|
På sporet af en dokumentarfilm
- af Kim Pedersen og Karin Svejgaard
![[ Billede: Elever sidder med fingren oppe i klasseværelset ]](2.jpg)
Om voksenundervisning om filmens idé, rammer og tilblivelse
'På sporet af læring' er en dokumentarfilm om voksenundervisning under Lov om åben
uddannelse på en erhvervsskole. I afsnittet fortæller filmens projektledere om idéerne
bag filmen og rammerne for undervisningsforløbet, som blev gennemført af tre lærere på
en handelsskole. Formålet med filmen har været at illustrere, hvad der sker i
undervisningen, når vægten lægges på deltagernes læring frem for lærerens
formidling. I oplægget til filmen hed det: "vi vil ind i hovederne på lærerne -
hvordan reflekterer de?".
'På sporet af læring' skildrer tre lærere, som underviser en gruppe ledige kvinder med
kontorerfaringer i et treugers forløb. Kameraerne har snurret i 47 timer, og af det
materiale er der sammenklippet en dokumentarfilm på 47 minutter, som frem for alt
fortæller historien om en lærergruppe, der sammen bestræber sig på en anden
undervisning, end den de tidligere har praktiseret. Det er blevet til en film om
undervisning men ikke en undervisningsfilm. Både kursister og lærere er i filmen På
sporet af læring, af noget nyt, ny viden og nye erfaringer; men der er ingen entydige
svar på, hvordan de kommer videre. Det må tiden vise.
Lærerne forsøger at praktisere en undervisning, som i høj grad er deltagerstyret og
præget af, at kursisterne på baggrund af oplæg skal arbejde sig frem mod ny indsigt. Ud
fra en opfattelse af, at det kun er kursisten selv, der kan yde arbejdet, der er forbundet
med at lære noget, og at kursisterne selv har et afgørende medansvar for at lære, har
lærerne gennem deres undervisning afprøvet metoder og undersøgt, hvad det konkret
betyder for dem. De har prøvet sig frem for at skabe grobund for en ændret undervisning.
I filmen ser vi bl.a., hvorledes edb-læreren umiddelbart afviser at servere
tekstbehandlingssystemets muligheder ud fra en idé om, at kursisterne selv skal afsøge
mulighederne og ad denne vej lære noget om tekstbehandlingen.
I bogføring ser vi kursisterne diskuterer højlydt, hvor forskellige bilag skal
konteres, og vi ser også, hvorledes læreren sammen med kursisterne når frem til en
fælles bogføringsregel. Vi hører en kursist sige: "Kunne du ikke bare have sagt
det til os med det samme?"; men svaret får vi ikke. Vi får derimod en kommentar fra
opsamlingen, hvor en kursist fortæller, at nu ved hun hvad bogføring går ud på.
Filmen skildrer således forskellige læreprocesser, hvor deltagerne frustreres og
overraskes, yder modstand og lærer. Vi får også billeder på læreprocessernes
kompleksitet og uforudsigelighed, og samtidig illustrerer filmen de mange valg, lærerne
hele tiden må foretage i deres undervisning. Det træder tydeligt frem i denne situation,
fordi lærerne bevidst forsøger at gøre noget andet end tidligere, og rutinen derfor
ikke er til stede. Som tilskuere får vi i korte sekvenser indblik i undervisernes
refleksioner over deres undervisning. Og vi får også en fornemmelse af lærerarbejdets
balancering mellem rutiner og ny praksis, frustrationer og sejre.
Fra filmens idé til virkeligheden
De første idéer til filmen opstod i forbindelse med den første Store Torsdag i
Operation Voksenunderviser
i 1996, hvor flere forskellige skoler efterlyste en film om voksenundervisning, som
kunne bruges på debatdagen. Udgangspunktet var, at det skulle være en film, der viste
god voksenundervisning. Den skulle være svaret på spørgsmålet om: hvordan eller
hvad man som lærer skal gøre, når man iscenesætter en voksenundervisning på en
erhvervsskole, hvor vægten lægges på kursisternes læring? Hvordan ser sådan en
undervisning ud?
