Forløb - Detailhandels-
uddannelserne
Minimumskrav
Fagprøven skal afspejle slutmålene med uddannelsen. Den
skal vise, at eleven kan:
- formulere en idé
- fastsætte et mål
- planlægge og gennemføre en aktivitet inden for et afgrænset
område
- evaluere egen indsats i forhold til de fastsatte mål.
Det medfører endvidere ifølge bekendtgørelser om
detailhandelsuddannelserne, at de fire strømme: Kundestrøm,
varestrøm, informationsstrøm og pengestrøm skal inddrages
ikke nødvendigvis med samme vægt, men i forhold til den individuelle
uddannelsesplan.
Endelig skal eleverne kunne leve op til de seks kompetenceområder,
der er defineret i bekendtgørelserne:
1. Personlige kvalifikationer.
2. Økonomiske kvalifikationer.
3. Kommunikative og teknologiske kvalifikationer.
4. Handels- og servicemæssige kvalifikationer.
5. Internationale og kulturelle kvalifikationer.
6. Samfundsmæssige kvalifikationer.
I forbindelse med indgåelse af uddannelsesaftalen udarbejdes i
praktikvirksomheden en uddannelsesplan for eleven. Den skal beskrive de
områder, som eleven skal oplæres indenfor, samt angive på
hvilket niveau, eleven skal kunne håndtere den enkelte kompetence.
Den skal som mindstekrav opfylde de mål, der fremgår af den
enkelte uddannelsesbekendtgørelse og af det materiale, som de faglige
udvalg har udsendt.
Det faglige Udvalg for Detailhandelsuddannelserne har fået fremstillet
et materiale til brug ved udarbejdelsen af den individuelle uddannelsesplan.
Den individuelle uddannelsesplan vil være en hjælp til at bevare
overblikket over, hvilke mål eleven skal nå med sin uddannelse.
Den kan være et vigtigt redskab, når eleven skal skrive sin
problemformulering, når den uddannelses-/oplæringsansvarlige
i virksomheden skal tage stilling til problemformuleringen, og senere igen
når eksaminator og censor skal vurdere det færdige resultat.
Det er vigtigt, at skolen sammen med det lokale uddannelsesudvalg udarbejder
en bedømmelsesplan, som fastlægger retningslinier for lærernes
vurdering af problemformuleringerne.
Salgsassistent
Idé - Planlægning og gennemførelse af salgsfremstød
for udvalgt varegruppe i butikken.
Problemformulering:
Butikken har i den seneste tid konstateret en faldende omsætning
i butikkens fotoafdeling. Dette er en udvikling, som er klart utilfredsstillende,
og jeg vil derfor undersøge, hvad årsagen til denne udvikling
kan være og komme med forslag til initiativer, der kan vende udviklingen.
Handlingsplan:
- Jeg vil i det følgende lave en beskrivelse af, hvad årsagen
til den faldende omsætning i afdelingen kan være.
- Rapporten vil indeholde en beskrivelse af butikkens kundeunderlag,
dens profil og image.
- Jeg vil undersøge afdelingens placering i butikslokalet og dens
varepræsentation.
- Samtidig vil jeg udarbejde en kundestrømsanalyse med henblik
på eventuelle ændringer af afdelingens placering.
- Jeg vil også undersøge konkurrencesituationen og sortimentssammensætningen,
herunder vurdere vareudvalget i forhold til efterspørgslen.
- Med henblik på at kortlægge de enkelte varegruppers rentabilitet
vil jeg for hovedvaregrupperne lave en dækningsbidragsanalyse.
- Rapporten vil ligeledes beskrive både den interne og eksterne
markedsføring.
På baggrund af de indhentede oplysninger og analyser vil jeg udarbejde
forslag til ændringer af afdelingen. Jeg vil i den forbindelse udarbejde
en arbejdsfordelingsplan indeholdende arbejdsopgaver, tidsplan for iværksættelsen
og forslag til hvem, der skal medvirke. Denne præsenteres og godkendes
af den ansvarlige for butikken og afdelingen.
Efter iværksættelsen af ændringerne følges resultatet
nøje med henblik på eventuelle justeringer.
Afleveringsform:
Skriftlig rapport med relevante bilag.
Salgsassistent med profil
Idé - Planlægning og gennemførelse af salgsfremstød
for udvalgte varegrupper i virksomheden.
Problemformulering:
Vinafdelingen i min butik har altid været et af forretningens profilområder.
Afdelingens omsætning og afsætning er det seneste år formindsket,
denne udvikling vil jeg forsøge at vende.
Handlingsplan:
På baggrund af problemerne i vinafdelingen ønsker jeg nu
at udarbejde en skriftlig rapport, som indeholder mulige svar på afdelingens
tilbagegang og forslag til forbedringer af afdelingen og butikkens markedsføring
såvel internt som eksternt.
Rapporten kan resultere i en ombygning af afdelingen eller ændringer
i forretningens markedsføring.
Eventuel ombygning og ændringer i markedsføringen aftales
med købmanden og butikschefen.
Jeg ønsker at beskrive forretningens og de nærmeste konkurrenters
sortiment med hensyn til bredde, kvalitet og prissætning. Endvidere
vil jeg beskrive vor nuværende markedsføring med hensyn til
annoncernes størrelse, antal og indhold.
