[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

Forløb - Detailhandels-
uddannelserne

 

Minimumskrav

Fagprøven skal afspejle slutmålene med uddannelsen. Den skal vise, at eleven kan:

  • formulere en idé
  • fastsætte et mål
  • planlægge og gennemføre en aktivitet inden for et afgrænset område
  • evaluere egen indsats i forhold til de fastsatte mål.

Det medfører endvidere ifølge bekendtgørelser om detailhandelsuddannelserne, at de fire strømme: Kundestrøm, varestrøm, informationsstrøm og pengestrøm skal inddrages ikke nødvendigvis med samme vægt, men i forhold til den individuelle uddannelsesplan.

Endelig skal eleverne kunne leve op til de seks kompetenceområder, der er defineret i bekendtgørelserne:

1. Personlige kvalifikationer.

2. Økonomiske kvalifikationer.

3. Kommunikative og teknologiske kvalifikationer.

4. Handels- og servicemæssige kvalifikationer.

5. Internationale og kulturelle kvalifikationer.

6. Samfundsmæssige kvalifikationer.

I forbindelse med indgåelse af uddannelsesaftalen udarbejdes i praktikvirksomheden en uddannelsesplan for eleven. Den skal beskrive de områder, som eleven skal oplæres indenfor, samt angive på hvilket niveau, eleven skal kunne håndtere den enkelte kompetence. Den skal som mindstekrav opfylde de mål, der fremgår af den enkelte uddannelsesbekendtgørelse og af det materiale, som de faglige udvalg har udsendt.

Det faglige Udvalg for Detailhandelsuddannelserne har fået fremstillet et materiale til brug ved udarbejdelsen af den individuelle uddannelsesplan. Den individuelle uddannelsesplan vil være en hjælp til at bevare overblikket over, hvilke mål eleven skal nå med sin uddannelse. Den kan være et vigtigt redskab, når eleven skal skrive sin problemformulering, når den uddannelses-/oplæringsansvarlige i virksomheden skal tage stilling til problemformuleringen, og senere igen når eksaminator og censor skal vurdere det færdige resultat.

Det er vigtigt, at skolen sammen med det lokale uddannelsesudvalg udarbejder en bedømmelsesplan, som fastlægger retningslinier for lærernes vurdering af problemformuleringerne.

 

Salgsassistent

Idé - Planlægning og gennemførelse af salgsfremstød for udvalgt varegruppe i butikken.

Problemformulering:

Butikken har i den seneste tid konstateret en faldende omsætning i butikkens fotoafdeling. Dette er en udvikling, som er klart utilfredsstillende, og jeg vil derfor undersøge, hvad årsagen til denne udvikling kan være og komme med forslag til initiativer, der kan vende udviklingen.

Handlingsplan:

  • Jeg vil i det følgende lave en beskrivelse af, hvad årsagen til den faldende omsætning i afdelingen kan være.
  • Rapporten vil indeholde en beskrivelse af butikkens kundeunderlag, dens profil og image.
  • Jeg vil undersøge afdelingens placering i butikslokalet og dens varepræsentation.
  • Samtidig vil jeg udarbejde en kundestrømsanalyse med henblik på eventuelle ændringer af afdelingens placering.
  • Jeg vil også undersøge konkurrencesituationen og sortimentssammensætningen, herunder vurdere vareudvalget i forhold til efterspørgslen.
  • Med henblik på at kortlægge de enkelte varegruppers rentabilitet vil jeg for hovedvaregrupperne lave en dækningsbidragsanalyse.
  • Rapporten vil ligeledes beskrive både den interne og eksterne markedsføring.

På baggrund af de indhentede oplysninger og analyser vil jeg udarbejde forslag til ændringer af afdelingen. Jeg vil i den forbindelse udarbejde en arbejdsfordelingsplan indeholdende arbejdsopgaver, tidsplan for iværksættelsen og forslag til hvem, der skal medvirke. Denne præsenteres og godkendes af den ansvarlige for butikken og afdelingen.

Efter iværksættelsen af ændringerne følges resultatet nøje med henblik på eventuelle justeringer.

Afleveringsform:

Skriftlig rapport med relevante bilag.

 

Salgsassistent med profil

Idé - Planlægning og gennemførelse af salgsfremstød for udvalgte varegrupper i virksomheden.

Problemformulering:

Vinafdelingen i min butik har altid været et af forretningens profilområder. Afdelingens omsætning og afsætning er det seneste år formindsket, denne udvikling vil jeg forsøge at vende.

Handlingsplan:

På baggrund af problemerne i vinafdelingen ønsker jeg nu at udarbejde en skriftlig rapport, som indeholder mulige svar på afdelingens tilbagegang og forslag til forbedringer af afdelingen og butikkens markedsføring såvel internt som eksternt.

Rapporten kan resultere i en ombygning af afdelingen eller ændringer i forretningens markedsføring.

Eventuel ombygning og ændringer i markedsføringen aftales med købmanden og butikschefen.

Jeg ønsker at beskrive forretningens og de nærmeste konkurrenters sortiment med hensyn til bredde, kvalitet og prissætning. Endvidere vil jeg beskrive vor nuværende markedsføring med hensyn til annoncernes størrelse, antal og indhold.