Det viste sig snart, at spørgsmålene ikke var sådan lige til at svare på, i hvert
fald ikke når det skulle omsættes til billeder og film. Vi mente ikke, at god
undervisning kan reduceres til kalkérbare foreskrifter selvom filmen måske godt kunne
rumme inspirerende eksempler. At etablere den gode undervisning forudsætter bl.a. at den
korresponderer med deltagernes behov, forudsætninger og interesser. Samtidig var vi
bekymrede for at falde i den grøft, hvor seerne ville afvise filmens budskab med udsagn
som: "Jamen, det er ikke mit fag eller mit område hos os er det anderledes, vi
har ikke de muligheder". Samtidig var og er det vores opfattelse, at der
mangler dokumentar- og debatfilm, som beskriver voksenundervisning.
Vi mente, at filmen burde være relevant som diskussionsoplæg for alle
voksenundervisere og selvfølgelig primært de voksenundervisere, som underviser under
Lov om åben uddannelse på erhvervsskolerne. Filmen skulle med andre ord have en mere
generel interesse og værdi, og derfor var vi interesserede i at komme tættere på det
perspektivskift, som mange taler om, fra undervisning til læring. Vi ville gerne ned
under overskriftsniveauet og gennem filmen illustrere, hvad der sker i undervisningen,
når lærerne bevidst arbejder ud fra den forudsætning, at det kun er kursisten selv, der
kan lære sig noget. Vi lagde vægt på, at filmen rejste spørgsmål frem for at give
svar. Derfor blev det en dokumentarfilm om undervisning og ikke en undervisningsfilm
med anvisninger på, hvordan man underviser voksne.
Udvikling af undervisningen foregår ikke fra den ene dag til den anden, og ændringen
af lærerrollen er en lang og sej proces. Derfor er der heller ikke nogen nemme løsninger
eller opskrifter på, hvordan man skal gøre. Sandheden er, at udvikling tager tid og
foregår gennem fælles forsøg, frustrationer og refleksioner. Derfor blev det heller
ikke en undervisningsfilm, der var instruerende, men i stedet for en dokumentarfilm om
undervisning, der forhåbentlig vil sætte diskussioner i gang om lærerudvikling og god
undervisning.
Læring handler også om modstand og frustrationer
Der foregår masser af god voksenundervisning på erhvervsskolerne, som lærere og
kursister er enige om er velfungerende. Bag dette ligger imidlertid også, at mange voksne
har et meget funktionelt og instrumentelt forhold til skolen og undervisning, som er
præget af deres egne tidligere skoleerfaringer. De vil gerne lære noget, som umiddelbart
kan bruges, og ofte har de fleste voksen-kursister samtidig forventninger om, at læreren
sikrer dem et udbytte af undervisningen. Derfor stiller mange kursister krav til
underviseren om lærerstyret undervisning det er læreren, som skal bibringe dem viden.
På trods af at mange altså giver udtryk for, at de har fået en god undervisning, så
kan det paradoksalt nok foregå på et grundlag, som er mindre hensigtsmæssigt i forhold
til deltagernes udbytte. Og når man som voksenunderviser flytter sit fokus i
undervisningen fra formidlingen til kursisternes aktive og bevidste konstruktion af ny
viden, ja, så kalder det på frustrationer og modstand og forhåbentlig siden hen
læring. Omsat til film og billeder så mente vi, at der her lå kernen til et drama, en
konflikt og måske en løsning, som det kunne være spændende at følge og få billeder
på.
Omstillingen til et nyt læringsbegreb er nødvendig, både for at kunne imødekomme de
samfundsmæssige krav til kvalifikationerne og deltagernes behov, og evnen til fortsat at
lære og lære at lære har også fået en central plads i dette skift. Ændringerne
af fokus står og falder imidlertid med underviserne. Det er dem, som skal iscenesætte
læreprocesser, der er præget af åbenhed og lydhørhed, kaos og kompleksitet. De skal
kunne lytte, stille spørgsmål og strukturere meningsfyldte undervisningssituationer, som
på én gang er trygge og udfordrende, og hvor de voksnes forskelligheder kan mødes på
frugtbar vis.