Jeg vil herefter beskrive afdelingen i henseende til inventar, skiltning,
varespejl og generel tilstand.
Herefter vil jeg udarbejde en kundeanalyse, der har til formål
at belyse, om vort kundeunderlag har ændret sig i forhold til forretningens
seneste analyse. Jeg vil med udgangspunkt i kundeanalysen og min viden om
konkurrenterne analysere vor egen profil.
På baggrund af indhentede oplysninger og foretagne analyser vil
jeg udarbejde forslag til ændringer af forretningens vinafdeling og
markedsføringen af vin. Efter aftale med købmanden ændres
markedsføringen tidligst seks uger efter aflevering af nærværende
rapport, hvorimod afdelingen straks kan ombygges. Efter ændringerne
af markedsføring og ombygning, følges afdelingen meget tæt,
således det er muligt at evaluere såvel analyser som de foretagne
ændringer.
Afleveringsform:
Skriftlig rapport med relevante bilag.
Dokumentation:
Farvebilleder, video eller tegninger.
Salgsassistent, boligtekstil og montering
Idé - Tilbudsgivning samt planlægning og gennemførelse
af en specifik aktivitet/ydelse.
Problem:
I forbindelse med studiestart i september, flytter mange nye studerende
til byen. De har ikke mange penge, og de kender ikke lokalområdets
indkøbsmuligheder. Derfor skal der udarbejdes salgsmateriale med
konkrete tilbud til indretning af kollegieværelser/lejligheder.
Mål:
At fremstille et gennemarbejdet salgsmateriale indeholdende forskellige
tilbud og skitser, som modsvarer de nye kollegianeres behov og pengepung.
Handlingsplan:
- Butikkens profil og koncept beskrives.
- Der gives en beskrivelse af konkurrencesituationen.
- Målgruppen beskrives.
- Der sammensættes to totalløsninger med forslag til standardudstyr
til kollegieværelse/lejlighed.
- Der udarbejdes pristilbud på de to totalløsninger.
- Der udarbejdes en markedsføringsstrategi over for målgruppen.
Afleveringsform:
- skriftlig rapport med tilhørende salgsmaterialer
- tegninger
- farvefotos.
Dekoratør
Idé - Planlægge og udføre en speciel aktivitet i
forbindelse med en begivenhed.
Problem:
I forbindelse med en lokal forårsmesse er butikken blevet tilbudt
at leje en stand. Da butikken ønsker at styrke sin profil og vise
de nyeste varer til en udvalgt kundegruppe, har vi besluttet at deltage
i messen.
Handlingsplan:
- Butikkens idégrundlag, profil og koncept beskrives.
- Der gives en beskrivelse af konkurrencesituationen.
- Målgruppen beskrives.
- På baggrund heraf udarbejdes en skitse- og plantegning over messestanden,
der indeholder disponering af arealet, forslag til skilte og varepræsentation,
dekorationsmaterialer, belysning samt anvendelse af farver.
- Der udarbejdes en liste over varer, der skal præsenteres på
messen, og der gives en begrundelse for valget.
- Der udarbejdes layout til annonce, der skal indsættes i messeavisen
og i de lokale dagblade og ugeaviser.
- Der skrives invitationsbrev med adgangskort til udvalgte kunder.
- Der foretages en omkostningsberegning og opstilles et budget for udgifter
til deltagelse i messen og tilhørende annoncering.
- Der udarbejdes en arbejdspladsfordeling for de medarbejdere, der skal
medvirke.
- Efter messeaktiviteten laves en kundeundersøgelse om aktivitetens
virkning.
Afleveringsform:
Der udarbejdes en skriftlig rapport, der dokumenterer arbejdet og bl.a.
indeholder:
- skitser
- skilte
- farvefotos af stand
- budgetter
- annonceforslag.
Blomsterdekoratør
Idé - Planlægge og gennemføre en speciel aktivitet
i forbindelse med en begivenhed.
Problemformulering:
På baggrund af mange kunders forespørgsel om dekoration
af rum ved større og mindre begivenheder (bryllup, jubilæum,
reception, indvielse, messe, udstilling), mangler butikken klare retningslinier
for tilbudsgivning til disse kunder. Jeg vil derfor udarbejde salgsmateriale,
som kan anvendes ved tilbudsgivning.
Handlingsplan:
Jeg vil udarbejde en rapport, der beskriver butikkens idé-grundlag,
kundeunderlag, målgruppevalg og profil.
Jeg vil ligeledes lave en kundeanalyse for at kortlægge behovet.
Jeg vil lave en beskrivelse af konkurrencesituationen og butikkens sortiment
og undersøge, hvordan indkøb, kalkulation og tilbudsgivningen
foregår for øjeblikket.
I forbindelse med udarbejdelse af salgsmaterialet skal der udarbejdes
skitser og idéoplæg med forskellige sortimentsmuligheder og
pristilbud. Disse skal begrundes med kalkulation på de forskellige
forslag, budgettering af aktiviteterne og indkøbsplanlægning
til forslagene. Der udarbejdes forslag til, hvorledes salgsmaterialet skal
udformes.
Dekorationsforslag og delelementer af rumpyntning præsenteres ved
binderieksempler.
Afleveringsform:
- skriftlig rapport med relevante bilag
- dekorationseksempler.
Forsiden | Forrige Kapitel |
Næste kapitel |