[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

Ideer

 

 

 

Ideer til emner for fagprøver inden for det merkantile område

 1. Overtage og optimere drift af en virksomhed/afdeling i en begrænset periode.

 2. Planlægning og gennemførelse af salgsfremstød for udvalgte varegrupper/ydelser i virksomheden.

 3. Opfølgning på virksomhedens markedsføring.

 4. Vurdering af sortiment med henblik at foretage ind- eller udmeldelse af varer/ydelser.

 5. Planlægning og gennemførelse af en kundeanalyse.

 6. Markedsføring af et nyt produkt/en ny ydelse.

 7. Tilrettelæggelse og gennemførelse af markedsanalyse.

 8. Planlægning og gennemførelse af opsøgende salg inden for udvalgte produkter/ydelser.

 9. Tilbudsgivning samt planlægning og gennemførelse af en specifik aktivitet/ydelse.

10. Analyse af markedsforhold på et nyt marked.

11. Analyse af driften og økonomien af en virksomhed/afdeling.

12. Fordele, ulemper og krav ved anvendelse af EDI.

13. Leverandør- og tilbudsvurdering på udvalgte varegrupper/ydelser.

14. Udarbejdelse af logistikanalyse for afgrænset område i virksomheden.

15. Udarbejdelse af transport og distributionsplan for virksomheden.

16. Analyse af eksisterende lager med eventuelt forslag til forbedringer.

17. Indretning af nyt lager-/vareafsnit.

18. Gennemgang og vurdering af informationsmateriale til kunder. Eventuelt udarbejdelse af nyt informationsmateriale.

19. Gennemgang af årsregnskab med udarbejdelse af analyser af såvel drift, som balancer og likviditet.

20. Beskrivelse af virksomhedens afskrivninger såvel driftsøkonomisk som skattemæssigt.

21. Analyse af nuværende kundebetjening med henblik på bedre kundevejledning og -betjening.

22. Udarbejdelse af hjemmeside på Inter-/intranettet for virksomheden.

23. Udarbejdelse af en komplet SWOT-analyse af virksomheden med idéformulering og målsætning.

24. Analyse af virksomhedens informationssystemer med forslag til ændringer/forbedringer.

25. En beskrivelse af ansættelsesproceduren i virksomheden med udkast til diverse skrivelser, kriterier og budgetter og regler.

26. Udkast til et register-/journalsystem (database).

27. En analyse, beskrivelse, formulering og vurdering af virksomhedens formelle og uformelle organisation.

28. Tilrettelæggelse af et skabelonsystem til en del af virksomhedens interne og/eller eksterne korrespondance.

29. Analyse og vurdering af virksomhedens idégrundlag, profil og koncept.

30. Analyse og vurdering af virksomhedens kvalitets- og servicepolitik.

31. Undersøgelse af mulighederne for salg og markedsføring af virksomhedens produkter/ydelser via Internet/postordre.

32. Gennemgang og vurdering af økonomi-/lagerstyringssystemer.

33. Analyse og vurdering af virksomhedens regnskabsfunktion.

34. Planlægning og gennemførelse af en image-analyse.

35. Udarbejdelse af personaleinstruks ved indførelse af nye arbejdsrutiner, herunder bemandingsplan.

36. En udvalgt lovgivnings betydning for virksomhedens drift.

37. Analyse og vurdering af virksomhedens ressourceforbrug og forslag til besparelser.

38. Analyse og vurdering af internationaliseringens indflydelse på virksomheden.

39. Udarbejdelse af planogram med udgangspunkt i en analyse af varesammensætningen i en afdeling.

40. Udarbejdelse af skifteretspapirer og bodeling i forbindelse med en konkret arvesag.

41. Udarbejdelse af skøde, refusionsopgørelse og øvrige overtagelsespapirer i forbindelse med en konkret ejendomshandel.

42. Planlægning og gennemførelse af transport af farligt gods/unormale dimensioner.

43. Placering og størrelse af eventuelt fjernlager på nyt marked.

44. Analyse af en eller flere transportformers miljøpåvirkning.

45. Beskrivelse og vurdering af konkret patient-/klientforløb med inddragelse af alle berørte emner/parter.

46. Planlægge og gennemføre en speciel aktivitet i forbindelse med en begivenhed.

47. Analyse og vurdering af en virksomheds IT-anvendelse med henblik på eventuel forbedring af integrationsmulighederne/opgradering.

48. Tilrettelæggelse og opfølgning af kædekampagne i butikken.

49. Planlægning og gennemførelse af dekoration og skilte til udstilling i butik.

50. Beskrivelse af en generel sagsgang med forslag til ændrede rutiner.



Forsiden | Forrige Kapitel | Næste kapitel