, interesser
og udtryksformer. Samtidig er dette brede begreb et nødvendigt udgangspunkt
for lærernes samarbejde om undervisningen, "så den rummer
udfordringer for alle elever."
Lovens beskrivelse af læringsbegrebet, herunder bestemmelser om
projektopgaven, har for mange lærere været medvirkende anledning
til og praktisk sigtepunkt for at vælge arbejdsmønstre som
de beskrevne. Det begrundes i nødvendigheden af at udvikle lær-at-lære
kompetencer. Samspillet mellem projektundervisningens principper og den
praktisk musiske dimension har vist sig at åbne nogle spændende,
mangfoldige og også problemfyldte muligheder.
|