Jeg vil herefter beskrive afdelingen i henseende til inventar, skiltning, varespejl og generel tilstand.

Herefter vil jeg udarbejde en kundeanalyse, der har til formål at belyse, om vort kundeunderlag har ændret sig i forhold til forretningens seneste analyse. Jeg vil med udgangspunkt i kundeanalysen og min viden om konkurrenterne analysere vor egen profil.

På baggrund af indhentede oplysninger og foretagne analyser vil jeg udarbejde forslag til ændringer af forretningens vinafdeling og markedsføringen af vin. Efter aftale med købmanden ændres markedsføringen tidligst seks uger efter aflevering af nærværende rapport, hvorimod afdelingen straks kan ombygges. Efter ændringerne af markedsføring og ombygning, følges afdelingen meget tæt, således det er muligt at evaluere såvel analyser som de foretagne ændringer.

Afleveringsform:

Skriftlig rapport med relevante bilag.

Dokumentation:

Farvebilleder, video eller tegninger.

 

Salgsassistent, boligtekstil og montering

Idé - Tilbudsgivning samt planlægning og gennemførelse af en specifik aktivitet/ydelse.

Problem:

I forbindelse med studiestart i september, flytter mange nye studerende til byen. De har ikke mange penge, og de kender ikke lokalområdets indkøbsmuligheder. Derfor skal der udarbejdes salgsmateriale med konkrete tilbud til indretning af kollegieværelser/lejligheder.

Mål:

At fremstille et gennemarbejdet salgsmateriale indeholdende forskellige tilbud og skitser, som modsvarer de nye kollegianeres behov og pengepung.

Handlingsplan:

  • Butikkens profil og koncept beskrives.
  • Der gives en beskrivelse af konkurrencesituationen.
  • Målgruppen beskrives.
  • Der sammensættes to totalløsninger med forslag til standardudstyr til kollegieværelse/lejlighed.
  • Der udarbejdes pristilbud på de to totalløsninger.
  • Der udarbejdes en markedsføringsstrategi over for målgruppen.

Afleveringsform:

  • skriftlig rapport med tilhørende salgsmaterialer
  • tegninger
  • farvefotos.

 

Dekoratør

Idé - Planlægge og udføre en speciel aktivitet i forbindelse med en begivenhed.

Problem:

I forbindelse med en lokal forårsmesse er butikken blevet tilbudt at leje en stand. Da butikken ønsker at styrke sin profil og vise de nyeste varer til en udvalgt kundegruppe, har vi besluttet at deltage i messen.

Handlingsplan:

  • Butikkens idégrundlag, profil og koncept beskrives.
  • Der gives en beskrivelse af konkurrencesituationen.
  • Målgruppen beskrives.
  • På baggrund heraf udarbejdes en skitse- og plantegning over messestanden, der indeholder disponering af arealet, forslag til skilte og varepræsentation, dekorationsmaterialer, belysning samt anvendelse af farver.
  • Der udarbejdes en liste over varer, der skal præsenteres på messen, og der gives en begrundelse for valget.
  • Der udarbejdes layout til annonce, der skal indsættes i messeavisen og i de lokale dagblade og ugeaviser.
  • Der skrives invitationsbrev med adgangskort til udvalgte kunder.
  • Der foretages en omkostningsberegning og opstilles et budget for udgifter til deltagelse i messen og tilhørende annoncering.
  • Der udarbejdes en arbejdspladsfordeling for de medarbejdere, der skal medvirke.
  • Efter messeaktiviteten laves en kundeundersøgelse om aktivitetens virkning.

Afleveringsform:

Der udarbejdes en skriftlig rapport, der dokumenterer arbejdet og bl.a. indeholder:

  • skitser
  • skilte
  • farvefotos af stand
  • budgetter
  • annonceforslag.

 

Blomsterdekoratør

Idé - Planlægge og gennemføre en speciel aktivitet i forbindelse med en begivenhed.

Problemformulering:

På baggrund af mange kunders forespørgsel om dekoration af rum ved større og mindre begivenheder (bryllup, jubilæum, reception, indvielse, messe, udstilling), mangler butikken klare retningslinier for tilbudsgivning til disse kunder. Jeg vil derfor udarbejde salgsmateriale, som kan anvendes ved tilbudsgivning.

Handlingsplan:

Jeg vil udarbejde en rapport, der beskriver butikkens idé-grundlag, kundeunderlag, målgruppevalg og profil.

Jeg vil ligeledes lave en kundeanalyse for at kortlægge behovet.

Jeg vil lave en beskrivelse af konkurrencesituationen og butikkens sortiment og undersøge, hvordan indkøb, kalkulation og tilbudsgivningen foregår for øjeblikket.

I forbindelse med udarbejdelse af salgsmaterialet skal der udarbejdes skitser og idéoplæg med forskellige sortimentsmuligheder og pristilbud. Disse skal begrundes med kalkulation på de forskellige forslag, budgettering af aktiviteterne og indkøbsplanlægning til forslagene. Der udarbejdes forslag til, hvorledes salgsmaterialet skal udformes.

Dekorationsforslag og delelementer af rumpyntning præsenteres ved binderieksempler.

Afleveringsform:

  • skriftlig rapport med relevante bilag
  • dekorationseksempler.


Forsiden | Forrige Kapitel | Næste kapitel