Når vægten lægges på deltagernes læring handler det også om, at lærerne undlader
at tage arbejdet og ansvaret fra kursisterne. Lærerne skal skabe rammerne, være
igangsættende og overveje formål og indhold; men det er kursisterne, der skal være
aktive for at lære og bevidstgøres om deres egne måder at lære på.
Undervisningsforløbet som en klassisk fortælling
I oplægget til filmens instruktør, Annette Riisager, skrev vi, at filmens
grundlæggende formål er at illustrere nogle af de ændringer af undervisningen, som
lærerne planlægger. Samtidig skulle filmen undervejs vise de refleksioner, som foregår
hos lærere og kursister. Vi skrev: "Vi vil gerne ind i hovederne på dem, høre
deres tanker og overvejelser og gerne have dem spejlet i hinanden. Vi vil have indsigt
i mødet mellem dem". Vi så med andre ord på forhånd tre røde tråde løbe gennem
filmen, nemlig lærernes og kursisternes udviklingsforløb og mødet mellem lærere og
kursister i undervisningen.
Instruktøren foreslog en tredelt struktur, og vi beskrev undervisningsforløbet som en
klassisk fortælling i tre dele uden at det i øvrigt havde noget at gøre med, at det
var et treugers forløb. Den første del handlede om, at der blev etableret kontakt mellem
kursister og lærere, og forventninger og forudsætninger blev afdækket. I anden del
forventede vi, at se reaktionerne på undervisningen, modstanden, frustrationerne og
måske aggressionerne over for arbejdsformerne. Vi forestillede os et indblik i
læreprocesserne, og vi så for vores indre blik billeder af kursisterne, der arbejdede og
fik aha-oplevelser, og forestillede os, at lærernes rolle ville blive tydeliggjort. Vi
håbede på at få sekvenser af den medlevende, åbne og reflekterende samtale mellem
lærer og kursister og selvfølgelig ville vi også gerne se, hvorledes kursisterne
greb styrende ind i læreprocessen. I den sidste del forventede vi en forløsning, hvor
kursister og lærere med udbytte kunne se tilbage på forløbet.
Filmen er en dokumentarfilm. Det betyder, at der på forhånd kun på et overordnet
niveau kunne gisnes om det endelige indhold og strukturen. Filmens historier og billeder
er derfor også et udtryk for en kombination af lærernes planlægning og gennemførelse
af undervisningen, filmholdets optagelser og fokuseringer og ikke mindst instruktørens
komposition og sammenfletning af historier gennem valget af klip fra undervisningen. Her
har hun valgt at lade filmen starte med modstanden og vanskelighederne, hvor kursisterne
reagerer på den undervisning, de modtager. Vi er ved filmens start cirka midtvejs inde i
forløbet men dermed kommer filmen også til at starte midt i det spændende
sporskifte, hvor frustrationer og aggressioner forløses, og lærere og kursister arbejder
sig frem mod nye forståelser.
Derfor er filmens titel, På sporet af læring, også et signal om, at lærerne og
kursisterne er i bevægelse fremad. De er på sporet. Lærerne har forsøgt sig frem, og
deres oplevelse undervejs var både, at de fejlede og havde succes. Men forløbet tvang
dem til at tage chancer og vove nyt. Kierkegaard skriver et sted: "At vove er at
miste fodfæstet for en stund ikke at vove er at miste livet". Lærerne mistede
fodfæstet for en tid; men det bragte dem med de nødvendige omkostninger på sporet af en
ny lærerrolle og nye forestillinger om undervisning. Det skete ikke mindst i kraft af
deres forsøg og fælles refleksioner.
Kursisterne fik ny viden, både om bogføring og edb; men de fik samtidig diskuteret
deres liv, jobønsker og fremtidsperspektiver. En af kursisterne siger om dette til sidst
i filmen:"Jeg føler, at jeg er kommet ind på hovedsporet". En bedre
udgangsreplik kan man næppe ønske sig.
Forsiden | Forrige kapitel | Næste
kapitel
|
|